برترینهای کسب و کارفرهنگ و هنر

ترفندهای مهم خیاطی برای دوخت لباس

خیاطی یکی از هنرهایی است که نیاز به دقت و البته مهارت و حوصله دارد. خیاطی جدا از اینکه یک هنر است یک حرفه محسوب می شود، حرفه ای که خانم ها و آقایان زیادی در آن کار کرده اند و از یک سو تقاضای زیادی برای پوشاک در کشور ما وجود دارد و به دلیل اینکه این صنعت پردرآمدترین صنعت کشورمان است. . افراد زیادی علاقه مند به ورود به این حرفه هستند اما برای کار در این حرفه جدا از دانستن این حرفه باید با نکاتی در رابطه با این حرفه نیز آشنا باشید.

خیاطی پر از نکات و نکات ظریف است و چیزهای جالب زیادی وجود دارد که یک خیاط ماهر باید همه آنها را بداند و با هر نکته آشنا باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تازه وارد حرفه خیاطی شده اید و مهارت های لازم را در این حرفه دارید علاوه بر تهیه تجهیزات لازم خیاطی، بدانید که خیاط های حرفه ای از ترفندهای جذاب خیاطی مختلف استفاده می کنند، این مقاله کامل و جامع درباره این ترفندها است، ترفندهایی که شما را متمایز می کند.

طرح الگوی یقه

اولین نکته ای که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم یقه های آمریکایی، انگلیسی یا یقه هایی است که یک سانتی متر از شانه وارد می شوند. نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که باید یک سانتی متر از یقه پشت را کم کنیم یا آن را باز کنیم.

نحوه قرار دادن دکمه

در قرار دادن دکمه و سوراخ برای لباس زنانه و مردانه باید توجه داشت که نحوه قرارگیری دکمه ها و سوراخ ها در لباس مردانه و زنانه متفاوت است و تنها به دلیل شباهت هایی است که ممکن است در برخی از لباس های زنانه و مردانه وجود داشته باشد. فرض بر این است که دکمه و جادکمه در هر دو لباس در یک قسمت قرار می گیرند.

خرید الگو برای انواع لباس

به عنوان مثال، در لباس مردانه، دکمه ها در سمت چپ و دکمه ها در سمت راست قرار می گیرند، در حالی که در لباس های زنانه، دکمه ها در سمت راست و دکمه ها در سمت چپ قرار می گیرند. لازم به ذکر است که فاصله بین دکمه ها باید از 4 تا 8 سانتی متر باشد و البته فشار دادن دکمه را از نقطه شکستگی پایین یقه شروع می کنیم.

نحوه استفاده از لایه کاغذی

نکته دیگری که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم لایه کاغذی و نحوه استفاده از آن است. برای استفاده از لایه کاغذی، لایه کاغذی را به اندازه یک و نیم سانتی متر کوچکتر از الگوی کوک مورد نظر ببرید و آنرا روی سجاف نیز می توان استفاده کرد.

استفاده از لباس مخصوص برای دوخت

حتماً حرفه هایی را دیده اید که باید لباس خاصی بپوشید، خیاطی یکی از آن حرفه هاست. به عقیده بسیاری از افراد، خیاطی نیز مانند برخی حرفه ها هیچ آسیبی به انسان وارد نمی کند، آلودگی ایجاد نمی کند، نیازی به استفاده از لباس های خاص برای این کار نیست.

اما به شما توصیه می کنیم که برای دوخت لباس مخصوص داشته باشید تا در حین دوخت، تمرکز شما با قطعات کوچکی که ممکن است روی لباس شما بیفتد، به هم نریزد.

ترفندهای عملی خیاطی

بهتر است در این لباس چند جیب بزرگ و کوچک داشته باشید تا در صورت نیاز به لوازم جانبی یا چیزهای کوچک در حین کار بتوانید برای دسترسی راحت تر آن ها را در جیب خود قرار دهید.

توصیه می کنیم برای دوخت لباس مخصوص داشته باشید تا تمرکز شما در حین دوخت با قطعات کوچکی که ممکن است روی لباستان بیفتد به هم نخورد.

جلوگیری از رسوب در اتو بخار

یکی از وسایل پرکاربرد در حرفه خیاطی اتو است. اگر از اتو بخار استفاده می کنید، پس از مدتی ممکن است مقداری روی اتو بخار باقی بماند. برای جلوگیری از جمع شدن کف روی اتو بخار و جلوگیری از سفید شدن لباس ها در حین اتو، توصیه می کنیم نصف فنجان سرکه را به مخزن آب اتو اضافه کنید تا تجمع آن را مشاهده نکنید.

استفاده از دیگ بخار مناسب

برای بسیاری از کارگاه های خیاطی استفاده از دیگ بخار خیاطی ضروری است؛ از بخار تولید شده از این دستگاه برای صاف کردن و اتو کردن تعداد بالایی از لباس و پارچه ها استفاده می شود.

محافظت از رنگ دکمه

جدا از پارچه زیبا و دوخت خوب، یکی از عواملی که یک لباس را زیبا می کند وجود دکمه های زیبا است. اما ممکن است دکمه ها پس از مدتی به دلیل شستشو یا استفاده زیاد رنگ اصلی خود را از دست داده و زیبایی اصلی خود را از دست بدهند.

برای اینکه دکمه هایی مانند دکمه های فلزی یا طلایی مانند روز اول درخشندگی و زیبایی داشته باشند، توصیه می کنیم برای محافظت از رنگ دکمه ها، لایه ای از لاک شفاف بزنید. دکمه ها به مرور زمان درخشندگی خود را از دست نمی دهند.

یک ترفند جالب خیاطی

ته شلوار را کوتاه کنید

نکته دیگری که می خواهیم به آن اشاره کنیم کوتاه کردن ته شلوار است، گاهی شلوارهای آماده موجود در بازار به دلیل بلند بودن سجاف نیاز به کوتاه شدن دارند. چیزی که در اینجا می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که وقتی پایین شلوار را کوتاه می کنید، درز آن را از وسط پا شروع کنید.

دکمه اول را وارد کنید

یکی از مشکلاتی که برای افرادی که در زمینه خیاطی فعالیت می کنند این است که گاهی اوقات پس از رعایت تمام نکات برای برش الگو، لبه پیراهن همچنان کوتاهتر می شود، این مشکل با بستن دکمه ها ایجاد می شود. می تواند پاچه های لباس را کوتاه تر از قسمت پایین نشان دهد. بنابراین، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، توصیه می کنیم اولین نگهدارنده دکمه را به صورت افقی قرار دهید.

یکی از مشکلاتی که افراد خیاطی با آن مواجه هستند این است که گاهی با تمام نکاتی که برای بریدن الگو وجود دارد، سجاف لباس کوتاه تر می شود.

برش پارچه های ابریشمی نازک

پارچه های ابریشمی بسیار نازک مانند پارچه های ابریشمی بافت بسیار ظریفی دارند و در صورت بی احتیاطی باعث می شود پارچه به خوبی بریده شود و پارچه از بین برود و تبدیل به پارچه ای غیرقابل استفاده شود. بنابراین برای برش این گونه گازها ابتدا گاز را با نوشابه خیس کرده و خشک کنید، پس از خشک شدن پارچه، پارچه کمی سفت می شود و سپس برش آسان و راحت می شود.

دوخت با دست

نکته دیگری که هر فردی که در صنعت خیاطی فعالیت می کند باید بداند این است که گاهی به جای دوخت پارچه روی چرخ خیاطی، خود خیاط آن پارچه را با دست می دوزد. اگر می خواهید پارچه ای را با دست بدوزید، توصیه می کنیم سوزن را 4 لایه نخ کنید.

ترفند دوخت دستی در خیاطی

 دوخت پارچه های مخمل

پارچه مخمل طرفداران خود را دارد و بسیاری از افراد ترجیح می دهند از پارچه مخمل برای ساخت لباس هایی مانند شلوار، مانتو و … استفاده کنند. آنچه در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که چون پارچه مخمل ساختار منحصر به فردی دارد، در دوخت این پارچه باید به نکاتی توجه کرد. . اول اینکه هنگام دوخت پارچه، نخ کمی شل می شود. من مورد نیاز است و نقطه بعدی است. سوزنی که برای دوخت پارچه های مخمل استفاده می شود باید نازک باشد.

دوخت زیر بغل و سرآستین

هنگام دوخت قطعاتی مانند سوراخ بازو روی کت یا پیراهن یا قطعاتی مانند لبه های شلوار روی شلوارهای مختلف، توجه به این نکته ضروری است که برای دوخت از چرخ خیاطی ظریف استفاده شود تا دوام این قسمت ها افزایش یابد. این قطعات برای استفاده هستند

در نهایت، اگر می خواهید بپوشید، مطمئن شوید که پوشش را به هر قسمت از لباس بزنید تا درز تمیز تری در پایان کار ایجاد شود.

دکمه بازگشت به بالا