بین المللی

علی‌اف: ارمنستان خود را برای توافقنامه صلح آماده کند

رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان گفت که تنها راه توسعه ارمنستان برقراری روابط عادی با همسایگان و چشم پوشی از ادعاهای ارضی است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان از ارمنستان خواست تا برای امضای توافقنامه صلح بین دو کشور آماده شود.

علی اف که به مناسبت سالگرد تأسیس نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان خطاب به فرماندهان و رهبران نظامی جمهوری آذربایجان سخنرانی کرد ، در مورد آتش بس با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اظهار نظر کرد.

به دنبال یک درگیری 44 روزه ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در 25 نوامبر 1999 با میانجیگری روسیه در مورد آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی توافق کردند. بر اساس این توافق نامه ، ارمنستان موظف شد مناطق “اشغام” ، “کالباجر” و “لاچین” را از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان تخلیه کند و جاده نخجوان به جمهوری آذربایجان را نیز ایجاد کند.

در عوض ، جمهوری آذربایجان متوقف شد ضمن متوقف کردن عملیات نظامی ، راهرو لاچین (به عرض پنج کیلومتر) را متصل کند تا قره باغ کوهستانی را با ارمنستان متصل کند. شهر آزادشده شوش به همراه تمام مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

الهام علی اف روز گذشته در یک سخنرانی در باکو از ایروان خواست که حل و فصل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی را بپذیرد و برای امضای توافق نامه صلح آماده شود.

رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان گفت: “باید یک کارگروه برای تعیین خط مرزی تشکیل شود و مقدمات امضای توافقنامه صلح فراهم شود.”

وی در میان فرماندهان ارتش تأکید کرد که جمهوری آذربایجان به تقویت ارتش و نیروهای مسلح خود ادامه خواهد داد.

الهام علی اف به ارمنستان هشدار داد که اگر “سیاست خصمانه” خود را کنار نگذارد ، قادر به بازیابی قدرت نظامی و از سرگیری فعالیت های اقتصادی نخواهد بود.

به گفته رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان ، توسعه ارمنستان تنها با برقراری روابط عادی با همسایگان و چشم پوشی از ادعاهای ارضی حاصل می شود.

سخنرانی رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در شرایطی صورت گرفت که در روزهای اخیر ارمنستان شاهد برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در این کشور پس از جنگ سال گذشته برای منطقه قره باغ کوهستانی بود.

بر اساس آمار نهایی منتشر شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان ، حزب قرارداد مدنی به رهبری نخست وزیر موقت نیکول پاشینیان 53.91٪ آرا را به دست آورد.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا