اجتماعیبرترینهای کسب و کار

سوکت خودرو چیست

سوکت در اوایل دهه 1880 توسط مخترع سوئیسی-اتریشی فردریش ویلهلم شیندلر اختراع و در دانشگاهای کایفرنیا و برکلی ساخته شد. در واقع این محصول توانست بین شبکه خودرو ارتباط برقرار کند.  جهت اطلاعات بیشتر از خرید بست فلزی کلیک کنید.

سیم کشی خودرو یکی از حساس ترین و مهمترین بخش‌های سیستم برق رسانی خودرو محسوب می‌شود که نقش پراهمیتی در برق رسانی ماشین و حرکت آن دارد. در واقع ایجاد هرگونه اختلال در این قسمت خودرو مانع از راه اندازی موتور و حرکت ماشین می‌شود. از مهم ترین بخش‌های برق رسانی خودرو مربوط به سوکت آن است.

سوکت خودرو چیست؟

سوکت خودرو وسیله است که مدارهای گوناگون ماشین را  به بخش‌های که نیاز به برق دارند وصل می‌کند. این لوازم ترکیبی از فیوز و سیم ها هستند. با استفاده از آن می‌توان به آسانی سیم‌ها را به قطعات وصل کرد یا آن‌ها را جدا نمود. در برخی شرایط ممکن است سوکت‌ها خراب شده و به اشتباه فکر کنیم که ماشین ایراد دارد در حالی که با تعویض سوکت مشکل کاملا برطرف خواهد شد. در واقع داخل خودرو بخش‌های به ظاهر ساده وجود دارند که وظیفه بسیار مهمی را عهده دار هستند. می توان گفت سوکت  ماشین برای تغذیه یا فعال کردن سیستم در ماشین استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم خودرو را به قسمت‌های اصلی تقسیم بندی کنیم، سیم کشی ماشین که امروزه توسط سوکت‌های مختلف صورت گرفته است سومین بخش می‌باشد و عملکرد صحیح چراغ خودرو، راهنما، آمپر، پمپ و غیره به سیستم برق رسانی آن بستگی دارد. در واقع سیم‌های موجود در خودرو‌ها مانند رگ‌های خون رسان بدن عمل کرده و هرگونه مشکل در آن‌ها، ماشین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ساختار سوکت خودرو

سوکت تشکیل شده از یک پوشش عایقی است که داخل آن پین و رشته‌های از سیم وجود دارد. جهت جلوگیری از نفود آب و رطوبت نیز یک واشر پلاستیکی دور تا دور سوکت تعبیه شده است. همچنین برای نمایش جهت اتصال این لوازم کاربردی روی خودرو یک لبه اضافی دیده می‌شود که نصب سوکت را بسیار آسان می‌کند.

در صورت نیاز با استفاده از سوکت روی خودرو می‌توان تعویض و یا تعمیر قطعات مختلف ماشین را راحت تر انجام داد. برای این کار فقط کافیست سوکت را در جهت درست متصل کنید.

سوکت‌ها را براساس تعداد سیم‌هایی که به آن‌ها وصل می‌شوند تقسیم بندی می‌کنند.

سوکت فندک

فندک یک استوانه فلزی یا پلاستیکی است که حاوی یک سیم پیچ نازک از نوار فلزی نیکروم بوده و جریان بالایی 10 آمپر را پشتیبانی می‌کند و هنگام روشن شدن ماشین با فشار دادن سوکت نیروی برق از آن عبور خواهد کرد.

سوکت usb: 

سوکت USB برای انجام عملکرد خود به دوشاخه و تجهیزات سازگار نیاز دارد. امکان نصب دستی چنین سوکت‌هایی در مدل‌های قدیمی خودرو وجود دارد. سوکت USB خودرو به گونه ای طراحی شده است که به رایانه‌های داخلی امکان انجام عملکردهای اضافی را می‌دهد.

سوکت سه شاخ، سوکت چراغ جلو، سوکت دوفیش آبی، سوکت نری، سوکت مادگی، سوکت بیضی، سوکت چند منظوره، سوکت سنسور اکسیژن، سوکت رله فن، سوکت استاپر، سوکت bsm، سوکت سوزن انژکتور، سوکت دینام، سوکت کوئل، سوکت بزرگ، سوکت سنسور کیلومتر و …. از دیگر سوکت های مهم در سیستم برق رسانی خودرو هستند.

قیمت سوکت خودرو چقدره؟

همان طور که ذکر شد سوکت خودرو از قطعات کاربردی و بسیار مهم در ماشین‌ها هستند. قیمت این کالاها را عواملی مانند نوع سوکت، چند شاخ بودن آن، کاربرد، نوع ماشین و برند تولید کننده تعیین می‌کند. معمولا سوکت‌های که از سیم‌های خانگی و پلاستیک بی کیفیت ساخته شده اند در مقایسه با سوکت‌های تولید شده توسط برندهای معتبر و استفاده از سیم‌های مناسب با ولتاژ دقیق قیمت کمتری دارند. در سوکت‌های ارزان قیمت احتمال آتش سوزی و شکستگی نیز زیاد است. همچنین قیمت سوکت‌ها براساس نوع ماشین با یکدیگر اختلاف قیمت دارند.

از سوی دیگر گرانقیمت ترین نوع سوکت  مربوط به پخش خودرویی می‌باشد که برای تمامی ماشین‌ها کاربرد داشته باشد.

برای کسب اطلاع از قیمت سوکتی که مدنظر دارید می‌توانید  سایت‌های آنلاینی را که در زمینه فروش سوکت ماشین فعالیت دارند بررسی نموده و یا به فروشگاهای عرضه لوازم الکتریکی خودرو مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که در ایران به علت وجود تحریم‌ها و شرایط پرنوسان بازار قیمت تمامی کالاها از جمله انواع سوکت خودرو به صورت روزانه و هفتگی در حال افزایش است.

نکاتی برای خرید سوکت خودرو

خرید سوکت خودرو یکی از مهم ترین کارهایی است که در صورت نیاز به تعویض آن باید انجام دهید. هنگام خرید باید به برند تولید کننده، نوع سوکت مورد نیاز جنس سیم و بدنه سوکت و عوامل دیگری توجه نموده سپس اقدام به خرید کنید.

برای نمونه سوکت چراغ جلو ماشن با دیگر سوکت‌ها متفاوت بوده و هنگام خرید باید حتما به این موارد دقت نمود.

خرید این لوازم کاربردی را می‌توان به صورت اینترنتی با جستجو در گوگل انجام داد. در این روش انواع سوکت تولید شده توسط شرکت‌های مختلف روی صفحه نمایش ظاهر شده که شما براساس نیازی که دارید امکان انتخاب و خرید سوکت با کیفیت را خواهید داشت. سپس بعد از ثبت سفارش آن را درب منزل تحویل بگیرید. از مزایای این روش مشاهده انواع سوکت تولید شده توسط برندهای مختلف، مطالعه ویژگی‌های آن، اطمینان از اصل بودن و آگاهی از نظرات دیگر کاربران می‌باشد. همچنین ارسال به موقع و پرداخت درب منزل از دیگر مزایای خرید اینترنتی می‌باشد.

چنانچه امکان خرید اینترنتی برای شما فراهم نباشد می‌توانید به نزدکترین فروشگاه که در زمینه عرضه انواع سوکت فعالیت می‌کند، مراجعه نموده و آن‌ها را ا نزدیک ببینید. سپس از کیفیت و اصالت آن‌ها مطمئن شوید سپس با خیال آسوده خرید خود را تکمیل نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم خرید سوکت را از فروشگاهای معتبر انجام دهید زیرا  استفاده از لوازم با کیفیت و مرغوب تاثیر بسزایی بر روی عملکرد خودرو دارد و از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند.

سوکت‌ها لوازم بسیار مهم و حساس در سیستم ماشین بخصوص سیم کشی و برق رسانی آن هستند. این سوکت‌ها انواع مختلف داشته و برای کارهای مخصوص به خود مناسب می‌باشند. عدم استفاده درست و صحیح از سوکت‌ها می‌تواند به قطعات ماشین آسیب رسانده و برق رسانی آن را مختل نمایید.

سوکت یا کانکتور چیست و چه کاربردی در خودرو دارد ؟

سوکت ‌های خودرویی که با نام کانکتور هم شناخته می شوند یکی از قطعات حیاتی و مهم در سیستم ‌الکتریکی خودرو بوده  و نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح و ایمنی خودرو ایفا می‌کنند. وظیفه این قطعات ایجاد ارتباط بین سیم ها  و قطعات برقی خودرو مثل لامپ‌ها، دستگاه‌های روشنایی، سیستم‌های صوتی، موتورها و سنسورها می باشد.

شاید در نگاه اول این قطعات بسیار کم اهمیت بنظر برسند اما بسیار پیش آمده که شما با فرض خراب بودن  قطعه ی یدکی در اتومبیلتان به تعمیرگاه مراجعه می کنید و سپس متوجه می شوید که تنها سوکت آن خراب می باشد .

به دلیل اهمیت و کاربرد سوکت ها در خودرو بهفر یدک در مقاله سوکت یا کانکتور چیست به بررسی تاریخچه سوکت ها و همچنین اهمیت و کاربرد این قطعات کوچک در خودرو پرداخته است.

سوکت یا کانکتور چیست ؟

 یا کانکتور یک قطعه الکتریکی بوده که برای اتصال دستگاه‌ها و اجزاء الکتریکی مختلف به منبع برق استفاده می‌شود. سوکت‌ها امکان انتقال برق از یک منبع به دستگاه‌ها را فراهم می‌کنند و در خانه‌ها ، محل‌های کاری، صنعت، و خودروها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند.

سوکت خودرو واسطه ای بین قطعات مصرف کننده برق خودرو مثل  ،  ،  و … و سیم خودرو می باشد .

اجزای تشکیل دهنده سوکت های خودرویی

اجزای تشکیل‌دهنده سوکت خودرویی عبارتند از:

  •  بدنه (بدنه سوکت): بدنه سوکت خودرویی بخشی است که قطعات داخلی را به هم متصل می‌کند و نقشی اساسی در حفظ سوکت ایفا می‌کند. این بدنه معمولاً از پلاستیک مقاوم و محکم ساخته می‌شود تا در مقابل شرایط محیطی و ضربات مقاومت کند.
  • پین‌ها (پین‌های اتصال): پین‌ها قسمت‌های فلزی سوکت هستند که به سیم‌های برق متصل می‌شوند و اتصال برق را بین سیستم خودرو و دستگاه‌ها فراهم می‌کنند. تعداد و نوع پین‌ها بسته به نوع و کاربرد سوکت دارند.
  • پوشش عایق: سوکت های خودرویی از یک پوشش عایق برای محافظت از سیم‌های برق داخل سوکت تشکیل شده اند که از خطرات ناشی از خرابی یا تماس‌های غیرمنظم جلوگیری می‌کند.
  • سیم برق

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا