برترینهای کسب و کارعمومی

انواع تکنولوژی ها و موومنت های اتوماتیک ساعت

موومنت ساعت چیست و انواع آن کدامند؟

اصطلاح «موومنت» یکی از اصطلاحات پرکاربرد در دنیای ساعت به حساب می‌آید. اما علیرغم پرکاربرد بودن، بسیاری از طرفداران دنیای ساعت هنوز با این اصطلاح آشنا نیستند و نمی‌دانند که موومنت چیست و عبارت موومنت در دنیای ساعت چه معنایی دارد. به همین بهانه، در این مقاله از بلاگ خانه ساعت قصد داریم تا به معنای موومنت در ساعت اتوماتیک اشاره کنیم و توضیح دهیم که موومنت ساعت چیست. با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ای مختصر از ساعت مچی

در ۹ ژوئیه‌ی سال ۱۹۱۶، روزنامه‌ی نیویورک تایمز از یک ترند مد جدید خبر داد. اروپایی‌ها شروع به پوشیدن دستبندهایی کرده بودند که ساعت داشت و این موضوع نیاز به زمان بیشتری برای توسعه در بین مردم داشت. در آن زمان ساعت مچی بین آمریکایی‌ها یک جوک محسوب می‌شد و آن‌ها به این ترند جدید را «مد احمقانه» می‌نامیدند.

از آن جایی که تلفن‌ها و سیگنال نقش مهمی در جنگ‌های مدرن داشتند، دو سال بعد از جنگ جهانی اول، سربازان ملزم به پوشیدن ساعت مچی بودند. با این کار ارتش توانست مانورهای خود را با دقت بیشتری انجام دهد و سربازان خود را راحت‌تر هماهنگ کند و این اتفاقات با ساعت‌های جیبی ممکن نبود. در آن زمان سربازان ساعت‌هایشان را با شیشه‌های نشکن و رادیوم برای روشن کردن صفحه‌ی نمایش در شب مجهز می‌کردند. همه‌ی این مزایا به تدریج باعث شد تا ساعت مچی در بین مردم عادی نیز محبوب شود.

موومنت چیست؟

موومنت (Movement) که به آن کالیبر هم گفته می‌شود، مشخص کننده نوع فناوری است که ساعت بوسیله آن به حرکت در می‌آید. به عبارت دیگر، موومنت را می‌توان به حرکت در آورنده ساعت تعریف کرد. در اصطلاحات فارسی مربوط به ساعت، معمولا موومنت را «نوع موتور» ترجمه می‌کنند و به همین دلیل می‌توان از نظر حرکتی، حتی موومنت را نوع موتور خواند. موومنت یا کالیبر انواع مختلفی دارد که در بخش بعدی به تشریح کامل آن‌ها خواهیم پرداخت. بسته به نوع مومنت، قیمت ساعت اتوماتیک متفاوت می باشد.

انواع موومنت ساعت

موومنت ساعت به  ۷ دسته مکانیکی، اتوماتیک، کوارتز، اتوکوارتز (سیکو کینتیک)، سولار، سیتیزن اکودرایو،کاسیو تاف سولار تقسیم می‌شود.

·         موومنت مکانیکی

در موومنت مکانیکی که به آن کوکی نیز گفته می‌شود، از یک فنر مرکزی به عنوان تامین کننده اصلی انرژی برای به حرکت در آوردن ساعت استفاده می‌شود. این فنر برای تامین انرژی مورد نیاز ساعت به کوک کردن نیاز دارد و معمولا باید هر ۲۴ ساعت (یا بیشتر بسته به نوع ساعت) یک بار کوک شود.

·         موومنت اتوماتیک

موومنت اتوماتیک در ساعت بسیار شبیه به موومنت مکانیکی است و در واقع در این نوع از موومنت نیز از یک فنر مرکزی برای تامین انرژی مورد نیاز ساعت استفاده می‌شود. تفاوت موومنت مکانیکی و موومنت اتوماتیک ساعت اما در نوع شارژ شدن فنر مرکزی است. در مووونت اتوماتیک نیازی به کوک کردن نیست و ساعت با تکان دادن مچ استفاده کننده آن شارژ می‌شود. در این فناوری، یک روتر نسبتا سنگین به موتور ساعت متصل می‌شود و زمانی که استفاده کننده مچ دست خود را تکان می‌دهد روتر نیز به حرکت در می‌آید که در نتیجه این حرکت، فنر مرکزی شارژ می‌شود.

·         موومنت کوارتز

اولین ساعت با فناوری موومنت کوارتز برای اولین بار توسط کمپانی سیکو در دهه ۶۰ میلادی به بازار عرضه شد و از آن زمان تا به امروز بخش عمده ساعت‌ها از این نوع موومنت برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. ساعت‌های کوارتز نه نیازی به کوک کردن دارند و نه نیاز است که با تکان دادن مچ دست توسط روتر شارژ شوند. در این نوع ساعت‌ها یک تکه کوچک تراش داده شده از «سنگ کوارتز» در ساعت قرار داده می‌شود و از باتری به عنوان منبع اصلی تغذیه استفاده می‌شود.

انرژی الکتریکی باتری به کوارتز منتقل شده و سبب لرزش آن می‌‌شود که در نتیجه این لرزش، ولتاژ مورد نیاز برای حرکت ساعت تامین می‌شود. دقت بالا و همچنین راحتی و ارزان بودن نگهداری، از مزایای ساعت‌های کوارتز هستند . در طرف مقابل، نکته بسیار مهم در نگهداری از این ساعت‌ها این است که بعد از تمام شدن باتری، حتما باید آن را از ساعت خارج کنید چرا که امکان اسیدی شدن و نشت باتری و در نتیجه آن آسیب دیدن موتور ساعت بسیار بالا خواهد بود.

·         موومنت اتوکوارتز (سیکو کینتیک)

موومنت اتوکوارتز (سیکو کینتیک) ترکیبی از موومنت کوارتز و اتوماتیک است. این نوع موومنت خاصیت شارژ خودکار ساعت‌های اتوماتیک و همچنین دقت ساعت‌های کوارتز را به همراه دارد. در موومنت اتوکوارتز هم از روتر و هم از باتری استفاده می‌شود اما روتر وظیفه تامین مستقیم انرژی مورد نیاز ساعت را ندارد بلکه باتری ساعت را شارژ می‌کند. با ترکیب این دو فناوری، باتری خیلی دیر تمام شده و حداقل برای چند سال خیالتان از بابت تعویض باتری راحت خواهد بود.

نوع پیشرفته‌تری از موومنت اتوکوارتز وجود دارد که از نظر تامین انرژی یکسان عمل می‌کند اما چگونگی مصرف انرژی در آن متفاوت است. در این نوع موومنت که به آن «اتو ریلی سیکو کیتنیک» گفته می‌شود، مصرف انرژی در زمانی که ساعت در حال استفاده نیست کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله سبب می‌شود تا عمر باتری حتی بیشتر شود.

·         موومنت سولار (خورشیدی)

موومنت سولار یا خورشیدی نوع دیگری از موومنت ساعت است که برخی برند‌ها از آن برای به حرکت در آوردن ساعت خود استفاده می‌کنند. فرآیند به حرکت در آمدن ساعت در موونت سولار مشابه موومنت کوارتز است اما با این تفاوت که باتری ساعت‌های سولار بویسله پنل خورشیدی زیر صفحه با نور خورشید شارژ می‌شود.

·         موومنت سیتیزن اکودرایو

موومنت اکودرایو، طراحی شده توسط کمپانی سیتیزن، یکی از نوآورانه‌ترین نوع موومنت‌ها به حساب می‌آید. در این نوع موومنت، باتری ساعت با نور شارژ می‌شود اما پنلی که در زیر صفحه ساعت قرار داده شده است، نه تنها نور خورشید، بلکه از نور محیط نیز برای شارژ باتری استفاده می‌کند.

·         موومنت کاسیو تاف سولار

این نوع موومنت که طراحی کمپانی کاسیو است، چیزی مشابه سیتیزن اکودرایور به حساب می‌آید. در این نوع موومنت نیز یک پنل در زیر صفحه ساعت تعبیه می‌شود که از طریق آن باتری ساعت با استفاده از نور محیط شارژ شده و ساعت بر اساس فناوری کوارتز به حرکت در می‌آید.

بهترین موومنت ساعت کدام است؟

به جرئت می‌توان گفت که در زمینه موومنت ساعت هیچ کدام از آن‌ها نسبت به یک دیگر برتری نداشته و شما نمی‌توانید بهترین موومنت ساعت را انتخاب کنید بلکه باید هنگام خرید ساعت اتوماتیک با توجه به شرایط، سلیقه و نوع استفاده‌ای که می‌خواهید از ساعت داشته باشید، ساعت مورد نظر خود با موومنت مناسب را برگزینید.

دکمه بازگشت به بالا