برترینهای کسب و کارعمومی

خرید قطعات برج خنک کننده صنعتی

پکینگ یا سطوح تبادل حرارت (پرکن) یکی از مهم‌ترین قطعات برج خنک‌کننده است. درواقع می‌توان آن را عنصر میانی کل فرایند دستگاه خنک‌کاری در نظر گرفت. بسیاری از برج‌های خنک‌کننده امروزی از پکینگ‌های پی‌وی‌سی pvc و یا پلی‌پروپیلن PP و یا پکینگ‌هایی استفاده می‌کنند که سطح تماس سیال گرم با جریان هوا را برای فرایندهای خنک‌کننده تبخیری به حداکثر می‌رساند. آب توسط نازل‌ها بر روی سطح پاشش و پخش می‌شود. این فرایند ارتباط آب‌وهوا را افزایش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا گرمای اضافی با سرعت بالایی تبخیر شود.

برج خنک کننده (cooling tower) - تهویه مطبوع - زاگرس تهویه - zagros tahvieh

از عوامل اصلی در تعمیر و یا تعویض پکینگ می‌توان به وجود TSS(جامدات معلق کل)، اسیدشویی زیاد و فرسودگی ناشی از آن اشاره نمود. پکینگ‌ها به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند: پکینگ فیلمی، پکینگ اسپلش. عوامل دیگری که می‌توانند بر قیمت برج خنک کننده مکعبی موثر باشند جنس و نوع بدنه، متریال به کار رفته در ساخت آن‌ها و… می‌باشد و همچنین نوسان قیمت مواد اولیه همچون رزین، الیاف و… نیز از عوامل موثر هستند.

نازل برج خنک‌کننده (Cooling tower nozzle):

نازل برج خنک‌کننده به چه منظوری استفاده می‌شود؟

نازل یا افشانک برج خنک‌کننده بیشتر در برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع استفاده می‌شود، زیرا از حوضچه‌های توزیع جریان گرانشی استفاده می‌کنند. در این برج‌ها، آب ورودی به حوضچه توزیع آب که در بالاتر از پکینگ‌ها قرار دارد؛ می‌رود و سپس از طریق نازل‌های برج خنک‌کننده که قسمت کف حوضچه تعبیه شده است به پایین پاشیده می‌شود.

در بعضی از کولینگ‌تاورها، آب مستقیماً از طریق خطوط لوله‌کشی در بالای برج خنک‌کننده توزیع می‌شود و سپس توسط افشانک یا همان نازل‌های برج خنک‌کن که در فاصله‌های معین بر روی لوله قرار گرفته است بر روی پکینگ‌ها اسپری می‌گردد. افشانک‌های کولینگ‌تاور با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که اصلی‌ترین آنها پی‌وی‌سی، پلی‌پروپیلن و ای‌بی‌اس است.

ولی در سفارش‌های تعداد بالا تقاضای مشتری برای انتخاب نوع جنس نازل‌ها اولویت تولید ماست. یکی از پرکاربردترین انواع نازل برج خنک‌کن که جزو نسل جدید نازل‌ها است. نازل مربع پاش مدل 2H است. این مدل نازل‌های برج خنک‌کن، با افت فشار کمتر نسبت به مدل نازل‌های دک اسپری و همچنین پاشش آب به‌صورت منظم و سطح پوشش بالا، از مزایای بسیار بالاتری نسبت به سایر نازل‌های مربع پاش برخوردار هستند.

لازم است بدانید که اصلی‌ترین قسمت طراحی نازل‌ها و کاربرد صحیح انواع نازل‌های آب‌پاش، رابطه مستقیمی با تامین میزان فشار پشت نازل دارد. نازل‌های مربع پاش این مزیت را دارند که با کمترین میزان فشار، بیشترین شدت‌جریان آب را از خود خارج کنند. سایز استاندارد این نازل‌ها 2 اینچ و 3 اینچ است و در بازه طراحی مدل‌های مختلف برج خنک‌کننده در بازه 10 الی 20 مترمکعب در ساعت آب را از خود به‌صورت استاندارد خارج می‌نمایند.

از برای ایجاد جریان هوا همراه با فشار لازم و منتشرکردن این جریان هوا در سراسر برج خنک‌کننده استفاده می‌شود. هواکش‌های برج خنک‌کننده باید طوری ساخته شوند که در برابر اثرات خورنده محیطی که در آن کار می‌کنند (آب و یا مواد خورنده دیگر) مقاومت بالای داشته باشند. به‌خاطر ابعاد و قدرت بالای این فن‌ها معمولاً صدای زیادی دارند.

اما انواع خاصی از فن‌های برج خنک‌کننده کم‌صدا نیز وجود دارد. این قطعه کاربردی از کولینگ‌تاور در انواع برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع، جریان متقابل، جریان القایی/ اجباری استفاده می‌شود. برج‌های خنک‌کننده جریان طبیعی نیازی به فن ندارند؛ زیرا از جریان هوای طبیعی و فرایندهای مختلفی استفاده می‌کنند که آب را خنک می‌کند.

مقدار هوادهی پروانه برج خنک‌کننده به قطر فن تعداد تیغه و سرعت چرخش پروانه بستگی دارد. متریال بکار رفته در ساخت فن برج خنک‌کننده از مواد مقاوم و سبک است. در ابعاد کوچک‌تر تا قطر 120 سانتیمتر از متریال پلی‌پروپیلن برای ساخت فن استفاده می‌شود و برای سایزهای بالاتر از 120 تا قطر 600 سانتی‌متر از متریال فایبرگلاس و آلومینیم استفاده می‌شود.

بدنه و پنل های برج خنک‌کننده :

یکی از قسمت‌های اصلی و اجزای برج خنک‌کننده دیواره‌های برج یا همان پنل‌های برج خنک‌کن هستند. قطعات بدنه فایبرگلاس پس از گذشت چندین سال امکان دارد نیازمند تعویض یا بازسازی باشند. اگر بخواهیم قیمت برج خنک کننده هیبریدی را با مدار باز مقایسه کنیم معمولا به قیمتی بین 6 تا 8 برابر میرسیم.

بدنه برج خنک‌کننده فایبرگلاس شامل دیواره اصلی، لوور یا دریچه ورود هوا، گلویی، تشتک و… است.قسمت‌های که از متریال فایبرگلاس ساخته می‌شوند ضخامتی در حدود 4 تا 12 میلیمتر دارند و به‌صورت لایه‌گذاری از رزین و الیاف ترکیبی ساخته می‌شوند.

باید بدانید که رزین اصلی در ساخت قطعات فایبرگلاس از نوع رزین پلی‌استر غیراشباع مدل ایزوفتالیک برند BKC یا روزیتان سپاهان دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001 از شرکت SGS است. این نوع از رزین‌ها بر پایه ایزوفتالیک زمان پخت بیشتری دارند و مقاومت و وزن بالاتری نسبت به نوع ارتوفتالیک و فنالوئیک نیز دارند.پ

الیاف بکار رفته در بدنه برج خنک‌کننده به‌صورت ترکیبی و از دو نوع حصیری و سوزنی هستند، الیاف حصیری بکار رفته در پنل کولینگ‌تاور نقش مهمی در ساختار آن دارد و به طور معمول هر سه‌لایه الیافی سوزنی یک‌لایه الیاف حصیری در ساخت بدنه مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای مقاومت بدنه برج خنک‌کننده در برابر اشعه UV از مواد آنتی یووی استفاده می‌گردد.

الکتروموتور فن برج خنک‌کننده :

در کاربردهای برج خنک‌کننده پتروشیمی و پالایشگاه به موتورهای فن ضد انفجار IP 66 برای جلوگیری از نشتی در مبدل‌های حرارتی نیاز دارند و در کاربری‌های دیگر از الکتروموتورهای کلاس F با درجه حفاظتی IP 55 و فلنچ دار استفاده می‌گردد.

موتوربرقی فن باید با رله خطای زمین و سیستم‌های حفاظت رله بار بیش از حد تولید شوند. یا نحوه اتصال موتور به پروانه تا ظرفیت برج خنک‌کن 100 تن به‌صورت مستقیم و از برج خنک‌کن 100 تن به بالا به‌صورت فولی تسمه یا گیربکسی است. الکترو موتورهای اروپایی مانند زیمنس و مارلی و موتورهای ایرانی مانند موتوژن، جمکو و الکتروژن از نمونه‌های پرکاربرد هستند. که در کولینگ‌تاورها استفاده می‌شوند.

شفت موتور ( محورهای محرک ):

شفت های محرک نیرو را از شفت خروجی موتور به شفت ورودی دنده کاهنده انتقال می دهند. شفت‌های محرک همچنین باید به دلیل محیط مرطوبی که در آن کار می‌کنند در برابر خوردگی مقاوم باشند. شفت محرک حلقه اتصال بین موتور الکتریکی و شفت ورودی گیربکس است.

ابزار اندازه گیری برج خنک‌کننده:

دستگاه‌های ابزاردقیق برج خنک‌کننده معمولاً عبارت‌اند از: جریان‌سنج آب آرایشی برج خنک‌کننده، سوئیچ‌های کنترل‌کننده سطح آب برای حوضچه‌های آب سردوگرم، ترموکوپل‌ها برای اندازه‌گیری دما آب سردوگرم، کلیدهای محاسبه لرزش و سوئیچ‌های کنترل‌کننده سطح روغن.

کنترل کننده سطح آب ( فلوتر ):

کنترل‌کننده سطح آب یا کلیدهای شناور برای کنترل خودکار سطح آب تولید می‌شوند. این قطعه در برج خنک‌کننده کمک می‌کند تا مطمئن شوید که همیشه مقدار صحیح آب در داخل مخزن ذخیره شما وجود دارد. فلوترها معمولاً برای پر کردن خودکار آب و توقف پر شدن آب پس از رسیدن به ارتفاع کافی استفاده می‌شوند.

این کنترل‌ها را می‌توان با حسگرهای LED نیز نصب کرد که به شما اطلاع می‌دهند چه زمانی سطح شما خیلی پایین یا خیلی زیاد می‌شود که به آن آلارم‌های سطح بالا و پایین می‌گویند. کنترل کننده‌های سطح آب به‌صورت خودکار کلید موتور را در زمان کاهش یا افزایش آب روشن و خاموش می‌کند.

لوورهای ورودی هوا برج خنک‌کننده :

لوورها یا دریچه‌های ورودی هوا از ورود نور خورشید به حوضه جلوگیری می‌کنند تا از رشد جلبک در داخل جلوگیری نماید و هزینه‌های شیمیایی (از قبیل اسیدشویی و…) را کاهش می‌دهد. این لوورها همچنین میزان پاشش را کاهش می‌دهند که باعث کاهش حجم آب هدر رونده و کاهش استفاده از مواد شیمیایی می‌شود.

دریچه‌های ورودی هوا در برج‌های جریان مخالف اگر به‌درستی نگهداری و تمیز نشوند، گاهی اوقات پوسته‌پوسته می‌شوند. لوورهایی که رسوب گرفته‌اند، مقدار جریان هوا را کاهش می‌دهند که متعاقباً کارایی و راندمان برج خنک‌کننده را کاهش می‌دهد.

شیرهای شناور الکترونیکی :

شیرهای شناور الکترونیکی برای عملکرد بهتر برج خنک‌کننده طراحی شده‌اند، شیرهای شناور برنجی و دستگاه‌های الکترونیکی سطح آب، تعمیر و نگهداری کم با عمر طولانی دارند. به طور معمول، کیت‌های شیر شناور الکترونیکی موجود است که شامل بازوی شناور، شیر شناور برای متناسب با کاربردهای خاص است. برج خنک کننده استوانه ای در واقع نوعی کولینگ تاور مدارباز  جریان مخالف (کانترفلو) بحساب می آید.

درزگیرها و پوشش های برج خنک‌کننده:

پوشش‌های داخلی برج خنک‌کننده یا درزگیرهای برج خنک‌کننده از خوردگی، نشت یا زنگ‌زدگی در داخل برج خنک‌کننده جلوگیری می‌کنند، درحالی‌که پوشش‌های بیرونی از بدنه خارجی برج خنک‌کننده در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی محافظت می‌کنند. محافظت از همه طرف برج خنک‌کننده به جلوگیری از مشکلات آینده و تعمیرات پرهزینه کمک می‌کند.

هیتر یا المنت حوضچه برج خنک‌کننده :

هیترهای کولینگ‌تاور از یخ‌زدگی حوضچه آب سرد در شرایط آب‌وهوایی زمستانی جلوگیری می‌کنند و می‌توانند روی انواع برج خنک‌کننده اعم از مارلی و اواپکو نیز نصب گردد. هیترهای حوضچه آب سرد دارای عناصر حرارتی مسی با ماندگاری قوی هستند تا عمر طولانی این تجهیز را تضمین کنند. المنت‌های مورداستفاده در برج خنک‌کننده آذین تهویه از نوع ایتالیایی می‌باشد که از بهترین کیفیت با بالاترین راندمان برخوردار هستند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا