سلامت و تندرستی

میگ-31؛ جنگنده‌ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

در حالی که مطمئناً این روزها در لیگ F-35، F-22 یا حتی اکثر هواپیماهای ایالات متحده یا ناتو حضور ندارند، میگ-31 همچنان یکی از هواپیماهای سریع جنگ سرد برای اتحاد جماهیر شوروی بود.

بیشتر بخوانید:

هنگامی که میگ-25 فاکس‌بَت در سال 1970 وارد خدمت اتحاد جماهیر شوروی شد، باعث نگرانی برنامه‌ریزان نیروی هوایی ناتو شد. فاکس‌بت سریع‌ترین رهگیر جهان در آن زمان بود و ترس همیشگی از ناشناخته‌ها در کنار آن پرواز می‌کرد. با این حال، بیشتر این ترس پس از فرار خلبان میگ-25، ستوان ویکتور بلنکو در سال 1976، از بین رفت. اما ماشین جنگی شوروی اجازه نداد که فرار بلنکو آنها را از پیشرفت در این زمینه باز دارد. بدین ترتیب میگ-31 فاکس‌هاوند متولد شد.

فاکس‌هاوند پرواز خود را در سپتامبر 1975 انجام داد و به طور رسمی با PVO اتحاد جماهیر شوروی «Voyska protivovozdushnoy Oborony یا سربازان دفاعی ضد هوایی» در سال 1981 وارد خدمت شد. میگ-31 شباهت چشمگیری به میگ-25 دارد، که احتمالاً حداقل تا حدی توضیح می‌دهد که چرا ناتو هنگام اختصاص نام رمز خود به هواپیمای جانشین، بخش «فاکس» را حفظ کرد. با این حال، فاکس‌هاوند را در حالی خواهید دید که مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات اویونیک دیجیتال است که نسل قبل فاکس، فاقد آن بودند.

میگ-31؛ جنگنده‌ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

میگ-31 اولین هواپیمای جنگنده شوروی بود که به لطف رادار آرایه فازی خود، قابلیت look-down/shoot-down را داشت، هرچند که فاکس‌هاوند می‌تواند در تمام شرایط آب‌وهوایی به طور موثر کار کند و در عین حال قوانین پرواز بصری و قوانین پرواز ابزاری را در روز و شب رعایت کند.

پیشرفت دیگر، دامنه جدید هواپیمای جدید بود که پس از برخاستن اولیه به 3000 کیلومتر افزایش یافت و با یک سوخت گیری هوایی به 5،400 کیلومتر تبدیل شد. در مقابل، فاکس‌بت پر از گاز، برد نسبتاً کوتاهی را متحمل شد یعنی 1860 کیلومتر در 0.9 ماخ و 1630 کیلومتر هنگام با سرعت 2.35 ماخ. در واقع این نشان می‌دهد که بلنکو چقدر خوش شانس بود که از ولادیووستوک به هوکایدو، ژاپن فرار کرد.

خلبانان فاکس‌هاوند نیز از کاهش احتمال شکست در برقراری ارتباط برخوردار بودند، زیرا میگ-31ها می‌توانند با هواپیماهای دیگر در سورتی پرواز خود شبکه را بیاندازند، اطلاعات مکان‌های هواپیماهای دشمن را مخابره کنند و در نتیجه منطقه بسیار وسیع‌تری را نسبت به گروه‌های بدون شبکه هواپیماها پوشش دهند. پانصد و نوزده فروند فاکس تا کنون تولید شده است که از این تعداد 370 فروند به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شده و 30 فروند در خدمت نیروی هوایی قزاقستان است. در جولای 2020، وزارت دفاع روسیه قصد خود را برای سرمایه گذاری در برنامه‌های نوسازی و افزایش عمر ناوگان میگ-31 خود اعلام کرد.

میگ-31؛ جنگنده‌ای که همه قوانین را زیر پا گذاشت!

بیشتر بخوانید:

منبع: nationalinterest

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا