برترینهای کسب و کاربین المللی

قیمت لیر قبرس شمالی

چرا مهاجرت به قبرس شمالی؟ قِبرِس (به یونانی: Κύπρο)(به انگلیسی: Cyprus) با نام رسمی جمهوری قبرس (به یونانی: Κυπριακή Δημοκρατία) کشوری جزیره‌ای، در خاورمیانه و در شرق دریای مدیترانه است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، نیکوزیا است. قبرس در جنوب ترکیه، غرب سوریه، جنوب شرقی یونان، شمال مصر و شمال غربی اسرائیل، لبنان و غزه قرار دارد. جزیرهٔ قبرس پس از جزایر ساردینیا و سیسیل، سومین جزیرهٔ بزرگ در دریای مدیترانه‌است. این کشور همچنین سومین جزیرهٔ پرجمعیت، در دریای مدیترانه است. جمعیت قبرس، حدود ۱/۱۷۰/۰۰۰ نفر است.قسمت شمال این جزیره، قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) دارای ساکنان مسلمان و ترک‌زبان قبرسی می‌باشد و بخش جنوبی (اروپایی) این جزیره عموماً قبرسی (یونانی‌نشین) هستند.

در قبرس هردو زبان یونانی و ترکی، زبان‌های رسمی هستند. یونانی‌ها مسیحی ارتودوکس و ترک‌های قبرس، مسلمان سنی هستند. این جزیره به خاطر اهمیت راهبردی خود، بارها در طول تاریخ، مورد حمله و اشغال امپراتوری‌های گوناگون از جمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، هخامنشی‌ها، یونانی‌ها، مقدونی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و اعراب قرار گرفته‌است.از سال ۱۹۷۴ که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی‌ها به شمال قبرس هجوم برد، جزیرهٔ قبرس به دو بخش تقسیم شد. پس از آن، بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی‌هاست به اتحادیه اروپا پیوست اما بخش ترک‌نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی قبرس توسط دولت ترکیه…

The price of the Northern Cyprus lira

قِبرِس (به یونانی: Κύπρο)(به انگلیسی: Cyprus) با نام رسمی جمهوری قبرس (به یونانی: Κυπριακή Δημοκρατία) کشوری جزیره‌ای، در خاورمیانه و در شرق دریای مدیترانه است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، نیکوزیا است. قبرس در جنوب ترکیه، غرب سوریه، جنوب شرقی یونان، شمال مصر و شمال غربی اسرائیل، لبنان و غزه قرار دارد. جزیرهٔ قبرس پس از جزایر ساردینیا و سیسیل، سومین جزیرهٔ بزرگ در دریای مدیترانه‌است. این کشور همچنین سومین جزیرهٔ پرجمعیت، در دریای مدیترانه است. جمعیت قبرس، حدود ۱/۱۷۰/۰۰۰ نفر است.قسمت شمال این جزیره، قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) دارای ساکنان مسلمان و ترک‌زبان قبرسی می‌باشد و بخش جنوبی (اروپایی) این جزیره عموماً قبرسی (یونانی‌نشین) هستند. در قبرس هردو زبان یونانی و ترکی، زبان‌های رسمی هستند. یونانی‌ها مسیحی ارتودوکس و ترک‌های قبرس، مسلمان سنی هستند.

این جزیره به خاطر اهمیت راهبردی خود، بارها در طول تاریخ، مورد حمله و اشغال امپراتوری‌های گوناگون از جمله هیتی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، هخامنشی‌ها، یونانی‌ها، مقدونی‌ها، رومی‌ها، بیزانسی‌ها، عثمانی‌ها و اعراب قرار گرفته‌است.از سال ۱۹۷۴ که ارتش ترکیه در واکنش به کودتای یونانی‌ها به شمال قبرس هجوم برد، جزیرهٔ قبرس به دو بخش تقسیم شد. پس از آن، بخش جنوبی قبرس که در اختیار یونانی‌هاست به اتحادیه اروپا پیوست اما بخش ترک‌نشین شمالی جدا ماند. بخش شمالی قبرس توسط دولت ترکیه به‌عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده‌است. قبرس از نقاط گردشگرپذیر مدیترانه است و در ۱ ژانویه ۲۰۰۸ به سازمان منطقه یورو پیوست.

قبرس، کشوری توسعه‌یافته با درآمد سرانهٔ بالا و شاخص توسعه انسانی بسیار بالاست. این کشور از سال ۱۹۶۱، به عضویت اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع درآمد و همچنین از کشورهای بنیان‌گذار جنبشکشور جزیره‌ای قبرس در سمت شرق دریای مدیترانه قرار دارد. این کشور به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده است قبرس به دلیل تحت سلطه بودن توسط سایر کشورها دارای واحد پول متفاوت در قسمت شمالی و جنوبی است. قبرس شمالی و جنوبی دولت مستقل دارند و ارزهای رسمی در این دو کشور باهم فرق میکند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با واحد پول قبرس بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با واحد پول قبرس شمالی

قبرس شمالی جزو کشورهای توریستی محسوب ‌می شود. هر ساله مسافران زیادی از نقاط مختلف دنیا با به این کشور سفر می کنند. به دلیل اینکه این قبرس شمالی تحت سلطه کشور ترکیه قرار دارد واحد پول آن لیر ترکیه است. هر واحد لیر ترکیه معادل 100 کروش است.قیمت لیر به ریال بسیار نزدیک است همین امر سبب شده است که میزان هزینه‌های زندگی در قبرس برای ایرانیان مطلوب باشد. در حال حاضر لیر ترکیه به شکل اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیر در بازار موجود است. بایستی خاطر نشان کرد که واحد پول در قبرس شمالی فقط لیر نیست و به جز آن سایر ارزهای بین‌المللی نظیر یورو و دلار نیز در این کشور استفاده می شود.

در اصل میتوان چنین گفت که از فروشگاه‌های مختلف و مراکز خرید قبرس شمالی میتوان با دلار و یورو نیز خرید کرد اما صرفه اقتصادی ندارد و پیشنهاد میشود اگر قصد سفر به قبرس شمالی را دارید با مراجعه به صرافی پول خود را به لیر تبدیل کنید. البته پس از مدتی زندگی در قبرس شمالی متوجه خواهید شد که هزینه‌ی امور روزانه در قبرس بر اساس لیر است اما قیمت خرید و فروش ملک، خودرو و… بر حسب پوند انگلیس خواهد بود.

تاریخچه لیر ترکیه

واحد پول در کشور ترکیه و قبرس شمالی لیر است. در ابتدا نماد اختصاری لیر ترکیه TRY بود اما در سال 2008 یک صفر از این واحد کسر شد و از این تاریخ به بعد لیر جدید ترک به نماد YTL معرفی شد. این تغییر واحد پول ترکیه موقتی بود چون‌که در سال 2009 نماد آن به TL تغییر پیدا کرد. خود کلمه لیر که واحد پول قبرس شمالی است مانند دیگر ارزهای اروپایی ریشه در کلمه لاتین لیبرا دارد که به معنای وزن و تعادل است.

نحوه تبدیل ارز در کشور قبرس شمالی

به نظر شما تبدیل ارز در قبرس شمالی کار راحتی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که موقعی که وارد کشور قبرس شمالی میشوید با مراجعه به صرافی معتبر قادر خواهید بود به آسانی ارزهای اصلی نظیر یورو، دلار، پوند و سایر ارزها را به واحد مورد نظرتان تبدیل کنید.

معرفی واحد پول در قبرس جنوبی

کشور قبرس جنوبی تحت سیطره یونان است به همین دلیل در این کشور لیر ترکیه قابل استفاده نخواهد بود. تا پیش از سال 2008 پوند به عنوان واحد پولی قبرس جنوبی معرفی شده بود اما مورخ 1 ژانویه 2008 به بعد یورو را واحد پول اصلی قبرس جنوبی تعیین کردند. در نتیجه اگر تصمیم دارید به قبرس جنوبی سفر کنید باید بدانید که قیمت کلیه جنس‌های مراکز خرید، خودرو، اجاره آپارتمان و… بر اساس یورو است.

یورو واحد پول قبرس جنوبی

همانطور که در قسمت قبلی مقاله به آن اشاره کردیم ارز اصلی قبرس یورو است. هر یورو به 100 سنت تقسیم میشود. اول ژانویه سال 2002 در کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، اتریش، اسپانیا، بلژیک و… یورو به عنوان ار اصلی معرفی شد. هم اکنون از 19 کشور از 28 کشوری که عضو اتحاد اروپا هستند یورو به عنوان ارز اصلی به رسمیت شناخته شده است. شایان ذکر است که یورو را با نماد اختصاری € و کد الفبای EUR می شناسند.

تاریخچه واحد پول قبرس جنوبی

با توجه به اینکه واحد پول قبرس یورو بخش جنوبی یورو است پیشنهاد میشود با تاریخچه این واحد پولی بیشتر آشنا شوید. در سال 1999 واحد پول یورو به عنوان ارز جهت پرداخت الکتریکی انتخاب شد. از این رو ارزهای قدیمی تنها جهت پول نقد کاربرد داشتند. در این زمان 11 کشور یورو را به عنوان واحد پولی خود قبول کردند.مرحله دوم استفاده از یورو در سال 2002 بود. در این موقع اسکناس‌های یورو و سکه‎‌ها به صورت فیزیکی وارد بازار شدند. در اصل شکل سکه یورو برای هر کشوری متفاوت است. در حال حاضر 7 نوع اسکناس‌های یورو مورد استفاده قرار میگیرد که به شرح زیر است:

  • اسکناس پنج یورو
  • ده یورو
  • بیست یورو
  • پنجاه یورو
  • صد یورو
  • دویست یورو
  • پانصد یورو

در ارتباط با انواع اسکناس یورو ذکر این نکته ضروری است که اندازه اسکناس‌ها با هم فرق دارند و وجود برجستگی روی اسکناس و سکه‌ها به نابینایان کمک میکند تا مقدار پول را تشخیص دهند.

برای سفر به قبرس باید چقدر هزینه کرد؟

کشور قبرس برای افرادی که آن را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کرده‌اند از لحاظ هزینه بسیار مناسب است. ممکن است به میزان کشورهایی همچون ایتالیا یا حتی یونان مشهور نباشد اما دارای طبیعت فوق‌العاده‌ای است که آن بسیار زیبا و چشم‌نواز کرده است. اگر قصد سفر به این کشور را با دارید باید بدانید که میزان هزینه‌های سفر شما بر اساس محل اقامتگاه متفاوت خواهد بود.

هزینه اقامت در یک هتل لوکس در مقایسه با یک اتاق کوچک بیشتر است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که برای کلیه هزینه‌های سفرتان میتوانید صرفه‌جویی کنید و یا بسیار دست‌و‌دل‌وباز باشید. هزینه رفت ‌‌و‌ آمد نیز بسته به توری که برای سفر انتخاب کرده‌اید نیز متفاوت خواهد بود.با توجه به واحد پول قبرس یکی دیگر از هزینه‌های مربوط به سفر به این کشور، هزینه حمل و نقل است. اگر بخواهید تمام جاذبه‌های دیدنی قبرس را ببینید لازم است که برای جابجایی آسان‌تر اتومبیل کرایه کنید. البته هزینه‌های مربوط به خوراک نیز باید حساب کنید. یک‌سری هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی نیز وجود دارد که باید لحاظ شود.

کلام آخر

اگر تصمیم به مهاجرت گرفتید مقصد جذاب برای مهاجرت به قبرس شمالی است. قبل از هر چیز تصمیمتان را مطمئن کنید و تحقیقات لازم را برای اطلاع از مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی انجام دهیدوهمچنین اگر قصد مهاجرت دارید ابتدا باید به اداره اقامت قبرس که یک سازمان دولتی است که مسئولیت صدور و مدیریت ویزاها و اقامت های مربوط به قبرس را بر عهده دارد رجوع کنید. این اداره برای تسهیل امور مهاجرین ، دانشجویان بین‌المللی ، کارمندان خارجی و سایر افرادی که قصد دارند در قبرس اقامت پیدا کنند ، خدماتی را ارائه می دهد.

وظایف این اداره شامل تعیین الزامات اقامت، پردازش ویزاها و درخواست های اقامت، ارائه مشاوره و راهنمایی در امور مهاجرت و اقامت و نظارت بر صحت اسناد و مدارک مربوطه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با اداره اقامت قبرس ، می توانید از طریق وب سایت رسمی آنها یا از طریق شماره تماس ها و آدرس های ارائه شده با آنها تماس بگیرید. .واحد پول قبرس به دلیل تحت سلطه بودن آن توسط سایر کشورها متفاوت است. این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. واحد پولی قبرس شمالی لیر ترکیه و قبرس جنوبی یورو است. کشور قبرس مکان‌های دیدنی زیادی دارد از این رو همه ساله گردشگران زیادی این کشور را به برای مقصد سفر خود انتخاب میکنند. جهت اطلاع از تورهای اقساطی قبرس با کارشناسان ما در در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا