برترینهای کسب و کارعمومی

آموزش ساخت تخت خواب چوبی ساده یک نفره

اگر به دنبال تغییر دکوراسیون اتاق خواب و سرویس خواب خود هستید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید یا دوست دارید خودتان ساخت آن را به عهده بگیرید، راهنمای زیر می‌تواند برای شما مناسب باشد. ممکن است در انتخاب تخت خواب جدید به دلیل وجود سبک و ابعاد مختلف دچار سردرگمی شوید اما نگران نباشید، در ادامه چند مدل از پرطرفدارترین انواع تخت خواب‌های DIY را آورده‌ایم. طراحی این تخت خواب‌ها بسیار ساده بوده و حتی نجاران مبتدی هم از عهده ساخت آن برمی‌آیند. هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت تخت خواب تا حد زیادی به نوع تخت خوابی که می‌خواهید بسازید بستگی دارد.

تخت روزانه

این پروژه چوبی تنها یک تخت خواب نیست بلکه می‌توان از آن علاوه‌بر تخت خواب به عنوان سکویی راحت برای استراحت در طول روز، تماشای تلوزیون یا حتی به عنوان محلی برای نشستن استفاده کرد. این ایده برای استفاده در اتاق نوجوانان بسیار ایده آل بوده و به راحتی قابل جابجایی است.

تخت خواب ساده

این تخت خواب هم در اندازه تک نفره و هم در اندازه دو نفره قابل ساخت است و فریم و تاجی بسیار ساده دارد. زمان و زحمت ساخت این تخت در مقایسه با مدل‌های دیگر بسیار کمتر است و می‌توانید زمان اضافی خود را به رنگ آمیزی آن اختصاص دهید.

انواع تخت خواب و مدل‌هایی که در بالا به آن اشاره شد همگی از ساده‌ترین انواع تخت خواب هستند که هر نجار مبتدی با صرف زمانی کوتاه می‌تواند آن را بسازد. اگر در مورد ساخت هر یک از انواع تخت‌ خواب‌های این مقاله سوالی دارید یا به راهنمایی بیشتر نیاز دارید با ما در ارتباط باشید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنیم.

نحوه ساخت تخت خواب با پالت چوبی

در این بخش با نحوه ساخت تخت خواب با پالت چوبی بطور کامل آشنا خواهید شد. تخت خوابی که مدنظر داریم اندازه 1 در دو متری دارد، بنابراین یک تخت یک نفره است که برای و بسیار مناسب است. برای ساخت تخت خواب 100 در 200 سانتی متر نیاز به پالت های 120 در 80 سانتی متر داریم که اندازه استاندارد پالت های یورو یا اروپایی هست. این پالت ها در داخل کشورمان نیز به وفور یافت می شوند و در کارخانه های بازیافتی یا حتی بصورت اینترنتی نیز قابل تهیه هستند. کل پروسه ساخت تخت خواب با داشتن تمام وسایل، چیزی حدود 5 تا 6 ساعت وقت می برد.

برای ساخت تخت خواب یک در دو، ما به 7 عدد پالت چوبی سایز یورو نیاز داریم. دو لایه سه تایی پالت روی هم، برای بدنه تخت و یک پالت هم برای نیاز است. از لحاظ ایمنی پالت ها خیالتان راحت باشد. پالت های یورو چون همراه با کالاهای مهم وارد کشور می شوند، تا وزن 2500 کیلوگرم را هم تحمل می کنند. فقط هنگام خرید پالت سعی کنید حتما از مدل های گرما دیده خرید کنید که هیچگونه آفتی درون چوب وجود نداشته باشد. همچنین هر چه پالت تمیزتر باشد، چوب سالم تری داشته و برای اتاق خواب شما مناسب تر است.

برای شروع کار ساخت تخت خواب با پالت چوبی ابتدا دستکش های مناسب برای محافظت از دست هایتان را خریداری کنید. کار را با سمباته کاری چوب شروع می کنیم. پالت ها از چوب خام تهیه شده اند و بنابراین باید مقدار زیادی سمباته بخورند تا یک سطح یکدست و صاف داشته باشند. این کار را می توانید با سمباته برقی نیز انجام بدهید.

قسمت های کوچک پالت چوبی را می توانید با دست سمباته کنید. مثلا گوشه ها یا کنج پالت که امکان سمباته آنها با سمباته برقی وجود ندارد.

حال پس از سمباته کاری باید تکه های اضافه از انتهای پالت را با اره م ببریم تا انتهای پالت ها نیز یکدست و مرتب باشند. پس از برش قسمت انتهایی را با سمباته پولیش می دهید.

در عکس های زیر تفاوت بین چوب معمولی با چوب سمباته شده را مشاهده می فرمایید.

اگر سه عدد پالت را کنار هم قرار بدهیم طول آنها به 240 سانتی متر می رسد که خوب طول زیادی محسوب می شود و باید 40 سانتی متر اضافه بریده شود.

و در انتها باید قسمت بریده دوباره با سمباته پولیش دهید.

برای گرد کردن گوشه های تیز پالت، می توانید از دستگاه فرز کمک بگیرید. کافی است فقط گوشه های تیز پالت را فرز گرد کنید.

حال نوبت رنگ آمیزی پالت ها است، برای اینکار می توانید از هر رنگی که دوست دارید استفاده کنید، در اینجا از استفاده شده که انتخاب مطمئن تری بوده و با هر جور دکوراسیونی به خوبی ست و مچ می شود. البته می توان بدون رنگ هم کار را پیش برد، این کار برای آنهایی که خواستار دکوراسیونی محلی یا هستند کار بسیار بجا و مناسبی است. اما اگر قرار است از رنگ استفاده کنید، برای اینکه رنگ به خوبی بر روی پالت بشیند بهتر است دو یا سه لایه رنگ آمیزی کنید.

حال نوبت وصل کردن تکه های تخت خواب به یکدیگر است. این قدم را می شود مهم ترین قدم در ساخت تخت خواب با پالت چوبی بحساب آورد چرا که باعث محکم شدن پالت ها سرجای خود می شود. برای وصل کردن باید بست های فلزی تخت (مانند شکل های زیر) را با کمک دلر و پیچ به پالت ها نصب کنید. ابتدا ردیف اول پالت ها را با کمک این بست های فلزی و پیچ به یکدیگر وصل می کنیم. برای تاج تخت خواب، اینجا از سه عدد بست تخت فلزی استفاده شده است. برای بدنه تخت نیز از چهار عدد بست فلزی در دو سمت پالت استفاده شده است. ردیف دوم اما بدون نیاز به بست و فقط بتوسط پیچ به یکدیگر متصل می شوند.

کار ساخت تخت خواب دیگر تمام است، تنها کارهای باقیمانده پهن کردن تشک و انتخاب روتختی و بالش های مناسب است. حال وقت استراحت و لذت بردن از تخت خواب ساخته خودتان است. همه چیز برای یک خواب آرام و راحت مهیاست.

مشاهده کردید که کار ساخت تخت خواب با پالت چوبی آنقدرها هم سخت نیست، شاید سخت ترین قسمت کار را بتوان پیدا کردن پالت های مناسب و پیچ کردن پالت ها به یکدیگر دانست. اگر فکر  می کنید این کار را نمی توانید انجام بدهید، می توانید از برخی نجارها کمک گرفته تا در سریعترین زمان برای تان تخت را آماده کنند. موضوعی که مهم است، قیمت تمام شده این تخت خواب بسیار کمتر از یک تخت آماده خواهد بود. معمولی و نه چندان باکیفیت با سایر مشابه چیزی حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان قیمت می خورند و حتی از لحاظ کارایی و راحتی شاید به تخت خواب های پالتی هم نرسند.

در این مقاله قصد داریم نحوه ی ساخت تخت خواب با پالت چوبی را برای شما شرح دهیم. شما به راحتی می توانید با پالت های چوبی قدیمی خود انواع مبلمان خانگی از جمله تخت خواب با پالت چوبی را ایجاد کنید. ساخت این وسایل دشوار نیست و با این آموزش ها می توانید برای ساختن وسایل کمک بگیرید. یکی از کاربردهای این پالت های چوبی در خانه شما ساخت تختخواب شماست. این کار را می توانید با تهیه پالت های چوبی که از وضعیت خوبی برخوردار هستند، انجام دهید.

پالت چوب برای حمل و نقل محصول از یک انبار یا مرکز توزیع به یک فروشگاه یا مستقیماً به یک محل کار استفاده می شود. پالت های دست دوم به طور معمول تجزیه می شوند تا دوباره بازیافت شوند، یا بعداً مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

در ادامه برای تشریح بهتر موضوع، به طرح و توضیح تیترهای ذیل خواهیم پرداخت.

  • مواد مورد نیاز شما برای ساخت تخت خواب با پالت چوبی:
  • مراحل و نحوه ی ساخت تخت خواب با پالت چوبی:
  • انواع ساخت تخت خواب با پالت چوبی:
  • دیگر ایده ها و روش های ساخت تخت خواب با پالت چوبی:

مواد مورد نیاز شما برای ساخت تخت خواب با پالت چوبی:

ابتدا آنچه را که باید در مورد پالت بدانید گفته می شود، سپس به شما می آموزد که چگونه اندازه پالت مناسب را انتخاب کنید. در آخر، نحوه ساخت یک تخت خواب دو نفره با پالت چوبی را به شما نشان می دهد. همچنین تصاویری که استفاده شده است، در جهت کمک بیشتر به شما آورده شده است و اینکه بتوانید به راحتی برای ساختن طرح های دیگر الهام بگیرید.

آنچه شما برای ساخت تخت خواب با پالت چوبی نیاز دارید، به شرح زیر است:

متر برای اندازه گیری

مته برقی

پیچ گوشتی

سنباده و سنباده برقی

ماسک تهویه

اره دستی یا اره رومیزی

قلم مو

پالت های یکسان (ابعاد کل باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا متناسب با تشک انتخابی شما باشد)، به علاوه تخته های پالت اضافی برای پر کردن جای خالی در صورت لزوم نیز مورد نیاز هستند.

صفحات اتصال دهنده

پیچ های چوبی

کاستور صنعتی (۲-۴ قفل شونده)

پین های پانل ۴۰ میلی متری

تخته رشته گرا (OSB)

گچ خاکستری

نکته ی مهم در خصوص پالت های چوبی این است که یا باید تخته های پالت را آماده کنید یا می توانید از قطعات پیش پردازش شده که خریداری کرده اید، استفاده نمایید. در قسمت بعد قصد داریم نحوه ی ساخت تخت خواب با پالت چوبی را با تصویر آموزش دهیم.

پس از تجهیز تجهیزات ایمنی مناسب، از جمله محافظ چشم و دستکش پالت ها را با سنباده مرتب نمایید تا تمام سطوح و لبه های آن صاف شود. دقت داشته باشید که در نهایت بایستی لبه ها و گوشه های تخت خواب را حالت گرد کنید. این مرحله برای جلوگیری از پاره شدن رو تختی مهم است و ممکن است، مدتی طول بکشد. پالت ها را به خوبی پاک کنید تا همه گرد و غبار شن و ماسه پاک شود.

مراحل و نحوه ی ساخت تخت خواب با پالت چوبی:

در این قسمت قصد داریم که به صورت گام به گام برای شما نحوه ی ساخت تخت خواب با پالت چوبی را توضیح دهیم. عکس تخت خواب با پالت چوبی که در قسمت بالا مشاهده کردید، تخت خواب ساخته شده نهایی بعد از این نه گام ساخت تخت خواب پالت چوبی است.

گام اول: پالت ها را به طور دقیق و منظم در کنار یکدیگر قرار دهید.

چهار پالت یکسان را در جای خود قرار داده و از پایین به سمت بالا قرار دهید. دقت داشته باشید که حتما روی یک سطح صاف قرار دهید تا ساختار اصلی درست و مرتب ایجاد شود.

گام دوم: پالت ها را به هم وصل کنید.

این کار را در بلوک ها انجام دهید و یک سوراخ با مته ایجاد کنید و در هر یک از تقاطع پالت ها قرار دهید. با استفاده از مته برقی و پیچ گوشتی، پالت ها را به هم متصل کنید، همچنین می توانید صفحات اتصال صاف را به مرکز وصل کنید تا بیشتر تقویت شود.

گام سوم: خلاها را پر کنید.

هر جای خالی روی پالت ها را با تخته های اضافی پالت پر کنید. اطمینان حاصل کنید که یک ساختار متراکم برای مقاومت در پایه وجود دارد.

گام چهارم: کاستورها را ایمن کنید.

با استفاده از مته برقی، پیچ گوشتی و پیچ ۳ کاستور را روی هر یک از لبه های بالا و پایین و ۳ لبه دیگر در امتداد مرکز وصل کنید. سعی کنید آن ها را به بلوک های پالت وصل کنید تا قدرت بیشتری داشته باشد و کاستورهای قفل شده را به صورت مورب مقابل یکدیگر قرار دهید.

گام پنجم: پالت را برعکس کنید.

کل ساختار را بچرخانید تا کاستورها روی زمین قرار بگیرند.

گام ششم: کاستورها را قفل کنید.

چرخ ها را محکم کنید و با سمباده تمام پالت ها را پاک کنید تا تکه های چوب برداشته شوند. چرخ های کاستور قفل را به چهار گوشه تخت پالت وصل کنید. برای یک تخت دو نفره آنها را در مرکز هر طرف تخت و هر گوشه وصل کنید. کاستورها را قفل کرده و تخت را از سمت راست به بالا بچرخانید.

گام هفتم:اندازه گیری کنید، سپس علامت گذاری نمایید و در نهایت برش دهید.

دو تیرچه تحمل کننده ۹۰ سانتی متری (۳۵ اینچ) را در دو انتهای لبه بالایی پالت ثابت کنید و با استفاده از مته برقی، بیت پیچ گوشتی و پیچ برای ایجاد برجستگی های سر صفحه استفاده کنید.

گام هشتم: پالت نهایی برای بالای تخت خواب را قرار دهید.

پالت نهایی را در بالای دو تیر کوتاه قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که در هر دو انتها تراز هستند. با استفاده از مته برقی، پایلوت، پیچ گوشتی و پیچان را محکم کنید و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

گام نهم: برد OSB را برش دهید

با استفاده از اره رو میزی یا اره برقی با عرض ۳۰ سانتی متر (۱ فوت). طول OSB را در ۱۵۹٫ ۵ سانتی متر (۶۳ اینچ) یا عرض تخت خود ببرید. OSBرا سنباده بزنید تا یکدست تر شود. برای ایجاد تخته سیاه با یک رنگ گچ خاکستری رنگ کنید. در نظر بگیرید که کجا می خواهید تخته سیاه شما روی صفحه و پالت تخت خواب قرار بگیرد و برای اطمینان از تراز بودن آن، اندازه گیری و علامت گذاری کنید.

ممکن است، بخواهید پالت ها را رنگ آمیزی کنیدکه در این صورت، پایان کار زمان مناسبی است، همچنین می توانید سیلر بزنید، لاک شفاف کننده بزنید یا آنها را همانطور که هستند، رها کنید تا جلوه ی طبیعی تری به خود بگیرد.

گام آخر: یک تشک روی تخت پالت بگذارید و آن را با ملحفه، بالش و پتو تکمیل کنید.

منبع:

in.pinterest.com

بهکار چوب

سال ۱۳۵۷ شروع کار بهکارچوب توسط حسن شیرین آبادی در یک کارگاه نجاری بود که بعدها پایه و اساس ایجاد این مجموعه شد. گروه بهکارچوب همیشه پایبند به دو اصل مهم ایجاد محصولات با کیفیت و مسئولیت پذیری در قبال مشتریان بوده و هست. افتخار داریم که از طرف مشتریان بهکارچوب به خاطر کیفیت بالا مواد اولیه به کار رفته، طراحی منحصر به فرد، مسئولیت پذیری و ساخت محصولات ممتاز، دارای طول عمر بالا و مناسب برای استفاده روزمره تحسین می شویم.
دکمه بازگشت به بالا