آشنایی با خودروی ساینا
انتظار استفاده از چرم مصنوعی در خودروهای ایرانی، مسلما منطقی نیست. محصولاتی مثل ساینا، تیبا وکوئیک، دارای صندلیهای اسفنجی و نرم هستند که راحتی قابل قبولی دارد؛ اما در مانورهای تند، بدن سرنشینان را، ثابت نگه نمیدارد. در مجموع، نشیمن صندلیها برای جلو و عقب، مناسب است، ضمن اینکه افرادی با قد ۱۸۰ سانتیمتر هم، فضای مورد نیاز در بالای سر و جلو زانو، در اختیار دارند.
ساینا از فرمان پلاستیک با مواد خشک استفاده میکند. سایز فرمانی هیدرولیک، برای خودرویی در سایز بدنهی ساینا، بزرگ به نظر میرسد و با دیگر اجزا، همخوانی ندارد. شاید تنها تفاوت فرمان با نمونهی مشابه در تیبا، استفاده از برآمدگی استخوانی در بالا باشد. پنل پشت فرمان و عقربههای مربوط به سرعتسنج و دور موتور هم، تفاوت خاصی با تیبا ندارد و با ظاهر کاملا ارائه میشود.
از نکات مثبت در فضای داخلی ساینا، خصوصا در مقایسه با تیبا، باید به دستهبندی مناسب کلیدهای سیستم صوتی و تهویه مطبوع اشاره کرد. ضمن اینکه، شاهد استفاده از کلید گردان با قاب فلزی در ساینا هستیم. دستگیرهی درهای جلو هم، خوشدستتر از تیبا است و کارایی بیشتری دارد. البته نباید فراموش کرد، بسیاری از کلید، از جمله دکمههای مربوط به شیشهبالابر، کاملا مشابه نمونههای معمول در پراید هستند. ساینا، فاقد هرگونه مواد نرم یا پارچهای در پوشش داخل درها است و این موضوع، حس یک خودروی ارزانقیمت را به سرنشین منتقل میکند.
در مقایسه با پراید و تیبا، ساینا دارای کابین جذابتری است، ضمن اینکه برای ۴ سرنشین بالغ، فضای کافی فراهم میکند. این خودرو با صندوق ۴۲۰ لیتری ارائه میشود که از این نظر، برتر از ۲۰۶ صندوقدار و در کلاس بدنهی خود، جادار و قابل قبول است.
طبق معمول خودروهای ایرانی، برای ساینا هم تنها یک نوع پیشرانه قابل سفارش است. این مدل، از همان موتور ۱۵۰۳ سیسی تیبا استفاده میکند تا قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. شاید فنی ساینا روی کاغذ، بسیار ناامیدکننده به نظر رسد، اما به دلیل وزن خالص ۱۰۵۰ کیلوگرم، میتواند در زمانی حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسد که البته، در مقایسه با خودروهای چینی بازار، عدد قابل قبولی است. میانگین مصرف ساینا در مدلهای ۵ سرعتهی دستی وCVT اتوماتیک، حدود ۷ تا ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. نهایت سرعت این خودرو، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده که البته، به دلایل فنی و ایمنی، بهتر است به سرعتهای بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، نرسد.
شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی
همانطور که میدانید، خودروهایی مثل تیبا و ساینا، صرفا برای فروش در داخل ایران طراحی شدهاند و به همین دلیل، هیچ نهاد معتبر خارجی، اقدام به تست ایمنی آنها نکرده است. از سویی دیگر، با گذشت ۵ دهه از فعالیت صنعت خودروسازی در کشور، موسسهی خاصی برای بررسی محصولات داخلی از نظر ایمنی، در ایران وجود ندارد. با این حساب، صحبت از شرایط ایمنی ساینا، مستند نیست و صرفا با تکیه بر آمار تصادفات و میزان خسارات به این خودرو، میتوان به نتیجهگیری توصیفی پرداخت.
لازم است بدانید که، یکی از محصولات فروش اقساطی ساینا اس بود که، برای سالهای متوالی تولید و عرضه شد. اما با گذشت زمان، سایپا متوجه شد که تولید و عرضه نسخههای مختلف پراید، برای مشتریان جذاب نیست. بنابراین شرکت سایپا تصمیم گرفت، خودرو تیبا را در ظاهری مجللتر تولید و به مشتریان عرضه کند. این پروژه با نام مینیاتور و بر روی همان پلتفرم پراید معرفی شد. تیبا در دو نوع سدان و هاچبک به بازار عرضه شد. تیبا خودروی پرفروشی برای سایپا بود و باعث شد تا این شرکت محصول دیگری با نام سایپا 232 را تولید کند. این خودرو که بعدها ساینا نام گرفت، سپس در سال 1395 توسط به بازار خودرو معرفی شد.
تصویری از خودرو ساینا
بررسی مزایا و معایب ساینا
بدون شک مهمترین مزایای ساینا را میتوان، گستردگی نمایندگیهای این خودرو در سطح کشور، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ساینا، هزینه نگهداری کم و امکانات نسبتا مناسب در نسخه آپشنال، برشمرد. همچنین لازم است بدانید که، ساینا دندهای EX دارای ایزوفیکس است. اگر بخواهیم در مورد معایب ساینا صحبت کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- کیفیت پایین متریال استفاده شـده در این خودرو
- وجود پلتفرم و پیشرانه قدیمی
- ایمنی نامناسب
- عملکرد کند گیربکس در نسخه اتوماتیک ساینا
در ادامه با مقایسه و بررسی بخشهای مختلف این فیس لیفت سایپا، با هم میبینیم که تاثیر این مزایا و معایب، در انتخاب این خودرو به چه میزان است.
جدول مشخصات کلی ساینا
خودرو ساینا در حالت کلی، دارای مشخصات زیر است:
SAINA | نام لاتین خودرو |
سدان | کلاس بدنه |
B – سدان شهری جمع و جور | سگمنت جهانی |
ایران | کشور سازنده |
1392 | سال طراحی |
5 | تعداد سرنشین |
سایپا | شرکت عرضه کننده |
ساینا پس از عرضه، به دلیل قیمت مناسب و کارکرد قابل قبول با استقبال زیادی روبهرو شد. همین موضوع باعث شد تا شرکت سایپا، به مرور انواع ساینا را در تیپها و مدلهای گوناگون روانه بازار کند. با این وجود، افراد زیادی در مورد خصوصیات و ویژگیهای تیپهای مختلف ساینا اطلاعی ندارند. بنابراین قصد داریم، در ادامه انواع ساینا را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم.
ساینا معمولی (SX و EX)
در ابتدای تولید ساینا، تیپهای SX و EX تولید و به بازار عرضه شد، که تیپ SX یک نسخه کم آپشن از ساینا بود. ساینا SX، دارای آپشنهایی یکسان با تیبا صندوقدار و امکاناتی کاملا معمولی به شرح زیر بود:
- شیشههای برقی در قسمت جلو
- تهویه نسبتا مطبوع دستی
- مه شکن در قسمت جلو و عقب خودرو
- فرمان هیدرولیک
- ترمز ABS به همراه EBD
- دو ایربگ در قسمت جلو
تیپ EX نسبت به ساینا SX، نسخهای فول آپشنتر و دارای امکاناتی به شرح زیر بود:
- سنسور پارک عقب
- شیشههای برقی در قسمت عقب و تنظیم برقی آینههای کناری
- تهویه الکتریکی مناسب
- رینگ آلومینیومی
همین امکانات ساده موجب استقبال بیشتر از ساینا EX شد. در نهایت تولید و عرضه ساینا SX و EX محدود به همان سال 1395 بود.
ساینا اتوماتیک
در سال 97 شرکت سایپا تصمیم گرفت که، نسخه اتوماتیک ساینا را، همزمان با عرضه کوییک پلاس، تولید و وارد بازار نماید. ساینا اتوماتیک یکی از ارزانترین خودروهای اتوماتیک در بازار ایران بود، اما این خودرو فقط در سال 97 عرضه شد. ساینا اتوماتیک دارای امکاناتی به شرح زیر بود:
- گیربکس CVT پانچ بلژیک
- دستگیرههای آسان بازشو که مشابه دستگیرههای کوییک بود
- کیلس استارتر
- کروز کنترل
- فرمان برقی
ساینا پلاس (ساینا آپشنال)
ساینا پلاس یا آپشنال در سالهای 99 و 1400، تولید و عرضه شد. این خودرو یکی از تیپهایی بود که، تولید محدودی داشت. ساینا پلاس را در بازار به نام ساینا آپشنال میشناسند. مشخصات فنی ساینا پلاس با ساینا EX، تقریبا یکسان است اما آپشنهای آن بیشتر است. آپشنهای ساینا پلاس به شرح زیر است:
- سیستم مالتی مدیا
- مانیتور لمسی و نویگیشن
- روکشهای چرمی صندلی
- کفپوش سه بعدی کف کابین و صندوق
- فرمان D-Cut چرمی به همراه کلیدهای کنترل سیستم صوتی
- دوربین دید عقب
- شیشههای دودی عقب
ساینا S
ساینا اس تیپ بادوامتری نسبت به مدلهای قبلی بود و همچنان هم به فروش میرسد. این مدل در اواخر سال 1399 روانه بازار شد و بر خلاف نسخههای قبلی ظاهر آن نیز با تغییراتی مواجه شد. البته از نظر فنی نیز تغییراتی جزئی روی ساینا s اعمال شده بود. در ساینا S طراحی موارد زیر تغییر یافته است.
- سپر جلو و جلو پنجره
- چراغهای عقب
- درب صندوق و سپر عقب
- غربیلک فرمان D-Cut
- چیدمان سمت چپ دکمههای فرمان که متفاوت از ساینا EX است
- برقی شدن دریچه گاز در ساینا S
- پیشرانه استاندارد یورو 5
- دی لایت
- راهنمای تعویض دنده GSI
- ریموت کنترل تاشو
تغییر در طراحی این موارد، ظاهری امروزیتر به خودرو بخشید.
ساینا SR
ساینا SR خودرویی دو رنگ مثل کوییک R بود که، در همان اواخر سال 1399 وارد بازار شد. همان طور که در مدلهای دو رنگ دیگر سایپا نیز مشاهده میشد، در ساینا SR هم تنها تفاوت چشمگیر، دو رنگ شدن بدنه بود.
ساینا G
بررسی طراحی ظاهری و داخلی ساینا
بهتر است مشخصات ظاهری و داخلی ساینا را با هم بررسی کنیم. همانطور که گفتیم، ساینا نسخهای فیس لیفت شده از تیبا است که با توجه به تغییراتی که داشته، به عنوان یک خودروی جدید در میان مشتریان شناخته شد. اکثر قطعات ساینا، نسبت به تیبا تغییر کردهاند. چراغهای ساینا و جلو پنجرههای آن، کشیدهتر و خشنتر است. سپر ساینا نیز نسبت به تیبا، اسپورتتر شده است و اگر دقت کنید طراحی خطوط کناری در ساینا، حس پویایی بیشتری را منتقل میکند.
در نهایت وقتی همه آنچه که توصیف کردهایم را، کنار هم قرار میدهیم، خروجی کار آنطور که باید، هماهنگ و جذاب نیست. برای مثال؛ عرض کم بدنه و حالت تخم مرغی سقف، با دماغه و خطوط شکسته به کار رفته در آن، همخوانی ندارد.
در مورد مشخصات داخلی ساینا، بهتر است بدانید که، طراحی این خودرو در قسمت داخل نسبت به قسمت خارجی، تغییرات زیادی نداشته است. تنها تفاوت ساینا با تیبا را میتوان در، اصلاح حالت رودریها، کنسول میانی، فرمان و یک سری ریزه کاری دیگر دانست. به طور کلی میتوان گفت ساینا نسبت به تیبا خیلی تغییر نکرده و این موضوع از اختلاف قیمت اندک این دو خودرو قابل درک است.
جدول مشخصات ابعاد، وزن و ظرفیت ساینا
در ادامه جدول مشخصات ابعاد، وزن و ظرفیت ساینا را مشاهده میکنید.
طول | ۴۲۱۵ میلیمتر |
عرض | ۱۶۶۳ میلیمتر |
ار تفاع | ۱۴۸۴ میلیمتر |
فاصله بین چرخهای جلو | ۱۴۱۰ میلیمتر |
فاصله بین چرخهای عقب | ۱۴۱۰ میلیمتر |
فاصله بین محور جلو و عقب | ۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۰۵۰ کیلوگرم (دندهای) / ۱۰۸۵ کیلوگرم (اتوماتیک) |
حجم مخزن سوخت | ۴۱ لیتر |
قطر رینگ | ۱۴ اینچ |
چرخ جلو و عقب | R14 185/60 |
حجم صندوق عقب | 370 لیتر |
تعداد سرنشین | 5 نفر |
بررسی مشخصات فنی ساینا
سایپا تفاوتهای عمدهای در بخش فنی با تیبا ایجاد نکرده و همان موتور 1.5 لیتری تیبا بر روی ساینا هم سوار شدهاست. در جدول زیر مشخصات فنی تیپهای مختلف ساینا و تفاوتهای آنها با یکدیگر را مشاهده میکنید:
نوع خودرو | ساینا | |||
تیپ | معمولی | آپشنال | SE-A | SE-A (LUX) |
نوع موتور | 4 سیلندر SOHC خطی- M15 | |||
تعداد سوپاپ | 8 | |||
حجم موتور | 1503 سی سی | |||
حداکثر توان | 87 اسب بخار در هر 5300 دور در دقیقه | |||
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در هر 4000 دور در دقیقه | |||
نوع سوخت | بنزین | |||
ظرفیت باک | 41 لیتر | |||
مصرف سوخت ترکیبی | 7.02 لیتر | – | ||
حداکثر سرعت | 170- 175 کیلومتر در ساعت | |||
شتاب 0-100 | 12.8 ثانیه | 13.8- 14.3 ثانیه | ||
گیربکس | 5 سرعته دستی | اتوماتیک CVT | ||
نوع فرمان | هیدرولیک | برقی | ||
ابعاد خودرو | طول: 4215 میلیمتر
عرض: 1663 میلیمتر ارتفاع: 1484 میلیمتر |
|||
وزن خودرو | 1050 کیلوگرم | 1085 کیلوگرم | ||
ظرفیت صندوق عقب | 370 لیتر |
ساینا در تیپ معمولی، دارای ترمز جلو دیسکی و در تیپ آپشنال، دارای ترمز جلو دیسکی خنک شونده است. ترمزهای عقب ساینا از انواع کاسهای هستند. در ادامه باید گفت که ساینا به دلیل وزن زیاد و موتور ضعیفی که دارد، خودرویی سریع نیست.
مقاله پیشنهادی: ؟ آیا خرید بیمه بدنه ساینا اجباری است؟
شرکت سایپا اعلام کرد که، خودروی ساینا در چهار تیپ و به همراه آپشنهای مختلف عرضه میشوند. همچنین ساینا دندهای در ابتدا تولید با دو نسخه SX و EX وارد بازار شد ولی از نظر امکانات نسبت به نسخههای معمولی و آپشنال تفاوت زیادی نداشت.
امکانات داخلی خودرو ساینا
تیپهای مختلف ساینا در امکانات زیر مشترک هستند:
- کلید مجهز به ریموت
- سیستم تهویه نیمه اتومات
- سنسور پارک دنده عقب
- نمایش دمای محیط بیرون
- ترمز ضد قفل ABS و EBD
- پشت سری تیلیتدار صندلی جلو
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- طراحی بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده
- قفل مرکزی
- کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
- قفل ایمنی کودک برای درها
- آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی
- چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
- چراغ مهشکن جلو و عقب
- شیشه بالابرهای برقی
- ایموبیلایزر
ساینا در تیپ آپشنال دارای امکاناتی به شرح زیر است:
- شیشههای دودی
- سیستم صوتی مولتی مدیا
- دوربین دید عقب
- سیستم پایش فشار باد تایرها
- کنترل صدا در مدلهای SE-A (LUX)
در جدول زیر امکانات رفاهی و ایمنی ساینا را برای شما بیان کردهایم:
سیستم تهویه مطبوع | نیمه اتوماتیک |
سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیا | AUX دارای ورودی و خروجی USB، دو بلندگو در جلو و 2 بلندگو در عقب |
غربیلک فرمان | فرمان ساده پلاستیکی |
سیستم صندلی های جلو | تنظیم دستی ارتفاع صندلی راننده و سرنشین جلو |
سیستم روشنایی جلو | قابلیت تنظیم فرمان |
سیستم روشنایی عقب | مه شکن عقب |
سنسورهای پیش فعال | سنسور پارک دنده عقب |
سیستم آینه ها | آینه های جانبی قابلیت تنظیم برقی دارند |
سیستم شیشه ها | گرمکن شیشه عقب، بالابر برقی شیشه جلو |
سایر موارد | نمایش دمای محیط بیرون |
در ادامه جدول تجهیرات ایمنی این خودرو را برای شما آوردهایم:
کیسههای هوا | راننده و سرنشین جلو |
سیستمهای امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت |
ترمزهای جلو | دیسکی خنک شونده |
ترمزهای عقب | کاسه ای |
سیستم های ترمز و پایداری | ABS و EBD |
سایر موارد | قفل ایمنی کودک برای درب ها |
رقبای ساینا در بازار
احتمالا در مورد رقبای ساینا در بازار سوالاتی دارید. به همین دلیل، بهتر است بدانید، اگر سگمنت و قیمت ساینا را در نظر بگیرید، تیبا صندوقدار، تاکنون تنها رقیب ساینا بوده است. البته اگر تفاوت قیمت را در نظر نگیریم، خودروهای کارکردهای مانند رانا، 206 صندوقدار و تندر 90 را میتوان، رقبای جدی این خودرو دانست.
لازم به ذکر است خودرو جدیدی به نام سهند به وسیله پارس خودرو مونتاژ و در سال 1402 وارد بازار میشود. سهند در ابتدا قرار بود به وسیله، سایپا تولید شود. مشخصات این خودرو مانند سایپا اطلس است و تفاوت زیادی با آن ندارد. سهند یکی از رقبای ساینا به حساب میآید.
بررسی ارزش خرید خودروی ساینا
کارشناسان برای بررسی ارزش خرید این خودرو، با در نظر گرفتن رنج قیمتی ساینا، طراحی ضعیف و کیفیت پایین قطعات آن، معتقدند ارزش خرید ساینا زیاد نیست. همین امر موجب شده که، ارزش خرید خودروهای کم کارکردهای مانند 206 تیپ دو از ساینا بیشتر باشد. در این مقایسه علاوه بر ارزش خرید، طراحی زیباتر، هندلینگ بهتر و ایمنی بیشتر 206 تیپ دو هم مطرح است. باید خاطر نشان کنیم که، گیربکس اتوماتیک ساینا در مدلهای فول آپشنال برای رانندگی شهری گزینه مناسبی در میان مدلهای ارزان قیمت سایپا است.
البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که ساینا یک سدان جمع و جور است که برای سفرهای شهری و رانندگیهای روزمره مناسب است. شرایط فنی ساینا در مقایسه با رقبایش در یک سطح قرار دارد و طراحی ظاهری بهتری از تیبا و تیبا 2 داشته است. همچنین اگر فروش فوری خودرو برای شما مهم است، ساینا یک گزینه مناسب است که خودروی دست دوم آن هم، در مدت کوتاهی به فروش میرسد.
ایرادات فنی خودرو ساینا
همانطور که گفتیم، ساینا دارای مشکلات اساسی در پیشرانه و موتور، کمک فنرها، فرمان، هندلینگ و ایمنی است. ساینا خودرویی با پیشرانه 1.5 لیتری و 4 سیلندری است. البته قبل از این خودرو هم، تیبا با همین پیشرانه وارد بازار شد. تنها تفاوتی که میان ساینا و تیبا در بخش موتور وجود دارد، در مورد دریچه گاز برقی ساینا است. پیشرانه خودرو ساینا نسبت به وزن آن بسیار ضعیف است و به وضوح در مسیرهای سربالایی با حداکثر سرنشین کم میآورد.
یکی دیگر از ایرادات خودرو ساینا، کنترل فرمان آن، در سرعتهای بالا به وسیله راننده است. توزیع وزن نامناسب این خودرو، سیستم تعلیق ضعیف ساینا و لاستیکهای نامرغوب آن، از دلایل دامن زدن به این مشکل هستند. از طرفی اگر بخواهیم هندلینگ این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه میشویم وزن این خودرو نسبت به استانداردهای موجود اندک است. بنابراین سطح تماس مناسبی با جاده پیدا نمیکند و هندلینگ آن راضی کننـده نیست.
به طور کلی با در نظر گرفتن پیشرانه، تناسبی بین اتاق ساینا و موتور آن وجود ندارد. بنابراین این خودرو از نظر کنترل فرمان در مسیرهای دشوار و سربالایی، خودرو ایمنی نیست. یکی از سوالات پرتکرار در مورد این است که؛ آیا شاسی ساینا ضعیف است؟ بله؛ یکی از معایب بزرگ ساینا، شاسی ضعیف آن است. معمولا بعد از چند کیلومتر شاسی جلو خودرو ساینا ترک برمیدارد. البته که این مورد از بزرگترین ضعفهای این خودرو است. سایپا برای به دست آوردن دل مشتریان آپشن دو ستاره ساینا را در دسترس کاربران قرار داد.
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ساینا
حالا که با ویژگیهای ساینا آشنا شدید، وقت آن است که کمی راجع به بیمه این خودرو صحبت کنیم. همانطور که میدانید، بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از واجبات خودرویی است. بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری و بیمه بدنه، بیمهای اختیاری است ولی به شدت توصیه میشود، که آنها را هم تهیه کنید.
در بحث بیمه شخص ثالث که واجبترین بیمه خودرو است، باید بگوییم که این بیمه هزینههایی که در اثر تصادف وارد شده را جبران مینماید. در رابطه با این بیمه، مالک وسیله نقلیه شخص اول، شرکت بیمه، شخص ثانی و فرد زیاندیده، شخص ثالث محسوب میشود. قیمت بیمه شخص ثالث خودرو به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، کاربری، تخفیفات بیمه و … بستگی دارد که در به آن پرداختهایم.
بیمه بعدی، بیمه بدنه است که با پرداخت حق بیمه آن، میتوانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیبهای احتمالی بیمه کنید. در صورت بروز خسارت، شرکت بیمهگر بر اساس شرایط مندرج در بیمهنامه، خسارت وارده را جبران مینماید.
بررسی ساینا از جنبههای مختلف
ساینا خودروی خیلی فرز و چابکی نیست و کیفیت بالایی ندارد. البته ساینا دنده اتومات، گزینه خوبی است. با توجه به قیمت ساینا، میتوان آن را یک گزینه خوب برای انتخاب یک خودروی اقتصادی دانست. در این مقاله مشخصات فنی و ظاهری این خودرو را با هم بررسی کردیم. همچنین در مورد بیمههای شخص ثالث و بدنه هم به شما اطلاعاتی دادیم. در صورتی که در مورد خودرو ساینا و بیمههای خودرویی سوال داشتید، از قسمت نظرات این مقاله با ما در ارتباط باشید.