برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

مزوتراپی چند مرحله است

داشتن مو‌های زیبا و خوش‌حالت، قطعا بخش عمده‌ای از زیبایی چهره را به خود اختصاص می‌دهند. وقتی شما مو‌های زیبا و پرتراکم داشته باشید ظاهر شما جوان‌تر به نظر می‌رسد. اتفاق تلخ این است که برخی از افراد به دلایلی دچار ریزش مو می‌شوند. اگر برای درمان ریزش مو در اولین فرصت اقدام نکنید قطعاً این عارضه به حدی پیشروی می‌کند که دچار طاسی سر خواهید شد. روش‌‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که در این میان می‌توان به درمان ریزش موی سر با مزوتراپی اشاره نمود. روش‌های درمانی مختلف کمک می‌کند تا افراد در هر شرایطی بتوانند زیبایی را به مو‌های خود بازگردانند. راهوار طب در این مقاله شما را با روش مزوتراپی در درمان ریزش مو آشنا می‌کند و کلیه نکات مرتبط با این روش را در اختیار شما قرار خواهد داد.

منظور از مزوتراپی چیست؟

متخصصان معتقد هستند که اصلی‌ترین دلیل ریزش فولیکول، فقر غذایی است. به این معنا که وقتی مواد غذایی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی در اختیار فولیکول قرار نگیرند، ریشه مو ضعیف شده و در نتیجه شاهد ریزش مو خواهیم بود. وقتی برای درمان این عارضه به متخصص مراجعه می‌کنید در ابتدا به شما مکمل‌های غذایی را توصیه می‌کند اما در صورتی که این روش برای شما جواب ندهد، به سراغ تزریق محلول غذایی به پوست سر می‌رود. این روش مزوتراپی نام داشته و قطعاً می‌تواند تاثیرات چشمگیری داشته باشد. مزوتراپی اولین بار توسط دکتر مایکل پیستور در سال ۱۹۵۲ ابداع گردید.

محل تزریق در روش مزوتراپی

اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که متخصص برای تزریق محلول تقویتی دقیقا کدام نقطه از پوست سر را هدف قرار می‌دهد؟ پوست از سه لایه تشکیل شده است که شامل اپیدرم، مزودرم و اکتودرم هستند. بنابراین همانگونه که از اسم روش مزوتراپی مشخص است، متخصص باید محلول را در لایه میانی یعنی مزودرم تزریق نمایند. اما چرا این لایه از پوست هدف قرار می‌گیرد؟ رشته‌های کلاژن، الاستین و هیالورونیک اسید که همگی باعث استحکام، کشسانی و شادابی پوست می‌شوند، در این لایه قرار دارند. از سوی دیگر فولیکول مو دقیقاً در همین لایه قرار گرفته است. در نتیجه با تزریق در این لایه کمک می‌شود مواد در نزدیکی فولیکول قرار گیرند.

  1. انواع مختلفی از ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های گروه B
  2. مواد معدنی شامل فسفر، روی، منیزیم و …
  3. برخی از دارو‌های مغذی همانند سیلیکون. سیلیکون یک ماده طبیعی در مو است که متاسفانه با افزایش سن، قدرت تولید ماده کاهش یافته و در نتیجه ریزش مو مو رخ می‌دهد. لذا در محلول مزوتراپی باید سیلیکون وجود داشته باشد.
  4. کلسی‌تونین که کمک می‌کند خونرسانی به سمت فولیکول مو افزایش یافته و ریشه مو بهتر تقویت شود.
  5. لازم است در این محلول، دارو‌های اتساع‌دهنده رگ‌ها وجود داشته باشد تا خونرسانی به فولیکول‌ها افزایش یابد.
  6. همچنین متخصصان در محلول مزوتراپی مو، داروی بی‌حسی تزریق می‌کنند تا در حین اجرای کار درد نداشته باشید.

مزوتراپی موی سر درد دارد؟

از آنجایی که در اجرای روش مزوتراپی مو باید محلول‌های تقویتی با سوزن‌های بسیار ظریف در پوست سر تزریق شوند، بنابراین اولین سؤالی که برای فرد متقاضی به وجود می‌آید این است که آیا دردی را احساس خواهیم کرد؟ باید بگوییم که به هیچ عنوان دردی احساس نمی‌شود چون متخصص یا کرم‌های بی‌حس‌کننده برای بی‌حس کردن پوست سر استفاده می‌کند یا مقداری ماده بی‌حسی را از طریق سرنگ به پوست سر شما تزریق می‌کند تا در حین مزوتراپی دردی نداشته باشید. توجه داشته باشید که اگر برای درمان ریزش موی سر با مزوتراپی به بهترین کلینیک و متخصصان مراجعه کنید اما مراقبت‌های بعد از تزریق را جدی نگیرید، تمام زحمات و هزینه شما هدر خواهد رفت. البته متخصص نکات مراقبتی را به شما توضیح می‌دهد اما ما نیز در این مقاله، نکاتی را برای شما خواهیم داشت:

  1. تا مدتی که متخصص اجازه نداده است، از کلاه و یا روسری که منجر به فشار روی مو می‌شود استفاده نکنید.
  2. تا زمان توصیه شده، نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرید.
  3. حداقل تا یک روز از حمام رفتن خودداری نمایید.
  4. اگر علاقه دارید از موادی همانند رنگ یا مواد حالت‌دهنده برای مو استفاده کنید، باید صبر کنید تا دوران نقاهت تمام شده و متخصص به شما اجازه دهد.
  5. همچنین استفاده از سشوار و اتوی مو تا اطلاع ثانوی ممنوع است چون افزایش حرارت، آسیب زیادی به مو‌ها خواهد زد.
  6. متخصص دارو‌هایی را برای شما تجویز می‌کند. توصیه می‌کنیم این دارو‌ها را به طور کامل مصرف نمایید.

عوارض احتمالی مزوتراپی مو

یکی از سوالاتی که مراجعه‌کنندگان از ما می‌پرسند این است که آیا ممکن است دچار عوارض مزوتراپی مو شوند؟ این نکته را بیان کنیم که در میان روش‌های درمان ریزش موی سر، مزوتراپی مو کمترین عارضه را دارد به حدی که اصلاً خطرناک نبوده و متخصصان از این بابت نگرانی ندارند. اما همچنان توصیه می‌کنیم در صورتی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، در جلسه مشاوره به متخصص اطلاع دهید تا از بروز مشکلات بعد از تزریق جلوگیری گردد. قطعاً برای همه ما مهم است که درمان ریزش موی سر با بهترین روش و با قیمتی مناسب انجام گیرد. در مورد قیمت مزوتراپی مو لازم است بدانید که چندین عامل بر روی آن تاثیر می‌گذارد. برای مثال:

  1. شما به کدام کلینیک مراجعه کرده‌اید؟
  2. تزریق توسط کدام متخصص انجام می‌شود؟
  3. چند مرحله تزریق مزوتراپی مو برای درمان ریزش موی سر لازم است؟
  4. آیا مراقبت‌های بعد از تزریق را جدی گرفته‌اید تا نتیجه ماندگار شود؟

مزوتراپی بعد از کاشت مو

پیوند طبیعی موی یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای درمان کم پشتی و طاسی سر شناخته شده است. بعد از اتمام فرآیند، متخصص برای شما دارو‌های تقویتی تجویز خواهد کرد تا از این طریق بتوان به استقرار بهتر فولیکول‌ها در محل پیوند کمک نمود.  جالب است بدانید یکی از روش‌های تقویتی که متخصصان حداقل ۲ جلسه برای درمان در نظر می‌گیرند، مزوتراپی بعد از پیوند طبیعی مو است. در این مقاله متوجه شدید که در روش مزوتراپی، محلول‌های تقویتی به پوست سر تزریق شده و از این طریق مواد غذایی شامل ویتامین‌ها، املاح معدنی و پروتئین‌ها با سرعت بیشتری در اختیار فولیکول قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه بعد از ایمپلنت طبیعی مو تا چند ماه فولیکول‌ها بسیار ضعیف و سست هستند، قطعاً مزوتراپی کمک می‌کند فولیکول با سرعت بیشتری در داخل پوست استقرار پیدا کرده و خطر از دست رفتن آن کاهش یابد.

بهترین زمان مزوتراپی بعد از کاشت مو

مزوتراپی یکی از تکنیک‌های درمان ریزش مو است که به عنوان روش مکمل پیوند موی طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس از فرآیند پیوند موی طبیعی موهای کاشته شده به خون‌رسانی نیازمند بوده و هر چه جریان خون حاوی اکسیژن و مواد مغزی بیشتری باشد فولیکول‌های کاشته شده بهتری رشد می‌کنند. چنانچه مزوتراپی در زمان و شرایط مناسبی پس از پیوند مو صورت گیرد، می‌توان نتایج مؤثری را دریافت نمود. برای حصول نتایج مؤثر بهتر است ابتدا تورم و التهاب حاصل از پیوند مو به طور کامل برطرف سازی شود. به همین سبب برای حصول نتایج مؤثر درمانی بهتر است به مدت 3 ماه پس از پیوند مو صبر صورت گیرد. شایان‌ذکر است که مدت نقاهت پس از پیوند مو و علائم ناشی از آن بر اساس تکنیک کاشت و ویژگی‌های فرد متقاضی متفاوت است. به همین دلیل تعیین زمان دقیق جلسات مزوتراپی می‌بایست توسط پزشک معالج صورت گیرد. برخی از پزشکان موعد مناسب مزوتراپی را 2 هفته پس از پیوند مو می‌دانند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا