برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

آیا رویش مجدد مو با قرص امکان پذیر است؟

8 عامل موثر در ریزش مو + راه‌حل‌هایی برای رشد مجدد موها

ریزش مو دلایل گوناگونی دارد. وراثت و ژنتیک، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک، رژیم غذایی نامناسب، مصرف داروهای خاص، بارداری، زایمان، شیردهی، استرس و اضطراب و مراقبت نامناسب از موها از دلایل ریزش مو است. برای درمان و کاهش ریزش مو سبک زندگی‌تان را تغییر دهید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، از ویتامین‌ B، ویتامین C و امگا3 در رژیم غذایی استفاده کنید و حتما قبل از مصرف قرص رویش مجدد موهای ریخته شده، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

موی سالم و پرپشت یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که زیبایی ظاهری را هم برای مردان و هم برای زنان به ارمغان می‌آورد. عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند و باعث بروز ریزش مو می‌شوند. به نظر شما آیا این مشکل حل‌شدنی است؟ آیا رشد مجدد موها امکان‌پذیر است؟ در این مقاله اصلی‌ترین دلایل ریزش مو را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد از آن به سراغ راه‌های درمان آن می‌رویم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل ریزش مو در مردان و زنان چیست؟

اولین قدم برای رفع مشکل ریزش مو پیدا کردن دلایل آن است. گاهی یک اقدام ساده می‌تواند مانع ریزش بیش از حد موها شود، پس آگاهی از دلایلی که ریشه‌های این مسئله هستند اولین قدم برای رفع آن است. 8 مورد زیر از دلایل شایع ریزش مو در بین افراد مختلف هستند:

نقش وراثت و ژنتیک در ریزش مو

شاید این یکی از بدترین ویژگی‌هایی باشد که هر فرد از خانواده خود به ارث می‌برد! اما باید با این حقیقت کنار آمد! به این نوع از ریزش اضافی مو، ریزش با الگوی مردانه یا زنانه گفته می‌شود. معمولاً این مشکل با کم پشت شدن و نازک شدن تار مو برای زنان آغاز می‌شود. در مردان هم خط رویش مو به مرور زمان از پیشانی عقب و عقب‌تر می‌رود تا جایی که سر طاس می‌شود. اکثر آقایان به خاطر همین نوع از ریزش موها به دنبال یافتن راهی برای درمان خالی شدن موی جلوی سر هستند.

تاثیر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید در ریزش مو

حتماً تا به حال در مورد نقش غده تیروئید در چاقی یا لاغری بیش از اندازه افراد داستان‌های زیادی شنیده‌اید. باید این را بدانید که هورمون‌های تولید شده در غده تیروئید توانایی ایجاد اختلال در چرخه رشد موها را هم دارند. کم‌کاری یا پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که تولید طبیعی هورمون‌های داخل این غده مختل شود. در نتیجه این اختلال، سیستم ایمنی بدن فولیکول‌های مو را به چشم دشمنان خود می‌بینند! پس به آن‌ها حمله‌ور می‌شوند و در کنار ریزش غیرمعمول موها، مانع از رشد آن‌ها نیز می‌شوند. تشخیص و درمان این علت ریزش مو باید با نظر پزشک متخصص و با کمک آزمایش‌های مخصوص تیروئید انجام شود و راه‌های درمان خانگی آن توصیه نمی‌شود.

ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

بدن بانوانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند، هورمون‌های مردانه را بیش از حد معمول تولید می‌کند. این موضوع باعث کم پشت شدن موهای سر و روییدن موهای زائد در صورت و بدن آن‌ها می‌شود. بیماری PCOS باید زیر نظر پزشک تشخیص داده شود تا با تجویز دارو تحت درمان قرار بگیرد.

رابطه ریزش مو با رژیم‌های غذایی خودسرانه و نامناسب

کسانی که بدون کمک گرفتن از متخصص تغذیه اقدام به لاغری یا چاقی می‌کنند، معمولاً دچار ریزش مو می‌شوند. جنس تارهای مو پروتئینی است، در نتیجه کمبود پروتئین باعث ضعف تار مو می‌شود. تغییر در روند خوردوخوراک راه‌حل ساده‌ای برای بازگشت مو در این نوع ریزش است. برای تشخیص این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید و از آزمایش خون و قرص‌های مکمل کمک بگیرید.

ریزش مو بر اثر عوارض مصرف داروهای خاص

لیست بلند بالایی از داروها وجود دارد که ریزش مو یکی از عوارض مصرف آن‌ها محسوب می‌‎شود. فکر می‌کنید رشد مجدد موها در اثر مصرف این داروها امکان‌پذیر است؟ معمولاً با توجه به این که از کدام نوع دارو استفاده کرده‌اید، تا چند ماه بعد از قطع مصرف رشد مجدد موها آغاز می‌شود. رویش موهای بیمارانی که از سرطان نجات پیدا کرده‌اند و شیمی درمانی‌های سنگین را پشت سر گذاشته‌اند، به خوبی این فرآیند را به شما اثبات خواهد کرد.

علت ریزش مو بعد از بارداری، زایمان و در دوران شیردهی

در طی دوران بارداری میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن مادر افزایش پیدا می‌کند. بعد از زایمان این هورمون‌ها به یکباره کاهش پیدا می‌کنند و همین تغییرات ناگهانی موجب ریزش موها می‌شود. به مرور زمان سطح هورمون‌های بدن مادر به حالت طبیعی برمی‌گردد و همه چیز مثل روزهای قبل از بارداری می‌شود.

ریزش مو در جوانان و نوجوانان به دلیل مراقبت نادرست از موها

استفاده نادرست از سشوار و اتو مو رایج‌ترین عاملی است که باعث ریزش یا تضعیف تارهای مو در بین جوانان می‌شود. همچنین تعویض کردن پی در پی شامپو، شست‌وشوی کم یا بیش از حد و شانه کردن به روش نادرست با گذر زمان منجربه ریزش موها خواهد شد.

تاثیرات استرس و اضطراب بر ریزش مو

گاهی اوقات شوک‌های عصبی باعث ریزش مو می‌شوند. به طور مثال از دست دادن یکی از عزیزان یا فشارهای کاری زیاد از جمله این مشکلات عصبی و استرس‌زا هستند. در چنین مواقعی ریختن موها امری طبیعی و موقتی به شمار می‌رود؛ اما در صورتی که این مشکل طولانی مدت و بیش از حد باشد، به درمان زیر نظر پزشک متخصص و مصرف مکمل‌ پوست و مو احتیاج دارد.

بهترین راهکارها برای درمان ریزش مو و جلوگیری از آن

اگر عاملی غیر از وراثت و مصرف داروهای خاص موجب ریزش موی شما شده باشد، اجرای راهکارهای زیر به مرور زمان کمک زیادی به رفع این مشکل خواهد کرد:

تغییر سبک مراقبت از موها به منظور حفظ سلامت آن‌ها

درصورتی‌که درگیر مشکلات هورمونی و بیماری‌های موثر در ریزش مو نباشید، مراقبت صحیح از موها می‌تواند راه‌حل مشکل شما باشد. تعداد دفعات مورد نیاز برای شست‌وشوی موهای خود را بیابید. از شامپوهای سازگار با میزان چربی یا خشکی موهای خود استفاده کنید و از تعویض مداوم شامپو خودداری کنید. استفاده هر روزه از سشوار یا اتو مو را ترک کنید. موهای خود را خیلی سفت و محکم نبندید تا باعث تضعیف قدرت ریشه مو نشوید. محصولات مراقبت از مو را فقط به ساقه مو بزنید و از تماس آن‌ها با ریشه خودداری کنید.

رژیم غذایی سالم و تقویت‌کننده برای رشد مجدد موهای از دست رفته

به نظر شما کدام گروه از مواد غذایی برای درمان ریزش مو مفید هستند؟ غذاهایی که حاوی پروتئین، آهن، ویتامین B، ویتامین C و امگا3 باشند به تقویت موها کمک می‌کنند. پس خوردن غذاهایی که حاوی این مواد مغذی هستند مثل مرغ، ماهی، شیر، عدس و مرکبات به رشد مجدد موها و تقویت آن‌ها کمک می‌کند.

درمان بیماری‌های مرتبط با ریزش مو

بیماری‌های مثل کم‌خونی، کمبود ویتامین و نامنظم بودن کارکرد تیروئید در بین مردم شیوع بسیاری دارند. درمان این بیماری‌ها که معمولاً با داروهای مکمل انجام می‌شود، کمک زیادی به رفع ریزش بیش از حد موها می‌کند. همچنین کیست‌های تخمدان و کبد چرب هم می‌توانند در این مسئله تاثیرگذار باشند. درمان فوری کبد چرب هم از کچل شدن و کم پشت شدن موها جلوگیری می‌کند و هم شخص را از عوارض سنگین این بیماری نجات می‌دهد. دقت داشته باشید که این مرحله باید حتماً با نظارت پزشک متخصص انجام شود.

مصرف دارو و کمک گرفتن از روش‌های درمانی متنوع

اکثر افرادی که برای حل مشکل خود به پزشک مراجعه می‌کنند در مراحل اولیه، درمان با دارو را تجربه می‌کنند. مثلاً مصرف قرص برای ضخيم شدن مو یا مکمل‌های دارویی برای جبران کمبود ویتامین‌های مختلف می‌تواند از این موارد باشد. گروهی دیگر بسته به تشخیص پزشک باید سراغ تزریق آمپول بروند یا روش‌هایی مثل مزوتراپی را تجربه کنند. همه این راه‌های درمان با نظر پزشک اجرا می‌شود تا به مرور زمان به رشد مجدد موهای ریخته شده منجر شود.

برای رفع مشکل ریزش موها حتماً از نظر پزشک کمک بگیرید

با خواندن این مقاله به جواب سوال «آیا رشد مجدد موها امکان‌پذیر است؟» رسیدیم. حالا خوب می‌دانیم که با توجه به علت بروز این مشکل می‌توان راهی برای رشد مجدد موها پیدا کرد. یادتان باشد که کاشت مو آخرین راه‌حلی است که برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پس قبل از هر کاری ابتدا از پزشکان متخصص برای پیدا کردن بهترین راهکار جلوگیری یا رفع مشکل ریزش مو کمک بگیرید. اگر تابه‌حال تجربه‌ای درباره رشد مجدد موها و راه‌های درمان ریزش مو داشته‌اید، حتماً آن را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا