برترینهای کسب و کارعمومی

اصلاح رنگ در انیمیشن

اهمیت اصلاح رنگ

همه ما فیلم های متفاوتی را دیدیم که بدون دانستن داستان و تنها با مشاهده تم تصویر متوجه ژانر آن فیلم شده ایم. فیلم هایی با تم رنگی خاکستری و مرده می تواند حس غمگینی به ما بدهد در حالی که رنگ هایی با روشنایی بالا حس سر زندگی و شادی به ما می دهد. در مقاله مطالعه کردید که چگونه رنگ های خاص بر روح و روان مخاطب تاثیر گذار می باشد. تمامی این احساسات در قسمت درجه بندی رنگ و اصلاح رنگ اعمال می شود.

حس و حال حاکم بر فیلم و تم های رنگی آن می توانند به عنوان یک اثر شاخص از یک فیلم به یادگار بمانند. این حال و هوا می تواند در انتقال داستان و تاثیر گذاری بر مخاطب نقش به سزایی داشته باشد. برای اصلاح رنگ مناسب دانش تئوری و تحقیق و همچنین تمرین بسیار زیاد لازم است تا با یک دقت بسیار بالا این کار انجام شود.

در این مقاله پروسه اصلاح رنگ در فیلم ها و تصاویر دیجیتال را با یک دیگر بررسی می کنیم تا شما بتوانید حس و حال مورد نظرتان را به تصاویرتان اعمال کنید.

مبانی رنگ پردازی

پروسه بهبود رنگ ها در تصاویر و ویدیو های دیجیتال از دو بخش اصلی و به هم پیوسته تشکیل شده است. مانند هر کار و پروسه دیگری، روش معمول و بهینه تر این است که این پروسه ها را قدم به قدم انجام بدهید.

این دو پروسه عبارتند از:

  • اصلاح رنگ ویدیو color correction
  • درجه بندی رنگ ویدیو color grading

هر کدام از این مراحل شامل چندین زیر مرحله کوچک تر با اولویت های خاص خودشان می باشند. پیش از این که جلو تر برویم بگذارید در ابتدا مفهوم دو مرحله گفته شده در بالا (اصلاح و درجه بندی رنگ) را با یک دیگر بررسی کنیم.

یک کار تکنیکی با استفاده از ابزار های موجود برای نمایش هر چه طبیعی تر و بهتر رنگ های موجود در تصاویر. از آن جا که دوربین ها همانند چشم های ما نمی بینند و با توجه به بودجه شما کیفیت تصاویر ثبت و ضبط شده درون لنز دوربین متفاوت است، رنگ های ذخیره شده نیز با رنگ های طبیعی تصویر یک سان نیست.

با استفاده از متغییر های موجود در ابزار ها این عمل امکان پذیر است. مراحل انیمیشن سه‌‌بعدی شامل فناوری سه بعدی در چاپ ، تبلیغات ، بازی های رایانه ای ، معماری ، بیوتکنولوژی ، خودرو کاربرد دارد. تقریباً از انیمیشن سه بعدی در همه زمینه‌های صنعت می‌توان استفاده کرد. اگر می‌خواهید از این فناوری در کسب و کارتان استفاده کنید، می‌توانید از تیم کمک بگیرید. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

درجه بندی رنگ

با این که این مرحله هم تکنیکال است ولی بخش هنری آن بر بخش تکنیکی اش می چربد. در این بخش شما حضور یک طیف رنگی در تصاویر خود را پر رنگ تر می کنید تا احساسی را که نیاز دارید به مخاطب خود القا کنید. احساسات متفاوت با استفاده از رنگ های متفاوت القا می شوند.

به عنوان مثال در فیلم های آخر الزمانی که در آن همه چیز نابود شده و چیزی جز کویر باقی نمانده است، تمامی رنگ ها در طیف رنگی قهوه ای به سر می برند هر چند در زمان فیلم برداری این رنگ ها مشاهده نشوند. برای نمونه می توانید به مراجعه کنید.

معمولا رنگ ها پس از درجه بندی رنگ به صورت طبیعی دیده نمی شوند، بلکه یک طیف رنگی (سبز آبی قرمز) در آن بیشتر دیده می شود. در فیلم oblivion 2013 شما تم رنگی آبی را بیشتر از سایر رنگ ها می بینید که حس نا امیدی را به تصاویر این فیلم منتقل می کند.

نتیجه نهایی مشاهده شده در فیلم و یا تصویر ترکیبی از اعمال این دو مرحله یعنی اصلاح و درجه بندی رنگ می باشد پس هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد. مهم این است که چطور از این ابزار ها بهره ببریم.

قبل از ادامه نیاز به دانستن چند مفهوم در زمینه رنگ ها داریم. مهم نیست شما از چه نرم افزار و ابزاری برای اصلاح رنگ تصاویرتان استفاده می کنید. در تمامی این نرم افزار ها از مفاهیم یکسانی برای بهبود رنگ ها استفاده می شود هر چند ابزار های متفاوت با کیفیت متفاوت در اختیار قرار می دهند.

Hue چیست؟

رنگ های موجود در یک فیلم معمولا از یک رنج هیو ثابت بهره می برند که این کار در بخش درجه بندی رنگ تصویر انجام می شود. در قسمت اصلاح رنگ ها کنتراست و سایه روشن های رنگ ها تنظیم می گردد.درجه بندی و اصلاح رنگ ها برای یک فیلم ساز می تواند حتی در حد و اندازه فیلمنامه و بازیگری ها مهم باشد چرا که رنگ نا مناسب تمامی اهداف و زحمات را از بین می برد.

Brightness چیست؟

به میزان حضور نور در اصلاح رنگ در تصویر، روشنایی یا همان brightness می گویند. در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید که دو رنگ زیر تنها در میزان روشنایی متفاوت می باشند.

متغیر هیو برای هر دو رنگ قرمز می باشد و همچنین میزان اشباع بر روی 100 درصد تنشیم شده است ولی آنچه که برای این دو رنگ متفاوت است درصد حضور رنگ سیاه و سفید در این دو رنگ است. رنگی با میزان اشباع بالا و شدید اگر دارای روشنایی بالایی هم باشد اصولا رنگی شاد و پر انرژی به شمار می رود، در حالی که همان میزان هیو و اشباع شدید اگر دارای روشنایی پایین باشد حس ترس را منتقل می کند.

ابزار های اصلاح رنگ

چندین ابزار اصلاح رنگ از مبتدی تا پیشرفته وجود دارد که می توانید از هر یک از آن ها بهره ببرید. نرم افزار هایی که می توانیم در این جا برای یک اصلاح رنگ مناسب و حرفه ای از آن نام ببریم دو و می باشد. یک نرم افزار تخصصی برای تدوین غیر خطی فیلم و ویدیو می باشد. از این نرم افزار می توانید برای شروع اصلاح و درجه بندی رنگ استفاده کنید.

به علت آن که شرکت های نرم افزاری مختلف برای این نرم افزار پلاگین ها و افزونه های فراوان و متفاوتی را برای استفاده در پریمیر پرو توسعه داده اند ابزار های مختلفی برای اصلاح و درجه بندی رنگ در اختیار شما قرار دارد. برخی از این افزونه ها به صورت رایگان و یا پیش فرض در نرم افرزار موجود می باشند و برخی افزونه های پیشرفته تر مانند نیاز مند صرف هزینه برای استفاده می باشند.

نرم افزار داوینچی ریزالو کمی تخصصی تر در زمینه رنگ پردازی تصاویر و ویدیو ها است که البته قابلیت های تدوین نیز دارد.

پیش از آن که به بررسی ابزار های موجود در این نرم افزار ها بپردازیم به یاد داشته باشید پیش از یادگیری اولیه بهبود رنگ اقدام به این کار نکنید. عجله در این کار باعث نابودی کیفیت تصاویر شما می شود پس حداقل تا پایان مطالعه این مقاله دست نگه دارید.

این ویژگی در نرم افزار های ویرایشی همانند همان چیزی است که شما در دوربین های دیجیتال می توانید پیدا کنید. شما با استفاده از این متغیر می توانید دمای تصویر خود را تنظیم کنید.

تنظیم این متغیر بایستی اولین اقدام شما در مرحله اصلاح رنگ ها باشد چرا که این متغیر بر روی تمامی افکت هایی که بر روی تصویر اعمال می شوند تاثیر می گذارد.

2- Scope طیف نگاری

اسکوپ ها ابزار های ساده و در عین حال بسیار قدرتمندی می باشند که به شما در اصلاح رنگ مناسب کمک به سزایی می کنند.

اسکوپ ها ابزار های نظارتی ای هستند که با استفاده از نمودار ها اطلاعات مختلف رنگ ها و نور ها را به نمایش می گذارد که به این وسیله بالانس دقیقی از ویژگی های رنگ ها و نور ها را می توانید در کنار یک دیگر مشاهده کنید و با توجه به یک دیگر آن ها را تنظیم کرده و به نتیجه مطلوب برسید.

3- Curves منحنی ها

یک ابزار کاربردی برای استفاده در کنار اسکوپ ها. با استفاده از این ابزار می توانید هر یک از بخش های مختلف رنگ ها را با توجه به آن چه که در ابزار اسکوپ می بینید تغییر دهید.

با نقطه گذاری در منحنی ها و اعمال تغییر در هر یک از این نقاط شما می توانید با دقت بالا سایه ها و هایلایت ها و تناژ رنگی اصلی را دستخوش تغییر کنید.

هنگامی که شما اقدام به تنظیم طیف های رنگی با استفاده از منحنی ها می شوید با تغییر در هر یک از نقاط، تمامی مقدار های آن کانال رنگی (سبز، آبی، قرمز، سفید) تغییر پیدا می کنند. این عمل از آن جهت مفید است که تمامی تغییرات به یک دیگر رتبط هستند و هیچ تغییری ایزوله نیست.

البته شما می توانید با زوم بیشتر نقاط بیشتری نیز بر روی منحنی ها برای اعمال تغییرات اضافه کنید.

این فرآیند یک فرآیند کاملا اتوماتیک می باشد. به این صورت که تمامی محاسبات به وسیله کامپیوتر و الگوریتم ها صورت می گیرد تا درجه بندی رنگ ها مشابه شوند. دقت داشته باشید برای استفاده از این ابزار شما بایستی از یک تصویر مبنا با کیفیت بسیار بالا استفاده کنید چرا که تصویر مبنایی با نویز و یا کیفیت پایین در محاسبات این الگوریتم تاثیر منفی می گذارد و تصویر نهایی شما نیز دچار کیفیت پایین و نویز می شود.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید یک هواپیما با رنگ طبیعی بر روی یک پس زمینه غروب خورشید قرار گرفته است. فیلم برداری یک کاراکتر و سپس قرار دادن پس زمینه ها امری عادی به شمار می رود ولی در مرحله اصلاح و درجه بندی رنگ بایستی تصاویر با یک دیگر هم خوان بشوند.

شما بایستی از این ابزار در مرحله درجه بندی رنگ برای تصاویر خود استفاده کنید و هیچ وقت از این ابزار برای اصلاح رنگ استفاده نکنید. استفاده از تطابق رنگ ها هنگام اصلاح رنگ باعث کشته شدن رنگ های می شود و رنگ ها طبیعت خود را از دست می دهند.

این ابزار برای افرادی که کار های اقتباسی از روی آثار معروف سینما و افراد حرفه ای می سازند بسیار موثر واقع می شود.

یک ابزار کاربردی؛ مورد علاقه بسیاری از متخصصین اصلاح رنگ. البته این ابزار هم مخالفین و طرفداران خاص خودش را دارد ولی با استفاده از این ابزار کار حرفه ای به ساده ترین روش و سریع ترین زمان انجام می شود.

برای این ابزار شما هم می توانید مقادیر را به صورت عددی تنظیم کنید و هم با استفاده از دست گیره ها این کار را انجام دهید. با استفاده از این سه گزینه شما به تمامی رنگ ها در تصویرتان دسترسی و کنترل کامل دارید.

این ابزار ویژه اصلاح رنگ های خاصی در تصویر می باشد برای مثال اگر شما بخواهید رنج خاصی از مقدار هیو را تغییر بدهید مثلا طیف رنگی سبز را در تصویرتان اصلاح کنید می توانید از این ابزار استفاده کنید. با استفاده از این ابزار تمامی رنگ هایی که در رنج انتخابی شما باشند اصلاح می شوند و سایر رنگ ها دست نخورده باقی می مانند.

 

دکمه بازگشت به بالا