برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

لیمو بهترین ماده برای زیبایی ، جوانی و تقویت پوست صورت

اغلب افراد جامعه و به ویژه بانوان، دارای یک دغدغه مشترک هستند و آن هم جلوگیری از صورت است. معمولا، افرادی که مرز 30 سالگی را رد می‌کنند، وارد برهه جدیدی از زندگی خود شده و بدن آن‌ها دچار تغییر و تحولات زیادی از جمله چروک شدن می‌شود.

آیا استفاده از بهترین مارک ژل لب دوام بیشتری نسبت به سایر ژل های معمولی خواهد داشت؟

انتخاب بهترین مارک ژل برای تزریق به لب به عوامل متعددی بستگی دارد که بالا آن را بیان کردیم.
اما سوال دیگر این است که آیا انتخاب بهترین فیلر برای تزریق ژل به لب‌ ها در میزان ماندگاری آن تاثیر‌گذار خواهد بود یا خیر؟
در پاسخ باید گفت انتخاب بهترین برند ژل را برای تزریق ژل به لب، مطمئنا در افزایش ماندگاری ژل پس از تزریق موثر خواهد بود.اما علاوه بر آن باید این موضوع را در نظر بگیرید که مراقبت‌های شما پس از تزریق ژل به لب‌ها و عمل به توصیه‌های پزشک معالج، در میزان ماندگاری نتیجه کار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بسیاری از این افراد سراغ پزشک رفته و برخی نیز به انجام روش های خانگی صورت روی می‌آورند. روش‌هایی که برخی نیاز به هزینه‌های زیادی دارد و برخی نیز با چند روش ساده انجام می‌شوند. اما، تمام این روش‌ها یه هدف مشترک تحت عنوان آب‌رسانی به پوست را دنبال می‌کنند. آب‌رسانی به پوست با استفاده از کرم‌های مختلف امکان‌پذیر است، اما استفاده مکرر از این کرم‌ها، پوست را دچار التهاب و حساسیت می‌کند.

این روزها، بسیاری از پزشکان و متخصصان پوست ابتدا برخی روش‌های سنتی و خانگی را به بیماران تجویز می‌کنند تا به کمک آن‌ها پوست خود را جوان کنند. اگر روش‌های خانگی نتیجه‌بخش باشند، دیگر نیازی به استفاده از روش‌های مدرن نبوده و با کمی صبر و حوصله می‌توان پوس خود را جوان کرد. در ادامه چند راهکار ساده و در عین حال مفید در اختیار شما می‌گذاریم تا با بهره‌مندی از آن صاحب پوستی شفاف و زیبا شوید. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

آشنایی با روش های خانگی جوانسازی پوست صورت

برای اینکه پوستی زیبا و جوان داشته باشید می‌توانید از چند محصول ارزان‌قیمت استفاده کنید. در ادامه چند راهکار مناسب را در خصوص جوان‌سازی پوست صورت به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از ژل شگفت انگیز آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا یکی از محصولاتی است که در بیشتر کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک محصول شگفت‌انگیز برای جوان‌سازی پوست شناخته می‌شود. برای بهره‌مند شدن از خاصیت آلوئه‌ورا کافیست عصاره یا ژل آن را هفته‌ای چند بار به پوست خود بمالید.

ژل آلوئه‌ورا را برای مدت چند ماه و هفته‌ای سه بار روی صورت خود بمالید. اجازه دهید تا ماسک آلوئه‌ورا به مدت 10 دقیقه بر روی پوست شما بماند و سپس با آب گرم بشویید. این روش یکی از بهترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت می‌باشد.

عصاره گوجه‌فرنگی برای جوانسازی پوست

برای استفاده از گوجه‌فرنگی به عنوان باید کمی دقت کرد. چراکه استفاده نادرست از این محصول بی‌نظیر می‌تواند پوست را دچار سوزش یا التهاب کند. از این رو، بهتر است بجای استفاده از خود گوجه‌فرنگی از عصاره آن استفاده کنید. عصاره گوجه‌فرنگی را هفته‌ای دوبار برای مدت 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید. این کار را برای مدتی انجام دهید تا نتایج لازم را بگیرید.

روغن نارگیل برطرف کننده خشکی پوست

روغن نارگیل یکی از بهترین محصولات برای شادابی و طراوت پوست است. استفاده از روغن نارگیل روشی موثر برای رفع خشکی پوست و آبرسانی به منافذ آن است. استفاده از این روغن در کنار مرطوب‌کننده‌ها روشی جادویی برای جوان‌سازی پوست است.

نحوه استفاده:

  • چند پره از نارگیل را توسط بخار گرم کنید.
  • روغنی که از آن بدست آمد را به دستان خود آغشته کنید و به صورت بمالید.
  • اکنون با انگشتان خود به شکل دورانی پوس خود را با روغن ماساژ دهید.

روغن نارگیل یکی از بهترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت بوده که بسیاری از آن تاثیر مثبت گرفته‌اند. این کار را به مدت 20 دقیقه در روز انجام دهید و سپس پوست خود را بشویید.

استفاده از اسکراب بادام برای جوانسازی

بادام همیشه به عنوان یک محصول ایده‌آل برای شادابی و طراوت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده صحیح از اسکراب بادام باعث می‌شود تا سلول‌های مرده پوست از بین رفته و به منافذ آن آب‌رسانی شود. استفاده از بادام پوست را در برابر تابش نور خورشید محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد اشعات خورشید پوست را خشک و قرمز کنند.

نحوه استفاده:

  • 3 قاشق غذاخوری خامه را با یک فنجان شکر مخلوط و روغن زیتون و روغن بادام را به آن اضافه کنید.
  • ماسک را روی صورت بگذارید و به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید.
  • سپس صورت خود را با آب ولرم بشوید تا اثری از ماسک بر پوست شما نماند.

استفاده از اسکراب بادام یکی از موثرترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت می‌باشد که بسیاری از متخصصان آن را توصیه می‌کنند.

عصاره لیمو – پاکساز و جوانساز

عصاره لیمو سرشار از ویتامین C است و از پیری زودرس پوست به خوبی جلوگیری می‌کند. معمولا، آبلیمو در تمام خانه‌ها یافت می‌شود و به عنوان یک روش ایده‌آل برای شادابی و طراوت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره لیمو در کنار شادابی پوست، لکه‌ها و آکنه‌های صورت را از بین می‌برد.

نحوه استفاده:

  • یک عدد لیمو تازه را از وسط نصف کرده و مقدار عسل بر روی آن بمالید.
  • سپس لیمو را به پوست خود بمالید (به صورت مداوم لیمو را بالا و پایین کنید).
  • اجازه دهید 10 دقیقه آثار لیمو بر روی پوست بماند و سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

این کار یکی از ایده‌آل‌ترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت است. برای نتیجه‌گیری بهتر، این کار را هفته‌ای 2 الی 3 مرتبه تکرار کنید.

تخم‌مرغ شگفت انگیز در لیفت و جوانسازی

سفیده تخم‌مرغ خاصیت سفت‌کنندگی و رفع چین و چروک پوست را دارد. استفاده از سفیده تخم‌مرغ باعث می‌شود تا بیش از حد بزرگ نشده و تبدیل به جوش یا آکنه نشوند. منافذ پوست هنگامی که از هم فاصله‌ بگیرند منجر به انباشت باکتری و در نتیجه جوش‌های سرسفید و گوشتی می‌شوند.

نحوه استفاده:

  • 1 عدد سفیده تخم‌مرغ را به کمک قلم‌مو به پوست خود بمالید.
  • سپس، برای مدتی اینکار را متوقف کنید تا سفیده تخم‌مرغ جذب پوست و در نهایت خشک شود.
  • بعد از 15 دقیقه صورت خود را بشویید و با حوله خشک کنید.

استفاده از تخم‌مرغ جزو مناسب‌ترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت بوده و نتایج بی‌نظیری بر شادابی پوست داشته است.

گلاب یک آنتی اکسیدان طبیعی

گلاب به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای تقویت و بازسازی سلول‌های پوست مناسب بوده و باعث می‌شود چین و چروک صورت پس از مدتی از بین برود.

نحوه استفاده:

  • 2 قاشق چای‌خوری گلاب را با نصف قاشق چای‌خوری آبلیمو ترکیب کنید.
  • سپس با استفاده از یک پنبه محلول را به پوست خود بمالید.
  • پس از اینکه محلول خشک شد پس از 10 دقیقه آن را با آب گرم به خوبی بشویید.

همچنین در کنار آبلیمو می‌توانید از عسل و موز نیز به عنوان مکمل‌های مناسب برای شادابی پوسست خود استفاده کنید. این ترکیب یکی از بهترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت بوده و بسیار موثر است.

استفاده از جوش ‌شیرین به عنوان یک محصول جادویی

ماسک صورت جوش شیرین خواص بسیاری دارد. جوش شیرین یکی از ترکیبات شناخته شده‌ای است که دارای خواص بالقوه برای شادابی پوست می‌باشد. جوش شیرین در پزشکی به عنوان یک عنصر جلوگیری کننده از بروز چین و چروک صورت شناخته می‌شود. جوش شیرین همچنین یکی از موثرترین راه‌ها برای سفید کردن پوست و مقابله با لکه‌ها است. برای اینکه پوستی شاداب و بشاش داشته باشید شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

ماسک جوش شیرین با آب

ساده‌ترین راه ساخت ماسک مخلوط کردن آن با آب است که باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی و ناخالصی‌های پوست می‌شود. جوش شیرین دارای خواص ضد قارچ و ضد عفونی‌کننده است که آن را تبدیل به یکی از موثرترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت کرده است.

نحوه استفاده:

  • جوش شیرین و آب را باهم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیایند. می‌توانید مقدار مورد نظر را با رعایت تناسب بیشتر کنید.
  • پس از آماده شدن ماسک، مخلوط را به صورت خود بمالید. از تماس با لب‌ها و چشم‌ها خودداری نمایید.
  • ماسک را به مدت ۵ دقیقه روی صورت خود نگه دارید.
  • سپس آن را با آب بشویید و صورت خود را خشک کنید.

ماسک صورت جوش شیرین با شیر

شیر به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی خود جزو عناصر شاداب کنندهٔ پوست محسوب می‌شود. به همین خاطر، ماسک صورت جوش شیرین با شیر مقادیر فراوانی از مواد معدنی و ویتامین را در خود فراهم می‌کند. این ترکیب همچنین مقدار زیادی کلاژن تولید می‌کند که به کاهش چین و چروک در پوست کمک می‌کند و آن را تبدیل به یکی از بهترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت می‌کند.

نحوه استفاده:

  • جوش شیرین را با شیر مخلوط کنید تا خمیر شوند.
  • آن را به مدت ۲۵ دقیقه بر روی پوست خود بگذارید.
  • سپس با آب صورت خود را بشویید.

ماسک صورت جوش شیرین با پرتقال

خاصیت اسیدی پرتقال باعث بسته شدن منافذ پوست و تغذیه آن می‌شود، این در حالی است که جوش شیرین نیز به عنوان یک تمیز کنندهٔ طبیعی عمل می‌کند تا انواع ناخالصی‌ها را از بین ببرد. باعث می‌شود تا اکسیژن بیشتری به منافذ پوست برسد و بهتر تنفس کند. بنابراین پوست سالم، با نشاط و شفاف می‌ماند. ترکیب جوش‌ شیرین با پرتقال جزو هوشمندانه‌ترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت است.

نحوه استفاده:

  • جوش شیرین و آب پرتقال را باهم مخلوط کنید تا خمیر شوند.
  • ماسک را به صورت خود بمالید و از برخورد آن با چشم‌ها جلوگیری کنید.
  • به آرامی صورت را با نوک انگشتان ماساژ دهید تا اثر لایه برداری بیشتر شود.
  • ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود نگه دارید.
  • سپس صورت خود را با آب بشویید.

ماسک صورت جوش شیرین با عسل

عسل به همراه جوش شیرین محافظ‌های مناسب پوست هستند و پوست شما را شفاف نگه می‌دارند. این ترکیب حاوی مواد معدنی فراوان بوده و به خوبی منافذ پوست را آب‌رسانی می‌کند. بسیاری از متخصصان، عسل و جوش شیرین را جزو بهترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت می‌دانند.

نحوه استفاده:

  • مواد را باهم مخلوط کنید تا خمیر شوند.
  • ماسک را به صورت خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  • صورت خود را به خوبی بشویید به طوری که اثری از عسل باقی نماند.

ماسک جوش شیرین با عسل

ماسک صورت جوش شیرین با عسل و دارچین

دارچین یک تمیز کننده بسیار عالی است که خاصیت ضد التهابی دارد و آکنه‌ها و لکه‌های صورت را از بین می‌برد. عسل خاصیت نرمی و آنتی اکسیدان دارد و آلودگی‌ها و مواد شیمیایی را که پس از یک روز شلوغ در شهر وارد پوست شما شده‌اند، از بین می‌برد. جوش شیرین نیز خاصیت لایه‌برداری دارد و منافذ پوست شما را باز می‌کند. این ترکیب جزو جادویی‌ترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت می‌باشد.

نحوه استفاده:

  • مواد را باهم مخلوط کنید تا خمیر شوند
  • ماسک را روی صورت خود بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید
  • سپس صورت خود را با آب سرد بشویید

ماسک صورت جوش شیرین با ماست

هنگامی که آکنه‌ها خفیف باشند ماسک صورت می‌تواند کمک کنندهٔ خوبی باشد. مخلوط جوش شیرین و ماست می‌تواند اثربخشی جوش شیرین را افزایش دهد.

نحوه استفاده:

  • مواد را باهم مخلوط کنید تا خمیر شوند.
  • ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید.
  • سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک صورت جوش شیرین با سرکه سیب

این ماسک، پوست صورت شما را در معرض نور آفتاب و آلودگی هوا محافظت می‌کند و باعث از بین رفتن لکه‌های پوست می‌شود. در این روش عمق پوست تمیز شده و چین و چروک‌ها از بین می‌روند. استفاده از این ماسک جزو موثرترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت به شمار می‌رود.

نحوه استفاده:

  • نصف لیوان آب را با سرکه سیب مخلوط کرده و خوب بهم بزنید تا رقیق شوند.
  • سپس بقیه مواد را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  • قبل از گذاشتن ماسک،‌ صورت خود را به خوبی بشویید و آن را خشک کنید.
  • ماسک را به مدت ده دقیقه روی صورت خود نگه دارید و سپس با آب سرد بشویید.
  • توصیه می‌شود این کار شب‌ها و قبل از خواب انجام شود.

سایر روش های خانگی جوانسازی پوست صورت

پوست خشک نسبت به تمام پوست‌ها مسئله‌سازتر است، زیرا نیاز به مرطوب شدن منظم و مداوم دارد. برای این کار، مرطوب کننده‌ها به دلیل داشتن چربی کافی بهترین گزینه هستند. همچنین بهتر است حدالمقدور از صابون استفاده نشود و تنها از آب برای مرطوب کردن پوست بهره برد.

پوست خشک نیاز به توجه بیشتری در زمستان دارد، زیرا سرما منجر به خشکی پوست می‌شود. از این رو، استفاده مداوم از مرطوب کننده‌ها هزینهٔ زیادی را در بر خواهد داشت، اما شما با یک سری روش‌های خانگی می‌توانید این کار را با هزینه‌ای بسیار کمتر انجام دهید.

بعد از حمام از پوست خود مراقبت کنید

افرادی که پوستی خشک دارند نباید صورت خود را با حوله خشک کنند، بلکه باید اجازه دهند به صورت طبیعی خشک شود تا نرم باقی بماند. این امر عارضه را کاهش می‌دهد. پس از اتمام حمام پوست خود را با کمک لوسیون مرطوب کنید، این کار باعث می‌شود تا رطوبت طبیعی پوست حفظ شود. مراقبت از پوست پس از حمام جزو روش‌های خانگی جوانسازی پوست صورت بوده و بساری از متخصصان آن را توصیه می‌کنند.

انتخاب یک مرطوب کننده مناسب

لوسیون مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که از ترکیبات ملایم تشکیل شده و دارای خاصیت سیلیسیم باشد و بتواند رطوبت پوست را حفظ کند. ژل پوست، اسید هیالورونیک و روغن‌های معدنی از جمله مرطوب کننده‌های پوست هستند.

استفاده از آرد نخودچی

نخودچی به مرطوب شدن پوست کمک می‌کند و چین و چروک خطوط زیر چشم را از بین می‌برد. استفاده از آرد نخودچی می‌تواند جزو هوشمندانه‌ترین روش های خانگی جوانسازی پوست صورت باشد.

نحوه استفاده:

  • آرد نخودچی را با زردچوبه، شیر و عسل مخلوط کنید
  • چند قطره آب لیمو به ترکیب اضافه کرده و به صورت خود بمالید
  • اجازه دهید ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت شما بماند و سپس آبکشی کنید

استفاده از انبه

انبه را باید جزو آندسته از میوه‌هایی دانست که کمتر کسی از خواص بی‌نظیر آن آگاه است. بسیاری از متخصصان انبه را به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی دانسته و استفاده از آن را برای شادابی و طراوت پوست توصیه می‌کنند.

نحوه استفاده:

  • انبه را پوست کنده و در مخلوط‌کن بریزید
  • سپس یک قاشق سوپ‌خوری عسل و ۳ قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید
  • ترکیب را به مدت ۱ ساعت روی پوست خود بگذارید و بعد بشویید

مراقبت‌های پوستی

در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت در فصل زمستان با استفاده از مرطوب کننده‌هایی که مخصوص پوست‌های خشک هستند، از دست‌ها و پاهای خود مراقبت بیشتری کنید. همچنین، لب‌ها در طول زمستان در معرض خشکی قرار دارند به همین خاطر استفاده از یک چرب کننده یا مرطوب کنندهٔ خوب توصیه می‌شود تا پوست لب تغذیه شود.

معرفی برخی روش‌های کلینیکال برای جوانسازی پوست

اکنون که با انواع روش های خانگی جوانسازی پوست صورت آشنا شدید، بهتر است با روش‌های کلینیکال نیز آشنا شوید؛ چراکه تمام روش‌های خانگی صرفا برای شاداب ماندن پوست بکار می‌روند و تاثیری در از بین رفتن چین و چروک‌های پوست ندارند. روش‌های کلینیکال تاثیر زیادی بر رفع چین و چروک داشته که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

اندولیفت لیزر مدرن جوانسازی پوست صورت

یک روش جوانسازی پوست است که توسط لیزر انجام می‌شود و جزو روش‌های کم‌تهاجمی با هدف لیفتینگ یا بالابردن اجزای صورت است.

هایفوتراپی

در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت تاثیر بی‌نظیری دارد. در این روش، پزشک با دستگاه هایفو با استفاده از امواج متمرکز فراصوت اقدام به جوانسازی پوست می‌کند. در این روش لایه‌های زیرین پوست مورد اصابت امواج قرار گرفته و انرژی‌درمانی می‌شوند.

لیزر CO2 فرکشنال

باعث می‌شود تا تمام زخم‌ها و آثار جوش‌های صورت در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شوند. این لیزر باعث می‌شود تا رنگ پوست بهبود یابد و چین و چروک صورت از بین برود.

آر اف فرکشنال

یکی دیگر از روش‌های کم‌تهاجمی کلینیکال که در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت مناسب است، استفاده از امواج می‌باشد. در این روش پزشک با این کار کلاژن‌های پوست را تحریک کرده و به شادابی پوست کمک می‌کند.

نمونه قبل و بعد از فرکشنال آر اف

کربوکسی‌تراپی

بهترین درمان برای سیاهی‌های دور چشم می‌باشد. در این روش تمامی ترک‌های پوست، سیاهی دور چشم از بین رفته و سلولیت‌های پوست درمان می‌شوند. این روش نیاز به 7 الی 10 جلسه درمانی دارد.

تزریق چربی

بسیاری از افراد در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت به دنبال راهکارهای کلینیکال نظیر نیز هستند. این روش جزو روش‌های کم‌تهاجمی بوده و پزشک با تزریق چربی‌های خاص به جوانسازی پوست و رفع چین و چروک صورت کمک می‌کند.

تزریق ژل

باعث می‌شود تا فیلرها، پرکننده‌ها و حجم‌دهنده‌های پوستی وارد بافت صورت شوند و آن را شاداب و جوان کنند. این کار همچنین باعث می‌شود تا چین و چروک‌های پوست از بین بروند.

تزریق ژل جهت از بین بردن چین و چروک پوست

بوتاکس

یک روش نسبتا کم‌تهاجمی بوده و با تزریق آن به پوست، عضلات صورت فلج شده و باعث از بین رفتن خطوط پوستی می‌شود. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های جوانسازی پوست بوده و برای تمام سنین مناسب می‌باشد.

لیفت صورت با نخ

در کنار روش های خانگی جوانسازی پوست صورت می‌توان به نیز اشاره کرد. در این روش، پزشک به کمک نخ‌های بخیه موقتی یا جذبی اقدام به بالابردن پوست می‌کند. در این روش هیچ نیازی به تیغ جراحی نبوده و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

لیمو ترش‌های خوشمزه و خوش‌رنگ، علاوه بر طعم‌دهی فوق‌العاده و بوی بی‌نظیرشان، در انواع ماسک‌های خانگی نیز کاربرد دارند. بدون شک شما هم تا به حال با توصیه‌هایی مشابه «لیمو پوست را سفید می‌کند، حتما استفاده کن!» یا «با لیمو رد جوش‌ها کاملا خواهند رفت!» روبه‌رو شده باشید. حتی ممکن است برخی از این توصیه‌ها را نیز به کار برده و البته به نتیجه مد نظر نیز دست پیدا کرده‌اید. با وجود این، آیا چیزی راجع به اثرات خطرناک و آسیب‌های جبران ناپذیر لیمو شنیده‌اید؟ در واقع باید بگوییم که در صورت استفاده نادرست، لیمو ترش برای پوست به‌شدت خطرناک است و به همین خاطر، در این نوشتار قصد داریم به بررسی خطرات لیمو و آبلیمو برای پوست بپردازیم. همراه ما باشید و با دقت این مطلب را مطالعه کنید.

لیمو ترش برای پوست؛ خوب یا بد؟

لیموی طبیعی و یا آبلیمو، یکی از ترکیبات اصلی در انواع ماسک‌های خانگی است. در واقع می‌توان گفت در تمام ماسک‌های روشن‌کننده، از بین بردن جای جوش، لایه‌بردار و…، حتما چند قطره آب لیمو طبیعی وجود دارد. اما دلیل این موضوع چیست؟

لیمو سرشاز از ویتامین C و فواید بی‌شماری برای پوست دارد. یکی از مهم‌ترین خواص لیمو ترش برای پوست این است که با کنترل چربی ترشح شده در سطح پوست، از ایجاد جوش و آکنه‌های جدید جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، مواد موجود در لیمو، منافذ باز پوست را می‌بندد. بدین شکل، لیمو ترش جوش‌های سر سیاه را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

جوش‌های سر سیاه، همان منافذ باز پوست هستند. در این منافذ، انواع چربی‌های پوست با سلول‌های مرده و آلودگی‌های محیطی ترکیب شده و در حفره‌های سطح پوست تجمع می‌کنند. ویتامین C موجود در لیمو ترش، منافذ سطح پوست را کوچک‌تر کرده و پوست را لایه‌برداری می‌کند. بنابراین آلودگی‌های سطحی از بین رفته و بدین شکل، استفاده از لیمو ترش به کاهش جوش‌های سرسیاه کمک خواهد کرد.

دیگر عملکرد لیمو ترش برای پوست کاهش تیرگی‌ها و جای جوش‌ها است. لیمو ترش یکی از قوی‌ترین لایه‌بردارهای طبیعی است. در واقع در اغلب محصولات روشن‌کننده و لایه‌بردار، حتما ترکیبات ویتامین C را می‌بینید. برخی از افراد برای رسیدن به نتیجه بهتر و سریع‌تر، لیمو ترش و یا آبلیمو را به‌صورت خالص و مستقیم، بر روی پوست خود قرار می‌دهند. اما آیا این کار مفید است؟ همراه ما باشید.

تفاوت لیمو ترش طبیعی و ویتامین C موجود در محصولات بهداشتی و مراقبتی

احتمالا شما هم عبارت «طبیعی است و هیچ ضرری ندارد» را چندین بار شنیده باشید. این نگرش اشتباه، سبب شده که اغلب افراد برای درمان بیماری‌های مختلف خود نیز به داروی معتبر، کمتر اعتماد کرده و در عوض آن، از انواع گیاهان استفاده کنند. نکته‌ای که این افراد به آن توجه نمی‌کنند این است که پایه بیشتر داروها، کرم‌ها و محصولات مشابه، از انواع مواد طبیعی و گیاهی است. با وجود این، مصرف اشتباه هر نوع گیاه، میوه و محصول طبیعی، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به بار آورد.

یکی از این موارد، استفاده لیمو ترش برای پوست است. معمولا در انواع کرم‌ها و لوسیون‌های سفید کننده و لایه‌بردار، لیموترش به‌عنوان یکی از ترکیبات اصلی وجود دارد. نکته‌ای که باید بدانید این است که میزان لیمو ترش موجود در این کرم‌ها، با استفاده از فرمول‌های خاصی اندازه‌گیری و بررسی شده است. به همین خاطر، استفاده روزانه از این کرم‌ها کاملا ایمن است و هیچ‌گونه تاثیر منفی نخواهد داشت.

البته که نمی‌توان همین جمله را درباره لیموهای طبیعی خریداری شده از بازار، بیان کرد. این لیموها خالص بوده، بیشترین میزان سیتریک اسید و ویتامین C را به‌صورت مستقیم به پوست شما منتقل می‌کنند. اسکوربیک اسید که با نام ویتامین C شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث سفیدی پوست می‌شود و البته قدرت سوزاندن پوست را نیز دارد. سوال مهم بعدی این است که اسید سیتریک و اسید اسکوربیک چیستند؟

اسید اسکوربیک و اسید سیتریک

این دو اسید، هر دو در لیمو ترش و انواع میوه‌های مشابه دیگر وجود دارند. این اسیدها علی‌رغم شباهت‌های اولیه، تفاوت‌های مختلفی با هم دارند. در ادامه، هر کدام از این اسیدها را به‌اختصار شرح می‌دهیم.

اسید اسکوربیک چیست؟

در واقع باید بدانید که نام شیمیایی ویتامین C، اسید اسکوربیک است. این اسید، با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، یکی از مفیدترین و ضروری‌ترین مواد مورد نیاز بدن است. ویتامین سی در انواع مرکبات وجود دارد و بیشترین میزان آن در لیمو ترش و پرتقال یافت می‌شود. مصرف خوراکی این ویتامین برای بدن حیاتی‌ است و کمبود آن می‌تواند بیماری‌های مختلفی را ایجاد کند.

اسید اسکوربیک یا همان ویتامین سی، با خاصیت روشن‌کنندگی، لایه‌برداری و آنتی‌اکسیدان، علاوه بر مصرف خوراکی، برای مصارف زیبایی و درمانی نیز کاربرد دارد. به همین خاطر در انواع کرم‌های بهداشتی و مراقبتی نیز، ویتامین C را در ترکیبات سازنده محصول می‌بینید.

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یا سیتریک اسید، یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و خواص ضد پیری فوق‌العاده‌ای دارد. این ماده می‌تواند باعث لایه‌برداری قوی پوست شده و سلول‌های مرده را از بین ببرد. به همین خاطر، پس از استفاده از محصولات دارای سیتریک اسید، حس طراوت، شفافی و جوانی بیشتری در پوست خواهید داشت.

خطرات اسید سیتریک

علی‌رغم تمام فواید این ماده، اسید سیتریک همان‌گونه که در نام آن قابل درک است، یک اسید بوده و خاصیت لایه‌برداری قوی دارد. خوردن بیش از حد میوه‌های دارای سیتریک اسید، مینای دندان را تضعیف کرده و دردهای دندانی آزاردهنده را در پی دارد. این موضوع برای پوست نیز همان‌گونه است. استفاده از میزان زیادی لیمو ترش برای پوست به دلیل وجود مقدار بسیار زیادی از اسید اسیتریک، آسیب‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب هم‌زمان با وجود اسید سیتریک بر روی پوست، بسیار خطرناک بوده و ممکن است آسیب‌ها و سوختگی‌های بسیار شدیدی را بر جای بگذارد.

خواص لیمو ترش برای پوست

بدون شک شما نیز از خواص بی‌نظر لیمو ترش برای پوست مطلع هستید. اسیدهای موجود در لیموترش، اثر فوق‌العاده‌ای بر سلامت بدن و البته سلامت و شادابی پوست خواهند داشت. در ادامه، برخی از مهم‌ترین خواص لیمو ترش را بررسی خواهیم کرد.

1- درمان جوش

آبلیمو ترش با توجه به اسیدهای موجود در آن، اثر جمع‌کنندگی دارد. موادی که همانند لیمو ترش سطح pH کمتری دارند، می‌توانند میزان التهابات را کاهش داده و ترشح چربی را نیز کنترل کنند. به همین خاطر، جوش‌ها و آکنه‌های ایجاد شده بر اثر ترشح بیش از حد چربی، با کمک لیمو ترش کاهش یافته و یا به‌صورت کامل از بین می‌روند.

علاوه بر این، اسید سیتریک موجود در لیمو ترش، باعث لایه‌برداری سطح پوست شده و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. به همین خاطر، لیمو ترش می‌تواند از ایجاد یا افزایش جوش‌های سر سیاه نیز جلوگیری کند.

2- خواص آنتی‌میکروبی

لیمو ترش خواص آنتی میکروبی دارد و به همین دلیل باکتری‌های مسبب جوش‌های عفونی را از بین می‌برد. از سوی دیگر، اثرات ضد قارچ لیمو به درمان عفونت کاندیدیاز نیز کمک می‌کند. این عفونت، به دلیل تکثیر بیش از حد نوعی قارچ (قارچ کاندیدا) ایجاد می‌شود که به‌صورت عادی در بدن وجود دارد. این قارچ در بخش‌های مختلف بدن هم‌چون دهان، واژن، کشاله ران و زیر بغل وجود داشته و تنها در برخی حالات خاص، به‌صورت بیش از حد تکثیر می‌شود.

درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک،یک نوع التهاب پوستی است که باعث قرمزی، التهاب و خارش پوست می‌شود. لیمو ترش می‌تواند این نوع اگزما را نیز از بین برده و درمان کند.

3- سفید کننده پوست

لکه‌های ناشی از افزایش سن، جای جوش و آکنه و تیرگی‌های ناشی از آفتاب سوختگی، همه با کمک لایه‌بردارهای قوی کاهش پیدا می‌کنند. همان‌گونه که در بخش پیش اشاره کردیم، اسید سیتریک یک لایه‌بردار طبیعی قوی است که می‌تواند لایه آسیب‌دیده و تیره پوست را از بین ببرد. استفاده مداوم از این نوع لایه‌بردارها، به کاهش لکه‌ها و حتی از بین‌بردن آن‌ها نیز کمک می‌کند.

4- افزایش کلاژن

کلاژن یکی از پروتئین‌های طبیعی پوست است که با افزایش سن، میزان آن در بدن کاهش پیدا می‌کند. این کاهش کلاژن، به ایجاد چین و چروک منجر می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای لیمو ترش برای پوست محافظت از کلاژن‌ها است.

رادیکال‌های آزاد موجود در محیط، می‌توانند به کلاژن‌های پوست آسیب بزنند. ویتامین C به‌عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در طبیعت، اثر این رادیکال‌های آزاد را به‌شدت کاهش داده و یا حتی خنثی می‌کند. بدین شکل، از کلاژن‌های طبیعی پوست محافظت کرده و طول عمر کلاژن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

با وجود این اثرات فوق‌العاده، احتمالا شما نیز در حال حاضر برای استفاده از یک قاچ لیموترش تازه برای سلامت پوست‌تان وسوسه شده‌اید. هرچند باید بگوییم که دست نگه داشته و ادامه این نوشتار را با دقت بسیار بیشتری مطالعه کنید.

مضرات آبلیمو برای پوست

در واقع باید در این بخش به شما بگوییم که مضرات آبلیمو برای پوست بسیار بیشتر از فواید آن است. ضررهای آبلیمو برای پوست، زمانی بیشتر خواهد بود که از لیموی تازه، خالص و البته به‌تنهایی و به میزان زیاد استفاده کنید. آسیب پوستی ناشی از لیمو ترش برای پوست در افراد دارای پوست خشک، نازک و حساس، بسیار بیشتر از سایرین است. در ادامه، برخی از مهم ترین مضرات لیمو را با هم مرور خواهیم کرد.

1- التهاب پوستی

التهاب پوستی یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از انواع میوه‌های اسیدی است. لیمو ترش، دارای مقادیر بسیار زیادی اسید بوده و به همین خاطر، التهاب پوستی شدیدی را ایجاد خواهد کرد.

در صورت استفاده از یک قاچ لیمو و یا آب لیمو به‌عنوان ماسک طبیعی، احتمالا با خارش، سوزش، التهاب و قرمزی پوست مواجه شوید. این عوارض جانبی برای افراد دارای پوست خشک و حساس بسیار بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

2- فیتوفوتودرماتیت

این بیماری یا التهاب زمانی رخ می‌دهد که پوست در معرض برخی گیاهان قرار بگیرد. در اثر واکنش‌ مواد شیمیایی آن گیاه با پوست، پوست فرد نسبت به نور آفتاب حساس می‌شود. بروز تاول‌های پوستی، خارش، التهاب، درد، حساسیت، سوزش و البته لکه‌های تیره پس از بین‌رفتن علائم اولیه، بخشی از علائم فیتوفوتودرماتیت است.

این حالت در اغلب موارد زمانی رخ می‌دهد که افراد از ماسک لیموی خالص به‌مدت بسیار طولانی استفاده کنند. ماسک‌های حاوی لیمو، نهایتا 30 دقیقه پس از تماس با پوست باید به‌صورت کامل شسته شوند. برخی افراد، لیمو یا آبلیموی خالص را به‌عنوان ماسک از شب تا صبح بر پوست گذاشته و یا حتی با ماسک لیمو، خود را در معرض تابش اشعه‌های خورشید قرار می‌دهند. ناگفته پیدا است که این کار، ضررهای و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

3- آفتاب سوختگی

علاوه بر التهاب فیتوفوتودرماتیت، اسید سیتریک احتمال آفتاب‌سوختگی را نیز افزایش خواهد داد. اسید سیتریک موجود در لیمو به‌شدت با نور آفتاب واکنش نشان می‌دهد. همین اسید هنگامی که در معرض اشعه‌های UV قرار گیرد، منجر به سوختگی و آسیب شدید پوستی خواهد شد.

بنابراین هیچ‌گاه پیش از خروج از خانه یا در زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب (از طریق پنجره، تراس یا حیاط) از ماسک‌های حاوی لیمو و یا بدتر از آن، از ماسک لیموی خالص استفاده نکنید. نکته مهم بعدی این است که نباید به‌صورت متوالی و روزانه، از ماسک‌های گیاهی حاوی آب لیمو استفاده کنید.

این 3 مورد، مهم‌ترین آسیب‌هایی هستند که در پی استفاده از لیمو و آبلیموی طبیعی رخ خواهند داد. با وجود این، با مصرف درست و کنترل شده، می‌توانید از فواید لیمو ترش برای پوست بهره برده و البته آسیب نبینید. در بخش بعدی، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

نحوه استفاده از لیمو ترش برای پوست

امیدواریم با مطالعه بخش‌های پیش، این نکته مهم را درک کرده باشید که ماسک‌های طبیعی، الزاما بی‌خطر نیستند. در واقع هر نوع گیاه، محصول و ماسکی، در صورت استفاده نادرست و نامناسب، ضررهای بی‌شماری خواهد داشت. طبیعی و گیاهی بودن دارو یا ماسک‌های پوستی، هیچ‌گونه تضمینی برای عدم ایجاد ضرر و آسیب نخواهند بود.

بنابراین اگر قصد دارید از لیمو ترش در انواع ماسک‌های پوستی استفاده کنید، باید نکات مهم استفاده از آن را به‌خوبی بدانید. در ادامه، مهم ترین نکات استفاده از لیمو ترش برای پوست را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- مقدار استفاده از لیمو و آبلیمو

خواص لیمو ترش برای پوست غیر قابل انکار است. نکته مهمی که باید بدانید این است که مقدار استفاده از این ماده، مرز بین فایده و ضرر آن را مشخص می‌کند. از آب لیموی تازه، تنها به میزان گفته شده در ماسک طبیعی استفاده کنید. معمولا باید تنها یک الی دو قاشق چای‌خوری لیمو را با سایر مواد هم‌چون عسل، ماست، آب سیب‌زمینی و…، ترکیب کنید. هیچ‌گاه یک قاچ لیمو را روی صورت خود نگذارید و یا با استفاده از آن، صورت خود را ماساژ ندهید.

ممکن است پوست شما در ابتدا واکنش چندانی به لیمو نداشته باشد. آسیب‌های پوستی ممکن است 48 ساعت بعد از استفاده از ماسک و یا حتی در مدت زمان بیشتری خود را نشان دهد. هیچ‌گاه برای رسیدن به نتایج دل‌خواه عجله نداشته باشید. افزودن موارد لایه‌بردار بیشتر به ماسک برای رسیدن به نتیجه بهتر، در اغلب موارد نتیجه عکس خواهد داشت.

2- زمان استفاده

ماسک‌گذاشتن و رسیدگی به پوست، به یک زمان اختصاصی نیاز دارد. قبل از رفتن به مهمانی یا قرار ملاقات مهم و یا در حالت خستگی و خواب‌آلودگی، از ماسک‌ها استفاده نکنید. قرار دادن پوست ملتهب از اثرات ماسک در معرض آلودگی‌های محیطی و یا نور آفتاب، می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، ممکن است علی‌رغم وجود ماسک بر پوست، خستگی بر شما غلبه کند، بخوابید و در نتیجه ماسک به‌مدت خیلی بیشتری بر صورت شما باقی بماند.

بنابراین زمانی را به استفاده از ماسک اختصاص دهید که قصد خروج از خانه را نداشته باشید، هوشیاری کامل داشته و سرحال باشید. در این صورت، ماسک‌های طبیعی را با دقت بیشتری خواهید ساخت و با صبر و حوصله بیشتری از آن‌ها استفاده می‌کنید.

3- انجام تست حساسیت

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، مواد طبیعی نیز می‌توانند ضررها و حساسیت‌های مختلفی را ایجاد کنند. به همین دلیل، پیش از استفاده از ماسک‌های طبیعی و یا شیمیایی، حتما تست حساسیت را انجام دهید.

برای این کار، مقداری از مواد را کنار گوش خود و یا بر روی بخش داخلی آرنج‌تان امتحان کنید. چند دقیقه صبر کرده و به‌دقت هر گونه اثر جانبی را بررسی کنید. در صورت عدم ایجاد سوزش و یا خارش، می‌توانید از آن محصول استفاده کنید. ماسک‌های حاوی لیمو ترش و یا گوجه‌فرنگی، ممکن است باعث ایجاد حساسیت بیشتری شوند.

4- رقیق‌کردن آبلیمو

هیچ‌گاه لیمو و آبلیمو را بدون رقیق‌کردن استفاده نکنید. ترکیب لیمو با سایر مواد طبیعی نیز راه‌کار مناسبی برای کاهش عوارض جانبی مواد درون لیمو ترش است. می‌توانید از سایر مواد طبیعی جایگزین لیمو نیز استفاده کنید. آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، روغن اسطوخودوس، روغن درخت چای، زردچوبه یا عصاره آن و ماست، همه انواع مواد طبیعی هستند که می‌توان همراه با آبلیمو و یا به‌عنوان جایگزینی برای آن، استفاده کرد.

5- مراقبت از پوست پس از استفاده از لیمو ترش

لیموترش می‌تواند با لایه‌برداری شدید، باعث حساسیت و نازک‌شدن پوست‌تان شود. بنابراین، حتما پس از استفاده از ماسک‌های حاوی لیمو، از ضد آفتاب و مرطوب‌کننده مناسب نیز استفاده کنید. خشکی و التهاب پوست، برخی از عوارض جانبی اسید سیتریک است. به همین خاطر، حتی در زمان استفاده از کرم‌های حاوی این اسید، استفاده از ضد آفتاب قوی و محافظت بیشتر از پوست، توصیه می‌شود.

6- استفاده از جایگزین‌های مناسب

انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و تونرهای حاوی ویتامین سی و اسید سیتریک، جایگزین‌های مناسبی برای لیمو ترش هستند. اگر به خواص لیمو ترش برای پوست خود نیاز دارید، ترجیحا کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی عصاره لیمو را بخرید. این کرم‌ها با آزمایش‌های دقیق و اندازه‌های مشخص طراحی و تولید می‌شوند. به همین خاطر، استفاده روزانه از آن‌ها نیز امکان‌پذیر بوده و خطرات کمتری به دنبال دارند.

در نظر گرفتن این 6 مورد، می‌تواند از ایجاد آسیب‌های شدید پوستی جلوگیری کند. بنابراین اکر قصد دارید حتما از ماسک‌های حاوی لیموی طبیعی استفاده کنید، این موارد را جدی بگیرید.

جمع‌بندی نهایی

خواص لیمو ترش برای پوست بی‌شک فوق‌العاده است و احتمالا شما نیز برای استفاده از آن وسوسه شوید. تنها نکته مهمی که باید بدانید این است که استفاده نادرست از لیمو ترش، می‌تواند صدمه‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. هیچ‌گاه لیمو ترش را به‌تنهایی و خالص استفاده نکنید. هیچ‌گاه با ماسک‌های حاوی لیموترش در معرض آفتاب قرار نگیرید و از همه مهم‌تر اینکه حساسیت پوست خود را پیش از استفاده از ماسک‌های حاوی لیمو، بسنجید. درمان‌های خانگی همیشه بی‌خطر نیستند و به همین دلیل، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی ویتامین C، امن‌تر است. تجربه شما در این مورد چیست؟ آیا تا به حال با عوارض لیمو ترش مواجه شده‌اید؟ از تجربیات خود برای ما و خوانندگان‌مان بگویید.

سوالات متداول

1- خواص لیمو ترش برای پوست چیست؟

لیمو ترش دارای اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C و اسید سیتریک است. این دو اسید، به لایه‌برداری، روشن‌کنندگی و شادابی پوست کمک می‌کنند. ویتامین C با محافظت از کلاژن‌های پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد، فرآیند پیری پوست را کاهش داده و به طراوت پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، لیمو ترش خاصیت جمع‌کنندگی دارد و می‌تواند منافذ باز پوست را نیز کوچک‌تر کند. خواص ضد عفونی‌کننده لیمو، باعث کاهش جوش‌های عفونی شده و می‌تواند از ایجاد یا افزایش جوش‌های چرکی جلوگیری کند.

2- مضرات استفاده از لیمو ترش روی پوست چیست؟

اسید سیتریک یک لایه‌بردار قوی بوده و در صورت استفاده نادرست، می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست وارد کند. اسید سیتریک در معرض آفتاب واکنش شدیدی از خود نشان داده و حتی می‌تواند باعث سوختگی پوست شود. ویتامین C، دیگر اسید موجود در لیمو ترش است و قدرت لایه‌برداری دارد. استفاده بیش از حد از لیمو ترش، باعث حساسیت، التهاب، قرمزی، خارش و تورم پوست خواهد شد.

3- چگونه باید از لیموترش برای تقویت پوست استفاده کرد؟

لیمو ترش را همراه با سایر مواد طبیعی و ترکیبات مناسب، به‌عنوان ماسک استفاده کنید.

4- لیمو ترش به‌تنهایی قابل استفاده است؟

به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، برای پوست خود تنها از آبلیموی خالص استفاده نکنید. لایه‌برداری، روشن‌کنندگی و همه کاربردهای دیگر لیموترش، در زمان ترکیب با سایر مواد طبیعی نیز قابل دست‌یابی است.

5- استفاده از آبلیمو در بازه زمانی طولانی (شب تا صبح) امکان‌پذیر است؟

هیچ‌گاه نباید ماسک‌ها و مواد طبیعی قوی هم‌چون آبلیمو را به‌مدت زمان زیاد روی پوست خود بگذارید. حتی در صورت استفاده به‌مدت کوتاه نیم ساعته، پوست حساس و نازک خواهد شد. بنابراین، ماسک را در همان مدت زمان گفته‌شده روی پوست خود قرار دهید.

 

مروری بر عناوین پنهان کردن عناوین
2 آشنایی با روش های خانگی جوانسازی پوست صورت

حمیدرضا عبدی

اولویت فعالیت های ژوابکس بر پایه تحقیق و توسعه و تولید فرآورده های بر پایه هیالورونیک اسید است و محصولات خلاقانه تخصصی ای را به پزشکان جهت تامین نیازهای بیماران مطابق با مقررات اروپا و ایالات متحده آمریکا ارائه می دهد.
دکمه بازگشت به بالا