برترینهای کسب و کارعمومی

برطرف کردن خطای تم پری کارتخوان ثابت

خطای تمپر می تواند ناشی از موارد سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد که در این بخش دلایل ایجاد آن را برای شما لیست کرده ایم:

  • ممکن است باتری دستگاه کارتخوان تمام شده باشد.
  • ممکن است سخت افزار یا اجزای سخت افزاری دستگاه کارتخوان به دلیل رطوبت، سرما، گرما و یا گرد و غبار آسیب دیده باشد.
  • نرم افزار کارتخوان نیاز به بروزرسانی داشته باشد.
  • به کارتخوان و یا صفحه کلید آن ضربه وارد شود.
  • پیچ های دستگاه کارتخوان باز و یا شل شود.
  • از آداپتورهای نامرغوب در دستگاه کارتخوان استفاده شود.
  • نوسانات برقی ممکن است در به وجود آمدن خطای tamper دخیل باشند.
  • دستکاری تنظیمات دستگاه کارتخوان به منظور دست یابی یک سری اطلاعات باعث خطای تمپر می گردد.
  • ممکن است برد دستگاه کارتخوان سوخته باشد.
  • ممکن است پرینتر دستگاه کارتخوان آسیب دیده باشد.
  • و موارد دیگر …

نحوه رفع خطای تمپر در

در دستگاه های کارتخوان با برند پکس اصولا با وارد کردن شماره رمز 9876 خطای تمپر برطرف می شود. زمانی که این رمز را وارد می کنید کارتخوان ریست شده و می بایست نرم افزار مربوط به دستگاه کارتخوان را مجددا نصب نمایید. و به نعمیر کارتخوان بپردازید.

انتقال مالکیت دستگاه کارتخوان به چه معناست؟!

همونطور که از عنوان انتقال مالکیت مشخص هست، یعنی تمام اطلاعات و مشخصات مربوط به دارنده دستگاه کارتخوان باید تغییر پیدا کنه و مشخصات فرد خریدار برای دستگاه ثبت بشه. این انتقال اطلاعات شامل تغییر تمام مشخصات فردی و بانکی (حساب‌های بانکی متصل به کارتخوان) می شود. خدمات مربوط به انتقال مالکیت دستگاه کارتخوان رو بانک ها و یا مراکز فروش و خدمات دارای مجوز انجام می دهند، اما این کار ممکنه که کمی زمان بر باشه و شاید شما رو هم سردرگم بکنه. به همین دلیل بهتره که ابتدا در مورد این کار مطالعه کنید تا اطلاعات مفیدی درباره این کار داشته باشید و در نهایت برای انتقال مالکیت دستگاه پوز خودتون اقدام کنید.

Repairing the card reader itself

سوالی که پیش میاد این هست که حالا باید برای انتقال مالکیت دستگاه کارتخوان باید چیکار کنیم؟

برای انجام این کار اول باید بانک و نمایندگی معتبر رو انتخاب کنید، فرم مربوط به انتقال مالکیت رو پر کنید و بعد، تمامی مراحل ثبت نام و احراز هویت رو در وب سایت مربوط به مرکزی که انتخاب کردید، انجام بدید. بعد از انجام این مراحل و تایید مشخصات و مدارک، انتقال مالکیت انجام میشه و حالا شما مالک دستگاه کارتخوان خریداری شده هستید.

فرم انتقال مالکیت دستگاه کارتخوان و نکات آن

برای انتقال مالکیت کارتخوان مانند انتقال مالکیت هر دارایی دیگری نیاز به تکمیل فرم و ارائه این فرم به مرکز مربوطه ضروری هست. این فرم دارای مشخصات زیر هست که باید به درستی و به صورت کامل پر بشه.

  • درج نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و شماره ملی به همراه تصاویر مدارک شناسایی
  • درج نشانی منزل، شماره ثابت منزل و تلفن همراه
  • درج نشانی محل کار و شماره ثابت محل کار
  • درج نام و مدل دستگاه کارتخوان و شماره سریال دستگاه
  • درج شماره حساب و شبای متصل به پایانه
  • پر کردن متن رضایت با ارائه تمام مشخصات شناسایی
  • و در آخر درج نام و نام خانوادگی فروشنده همراه با تاریخ، امضا و اثرانگشت پذیرنده و همچنین نام و نام خانوادگی خریدار همراه با تاریخ، امضا و اثرانگشت خریدار

مسئولیت ها و وظایف پذیرنده دستگاه کارتخوان

  • پذیرنده باید دستگاه کارتخوان رو با شرایط تعیین شده در قرارداد و ابلاغیه‌ های شرکت PSP که مطابق با مقررات بانک مرکزی و همچنین شرکت مربوطه هست، حفظ و نگهداری بکنه.
  • اگه وجه اضافی به حساب پذیرنده واریز بشه، او مجاز به برداشت وجه واریزی نیست و باید مراتب رو سریعا به شرکت PSP مربوطه اطلاع بده.
  • پذیرنده باید در صورت سرقت و یا مفقودی دستگاه کارتخوان به بانک و یا شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، اعلام مفقودی یا سرقت بکنه.
  • مستندات پذیرنده باید دارای اصالت و صحت اطلاعات باشه.
  • پذیرنده باید در صورت تغییر شغل و یا آدرس حتما موضوع رو در اسرع وقت به بانک و یا شرکت ارئه دهنده خدمات پرداخت اعلام بکنه.
  • پذیرنده باید در صورت تغییر در صنف کاری، مجوزهای مربوطه رو کسب و مراتب رو به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت اعلام بکنه.
  • پذیرنده باید از انجام هر گونه معامله صوری یا شبیه ‌سازی از طریق دستگاه کارتخوان پرهیز بکنه.
  • پذیرنده باید از اصالت رسید تراکنش، جهت پیشگیری از امکان سوء استفاده مطمئن بشه.
  • پذیرنده باید روی عملکرد کارکنان نظارت داشته باشه و مسئولیت هر گونه سوء استفاده احتمالی از کارتخوان رو برعهده بگیره.

جمع بندی

دستگاه های کارتخوان می توانند با انتقال مالکیت قانونی که توسط بانک ها و یا شرکت های معتبر ارائه خدمات دستگاه کارتخوان انجام میگیره مجددا مورد استفاده شخص و یا اشخاص دیگر قرار بگیرند.  این انتقال مالکیت دستگاه پوز دارای فرایندی هست که با توجه به مرکز ارائه دهنانتقال مالکیت کارتخوان، فرصتی برای برخی صاحبان کسب و کار است که به دلایل مختلفی از جمله تغییر در فعالیت یا تعطیلی کسب و کارشان، تصمیم به فروش دستگاه کارتخوان خود گرفته‌اند.

در این فرآیند، صاحبان کسب و کار می‌توانند دستگاه کارتخوان خود را به شخص یا افراد دیگری بفروشند و در عوض از آن‌ها امتیاز استفاده از این دستگاه را دریافت کنند. در این صورت، فرد یا افراد جدید می‌توانند پس از انتقال مالکیت، به سرعت از دستگاه کارتخوان استفاده کنند. اگر درباره انتقال مالکیت دستگاه پوز، سوال یا ابهامی وجود دارد، توصیه می‌شود این مطلب از وبسایت سام پرداز را مطالعه کنید تا به پاسخ تمامی پرسش‌های خود در این زمینه برسید.

چه کسانی کارمزد خدمات مالی اینترنتی را می‌پردازند؟

در نظام فعلیِ کارمزد، شمای مشتری و طرف پذیرنده هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید. از ۴ بازیگر باقی‌مانده، شاپرک و شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت هم دریافت‌کننده‌ی کارمزد هستند. بر اساس ابلاغیه‌های بانک مرکزی در خصوص کارمزد ارائه خدمات پرداخت کارت، این کارمزد بر اساس ماهیت تراکنش (پرداخت قبض یا خرید) از بانک پذیرنده (بانک صاحب حساب فروشنده) یا بانک صادر کننده‌ی کارت دریافت می‌شود.

باید توجه داشت که تراکنش‌های خرد سهم قابل‌توجهی از تعداد کل تراکنش‌های شبکه‌ی پرداخت کشور را تشکیل می‌دهند. گزارش ۵۹ شاپرک در اردیبهشت ماه ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین تعداد تراکنش‌های خرید روی  مبلغی بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان داشته‌اند. تنها در اردیبهشت‌ ماه ۱۶۹۴میلیون تراکنش کمتر از ۲۵ هزار تومانی انجام شده است که با وجود سهم ۵درصدی از کل مبلغ تراکنش‌ها، هزینه‌ی تقریبی ماهانه‌ای در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان (تقریبا معادل ۴۰٪ مبلغ کل کارمزد ماهیانه) به بانک‌ها تحمیل کرده است.

از سوی دیگر سیر کاهش سهم اسکناس و سکه‌ی در دست اشخاص از نقدینگی کشور در برابر روند رشد پیوسته‌ی سهم تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی، نشان می‌دهد که تعداد تراکنش‌های خرد در شبکه‌ی بانکی و در نتیجه هزینه‌های این‌چنینی برای بانک‌ها در آینده همچنان افزایش خواهند یافت. مقایسه نسبت تراکنش‌های شاپرک و نسبت اسکناس و سکه‌‌ی در دست اشخاص به نقدینگی به نقل از گزارش ۵۹ شاپرک

با ادامه‌ی این روند افزایشی و با توجه به سهم قابل توجه تراکنش‌های خرد می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده، ‌بانک‌های بیشتری کف مجاز خرید برای کارت‌های بانکی خود تعیین کنند و حتی این کف از ۵ تا ۱۰هزار تومان فعلی هم بیشتر شود (نزدیک به ۷۰درصد کل تراکنش‌های درگاه‌های پرداخت اینترنتی در اردیبهشت ۹۹ کمتر از ۲۵ هزار تومان بوده‌اند). واضح است که اعمال این محدودیت‌ها دردسر تازه‌ای برای مشترکین کارت‌های بانکی ایجاد خواهد کرد. محدودیتی که از نگاه سلبی بانک‌ها برای اصلاح ساختار تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌ها ریشه گرفته است.

 راه حل پرداخت‌یاری چیست؟

در معتقدیم استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های پرداخت‌یاری می‌تواند راه‌حلی برد-برد برای مشکل تراکنش‌های خرد شبکه‌ی پرداخت باشد. پرداخت‌یارها به دلیل خدمات متفاوتی که به مشتریان‌شان ارائه می‌دهند ساختار کارمزدی متفاوتی دارند و در صورت حذف این نگاه سلبی می‌توانند این انتخاب را در اختیار مشترکین کارت‌ها قرار دهند که با تقبل کارمزد پرداخت، هیچ محدودیتی روی مبلغ تراکنش‌های خود نداشته باشند.

به این ترتیب با اضافه شدن یک بازیگر دیگر به بازیگران شش‌گانه‌ی انجام تراکنش پرداخت، هم‌زمان هزینه‌ی قابل‌توجهی از روی دوش بانک‌ها برداشته شده، مشترکین کارت‌های بانکی بدون محدودیت از ابزار بانکی دلخواه‌شان استفاده می‌کنند و کارمزد تراکنش‌های خرد از محل درآمد‌های شرکت پرداخت‌یار کاسته می‌شود.

وندار این آمادگی را دارد که سهمی در اصلاح نظام کارمزد پرداخت‌های کارتی داشته باشد. بانک‌های پذیرنده می‌توانند از شرکت‌های پرداخت الکترونیک (PSP) همکار خود بخوا‌هند مشتریان نهایی  یا کارتخوان‌‌ها را به سمت وندار هدایت کنند. ما پرداخت کل سهم بانک‌ها از کارمزد تراکنش‌ها را به عهده می‌گیریم، در عوض نظام بانکی می‌تواند با حذف محدودیت کف مجاز برای تراکنش‌های خرد، هم به افزایش درآمد‌های شرکت‌های پرداخت الکترونیک کمک کند و هم محدودیت کمتری سر راه مشترکین کارت‌ها قرار دهد. مشترکینی که حاضرند انتخاب کنند با پذیرفتن کارمزد بسیار اندک این تراکنش‌ها، به میل خود از کارت بانکی‌شان استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا