برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

جهش اسپرم چقدر باید باشد؟

در طی لقاح، مواد ژنتیکی اسپرم و تخمک با هم ترکیب شده و یک تخمک متولد می شود. بنابراین، برای رسیدن به لقاح موفق، به اسپرم و تخمک سالم نیاز دارید. یکی از شرایط لازم برای رسیدن اسپرم به تخمک در طی فرآیند لقاح، تحرک کافی اسپرم است.

البته باید گفت که برای مشاهده و ارزیابی وضعیت اسپرم در آزمایش آنالیز اسپرم، علاوه بر حرکت کافی اسپرم، باید تعداد کافی اسپرم و فاکتورهای شکل صحیح آنها نیز وجود داشته باشد. اما اهمیت تحرک اسپرم در این است که تحرک کم به این معنی است که اسپرم نمی تواند برای لقاح به تخمک برسد و بنابراین تعداد کم اسپرم یکی از علل شایع ناباروری مردان است.

به طور کلی ناتوانی زوجین در بچه دار شدن علیرغم تلاش های فراوان دلایل مختلفی دارد، از جمله مهم ترین علل ناباروری در مردان می توان به مشکلات اسپرم از جمله کندی حرکت، تعداد کم، تشکیل نامنظم، غلظت بیش از حد اسپرم اشاره کرد. ما به شما مصرف قرص سمنکس را پیشنهاد می کنیم.

تحرک اسپرم چیست؟

تحرک اسپرم به حرکت اسپرم یا حرکت رو به بالا اشاره دارد. بنابراین تحرک اسپرم یا آستنواسپرمی به ناتوانی سلول های اسپرم در حرکت اشاره دارد که یکی از علل ناباروری مردان است. لازم به ذکر است که سرعت حرکت اسپرم برای تغذیه رحم و بارور شدن تخمک باید حداقل 25 میکرومتر در ثانیه باشد.

چرا اسپرم ها شنا می کنند؟

اسپرم ها سلول های متحرک هستند. پس از رها شدن تخمک از تخمدان، با کمک مژک های کوچک در امتداد لوله های فالوپ به جلو حرکت می کند. اما او نمی تواند شنا کند. با این حال، اسپرم می تواند حرکت کند و به دهانه رحم به رحم و در نهایت به لوله های فالوپ برسد و تخمک را بارور کند.

حرکت اسپرم در دوران بارداری

باید دانست که در ابتدا اسپرم در بیضه مردان تشکیل و رشد می کند. معمولاً 72 روز طول می کشد تا یک سلول اسپرم به بلوغ کامل برسد و یک تخمک باروری خود را پیدا کند. در این مرحله تغذیه مناسب و ماندن در دمای استاندارد تاثیر بسزایی در سلامت و رشد اسپرم دارد.


سپس اسپرم بالغ از طریق لوله اپیدیدیم عبور می کند که برخی از آنها در راه از بین می روند. همچنین پس از آمیزش و انزال، اسپرم باقی مانده در بدن انسان خود تخریب می شود. به این ترتیب بخشی از اسپرم – به طور متوسط ​​حدود 100 میلیون اسپرم – فرصت ورود به بدن زن را پیدا می کند.

انتقال اسپرم که شامل عبور از واژن، ورود به رحم و سپس لوله های فالوپ می شود، مسیر دشوار دیگری برای گامت های نر است. به عنوان مثال، اسیدیته دیواره های واژن برای محافظت در برابر عفونت باعث آسیب به برخی از سلول های اسپرم می شود. البته در طول پنجره باروری، مایعی به نام مایع منی ساز وجود دارد که به حرکت اسپرم به سمت تخمک کمک می کند.

بنابراین تعداد زیادی از اسپرم ها به عنوان سلول های خارجی مورد حمله لکوسیت ها قرار می گیرند و در جهات مختلف حرکت می کنند و در نهایت اسپرم های باقی مانده باید در این مرحله وارد لوله های فالوپ شوند تا توسط تخمک موجود در این تخمک ها بارور شوند. اما از آنجایی که یافتن لوله های فالوپ برای اسپرم فرآیند دشواری است، تعداد بسیار کمی از اسپرم ها از عهده این کار بر می آیند و در نهایت قوی ترین و سالم ترین اسپرم ها به داخل تخمک نفوذ کرده و باعث لقاح می شوند.

نحوه شروع موثر اسپرم برای لقاح

علاوه بر حرکت اسپرم، روش این حرکت نیز مهم است. حرکت اسپرم پیشرونده و غیر مستمر است. در تحرک مداوم، اسپرم در یک خط مستقیم یا در اطراف دایره های بزرگ حرکت می کند. اما در حرکت غیرمستمر حرکت اسپرم مستقیم نیست.

به عنوان مثال، تحرک ارتعاشی اسپرم حرکت پیشرونده (غیر پیشرونده) و حرکت زیگزاگی به جلو حرکت پیشرونده است. در نتیجه برای اینکه اسپرم به تخمک برسد باید به سمت جلو حرکت کند.

میزان تحرک اسپرم باید چقدر باشد؟

به گزارش مجله فرازطب، به طور معمول در یک انزال، منی باید 39 میلیون اسپرم داشته باشد، اما همه این اسپرم ها سالم نیستند. در مورد تحرک اسپرم نمونه انزالی طبیعی، حداقل 40 درصد اسپرم ها باید دارای حرکت و حداقل 32 درصد آنها دارای تحرک پیشرونده باشند. لازم به ذکر است که داشتن بیش از 20 میلیون اسپرم متحرک برای باروری طبیعی و کمتر از 5 میلیون اسپرم غیر طبیعی است. همچنین وجود کمتر از یک میلیون اسپرم متحرک نشان دهنده تحرک بسیار ضعیف و آسیب پذیری جدی در برابر باروری است.

عناصری برای آزمایش حرکت طبیعی اسپرم

تحرک اسپرم در آزمایش اسپرم با توجه به عوامل زیر ارزیابی می شود:

درصد حرکت

درصد دانه های بارور

سرعت متوسط ​​(VAP)

شکل طبیعی اسپرم

اسپرم متحرک در حجم نمونه

تعداد دانه

سطح pH

دکمه بازگشت به بالا