برترینهای کسب و کارعمومی

هر متر مربع سنگ تراورتن چند کیلو است

بار ها پیش آمده که مشتریان عزیزمان در پیام های خود، درباره وزن هر متر مربع سنگ تراورتن از ما سؤال کرده اند.
پیش از این درباره صحبت کرده بودیم و در آنجا گفته بودیم که یکی از مزایای مهم سنگ تراورتن، وزن سبک آن به دلیل وجود خلل و فرج هاست. از این رو کیفیتی که سنگ دارد و محاسبه وزن آن و همچنین نوع سنگ مورد نیاز، در تعیین قیمت سنگ تراورتن موثر است.

برای همین در این نوشته تصمیم گرفتیم تا درباره وزن هر متر مربع سنگ تراورتن اطلاعاتی را تقدیم حضورتان کنیم.

با ما همراه باشید.

محاسبه وزن چه نقشی در قیمت روز سنگ تراورتن دارد ؟

وزن مخصوص سنگ ها، همیشه در تعیین قیمت آنها مؤثر است.

، نوعی سنگ متخلخل است که در کیفیت ها، رنگ ها و وزن های متنوع و متفاوتی به فروش می رسد.

روش محاسبه وزن سنگ = ( جرم حجمی سنگ )*(  عرض )* ( طول )*( ارتفاع ) 

اگر سنگ تراورتن را در این فرمول قرار دهیم، جرم حجمی آن بین ۲٫۵ تا ۲٫۶ تن در متر مکعب هست

به عنوان مثال برای یک سنگ تراورتن در ابعاد ۴۰*۴۰ و ضخامت ۲CM داریم :

۰٫۰۰۸(۲٫۵ )*( ۰٫۴ )* ( ۰٫۴)*( ۰٫۰۲ )  = وزن سنگ

۰٫۰۰۸ *۱۰۰۰ = ۸KG

به این ترتیب به راحتی می‌توان وزن هر متر مربع سنگ تراورتن را محاسبه کرد.

در ادامه به بحث ضخامت سنگ های تراورتن که تاثیر مستقیم در وزن آن ها دارد می‌پردازیم.

تاثیر ضخامت در محاسبه وزن هر متر مربع سنگ تراورتن

یکی از موارد بسیار مهمی که در هنگام برش سنگ های ساختمانی باید به آن توجه کرد، ضخامت و ابعاد سنگ تراورتن است چرا که در میزان وزن هر متر مربع سنگ تراورتن تاثیر بسیار زیادی دارد.

 منظور از ابعاد سنگ های ساختمانی همان طول و عرض و ارتفاع در اندازه های مصرفی ( اندازه سنگ ساختمانی و… )  می باشد که سنگ را باتوجه به آن مقادیر توسط دستگاه ها برش می زنند.

کوپ سنگ، پس از استخراج از معدن چند تن وزن دارد که برای استفاده لازم است آن ها را به کارخانه های سنگ یا سنگبری ها انتقال دهند و فراوری های لازم را روی آن انجام دهند.

سنگ های ساختمانی پس از برش و فراوری در ابعاد خاصی جهت استفاده در قسمت های مختلف یک ساختمان وارد بازار می‌شوند.

خالی از لطف نیست تا در این نوشته با ابعاد مختلف و استاندارد سنگ تراورتن و ضخامت سنگ تراورتن آشنا شویم و میزان استاندارد آن ها را بدانیم.

میزان استاندارد ضخامت سنگ تراورتن

سنگ های مصرفی با توجه به کاربرد و نوع مصرفی که دارند، در ابعاد مختلفی برش زده می‌شوند که این مورد تاثیر زیادی در وزن هر متر مربع سنگ تراورتن دارد.این ابعاد برای پله ها، نما و کف ساختمان ها متغیر است.

مطابق استاندارد جهانی، بهتر است ضخامت سنگ بسیار نازک باشد. زیرا پس از نصب سنگ باید این اطمینان حاصل شود که وزن ساختمان کمتر و در نتیجه مقاومت آن بیشتر باشد.

اما متاسفانه در ایران بدلیل کمبود فناوری‌های لازم در این حوزه نمی‌توانند اندازه سنگ را از یک مقدار مشخص، نازک‌تر برش دهند.

برای نمونه در ایران پله‌ها با ضخامت ۳ سانتی‌متر، سنگ‌های نمای ساختمان با ضخامت ۱.۶ سانتی متر و سنگ‌های کف با ضخامت ۱.۸ سانتی متر می‌باشند. البته عدد دقیق مربوط به ضخامت سنگ‌ها باتوجه به نوع کارخانه‌ای که برش می زند متفاوت است اما بطور کلی تنها اختلاف برش حدود ۲ میلی متر است.

چرا وزن سنگ تراورتن اهمیت بالایی دارد ؟ 

سنگ نطنز بدلیل خلل و فرج موجود در سنگ، چسبندگی خوبی در نمای ساختمان دارند و همچنین چگالی پایین سنگ های تراورتن، باعث کاهش وزن سنگ و در نتیجه سبک شدن نمای ساختمان می گردد.
سنگ های تراورتن در برابر نور خورشید، رنگ ثابتی دارند و در برابر سرما و گرما  و اشعه UV و رطوبت، مقاومت خوبی دارند .
از بین سنگ های تراورتن، بعضی از سنگ ها محبوبیت خاصی دارند. در سال های اخیر، با توجه به روند چشمگیر نماهای رومی و کلاسیک  استفاده از سنگ های تراورتن بی موج در رنگ های سفید، کرم  و بژ بسیار به چشم می خورد.
نکته ای که لازم است اینجا متذکر شویم، این است که با توجه به اینکه کشور ایران دارای گسل های زیادی است و احتمال زلزله همواره ما را تهدید  می نماید. می بایست در طراحی و اجرای دقیق نماهای  ساختمان،  دقت فراوانی داشت.
امروزه شاهد هستیم که در نماهای ساختمان، مخصوصاً در مناطق بالای شهر نماهایی طراحی و اجرا می گردد که بسیار سنگین است و در یک نما حدود 500 تن  سنگ نصب گردیده است و چنانچه خدای ناکرده زلزله ای رخ دهد، هیچ سازه ایی توان تحمل این همه وزن را ندارد و خسارت های زیادی را به کل سازه خواهد زد.

 

دکمه بازگشت به بالا