برترینهای کسب و کارعمومی

کدام تسبیح ثواب دارد؟

خواص و فضیلت تسبیح تربت امام حسین (ع)

از تربت امام حسین، تسبیح و مهر نیز می سازند که هریک ویژگی ها و خاصیت های مخصوصی دارد. امام کاظم (ع) فرمودند: چه چیزی با فضیلت تر از تربت سید الشهداء است که اگر کسی که تسبیح تربت در دستش باشد و ذکر از یادش برود و آنرا در دستش بگرداند، ثواب ذکر برایش نوشته خواهد شد.

Which rosary is rewarded

تسبیح که در اصل مدح و ستایش خداوند متعال است. یکی از بزرگ ترین سفارشاتی است که در دین اسلام آمده است. آنگاه که انسان در هر مکانی و زمانی مدح و ذکر خدا را به زبان جاری می کند و به واسطه آن مدح و ذکر از خداوند استمداد می طلبد یکی از آداب در باب گفتن تسبیح، درست کردن وسیله ای است که در عرف به آن تسبیح می گویند و فراوان توصیه شده است که تسبیحی که می گیرید از تربت حضرت سیدالشهداء باشد که ثواب فراوانی بر آن مترتب است.

ذکر با تسبیح تربت سیّدالشّهداء: برای هر ذکر چهل حسنه در نامه اعمال می نویسند، و حتی بدون ذکر، با در دست داشتن تسبیح تربت سید الشّهداء هم ثواب دارد. امام کاظم (ع) در مورد تسبیح با تربت سید الشهداء (ع) فرموده اند: شیعیان ما از چهار چیز بى‌ نیاز نیستند. حصیرى که بر آن نماز بگزارند (جانماز)؛ انگشترى که در دست کنند؛ مسواکى که با آن مسواک کنند، و تسبیح از تربت سید الشهداء (ع) که داراى سى و سه دانه باشد، هر گاه با آن ذکر بگویند خداوند برایشان در قبال هر دانه آن، چهار حسنه می نویسد و هر گاه ذکر از یادشان رفته و تنها بر حسب عادت آن را در دست بگردانند، خداوند براى آنان بیست حسنه در نظر می گیرد.

در بسیاری از روایات اسلامی گفته شده که تربت امام حسین (ع) شفای هر درد و بیماری است. به عنوان مثال، امام صادق (ع) می فرمایند: تربت امام حسین (ع) شفای هر درد و امان از هر ترس است. ایشان همچنین در روایت دیگری می فرمایند:
هیچ چیز مانند تربت امام حسین ها نیست، مگر دعا. پس تربت امام حسین علاوه بر خاصیت شفابخش، ها و رفع نگرانی ها و ترس ها را نیز موجب می شود. در بسیاری از روایات اسلامی گفته شده که تربت امام حسین (ع) شفای هر درد و بیماری است. به طور مثال، امام صادق (ع) می فرمایند: تربت امام حسین (ع) شفای هر درد و امان از هر ترس است.

ایشان همچنین در روایت دیگری می فرمایند: هیچ چیز مانند تربت امام حسین شفای درد‌ها نیست، مگر دعا. پس تربت امام حسین علاوه بر خاصیت شفابخش، دفع بلا‌ها و رفع نگرانی ها و ترس ها را نیز موجب می شود. تسبیح تربت نزد شیعیان ارزش والایی دارد و طبق برخی احادیث، هرکس یک دور کامل با آن ذکر بگوید هفتاد مرتبه برایش نوشته می شود و اگر آن را تنها در دست بگیرد و با آن ذکر نگوید نیز هفت مرتبه برایش نوشته می شود. در حدیثی نقل شده که تسبیح گفتن با تربت و سجده کردن بر آن، باعث رقت قلب می گردد.

امام رضا (ع) می فرمایند: کسی که با تسبیح تربت حضرت سیدالشهدا ذکر «سبحان اللّه، والحمد للّه، ولا إلهَ إلَا اللّه، واللّه ُ أکْبَر» را بگوید، خداوند 6000 نیکی برایش می نویسد، 6000 بدی از او می بخشد، 6000 درجه او را بالا می برد و 6000 شفاعت برایش ثبت می کند. طبق برخی از روایات، تسبیح تربت در دست ما تسبیح می گوید، بدون اینکه خود شخص، تسبیح بگوید. در روایتی آمده است که حورالعین هرگاه ببیند فرشته ای به زمین می آید، از او تقاضا می کند که تسبیح و تربت امام حسین (ع) برایش بیاورد.

از امام صادق (ع) روایت شده: هرکه در دست خود سنگ هایی که از تربت امام حسین (ع) می سازند بگرداند، یعنی تسبیح پخته، پس «یک بار» کند، «هفتاد» استغفار برای او نوشته می شود و اگر تسبیحی را در دست نگاه دارد و تسبیح نگوید به عدد هر دانه «هفت مرتبه» برای او نوشته می شود. در حدیث معتبری نقل شده است: زمانی که امام صادق (ع) به عراق تشریف آوردند، گروهی خدمت حضرت رسیدند و عرض کردند: دانسته ایم که تربت امام حسین (ع) موجب شفای هر درد است، آیا باعث ایمنی از هر خوف نیز هست؟ فرمود: آری، هرگاه کسی بخواهد که او را از هر بیمی امان بخشد، باید تسبیحی که از تربت آن حضرت ساخته باشند، در دست بگیرد و «سه مرتبه» این دعا را بخواند:

أَصْبَحْتُ اللّٰهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمامِکَ وَجِوَارِکَ الْمَنِیعِ الَّذِی لَایُطاوَلُ وَلَا یُحاوَلُ مِنْ شَرِّ کُلِّ غَاشِمٍ وَطَارِقٍ مِنْ سائِرِ مَنْ خَلَقْتَ وَمَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِکَ الصَّامِتِ وَالنَّاطِقِ فِی جُنَّةٍ مِنْ کُلِّ مَخُوفٍ بِلِباسٍ سابِغَةٍ حَصِینَةٍ وَهِیَ وِلاءُ أَهْلِ بَیْتِ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ مُحْتَجِزاً مِنْ کُلِّ قاصِدٍ لِی إِلَىٰ أَذِیَّةٍ بِجِدارٍ حَصِینٍ الْإِخْلاصِ فِی الاِعْتِرافِ بِحَقِّهِمْ، وَالتَّمَسُّکِ بِحَبْلِهِمْ جَمِیعاً، مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَمَعَهُمْ وَمِنْهُمْ وَفِیهِمْ وَبِهِمْ، أُوَالِی مَنْ والَوْا، وَأُعَادِی مَنْ عادَوْا، وَأُجانِبُ مَنْ جانَبُوا، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَأَعِذْنِی اللّٰهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ کُلِّ مَا أَتَّقِیهِ، یَا عَظِیمُ حَجَزْتُ الْأَعادِیَ عنِّی بِبَدِیعِ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ، إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لَایُبْصِرُونَ.

صبح کردم خدایا چنگ زنان به پیمان و جوار محکمت که مورد دستبرد واقع نگردد و از دست قدرتت گرفته نشود، از شر هر زورگو شبیخون زننده در شب، از همه آنان که آفریدی و آنچه آفریدی از آفریده هایت، خاموش و گویا، در سپری محکم از هر موجود ترسناک، با پوششی سرشار و قلعه دار و آن سپر ولایت اهل بیت پیامبرت محمد (ص) است در حالیکه نگاهدار خود هستم از هرکه قصد آزارم را دارد، با دیوار محکم اخلاص، در اقرار به حقشان و چنگ زدن به رشته ولایت [همه ی] آنان، درحالی‌که یقین دارم که حق برای آنان و با آنان و از سوی آنان و در میان آنان و به واسطه آنان است.

دوست دارم کسی را که آنان دوست دارند و دشمن دارم کسی را که آنان دشمن دارند و کناره گیری می کنم از هرکه آن ها از او کناره گرفتند، پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و خدایا به حق ایشان از شر هر چه از آن می پرهیزم مرا نگهدار، ای بزرگ دور ساختم دشمنانم را از خود به وسیله پدیدآورنده آسمان ها و زمین، ما از پیش روی ایشان و پشت سرشان سدی قرار دادیم که نهایتا ایشان نمی بینند.
سپس تسبیح را ببوسد و بر هر دو چشم بمالد و بگوید:

اللّٰهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هٰذِهِ التُّرْبَةِ الْمُبَارَکَةِ، وَبِحَقِّ صَاحِبِها، وَبِحَقِّ جَدِّهِ، وَبِحَقِّ أَبِیهِ، وَبِحَقِّ أُمِّهِ، وَبِحَقِّ أَخِیهِ، وَبِحَقِّ وُلْدِهِ الطَّاهِرِینَ، اجْعَلْها شِفاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ، وَأَمَاناً مِنْ کُلِّ خَوْفٍ، وَحِفْظاً مِنْ کُلِّ سُوءٍ.

خدایا از تو می‌خواهم به حق این تربت مبارک و به حق صاحبش و به حق جدّ و پدر و مادر و برادرش و به حق فرزندان پاکش، آن را شفایی از هر درد و ایمنی از هر بیم و نگهدار از هر بدی قرار ده.
بعد تسبیح را بر پیشانی خود بگذارد؛ اگر در صبح چنین کند تا شام در امان خدا باشد و اگر در شام چنین کند تا صبح در امان خدا باشد. در روایت دیگری آورده شده است: هرکه از پادشاهی یا غیر او بترسد، چون از خانه بیرون آید، این عمل را انجام دهد تا نگهدار و حامجموعه:

آشنایی با انواع تسبیح

انواع تسبیح بسیار متنوع و متفاوت می باشد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند در ادامه درباره انواع تسبیح و ویژگی هر کدام بیشتر توضیح خواهیم داد. تسبیح جز ثابت جا نماز های هر مسلمانی می باشد. همه ما طرح ها و رنگ های مختلفی از انواع تسبیح به چشم دیده ایم مانند شاه مقصودُ کهربا ُ تسبیح اپال و …. اما آیا تا به حال به جنس آن ها، رنگ بندی، تعداد دانه ها و … توجه نموده اید؟ در ادامه قصد داریم تا درباره انواع تسبیح بیش از پیش بدانیم.

انواع تسبیح بر اساس تعداد دانه ها

همه ما از مادربزرگ ها و یا پدر بزرگ هایمان ذکر گفتن با تسبیح را یاد گرفته ایم. اما جالب است بدانید که تعداد دانه های تسبیح می تواند به نوع ذکر شما نیز مرتبط باشد. انواع تسبیح بر اساس تعداد دانه به قرار زیر می باشد:

1_ تسبیح معمولی: این تسبیح 99 دانه می باشد یعنی سه تا دسته ی 33 تایی از دانه های تسبیح که از یک دیگر به کمک مهره ای کوچک تر جدا شده اند. تسبیح معمولی اغلب بیشتر در خانه ها و یا مساجد به چشم می خورد.

2_ تسبیح اصلی: اگر تسبیحات خانم فاطمه زهرا را همیشه بر زبان دارید بهتر است تا از تسبیح اصلی که در آن تنها 33 مهره به بند کشیده شده را، با خود به همراه داشته باشید.

3_ تسبیح هزار دانه ای: این تسبیح همان طور که از اسم ان مشخص بوده، بسیار بلند می باشد و برای افرادی که همیشه در حال ذکر گفتن هستند و یا تعداد زیادی ذکر نذر می کنند، مناسب می باشد. انتخاب تسبیح بر اساس تعداد مهره ها بستگی به کارایی آن برای شما خواهد داشت. تسبیح جز ثابت جا نماز های هر مسلمانی می باشد

تسبیح تربت

یکی از معروف ترین انواع تسبیح ها می باشد. دانه های آن از خاک متبرک شده ی تربت ساخته شده که ارزش ان را  دو چندان نموده است. این تسبیح یکی از بهترین سوغاتی های کربلا می باشد و خاص همان جا بوده است. علت محبوبیت تسبیح تربت، عطر بخصوص آن می باشد. برای اطمینان از خرید خود می توانید کمی در دانه های آن دمیده و سپس عطر آن را بو نمایید. تسبیح تربت از نظر قیمتی نیز بسیار مناسب می باشد.

 مزایا: خاص کربلا بوده و متبرک شده می باشد.

معایب: دانه های آن در صورت ضربه، به راحتی خورد می شوند. تسبیح تربت یکی از معروف ترین انواع تسبیح ها می باشد

تسبیح حضرت ام البنین

تسبیح حضرت ام البنین که به تسبیح رنگارنگ نیز معروف می باشد، یکی از پر طرفدار ترین انواع تسبیح در بین مسلمانان می باشد. تنوع رنگ و رنگ بندی های بی نظیر آن، چشم هر خریداری را به خود خیره می کند. درباره آن روایت های متفاوتی وجود دارد. برخی می گویند حضرت ام البنین دانه های باقی مانده از تسبیح های پاره شده را بند می کرد و برای خود، تسبیحی نو می ساخت. از آن پس تسبیح های رنگا رنگ به تسبیح ام البنین معروف شده اند. به دلیل زیبایی آن، یکی از بهترین سوغاتی ها برای عزیزانتان خواهد بود.

شاه مقصودی از دیگر انواع تسبیح

سنگ این تسبیح بسیار خاص می باشد. به گونه ای که ارزش آن با گذر زمان همانند قالی های کرمان، بیشتر می شود. مرکز اصلی ساخت این سنگ در قندهار و جلال آباد می باشد.  رنگ این سنگ، سبز و زرد می باشد که از نظر ارزش گذاری، رنگ زرد آن در اولویت می باشد. هر چه این تسبیح بیشتر در دست قرار بگیرد و استفاده شود، بر قیمت آن افزوده تر می شود. چرا که سنگ های آن، با مرور زمان شفافیت و زیبایی خود را نشان می دهند. از آن گذشته خاصیت پادزهری این سنگ نیز دلیل دیگری برای خاص بودن آن می باشد. پس اگر در میان انواع تسبیح ها تصمیم به خرید تسبیح شاه مقصودی دارید، پیشنهاد می کنیم تا انواعی ازآن را که چندیدن دست گشته را خریداری نمایید.

عقیق و فیروزه از دیگر انواع تسبیح

برای برخی از افراد بسیار مهم می باشد که تسبیح آن ها از سنگی خاص و در عین حال گران قیمت باشد. برای همین از عقیق و فیروزه برای ساخت تسبیح خود استفاده می کنند. این دو سنگ را ما بیشتر در زمینه ی ساخت انگشتر و یا گردنبند استفاده می کنیم چرا که از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. اصل، مربوط به یمن می باشد در صورتی که در برخی کشور های دیگر نیز با کیفیتی پایین تر و قیمت کمتر به فروش می رسد. نیز که همان طور که می دانید خاص نیشابور بوده به همین دلیل تسبیح با دانه های فیروزه را می توانید در این شهر راحت تر پیدا نمایید و یا سفارش دهید. در هنگام خرید مراقب باشید و از اصلی بودن سنگ عقیق و یا فیروزه حتما مطمئن شوید.

دکمه بازگشت به بالا