بین المللی

جمهوری آذربایجان: ارمنستان پیشنهاد صلح جدید مطرح کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که از سوی ارمنستان پیشنها صلح جدید دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»،«آیخان حاجی‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان تایید کرد که ارمنستان پیشنهادات جدیدی در خصوص توافقنامه صلح به باکو ارسال کرده است.

وی گفت که هنوز اطلاعی از تاریخ دیدار بعدی «جیحون بایراموف» و «آرارات میرزویان» وزرای امور خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در دست نیست.

آخرین دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در در مسکو برگزار شد. این دیپلمات جمهوری آذربایجان به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره ای نکرد.

روابط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ به این سو پرتنش بوده است. در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در ۴۴ روز درگیری، چند شهر، روستا و آبادی را از اشغال ارامنستان آزاد کرد. این جنگ با توافقنامه صلح و با میانجیگری روسیه پایان یافت.


لاچین

 

علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافق صلح بلندمدت، تنش‌ها بین کشور در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره‌باغ متصل می‌کند، افزایش یافته است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات باقیمانده بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده یا ایست بازرسی شدید اعمال می‌کند. این مسیر منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. ارمنستان بارها اعلام کرده باکو به کاروان محموله‌های بشردوستانه برای ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور نمی‌دهد.

 رئیس شورای اروپا  به تازگی  به جمهوری آذربایجان توصیه کرد به مسدود کردن مسیر مهم «لاچین» خاتمه دهد. «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا به جمهوری آذربایجان بر ضرورت فوری رفع انسداد مسیر لاچین تاکید کرده است(جزئیات بیشتر).

 پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

نویسنده تحریریه بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای سفر و گردشگری جهانی. با علاقه و دانش در زمینه مکان‌های دیدنی، فرهنگ‌های مختلف و صنعت گردشگری، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره مقصدهای توریستی، رویدادهای گردشگری و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و گردشگری، به شما دیدی جامع از تحولات صنعت سفر و گردشگری جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا