فیوز باتری پراید کدام است

گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر،کار نکردن ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

در پراید یک فیوز اصلی وجود دارد که با باز کردن کاپوت جلوی ماشین در قسمت راست ماشین بالای سر باتری می توانید آن را ببینید. این دقیقا همان جایی است که پراید شما را با مشکل برقی روبه رو کرده است. برای همین در این مقاله قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر ساکن مشهد هستید می توانید از خدمات نصب باتری در مشهد برای خودروی خود بهره مند شوید.

فیوز چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که اصلا فیوز چیست. فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ بکار برده می‌شود. زمانی که مدار تحت جریان بار بالای غیر طبیعی (اضافه جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار گیرد با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا قسمتهایی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

فیوز چگونه کار می کند؟

فیوزها انواع مختلفی دارند و به تبع آن نیز دارای مکانیزم عملکردی متفاوتی هستند، همچنین فیوزهای مورد استفاده در خودرو، دارای المان ذوب‌شونده هستند.

این فیوزها دارای یک نوار فلزی هستند که در داخل یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده می‌شوند. زمانی‌که جریان بیش از حد مجاز افزایش می‌یابد این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان، بسته خواهد شد.

اما خوب است بدانید اکثر سیم فیوز های موجود در بازار از جنس آهن، آهن آبکاری شده و یا سیم معمولی هستند که به علت استفاده از آلیاژهای فلزی غیر استاندارد و نا مرغوب و استفاده از مواد شبه سرامیک بجای سرامیک و هم چنین عدم رعایت استاندارد های ابعادی سر سیمها در فیوز های ساخت کشور چین باعث عدم اتصال پیوسته، بالا رفتن حرارت و عدم قطع برق هنگام اتصال میگردد و در نتیجه باعث آسیب های جدی به دینام، باطری و سیستم الکترونیک و برق و هم چنین ذوب شدن کامل بدنه فیوز که منجر به آتش سوزی در خودرو می گردد. پس حتما همیشه جعبه فیوز ماشینتان را چک کنید.

مطلب پیشنهادی:

جعبه فیوز چیست؟

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبه‌ای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.

هر کدام از این سیم های فیوز خودرو برای قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع و وصل می شود بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست (ایراد فنی مانند پاره شدن تسمه دینام باعث روشن شدن چراغ چک شده و با تعویض تسمه دینام چراغ چک هم خاموش خواهد شد) و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی(سیم وسطی) و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ریستارت کنید با ریستارت کردن آن چراغ چک خاموش خواهد شد.

تقریبا تمامی پراید های جدید، از یک نقشه فیوز برخوردارند و تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. در زیر نقشه کامل جعبه فیوز پراید را آورده ایم تا با استفاده از آن بتوانید در صورت بروز اشکال در قطعه مربوطه، سریعا فیوز آن را یافته و در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید.

جدول ذیل راهنمای جعبه‌ فیوز پراید را نشان می‌دهد که بر اساس تصویر فوق تکمیل شده است.

 رنگ مدارهایی که تحت مراقبت قرار داند ظرفیت موقعیت
قرمز برف پاک کن و شیشه شوی جلو ۱۵ آمپر برف پاکن جلو A
آبی برف پاک کن و شیشه شوی عقب ۱۵ آمپر برف پاک عقب B
زرد چراغ های مه شکن ۲۰ آمپر چراغ مه شکن C
نارنجی فن خنک کننده موتور ۴۰ آمپر فن خنک کننده D
زرد پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا ۲۰ آمپر دمنده هوا «………» تمامی مدلها E
آبی تهویه هوا – بخاری ۱۵ آمپر بخاری «………..» انژکتری جدید
سبز کلید شیشه برقی ۳۰ آمپر شیشه برقی F
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۱۰ آمپر موتور G
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۵ آمپر انژکتوری
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین ۱۰ آمپر انژکتوری بهبود یافته
قرمز گیج ها و درجه ها ، لامپ های هشدار دهنده و چراغ راهنما ۱۰ آمپر وسایل سنجش H
آبی گرمکن شیشه برقی ۱۵ آمپر گرم کن عقب I
آبی بوق و چراغ های استپ عقب ۱۵ آمپر توقف J
آبی چراغ های هشدار خطر – ساعت و چراغ ۱۵ آمپر خطر K
قرمز سیستم صوتی،لامپ ها-چراغ های داخل-چراغ های صندوق عقب ۱۰ آمپر اتاق L
آبی چراغ های راهنمای جلو-چراغ خطر-چراغ نمره-چراغهای کوچک جلو ۱۵ آمپر چراغ خطر M
قرمز خودروهای انژکتوری ECU مدارهای مرتبط و ورودی به ۱۰ آمپر *EGI فیوز N
آبی فندک ، ساعت ، آنتن ۱۵ آمپر فدک O
سبز قفل مرکزی ۳۰ آمپر قفل مرکزی P
کانکتور عیب یاب Q

شما می توانید با داشتن یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها در خودرو خودتان، در مواقع مواجه شدن با مشکل، با کمک این جدول موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

چگونه فیوز پراید را تعویض کنیم؟

فیوز در اثر اضافه جریان عمل نموده و در اصطلاح می‌سوزد، لذا باید تعویض گردد. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم؛ بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد این موضوع با چشم قابل رویت است، در غیر اینصورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای اینکار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده نمایید. جهت تست کردن، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل نمایید، چنانچه چراغ تست روشن و یا بوق زده شد یعنی اتصال برقرار بوده و فیوز نسوخته است، در غیر اینصورت فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.

مطلب پیشنهادی:

نکاتی که هنگام تعویض فیوزها باید آن را رعایت کنید

  • سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید
  • در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما، به دنبال فیوز معیوب بگردید
  • انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است.
  • فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید. استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود. حتی بصورت موقتی نیز ، از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید. این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.

اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت، نشان می دهد که در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی وجود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده نکنید و برای رفع مشکل به یک تعمیرآشنایی با جعبه فیوز پراید یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

در پراید یک فیوز اصلی وجود دارد که با باز کردن کاپوت جلوی ماشین در قسمت راست ماشین بالای سر باتری می توانید آن را ببینید. این دقیقا همان جایی است که پراید شما را با مشکل برقی روبه رو کرده است. برای همین در این مقاله قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید.

فیوز چیست؟

فیوز پراید چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز پراید به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

جعبه فیوز خودرو پراید

همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبه‌ای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و اصلاح آن فیوز طبق جدول راهنمای جعبه فیوز پراید همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو پراید دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر بالا نمایی از جعبه فیوز پراید را نشان می‌دهد.

جعبه فیوز پراید کجاست؟

جعبه فیوز اکثر ماشین‌های سواری، در قسمت کابین خودرو و زیر یا اطراف فرمان خودرو جاسازی شده است. به این ترتیب اگر مشکلی در سیستم برق‌رسانی خودرو مشاهده شود، راننده به سادگی می‌توانند با بررسی جعبه فیوز پراید عیب فیوز پراید را پیدا کرده و آن را به سادگی تعویض نماید. در پراید نیز جعبه فیوز در سمت چپ فرمان و قرار دارد. براي دسترسی به فيوزها در جعبه فيوز را باز كنيد.

راهنمای نقشه جعبه فیوز پراید

راهنمای جعبه فیوز اصلی پراید

فیوزهای فرعی دیگری هست که برق قسمتهای مختلف از آن تقسیم می شود و این فیوزها در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن قرار دارد (شکل بالا)برای تعویض و دانستن فیوز سوخته شده شما می توانید با داشتن یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها در خودرو خودتان، در مواقع مواجه شدن با مشکل، با کمک این جدول موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

جدول راهنمای جعبه فیوز پراید
رنگ فیوز شماره وظایف ظرفیت
قرمز A برف پاک کن و شیشه شوی جلو ۱۵ آمپر
آبی B برف پاک کن و شیشه شوی عقب ۱۵ آمپر
زرد C چراغ های مه شکن ۲۰ آمپر
نارنجی D فن خنک کننده موتور ۴۰ آمپر
زرد E پنکه خنک کننده – دستگاه تهویه هوا ۲۰ آمپر
آبی تهویه هوا – بخاری ۱۵ آمپر
سبز F کلید شیشه برقی ۳۰ آمپر
قرمز G دستگاه مولد برق آلترناتور ۱۰ آمپر
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور ۵ آمپر
قرمز دستگاه مولد برق آلترناتور و پمپ بنزین ۱۰ آمپر
قرمز H گیج ها و درجه ها، لامپ های هشدار دهنده و چراغ راهنما ۱۰ آمپر
آبی I گرمکن شیشه برقی ۱۵ آمپر
آبی J بوق و چراغ های استپ عقب ۱۵ آمپر
آبی K چراغ های هشدار خطر – ساعت و چراغ ۱۵ آمپر
قرمز L سیستم صوتی، لامپ ها-چراغ های داخل-چراغ های صندوق عقب ۱۰ آمپر
آبی M چراغ های راهنمای جلو-چراغ خطر-چراغ نمره-چراغهای کوچک جلو ۱۵ آمپر
قرمز N خودروهای انژکتوری ECU مدارهای مرتبط و ورودی به ۱۰ آمپر
آبی O فندک، ساعت، آنتن ۱۵ آمپر
سبز P قفل مرکزی ۳۰ آمپر
Q کانکتور عیب یاب

بررسی جعبه فیوز چند مدل پراید

تعویض فیوز پراید

فیوزها که در جعبه فیوز پراید تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود.

بیشتر بدانید:

نکات مهم در تعویض فیوز

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز پراید را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز پراید، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در پراید

تا این قسمت جعبه فیوز پراید مورد بررسی کامل قرار گرفت. پراید را می‌توان یکی از پرتعدادترین خودروهای خیابان‌های ایران لقب داد که با وجود انتقادهای فراوان به آن، کماکان پرقدرت در جاده‌‌ها و خیابان‌ها تاخته و خط تولید آن نیز پابرجا است؛ گویی به این زودی‌ها روز خداحافظی این بازیکن کهنه‌کار نخواهد رسید. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

گاه مجاز مراجعه کنید

 

دکمه بازگشت به بالا