برترینهای کسب و کارعمومی

اطلاعات مورد نیاز برای اظهارنامه مالیاتی

در تعریف اظهارنامه مالیاتی، آمده است که: اظهارنامه مالیاتی چه به صورت خود اظهاری مالیات باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار دهد، کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. اکنون به پاسخ کلی پرسش اظهار نامه مالیاتی چیست رسیدید، در این مقاله از سری مقالات با ما همراه شوید تا تمام نکات و همه چیز درباره اظهارنامه مالیاتی را بدانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم پادکست‌های زیر را از دست ندهید:

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی 1402

اما اظهارنامه مالیاتی یعنی چه؟ همان‌طور که گفتیم یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. تاجران این اطلاعات را باید در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.

پیشنهاد ما به شما: قسمت ۱۷۹ | ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

از آن‌جا که تاجران به هزینه‌ها و سود و زیان خود آگاه‌تر هستند، توصیه می‌شود حتما در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارسال کنند. نکته مهم درخصوص اظهارنامه مالیاتی 1402 این‌جاست که اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه 1402 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی 1401 را تکمیل کرده و ارسال نمایند. پس نتیجه می گیریم که اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند‌ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود.

ارسال صورت حساب های الکترونیکی یا از طریق شرکت های معتمد مالیاتی و یا از طریق نرم افزار واسط سامانه مودیان توسط اشخاص صورت می گیرد.

چه اشخاصی موظف به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند؟

در ادامه مقاله به این موضوع اشاره می‌کنیم که اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی میشود؟

  1. کلیه شخصیت‌های حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.
  2. کلیه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند (مثل ناشران).
  3. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  4. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.
  5. کلیه اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

چه اشخاصی ملزم به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی نیستند؟ (اظهارنامه مالیاتی برای چه کسانی نیست؟)

  • شهرداری‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه در ۳۱ استان کشور
  • کلیه سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند
  • کلیه موسسات و وزارت خانه‌ها
  • کارگران، صیادان، عشایر، شرکت‌های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان

چند نوع اظهارنامه برای اعلام درآمد داریم؟

اظهارنامه‌های شش گانه مالیات بر درآمد به شرح زیر است:

  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده صد و ده قانون مالیات‌های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰
  • اظهارنامه مالیاتی انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم.

چگونه اظهارنامه مالیاتی تنظیم کنیم؟(چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی)

تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی می بایست اظهارنامه‌های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن اقدام می نمودند.

این کار، زمان گیر و هزینه بر بود. به منظور تکریم مودیان و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت و تحلیل اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت و شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه های مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری دریافت کنید. اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر  نیز، فرآیند‌ها در سامانه‌های مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می شود.

سازمان امور مالیاتی در حال حاضر تمایل به تنظیم اظهار نامه مالیاتی به شیوه الکترونیک (اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی) و بدون مراجعه حضوری مؤدی را دارد. ارسال اظهارنامه به این شیوه مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیک می باشد و کلیه مؤدیان اعم از حقیقی، حقوقی و تشکل‌های حقوقی می توانند با مراجعه به سایت از خدمات غیر حضوری این سامانه استفاده نمایند.

اما در نحوه انجام اظهارنامه مالیاتی اطلاعات شخص و یا شرکت باید به صورت دقیق وارد شود. از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرم الکترونیکی اظهارنامه تکمیل و ارسال می‌شود.

سپس شرکت‌ها یا تاجران حقیقی فرصت دارند در فاصله زمانی که به ‌آن‌ها داده می‌شود، دفاتر قانونی شرکت خود را نیز به اداره مالیاتی ارائه کنند. درصورتی که اطلاعات به صورت صوری وارد شده باشد و دفاتر با اظهارنامه مالیاتی مطابقت نداشته باشد، ممکن است جریمه‌هایی برای تاجر در نظر گرفته شود.

ما در دو ویدئو زیر، به صورت مرحله به مرحله نحوه تکمیل جداول اظهارنامه مالیاتی را آموزش داده ایم. برای مشاهده این آموزش ها بر روی ویدئوهای زیر کلیک کنید:

چه مدارکی برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مورد نیاز است؟

برای تهیه اسناد مالی همیشه نیاز به گردآوری مدارکی هست. ما در این قسمت برای شما از مدارکی صحبت می‌کنیم که در زمان تهیه اظهارنامه به آن‌ها نیاز خواهید داشت. مدارکی که برای تکمیل اظهارنامه نیاز دارید عبارتند از :

  • مجوزهای صادر شده از مراجع ذی صلاح برای شما
  • اساسنامه و شرکت نامه و آخرین تغییرات اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
  • اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت
  • رونوشت کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور
  • گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقیقی
  • صورت سود و زبان کلیه اشخاصی که مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد هستند
  • مبلغ درآمد و فروش داخل یا خارج از کشور
  • گواهی‌های گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت یا موسسه
  • صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ساخته شده و به فروش رفته
  • کلیه قراردادهای شرکت یا موسسه با اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا دولتی
  • مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری
  • سند مالیات‌های پرداخت شده که به تایید سازمان مالیاتی کشور برای کسر مالیات رسیده باشد
  • کارت بازرگانی (در صورت وجود)
  • کد کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی
  • گواهی حساب‌های سال‌های قبل مودی مالیاتی برای بررسی ممیز اداره مالیات
  • اسنادی مثل پرداختی‌های بیمه که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد

مراحل و فرایند اصلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  1. پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری
  2. تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
  3. ثبت نام شماره اقتصادی
  4. تأیید اطلاعات ثبت نام
  5. دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک
  6. ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  7. دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

نحوه پیش ثبت نام در سامانه اظهارنامه مالیاتی

ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی از جمله، ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، دارای چهار مرحله بوده که عبارتند از: پیش ثبت نام الکترونیکی ، ثبت نام الکترونیکی ، راستی آزمایی اطلاعات و مرحله نهایی . پیش ثبت نام و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402، مطابق راهنمای تصویری زیر است:

بعد از ورود به صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور، برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402، بر روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.

بعد از اینکه گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک را کلیک کردید ، در صفحه جدید، مقررات مربوط به ثبت نام در سامانه مالیاتی کشور را ملاحظه می‌کنید. این مقررات را مطالعه کرده و در پایین صفحه، دکمه ورود به ثبت نام را کلیک نمایید.

در این مرحله، نوع مودی را مشخص نمایید و پس از وارد کردن شماره ملی خود و عبارت امنیتی، در کادرهای تعیین شده، دکمه ورود به ثبت نام را بزنید.

در مرحله جدید، بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید، کلیک نمایید.

بعد از ورود به صفحه پیش ثبت نام جدید ، کد پستی و شماره همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و بعد از وارد کردن عبارت امنیتی، دکمه پیش ثبت نام جدید را کلیک نمایید.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402، می‌توانید برای ثبت اظهار نامه مالیاتی و ارسال آن، به سازمان امور مالیاتی، اقدام نمایید. نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی، در بخش بعد توضیح داده شده است.

مراحل ثبت نام الکترونیکی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی؛ نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402

چند سالی است که تنظیم اظهارنامه مالیاتی به دستور سازمان امور مالیاتی به شیوه الکترونیک و بدون مراجعه حضوری انجام می پذیرد و در 5 مرحله انجام می شود :

مرحله اول: پیش ثبت نام الکترونیک اظهارنامه های مالیاتی

در این مرحله، شما باید کد اقتصادی داشته باشید. اطلاعات پایه ای شرکت دریافت شده و پس از تایید شماره تلفن همراه اعلامی در سیستم، تاییدیه پستی با کد پستی  ۱۰ رقمی را در سیستم بارگذاری کنید.

مرحله دوم: صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، می بایست بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله  قبلی از منابع مختلف، استعلام و راستی آزمایی شده و پس از تایید صحت اطلاعات، وارد مرحله سوم شوید. اگر اطلاعات صحیح نبود، موضوع با پیامک به شماره تلفن وارد شده اطلاع داده خواهد شد.

مرحله سوم: تولید و ارسال اطلاعات کاربری برای اظهارنامه مالیاتی

در این مرحله، اگر اطلاعات پیش ثبت نام مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و به صورت پیامک ارسال می شود.

مرحله چهارم: ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، بعد از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و اطلاعات اقتصادی بنگاه خود را پر کنید.

مرحله پنجم: اعتبار سنجی

اعتبار سنی ستادی و میدانی اطلاعات وارد شده اتجام می شود و با پرونده‌های فزیکی تطبیق خواهد شد. اگر مغایرتی پیدا شود به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. اگر اطلاعات شما مورد تایید سازمان باشد، وارد وضعیت ۴۵ می شوید که ارسال اظهارنامه الکترونیک است.

ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی با نام کاربری

تمامی مودیان مالی برای ثبت اظهارنامه‌های خود در سازمان امور مالیاتی کشور، می‌بایست به سامانه اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنند و از طریق این سامانه اقدام به تنظیم اظهارنامه‌های خود کنند. لذا بسیار مهم است که افراد از نحوه ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی کشور آگاه باشند. برای ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. باز کردن یک صفحه و تایپ کردن عبارت سازمان امور مالیاتی
  • باز شدن یک صفحه به نشانی اینترنتی tax.gov.ir و وارد شدن با نام کاربری

چه مواردی در اظهارنامه باید وارد شود؟

یکی از مهم ترین مواردی که در تهیه اظهارنامه و کلیه اسناد مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اطلاعات بسیار مهمی است که شما در تکمیل آن نیاز دارید. صحت این اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما باید حساسیت بسیار زیادی در تکمیل آن‌ها به خرج دهید. اما چه مواردی در اظهارنامه باید وارد شود؟

  • کد کاربری و رمز عبور محرمانه ارسال شده از اداره دارایی محل شرکت
  • پاسخ به پرسش‌های اظهارنامه برای ورود اطلاعات هویتی صاحبان امضا بر اساس اساسنامه
  • وارد کردن اطلاعات حسابداری در اظهارنامه مالیاتی
  • وارد کردن اطلاعات سود و زیان در اظهارنامه
  • وارد کردن اطلاعات ترازنامه شرکت
  • رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود
  • درج اقلام معاف از پرداخت مالیات
  • بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درامد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی
  • ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

توجه کنید که پس از تایید نهایی اطلاعات الکترونیکی وارد شده به منظور صدور اظهارنامه الکترونیکی در سال مالیاتی مزبور، بایستی کد رهگیری از سیستم دریافت کنید که ملاک دریافت اظهارنامه شما است. لیست قبوض الکترونیکی مرتبط با اظهارنامه را در این مشاهده کنید که نیاز به ورود با کد کاربری و رمز عبور است. سامانه پرداخت الکترونیک مالیات نیز امکان پرداخت قبوض را برای مودیان فراهم کرده است.

روش تهیه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چگونه است؟

شما باید وارد این سایت شوید و پس از ارسال مدارک و ثبت اطلاعات هویتی و تشکیل پرونده و در اختیار داشتن شناسه ملی و کد اقتصادی، به عنوان مودی مالیاتی شناخته شده و بعد از طی شدن تشریفات قانونی، کد کاربری و رمز عبور برای اعلام اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی برایتان به صورت محرمانه از طریق پست ، ارسال می‌شود. برای انجام تکالیف مالیاتی، داشتن کد کاربری و رمز عبور، الزامی‌ است.

در این قسمت ما مراحل تهیه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی را به شکل مرحله به مرحله برای شما آموزش می‌دهیم:

1.ورود به سامانه با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده از سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور

2.ثبت اظهارنامه در سامانه و ورود به محتوای اظهارنامه از طریق عملیات مشاهده

3.تکمیل جداول مالی و ترازنامه توسط مودیان حقوقی

4.چاپ و بررسی نسخه پیش نویس و تایید نهایی اطلاعات

5.دریافت کد رهگیری

6.صدور الکترونیکی قبض مالیاتی و امکان پرداخت آن

آموزش ویدئویی نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی 1402

ما روش تهیه اظهارنامه مالیاتی را به شکل گام به گام برای شما به شکل ویدئوی آموزشی تهیه کرده ایم. این ویدئوهای آموزشی را در قالب 4 قسمت برای آموزش کامل شما ارائه می‌شود که می‌تواند راهنمای بسیار جامعی برای شما باشد.

چه زمانی اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی بررسی می‌شود؟

اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی مالیات عملکرد بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم ، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه ی مالیاتی منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند.

برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.

آیا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن نیز وجود دارد؟

بله. شما می توانید تا یک ماه پس از تسلیم اظهارنامه عملکرد مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اقدام کنید. طبق ماده 200 و 26 قانون مالیات‌های مستقیم، می توانید در این بازه زمانی، نسبت به رفع نقص اقدام کنید. برای همین بهتر است مودیان قبل از تاریخ تعیین شده برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی کارهای مربوط به آن را انجام داده تا در صورت نیاز به اصلاح وقت کافی برای اظهارنامه های مالیاتی داشته باشند.

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چه عواقبی برای مودیان دارد؟

همانطور که اشاره شد اظهارنامه مالیاتی باید در پایان سال مالیاتی یا چهار ماه بعد از پایان سال مالی مطابق با اساس نامه شرکتها ارسال گردد اگر مودیان در زمان‌های مقرر شده اقدام به تهیه و تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی ننمایند تا ۳۰ درصد مبلغ مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه شده و این جریمه غیر قابل بخشش است .

اشخاص حقیقی و حقوقی باید توجه داشته باشند حتی اگر موسسه یا شرکت آن‌ها هیچگونه فعالیت مالی نداشته باید حتما باید تهیه اظهارنامه مالیاتی را انجام داده و آن را ارسال کنند و فقدان فعالیت مالی دلیل بر عدم ارسال نبوده و باید در این حالت اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سفید به همراه سایر مدارک ارائه کنند تا مشمول جریمه نگردند .

نقش دفاتر قانونی در تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

همه مودیان و مشمولان پرداخت مالیات باید نحوه کار با دفاتر قانونی و تنظیم آن‌ها را بدانند چرا که مالیات این افراد مستقیما از طریق این دفاتر تعیین و محاسبه می شود . مهمترین دفاتر قانونی در فعالیت‌های مالی و حسابداری دفترکل ، دفتر روزنامه و دفتر دارایی هستند . دفتر روزنامه دفتری است که کلیه عملیات‌های مالی به ترتیب تاریخ وقوع و مبلغ و طرف معامله و سایر جزییات دیگر در آن ذکر می‌شود .

دفتر کل خلاصه دفتر روزنامه بوده و مودیان موظف هستند انتهای هر هفته کلیه اطلاعات موجود در دفتر روزنامه را به صورت خلاصه اعم از اطلاعات خرید یا فروش را به دفتر کل منتقل نمایند  و دفتر دارایی هم همانطور که از نامش پیداست دفتری است که صورت کل دارایی‌های شرکت یا شخص اعم از دارایی‌های منقول یا غیر منقول در آن ثبت شده و مودیان موظف هستند تا پایان فروردین سال بعد این کار را انجام دهند .

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی در صورت عدم تطابق سال مالی با سال مالیاتی

یک بازه زمانی مشخص است که تاریخ شروع و پایان معینی دارد. بنابراین همه فعالیت های مالی شرکت در این بازه زمانی مورد بررسی قرار می گیرند و اطلاعات به دست آمده، یک گزارش مالی کامل را با کمک در انتهای سال مالی ارائه می کند.

نکته قابل توجه این‌جاست که در صورتی که سال مالی یک شرکت با سال مالیاتی تطابق نداشته باشد، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای تعیین مالیات قرار می‌گیرد. مهلت تسلیم، انجام اظهارنامه مالیاتی و تکمیل آن در پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی حداکثر تا پایان چهارماه شمسی پس از پایان سال مالی است. (تا ۳۱ تیرماه)

معافیت سالانه در اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

طبق بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ حداکثر مبلغ ۶۷,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده است، از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف می‌باشند.

خلاصه مطلب

در این مقاله گفتیم که اظهارنامه مالیاتی چیست و چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند؟تمام مراحل اظهارنامه مالیاتی را شرح دادیم، اما اگر هنوز سوالی در مورد این موضوع دارید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. بهتر است برای ثبت دقیق‌تر رویداد‌های مالی، داد و ستد و درآمد خود، از سپیدار کمک بگیرید

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی

مقدمه: مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی

طبق قانون مالیات های مستقیم ، مودیان حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد را در تاریخ مقرر به سازمان ارسال کنند . اطلاعات اظهارنامه باید شفاف بوده تا مبنای محاسبه مالیات برای مودیان باشد . مدارک مورد نیاز تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیز با توجه به گروه مالیاتی مشخص می شود و ارائه کامل این مدارک برای مودیان و سازمان امور مالیاتی امری ضروری است .

در این مقاله قصد داریم مدارک مورد نیاز تکمیل اظهارنامه مالیاتی را برای مودیان بیان کنیم تا مودیان نسبت به مدارک لازم آگاهی داشته باشند .

آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم

بر طبق اصلاحی ، مودیان مالیاتی به دو گروه اصلی مودیان حقیقی و مودیان حقوقی گروه بندی می شوند . مودیان حقیقی نیز بر طبق نوع فعالیت شان به سه گروه تقسیم بندی شده و مالیات آنها بر اساس گروه مشخص می گردد . بنابراین تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای هر گروه بطور جداگانه مشخص می گردد .

در ادامه به معرفی گروه مشاغل مودیان حقیقی می پردازیم .

صاحبان مشاغل گروه اول مالیاتی اشخاص حقیقی

این گروه از مشاغل بر اساس حجم و نوع فعالیت شامل موارد زیر می گردند :

از جنبه حجم فعالیت :

  • دارندگان کارت بازرگانی ( واردکنندگان و صادرکنندگان )
  • صاحبان کارخانه‌ ها و واحد های تولیدی و بهره ‌برداران معادن
  • صاحبان هتل ‌های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان‌ ها ، زایشگاه‌ ها ، کلینیک ‌های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی
  • فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه مربوطه

از جنبه نوع فعالیت :

  • مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ ‌شده باشد ، هرکدام بیشتر از مبلغ سی میلیارد ریال ( ۳ میلیارد تومان ) باشد .

صاحبان مشاغل گروه دوم مالیاتی اشخاص حقیقی

برطبق تعریف سازمان امور مالیات گروه دوم مالیاتی اشخاص حقیقی گروه زیر هستند :

کسانی که به لحاظ حجم فعالیت « مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده ( قبل از کسر معافیت ) طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم ) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی‌ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ‌ شده باشد ، هرکدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد ریال و تا سی میلیارد ریال باشد ».

در حقیقت افراد این گروه درآمد بین یک میلیارد تا سه میلیارد تومان دارند و بر این اساس در گروه دوم مالیاتی اشخاص حقوقی قرار می گیرند .

صاحبان مشاغل گروه سوم مالیاتی اشخاص حقیقی

اگر جزو گروه اول و دوم نیستید ، شما مشمول گروه سوم مالیاتی اشخاص حقیقی هستید . اگر درآمد شما کمتر از ده میلیارد ریال ( یک میلیارد تومان ) باشد ، در دسته بندی گروه سوم قرار می گیرید .

معرفی برای مطالعه بیشتر در مورد انواع اظهارنامه های مالیاتی :

با توجه به نوع شرکت و فعالیت اقتصادی میزان مالیات آن مشخص می شود .  برای گرفتن اطلاعات کامل در این زمینه می توانید به مقاله « » مراجعه کنید.

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اسناد و مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی به تفکیک گروه بندی برطبق ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم شامل موارد زیر می گردد :

مدارک موردنیاز اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل گروه اول مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی گروه اول مشاغل مالیاتی به شرح زیر است :

۱- اطلاعات هویتی

  • اطلاعات هویتی و مکانی
  • مجوزهای فعالیت اقتصادی

۲- درآمد مشمول مالیات، بخشودگی های مالیاتی ، معافیت های قانونی و مالیات متعلق

۳- موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره

۴- واردات و صادرات کالاها و خدمات

۵- صورت حساب سود و زیان

۶- ترازنامه

۷- اطلاعات شرکا

۸- اطلاعات حساب­ های بانکی مربوط به فعالیت شغلی

مدارک موردنیاز اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل گروه دوم مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی گروه دوم مشاغل مالیاتی به شرح زیر است :

۱- اطلاعات هویتی

  • اطلاعات هویتی و مکانی
  • مجوزهای فعالیت اقتصادی

۲- درآمد مشمول مالیات ، بخشودگی­ های مالیاتی ، معافیت­ های قانونی و مالیات متعلق

۳- موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره

۴- صورت درآمد و هزینه (اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه­ های مربوط)

۵- اطلاعات اموال و دارایی­ های مربوط به فعالیت شغلی

۶- اطلاعات شرکا

۷- اطلاعات حساب­ های بانکی مربوط به فعالیت شغلی

مدارک موردنیاز اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل گروه سوم مالیاتی

مدارک مورد نیاز برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل مالیاتی به شرح زیر است :

۱- اطلاعات هویتی

  • اطلاعات هویتی و مکانی
  • مجوزهای فعالیت اقتصادی

۲- درآمد مشمول مالیات ، بخشودگی­ های مالیاتی ، معافیت ­های قانونی و مالیات متعلق

  • خلاصه درآمد و هزینه (اطلاعات خرید و فروش کالا و خدمات و هزینه های مربوط)
  • اطلاعات شرکا
  • اطلاعات حساب ­های بانکی مربوط به فعالیت شغلی

تبصره: در مواردی که هریک از اقلام اطلاعاتی فرم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل برای هریک از مودیان فاقد موضوعیت باشد، عدم تکمیل آن خللی به اعتبار اظهارنامه وارد نخواهد کرد.

مدارک لازم برای تهیه اظهارنامه مالیاتی مودیان حقوقی

شرکت ها نیز ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند . مدارک مورد نیاز برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی مودیان حقوقی به شرح زیر است :

  • نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
  • اطلاعات اقتصادی و هویتی شامل کد اقتصادی ، کد رهگیری ثبت نام ، شناسه ملی
  • اطلاعات حقوقی مربوط یه شرکت
  • تراز مالی کل و معین شرکت
  • لیست هزینه ها و درآمدها
  • لیست گردش موجودی
  • گزارش عملکرد دارایی
  • اطلاعات دفاتر حقوقی شرکت با تارخ ثبت
  • اطلاعات ملک استیجاری
  • اطلاعات مالی دریافتی و پرداختی ارزی
  • اطلاعات شرکت های طرف قرارداد
  • اطلاعات خرید و فروش کالا
  • ریز اطلاعات تعدیل سنوات
  • حساب های مالی پرداخت شده
  • اطلاعات دقیق حسابدار
  • اطلاعات مربوط به واحد مالیاتی
  • اطلاعات مربوط به کارمندان شرکت
  • اطلاعات مربوط به پرداخت حق تمبر
  • لیست سهامداران و میزان سهم الشرکه
  • لیست گردش کامل حساب های مالی شرکت
  • لیست کدهای رهگیری اظهارنامه های فصلی
  • لیست درآمدهای شامل مالیات به تفکیک

معرفی برای مطالعه بیشتر در مورد اظهارنامه های مالیاتی :

با توجه به اظهارنامه اعلام شده ، وظیفه قانونی مودی مشخص می شود .  برای گرفتن اطلاعات کامل در این زمینه می توانید به صفحه « » مراجعه کنید.

ثبت نام الکترونیکی مودیان در نظام مالیاتی

ارسال اظهارنامه برای مودیان بصورت الکترونیکی می باشد . بنابراین مودیان باید در طرح جامع مالیاتی اطلاعات خود در سامانه امور مالیاتی ثبت کنند .

گام اول : پیش ثبت نام

مرحله اول برای ثبت نام الکترونیک ، پیش ثبت نام است . در این مرحله اطلاعات اولیه اقتصادی وارد می شود . این اطلاعات دربردارنده اطلاعات شعب ، انبار ، نمایندگی ، مجوزها ، اعضا و فعالیت ها نیز خواهد بود .

گام دوم: صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله اطلاعاتی که در مرحله اول وارد کرده اید از طریق منابع مختلف ، مورد صحت سنجی قرار می گیرد. اگر مغایرتی وجود نداشت می توانید وارد مرحله بعدی شوید . درصورتیکه اختلافی از نظر سازمان وجود داشته باشد ، این موضوع به شما اطلاع داده شده و باید گام اول را تکرار کنید .

گام سوم: تولید و ارسال اطلاعات کاربری

در این مرحله در صورت تایید اطلاعات دریافتی ، برای شما اکانت ورود به سامانه ایجاد خواهد شد .

گام چهارم : ثبت نام الکترونیک

در این مرحله می توانید اطلاعات مرحله های قبلی را ویرایش کنید و اطلاعات تکمیلی را نیز درج نمایید .

گام پنجم : اعتبارسنجی ستادی و میدانی اطلاعات و رسیدن به مرحله نهایی ۴۵

در این مرحله تمامی اطلاعات وارد شده مورد بازبینی قرار می گیرد . اگر اطلاعات وارد شده با تایید سازمان همراه باشد شما به وضعیت نهایی ۴۵ رسیده و میتوانید از خدمات سازمان بهره مند شوید .

ماده ۴۸ قانون مالیات های مستقیم درباره تکالیف اشخاص حقوقی

بر اساس قانون اشخاص حقوقی باید ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت قانونی ، مالیات نیم درهزار حق تمبر را پرداخت نمایند . ضمنا در مورد شرکت هایی که به افزایش سرمایه اقدام می‌نمایند ، مکلفند ظرف دو ماه از تاریخ افزایش سرمایه در اداره‌ ثبت شرکت ها نسبت به ابطال تمبر اقدام نمایند.

معرفی برای مطالعه بیشتر در مورد اظهارنامه اشخاص حقوقی :

سازمان امور مالیات راهنمای جهت تکمیل اظهارنامه اشخاص حقوقی فرآیند مشخصی در نظر گرفته است . برای گرفتن اطلاعات کامل در این زمینه می توانید به مقاله « » مراجعه کنید.

نتیجه گیری در مورد مدارک موردنیاز تکمیل اظهارنامه مالیاتی

در این مقاله ما به صورت کامل در مورد مدارک موردنیاز تکمیل اظهارنامه مالیاتی طبق قوانین صحبت کردیم . همچنین تمام مراحل ثبت نام الکترونیکی مودیان را مطرح کردیم . در ادامه نیز مواد قانونی مربوط به ارائه مدارک را شرح دادیم .

بسیاری از مودیان تمایل دارند گزارشات مالی خود را به مجموعه های مجرب حسابداری واگذار کنند تا بابت مسائل مالیاتی آسوده خاطر باشند .

اگر سوالی داشتید می توانید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید، درصورت هرگونه سوال و یا ابهام، پاسخگوی شما هستیم. پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان حرفه و کسب و کار ضروری است اما می‌توان آن را نیز انجام نداد. با این حال پر کردن اظهارنامه مالیاتی مزایای فوق العاده‌ای برای شما به همراه دارد و می‌تواند از نظر قانونی برای شما ایمنی ایجاد کند. از طرفی پر کردن اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که راحت‌تر است و پیچیدگی‌های گذشته را ندارد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی آشنا شویم.

کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید تا همکاران ما یک مشاوره تخصصی به شما ارائه کنند. برای برقراری تماس با مشاور مالیاتی مشهد روی یکی از شماره های زیر کلیک یا لمس کنید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

منظور از اظهارنامه مالیاتی گزارشی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات، در مورد عملکرد مالی خود ارائه می‌کنند. این اظهارنامه کارنامه مالی است که هر سال باید به سازمان امور مالیاتی ارائه شود تا میزان دقیق مالیات مشخص گردد. فرایند پر کردن و بررسی اظهارنامه مالیاتی تحت سامانه الکترونیکی متمرکز انجام می‌شود. در اظهارنامه مالیاتی تمام جزئیات مثل سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و … اعلام می‌شود تا مالیات بر درآمد تعیین گردد.

شما فرصت دارید تا پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی‌تان را تکمیل کرده و ارسال کنید. البته باید بدانید که همه ساله اشخاص حقیقی و حقوقی با خود اظهاری الکترونیکی مالیات می‌توانند از مزایای بسیاری بهره مند شوند. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی خود برای محاسبه میزان مالیات تصمیم می‌گیرد.

چگونه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی را تهیه کنیم؟

برای ثبت اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی ابتدا باید وارد سایت آن شده و حساب کاربری مخصوص خودتان را تشکیل دهید. این حساب کاربری شامل مدارک، اطلاعات هویتی و تشکیل پرونده است که باعث می‌شود کد اقتصادی داشته باشید تا به عنوان مودی مالیاتی شناخته شوید. بعد از طی شدن تشریفات قانونی کد کاربری و رمز عبور برای اعلام اظهارنامه مالیاتی از طریق پست و به صورت محرمانه ارسال می‌شود.

پس از آن شما می‌توانید به منظور پر کردن اظهارنامه مالیاتی و انجام تکالیف مالیاتی خود از این حساب کاربری استفاده کنید. بنابراین پس از ساخت حساب کاربری برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی لازم نیست اطلاعاتی جز اطلاعات مالیاتی خود را وارد کنید.

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی بر اساس شرایط شما پر می‌شود و تماما به ویژگی‌های مالیاتی واحد صنفی شما بستگی دارد. تا قبل از سال 1391 مودیان مالیاتی می‌بایست اظهارنامه مالیاتی را به صورت کاغذی از سازمان امور مالیاتی تهیه و نسبت به تکمیل آن اقدام می‌کردند. این کار زمان گیر و دشوار بود اما از سال 1391 اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود و پس از آن کد رهگیری برای مودیان ارسال می‌گردد.

اظهارنامه مالیاتی الکترونیک در حاضر به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری شما تکمیل می‌گردد. سازمان امور مالیاتی این نوع از اظهارنامه را به دلیل یکپارچگی رسیدگی به امور مالیاتی کشور و راحتی کار صاحبان حرفه انجام داده است. کلیه مودیان اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت از خدمات آنلاین این سامانه برای پر کردن اظهارنامه الکترونیکی استفاده کنند.

چه مواردی را باید در اظهارنامه مالیاتی وارد نمود؟

اظهارنامه مالیاتی در واقع گزارشی از عملکرد مالی فرد در سال گذشته به  حساب می‌آید و تقریبا هر یک از اسناد مالی که از نظر سازمان امور مالیاتی مهم است را شامل می‌شود. صحت اطلاعاتی که در اظهارنامه مالیاتی خود وارد می‌کنید از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند تایید شدن آن را تضمین کند. بنابراین در فرایند وارد کردن اظهارنامه مالیاتی باید حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید. مواردی که در حال حاضر باید در اظهارنامه وارد کنید شامل:

  •         کد کاربری و رمز عبور ارسال شده از اداره دارایی محل کار
  •         پاسخ به پرسش‌های اظهارنامه الکترونیکی برای ورود اطلاعات هویتی صاحبان امضا بر اساس اساسنامه
  •         اطلاعات مربوط به سود و زیان در اظهارنامه مالیاتی
  •         اطلاعات مربوط به اشخاص حقوقی و شرکا
  •         اطلاعات مربوط به ترازنامه شرکت
  •         رفع نواقص مربوط به ترازنامه مالی
  •         اطلاعات حسابداری در اظهارنامه مالیاتی
  •         درج اقلام و موارد معاف از پرداخت مالیات
  •         ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

پس از دریافت کد رهگیری باید صبر کنید تا اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی تایید گردد. این اطلاعات در سازمان امور مالیاتی ثبت و بررسی می‌شوند و با بانک داده‌های این سازمان تطبیق داده می‌شوند. در این صورت میزان مالیات تعیین شده و حتی تخفیف‌هایی نیز برای شما اعمال می‌شود که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

چه مدارکی برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی لازم است؟

برای پر کردن و ثبت اظهارنامه مالیاتی همواره لازم است مدارکی را گردآوری کنید. در این قسمت مدارکی که برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی لازم است ارائه کنید را معرفی می‌کنیم:

  •         مجوزهای صادر شده از مراجع ذی صلاح برای شما
  •         آخرین نسخه اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت
  •         اجاره نامه یا سند محل قانونی شرکت
  •         کپی کارت ملی، شناسنامه و مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره و صاحبان امضا اسناد
  •         گواهی ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقوقی
  •         صورت سود و زیان تمام افرادی که مکلف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند
  •         مبلغ خرید تجهیزات، مواد اولیه و امکانات
  •         مبلغ درآمد حاصل از فروش یا ارائه خدمات
  •         صورت بهای تمام شده کالاها یا خدماتی که ارائه شده
  •         گواهی گردش حساب ممهور به مهر شعبه شرکت
  •         کلیه قراردادهای مودی با شرکت‌ها و اشخاص در سال مالی
  •         مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  •         شماره ثبت دفاتر قانونی
  •         سند مالیات‌های پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی رسیده
  •         کارت بازرگانی
  •         اسنادی مثل پرداختی‌های بیمه که به تایید اداره دارایی رسیده باشد

بسته به شرایط ممکن است مدارک دیگری نیز برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی احتیاج داشته باشید. شما باید اطلاعاتی که از شما خواسته شده را با توجه به این مدارک پر کنید یا اینکه خود این مدارک را در سیستم بارگذاری کنید. بنابراین بهتر است قبل از پر کردن اظهارنامه مالیاتی از تکمیل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید.

مراحل فرایند تنظیم اظهارنامه مالیاتی  

خوشبختانه تمام افراد حقیقی و حقوقی بدون دخالت کاغذ و به صورت اینترنتی می‌توانند اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کرده و ارسال نمایند. حتی پرداخت مالیات نیز به صورت الکترونیک انجام می‌شود. مراحل اصلی فرایند پر کردن تنظیم اظهارنامه مالیاتی شامل:

  1.       دریافت شماره اقتصادی و کد رهگیری آن
  2.       تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور
  3.       تایید اطلاعات ثبت نام در سامانه
  4.       دریافت و تکمیل اظهارنامه مالیاتی الکترونیک
  5.       ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
  6.       دریافت و پرداخت قبوض مالیاتی به صورت الکترونیک

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی احتیاج داشتید، توصیه می‌کنیم با کارشناسان شرکت حسابداری آرمان ناب تماس برقرار نمایید.

نکاتی که باید در مورد نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی بدانیم

  •         برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی حتما در حفظ امنیت و نگهداری کد کاربری و اظهارنامه الکترونیکی کوشا باشید.
  •         اظهارنامه انحلال باید حداکثر تا 60 روز پس از تعطیلی فعالیت اعلام گردد.
  •         کد رهگیری که در پایان ثبت اظهارنامه الکترونیکی به شما داده می‌شود مرجع پیگیری اظهارنامه می‌باشد و در حفظ آن باید کوشا باشید.
  •         تکمیل بخش‌هایی که در فرم اینترنتی ستاره دار و قرمز هستند، الزامی است؛ در صورتی که هر یک از این بخش‌ها را تکمیل نکنید سیستم به شما اجازه عبور نخواهد داد.
  •         اطلاعات مالی و حساب‌های بانکی مودی باید به درستی وارد شوند چرا که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
  •         ورود اطلاعات هویتی دقیق مودی اصلی یا مدیر عامل قانونی شرکت در هنگام تنظیم اظهارنامه الزامی است.
  •         اطلاعات مربوط به تمام افرادی که حق امضا دارند، باید بر اساس اساسنامه وارد شود.
  •         توجه داشته باشید که در پایان همواره تراز دارایی‌ها و بدهی‌ها برای ارسال اظهارنامه باید صفر شود.
  •         قبل از ارسال نهایی اظهارنامه از کامل بودن آن اطمینان حاصل کنید و سعی کنید یک ویرایش نهایی در نظر بگیرید.
  •         کد واحد مالیاتی در استان محل شرکت یا واحد تجاری باید به درستی وارد گردد.
  •         در صورتی که صورت حساب‌های مالی شرکت به درستی ارائه نشوند، سازمان امور مالیاتی به صورت علی الراس به محاسبه مالیات می‌پردازد.
  •         بهتر است اظهارنامه مالیاتی به صورت دقیق تکمیل شود؛ چرا که بررسی اسناد مالی و ثبت مالیات توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی به نفع مودیان نخواهد بود.
  •         از تجارب و تخصص شرکت‌های معتبر حسابداری برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی استفاده کنید؛ دریافت یک مشاوره از افراد مجرب می‌تواند به شما کمک کند مناسب‌ترین اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنید. شرکت حسابداری آرمان ناب با ارائه خدمات حسابداری و مالیاتی تخصصی این کار را برای شما راحت‌تر کرده است.

چه زمانی اظهارنامه مالیاتی بررسی می‌شود؟

طبق قانون سازمان امور مالیاتی و اداره دارایی تا 3 ماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی را بررسی کرده و تشخیص صادر نمایند؛ یعنی میزان مالیات بر درآمد را مشخص کنند. پس از آن مودیان فرصت دارند تا نسبت به اعتراض به مالیات تشخیص داده شده اقدام نمایند. توصیه می‌کنیم از کارشناسان شرکت حسابداری آرمان ناب برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی یا اعتراض به تشخیص دارایی کمک بگیرید تا به صرفه‌ترین مالیات ممکن را پرداخت کنید.

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی چه عواقبی در پی دارد؟

یکی از مزایای ارسال اظهارنامه مالیاتی این است که عواقب قانونی شامل افراد نمی‌شود.  اظهارنامه مالیاتی باید در پایان سال مالیاتی تا چهار ماه بعد از آن ارسال شود. در صورتی که مودیان در زمان مقرر این اظهارنامه را ارسال نکنند، تا 30 درصد مبلغ مالیات پرداخت نشده مشمول جریمه می‌شود که ممکن است جریمه غیر قابل بخشش باشد.

اشخاص حقیقی یا حقوقی باید دقت داشته باشند که اگر موسسه یا شرکت آنها هیچ فعالیت مالی نداشته،‌باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند. در این اظهارنامه باید فقدان فعالیت مالی را ذکر کنند و به همراه سایر مدارک آن را ارسال کنند تا مشمول جریمه نشوند.

مزایای ارسال اظهارنامه مالیاتی

شفافیت کسب و کار و تسهیل روندهای قانونی با ارائه اظهارنامه مالیاتی درست و عمل به تکالیف قانونی امکان پذیر خواهد بود. البته که پرداخت به موقع مالیات مزایای فراوانی برای کل سیستم کشور دارد اما ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان درست مزایای زیادی برای خودتان خواهد داشت. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         اطمینان از قانونی بودن کسب و کار و عدم نگرانی از فرایندهای قانونی
  •         در صورتی که 3 سال متوالی اظهارنامه مالیاتی یک کسب و کار مورد پذیرش قرار بگیرد، اعتراضی به برگه تشخیص مالیاتی نداشته باشد و مالیات را در زمان مقرر پرداخت کند مشمول تخفیف می‌شود. در این صورت 5 درصد تخفیف برای مالیات سال‌های بعد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات‌های پرداخت شده نصیب شما می‌شود.
  •         هر گونه بخشودگی یا معافیت مالیاتی که در قانون تصویب شود تنها شامل مودیانی می‌شود که اظهارنامه مالیاتی صحیح را در موعد مقرر پر کرده‌اند.
  •  شهرداری‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه در 31 استان کشور
  •         تمام سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند
  •         کارگران،‌ صیادان، عشایر، شرکت‌های تعاونی دانش آموزی و دانشجویان
  •         تمام وزارت خانه‌ها و زیرمجموعه‌های آنها

یکی از سوالاتی که ممکن است برای صاحبان حرفه به وجود بیاید این است که چه افرادی موظف به پر کردن و ارائه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی هستند. اگر یکی از شرایط زیر را دارید، می‌بایست برای پر کردن اظهارنامه اقدام کنید:

  •         کلیه شخصیت‌های حقیقی که در ایران مشغول به کار بوده و از مالیات معاف نیستند.
  •         کلیه شخصیت‌های حقوقی (مثل شرکت‌ها یا ناشران)که در ایران مشغول به کار بوده و از مالیات معاف نیستند.
  •         کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که ایرانی بوده و در خارج از کشور مشغول به کار هستند اما درآمد خود را از ایران دریافت می‌کنند (مثل شرکت‌های خارجی فعال در ایران).
  •         تمام افرادی خارجی که در ایران اقامت داشته، مشغول به کار هستند و درآمد دارند.

بنابراین هر کسی که در ایران کار می‌کند و درآمد دارد، اگر معاف از مالیات نباشد باید برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی اقدام نماید.

 

دکمه بازگشت به بالا