برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم

مدت زمان مطالعه 9 دقیقه

زیبایی و خوش فرم بودن سینه ها، یک عامل تعیین کننده در جذابیت و تناسب اندام است. منظور از سینه های زیبا، لزوما سینه های بسیار بزرگ نیست. چیزی که باعث زیباتر بنظر رسیدن می شود، متناسب بودن سایز و فرم سینه با حالت کلی بدن است. ماموپلاستی یک روش جراحی برای تغییر سایز و شکل سینه ها بوده و هم برای بزرگ کردن سینه ها کاربرد دارد، هم کوچک کردن آن ها. در این مقاله اطلاعاتی از بهترین دکتر ابدومینوپلاستی و اطلاعات بسیار مهمی درباره ی ماموپلاستی و مراقبت های بعد از آن ارائه شده است. با ما همراه باشید…

مامو پلاستی چیست؟

ماموپلاستی عنوانی برای جراحی سینه است که در آن جراح سعی دارد تا سایز سینه هارا کاهش دهد. طی این جراحی زیبایی نیاز است تا سینه های شل و افتاده بالا کشیده شود و پوست سینه نیز جمع شود.

افتادگی سینه به دلیل تحلیل رفتن و از دست دادن بافت سینه رخ می دهد و معمولا عوامل مختلفی مانند افزایش سن، بارداری و شیردهی های متعدد، افزایش وزن و .. در این عارضه موثر واقع می شوند. در ادامه به بررسی مراقبت های بعد از ماموپلاستی می پردازیم.

ماموپلاستی برای افرادی با سینه های شل و افتاده مناسب است و می تواند علاوه بر کم کردن سایز سینه ها باعث لیفت شدن آن نیز بشود. مراقبت های بعد از ماموپلاستی از موارد حائز اهمیت در این راستا است.

انواع ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی روشی برای زیباسازی سینه ها است. بنابراین می تواند در جهت بزرگ کردن یا کوچک کردن سینه ها انجام شود.

ماموپلاستی در 3 نوع مختلف قابل انجام است:

ماموپلاستی افزایشی

در این روش عمل ماموپلاستی، برای بزرگ تر و حجیم تر کردن سینه ها انجام می شود. برای افزایش سایز پستان ها، معمولا از پروتز یا ایمپلنت استفاده می شود.

ماموپلاستی کاهشی

برای کوچک کردن سینه ها، عمل ماموپلاستی کاهشی انجام می شود. بزرگی بیش از حد سینه ها می تواند فرد را دچار مشکلات متعددی کند. فشار به گردن و ستون مهره و درد کتف ها از معضلات بزرگ و افتاده بودن پستان ها هستند. در ماموپلاستی کاهشی، بافت های اضافی چربی و همچنین پوست های اضافی که در اثر آویزان شدن سینه ها بوجود آمده اند، برداشته خواهند شد. ماموپلاستی کاهشی معمولا همراه با لیفت سینه انجام می شود تا فرم سینه ها نیز بهبود پیدا کند.

ماموپلاستی ترمیمی (بازسازی پستان)

بیمارانی که به دلیل سرطان پستان یا هر مشکل دیگری، یکی یا بخشی از سینه ی خود را از دست داده اند، با ماموپلاستی ترمیمی می توانند فرم معمولی سینه های خود را باز به دست آورند. در این روش، جراح از طریق قرار دادن پروتز های سیلیکونی یا سالینی، اقدام به بازسازی پستان می کند.

کاندیدای مناسب ماموپلاستی

در حقیقت افرادی که به هر دلیلی از ظاهر و اندازه ی سینه های خود رضایت ندارند، می توانند برای عمل ماموپلاستی کاندید شوند. موارد زیر از عمده ترین دلایل انجام ماموپلاستی هستند:

  • بزرگ بودن بیش از حد سینه ها
  • فشار به مهره های گردن و کمر در اثر سنگینی پستان ها
  • عدم توانایی در پیدا کردن لباس مناسب
  • شل و افتاده بودن پستان ها
  • عدم تقارن
  • کوچک بودن سینه ها

شما با داشتن هر یک از مشکلات گفته شده، می توانید برای ماموپلاستی به جراح پلاستیک مراجعه کرده و مشاوره های لازم را انجام دهید. پزشک، با معاینه ی بالینی و بررسی درخواست شما از عمل، درباره ی مناسب ترین روش آن تصمیم گیری می کند. علاوه بر این برای جلوگیری از خطرات احتمالی، باید تمام سوابق بیماری و داروهایی هایی که مصرف می کنید را به اطلاع پزشک خود برسانید.

ماموپلاستی چه عوارضی دارد؟

علاوه بر مزایایی که در رابطه با عمل ماموپلاستی وجود دارد، عوارض جانبی و خطراتی نیز با آن همراه است. البته بیشتر این عوارض کوتاه مدت بوده و موارد مشترکی هستند که بعد از هر عمل جراحی ممکن است تجربه شوند. در کل، موارد زیر از عوارض جانبی ماموپلاستی به شمار می روند:

  • خونریزی
  • کبودی و خون مردگی در سطح پوست
  • حساسیت به داروی بیهوشی
  • التهاب و درد
  • عفونت زخم ها
  • نامتقارن بودن سینه ها بعد از عمل
  • اختلال در شیردهی
  • از دست دادن حس نوک سینه
  • باقی ماندن جای زخم ها
  • افتادن نوک سینه (در موارد نادر اتفاق می افتد)
  • قرار گرفتن نوک سینه ها در جای نامناسب
  • دفورمیتی پستان ها
  • ایجاد گوشت اضافه در داخل بافت سینه و پشت زخم ها

مراقبت های بعد از جراحی مامو پلاستی چگونه است؟

انجام جراحی ماموپلاستی به منظور اصلاح فرم و اندازه سینه‌ها انجام می‌شود؛ به همین دلیل، باید از ایجاد فشار بر روی سینه‌ها جلوگیری کرد تا نتیجه‌ی ایده آل از جراحی حاصل شود و سینه در بهترین وضعیت خود تثبیت گردد. افرادی که جراحی ماموپلاستی انجام می‌دهند، باید از استراحت مطلق بعد از عمل خودداری کنند؛ زیرا عدم فعالیت بدن، احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد و این امر تورم و کبودی را تشدید می‌کند.

استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل کوچک کردن سینه است که بسیار حائز اهمیت است. در چهار هفته‌ی اول پس از عمل، باید به صورت مداوم و بیست و چهار ساعته از سوتین طبی استفاده شود.

بیمار برای جلوگیری از بروز عفونت در محل زخم، باید آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده توسط پزشک را به صورت منظم مصرف کند و از مصرف هر گونه دارو به صورت خودسرانه و داروهای ضد انعقاد خون خودداری کند.

همچنین بیمار باید از انجام فعالیت‌هایی که سبب حرکت زیاد عضلات بازو و قفسه سینه می‌شود، اجتناب کند.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم و چی نخوریم؟

در کنار رعایت مراقبت های بعد از این عمل، افراد باید مصرف غذاهای چرب، پرنمک و پرادویه را در رژیم غذایی تا حد ممکن کاهش دهند. وجود نمک سبب حفظ آب در بدن می‌شود که باعث تجمع بیشتر مواد دفعی، شده و میزان تورم را بدتر می‌کند. همچنین، خوردن غذاهای چرب ممکن است در روند بهبودی اختلال ایجاد کند. بیمار بهتر است که مصرف امگا۳ و ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجاند تا در کاهش میزان تورم اثرگذار باشد.

الکل، ریسک خونریزی را پس از عمل جراحی ماموپلاستی تشدید می‌کند. به همین دلیل تا زمانی که فرد از داروهای مسکن استفاده می‌کند، باید از مصرف الکل خودداری کند تا خونریزی بیمار تشدید نشود.

استعمال دخانیات روند بهبودی را کند کرده و دوره‌ی نقاهت بیمار را طولانی می‌کند. به همین دلیل، فرد باید مدتی قبل و بعد از جراحی، از مصرف دخانیات اجتناب کند. همچنین، کشیدن سیگار، احتمال بروز عوارض را در قسمت نوک سینه، بافت سینه‌ها و هاله قهوه‌ای رنگ اطراف آن افزایش می‌دهد.

بیمار پس از عمل جراحی ماموپلاستی، روزانه باید میزان نوشیدن آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. نوشیدن آب و مایعات فراوان در دوره‌ی نقاهت، میزان هیدراته شدن بدن را بالا برده و در بهبود شرایط بیمار بسیار موثر است. همچنین، خوردن مایعات، سرعت گردش خون را افزایش داده و سبب می‌شود که مواد اضافی زودتر از بدن بیمار دفع شود که این امر موجب کاهش تورم می‌گردد.

دوران نقاهت ماموپلاستی

بدن افراد مختلف، واکنش های متفاوتی به جراحی نشان می دهند؛ به همین دلیل کمی سخت است که به طور دقیق بگوییم دوران نقاهت ماموپلاستی چقدر طول می کشد. به طور معمول بیماران بین 2 تا 6 هفته زمان نیاز دارند تا دوران نقاهت خود را بصورت کامل سپری کنند.

البته در 7 روز اول بعد از جراحی، بیمار انرژی و قوای بدنی خود را به دست خواهد آورد. با این حال بهتر است در این مدت از کار کردن، ورزش و فعالیت زیاد و سنگین پرهیز شود.

برنامه ی زندگی خود را برای بعد از عمل به گونه ای تنظیم کنید که حداقل یک تا سه هفته بتوانید به استراحت و مراقبت بپردازید. در این مدت از رانندگی کردن، کارهای مربوط به امور خانه داری مثل آشپزی، خرید کردن و … پرهیز کنید.

چنانچه در این مدت، عوارضی مثل خونریزی، درد غیر طبیعی یا هر مشکل دیگری پیدا کردید، سریعا با پزشک خود در میان بگذارید.

نکاتی که در دوران نقاهت مامو پلاستی باید دانست

دوره‌ی نقاهت برای افراد مختلف، متفاوت است و سرعت بهبودی و ترمیم زخم‌های حاصل از عمل جراحی، به میزان توانایی بدن آن‌ها بستگی دارد.

برخی نکات دوران نقاهت به شرح زیر است:

  • فرد در هفته‌ی اول پس از جراحی، روزانه به طور مرتب باید محل زخم را ضدعفونی کرده و به طور مداوم پانسمان را عوض کند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
  • در هفته‌ی دوم پس از جراحی ماموپلاستی، فرد به پزشک مراجعه می‌کند و بخیه‌های بیمار، کشیده می‌شود. امروزه، بیشتر بخیه‌هایی که در جراحی زده می‌شود، قابل جذب می‌باشد و نیازی به کشیدن ندارد. در این هفته، همچنان کبودی و تورم در سینه‌های فرد مشاهده می‌شود، اما سینه‌ها، کمی نسبت به هفته‌ی اول لطیف‌تر می‌شوند.
  • تا حدود دو ماه بعد از جراحی ماموپلاستی، باید از انجام فعالیت‌های سنگین جلوگیری کنید. انجام فعالیت‌های سنگین، تحرک بیش از حد و بلند کردن بار و وزنه‌ی سنگین سبب می‌شود که به بافت سینه‌ها فشار وارد شود و در روند بهبودی فرد اختلال ایجاد کند. علاوه بر این نکته، انجام فعالیت‌هایی که قبلا توسط پزشک برای فرد منع شده است، احتمال بروز خطرات و عوارض ناشی از جراحی ماموپلاستی را برای بیمار افزایش می‌دهد.

نکات طرز خوابیدن و فعالیت های ورزشی بعد از مامو پلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی در سه هفته‌ی ابتدایی بسیار مورد اهمیت است. پس از انجام جراحی ماموپلاستی فرد باید حتما به پشت بخوابد. از خوابیدن روی پهلو و شکم در این دوره‌ی زمانی خودداری شود. همچنین از روز سوم پس از جراحی، استحمام برای فرد مانعی ندارد.

بیمار بعد از گذشت چند روز از جراحی ماموپلاستی و کاهش درد ناشی از جراحی، می‌تواند پیاده‌روی و ورزش آرام و سبک را آغاز کند. پیاده‌روی سرعت گردش خون را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود درد و تورم ناشی از عمل کاهش یابد.

دوش گرفتن پس از عمل

یکی از مراقبت‌های بعد از این است که در 48 ساعت اول پس از عمل جراحی (دو روز) دوش نگیرید. بعدازاینکه دوش گرفتن را شروع کردید، هر روز دوش بگیرید تا محل جراحی تمیز نگه‌داشته شود. ابتدا دمای آب را در پشت یا روی دست‌ها امتحان کنید چون سینه‌ها هنوز بی‌حس هستند و ممکن است دمای آب را در آن ناحیه حس نکنید.

از صابون بدون عطر و ملایم استفاده کنید. دوش را به طور مستقیم بر روی سینه‌هایتان نگیرید. با یک حوله تمیز سینه‌هایتان را خشک کنید. به هیچ وجه مالش ندهید. قرار گرفتن در وان حمام احتمال عفونت را افزایش می‌دهد. بهتر است برای حمام کردن در وان، شش تا 8 هفته صبر کنید.

سطح فعالیت پس از عمل چقدر باشد

یکی از مراقبت‌های بعد از عمل، توجه به میزان فعالیت‌های بدنی است. تا دو هفته بعد از جراحی رانندگی نکنید. 4 تا شش هفته پس از جراحی از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید. بعد از دو هفته می‌توانید انجام فعالیت‌های سبک را به تدریج شروع کنید. از بلند کردن اشیای سنگین به مدت 4 تا 6 هفته خودداری کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا