برترینهای کسب و کارعمومی

پکینگ یا فیلم برج خنک کننده

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، هدف استفاده از انواع پکینگ برج خنک کننده، افزایش سطح و زمان تماس میان آب و هوا می‌ باشد. ایجاد حداکثر سطح تماس میان آب و هوا در طولانی‌ ترین بازه زمانی ممکن توسط پکینگ باعث می‌ شود تا سیستم بتواند تبخیر را به حداکثر رسانده و آب را بیشتر خنک کند. در مطلب پیش رو از سایت ، انواع پکینگ کولینگ تاوررا معرفی و بررسی نکات مربوط به خرید و فروش برج خنک کننده را خواهیم کرد.

انواع پکینگ کولینگ تاور

از نظر مکانیزم به دو نوع کلی اسپلش و فیلمی تقسیم بندی می‌ شوند. پکینگ برج خنک کننده از نظر مکانیزم به دو نوع کلی اسپلش و فیلمی تقسیم بندی می‌ شوند. در نوع پکینگ اسپلش، آب به صورت قطرات ریز در آمده و بنابراین سطح و زمان تماس میان آب و هوا افزایش می‌ یابد. ولی در پکینگ نوع فیلمی، آب به صورت لایه نازک درآمده که بدین صورت سطح تماس و زمان تماس بیشتری را ایجاد می‌ کند.

بررسی انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کن قلب یک برج خنک کننده می‌ باشد و عملکرد موثر برج خنک کن وابسته به پکینگ مورد استفاده در آن می‌ باشد. هدف از قراردادن پکینگ در برج خنک کننده ایجاد سطح تماس و زمان تماس گسترده میان آب و هوا می‌ باشد تا انتقال حرارت از آب به هوا صورت گیرد. انواع پکینگ کولینگ تاور به دو نوع اسپلش و فیلمی تقسیم می شود. چه تفاوتی بین پکینگ فیلمی و پکینگ اسپلش می‌ باشد؟ کدام عملکرد بهتری دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ را بررسی کنیم.

همانطور که در مقالات قبل اشاره شد راندمان یک برج خنک کننده وابسته به سطح تماس ایجاد شده میان آب و هوا می‌ باشد. به این معنی که هر چه این سطح تماس بیشتر باشد، میزان انتقال حرارت بیشتر خواهد بود. زمان تماس هم دیگر مقوله مهم در این مورد می‌ باشد.

زیرا که هر چه زمان تماس میان آب و هوا بیشتر باشد، میزان انتقال حرارت و در نتیجه راندمان برج خنک کننده بیشتر خواهد شد. در گذشته یکی از راه‌ های افزایش زمان تماس بین آب و هوا در برج، افزایش ارتفاع برج خنک کن می‌ باشد که از نظر هزینه، صرفه اقتصادی ندارد. ولی با طراحی‌ های جدید، این نقش پکینگ برج خنک کننده است که می‌ تواند زمان تماس میان آب و هوا را افزایش دهد.

مزایای پکینگ اسپلش برج خنک کننده

  • ایده‌آل برای آب بی‌کیفیت
  • عملکرد مطمئن در مقابل رسوب و خرابی نازل‌ ها
  • توزیع دوباره آب در طول ریزش
  • مناسب در صنایع مختلف
  • نگهداری آسان
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در دماهای بالا

تعویض پکینگ برج خنک کننده :

تعویض پکینگ برج خنک‌کننده باید به طور اصولی و در فواصل زمانی مناسب و منظم انجام شود تا بتوان در فصول گرم سال بهترین راندمان را از عملکرد کولینگ‌تاور انتظار داشت. به طور دقیق نمی‌توان زمانی را برای تعویض پکینگ‌های برج خنک‌کننده اعلام نمود؛ چون خصوصیات آب‌وهوای و نوع آب مورداستفاده در صنایع مختلف خیلی متفاوت است و به همین خاطر میزان رسوب‌گذاری و گرفتگی چشمه‌های پکینگ متغیر است . ولی باید نظافت و اسید شوی سالانه حداقل یک‌بار صورت پذیرد و در صورت پوسیدگی و مستهلک شدن پکینگ مدیا باید اقدام به خرید و تعویض پکینگ‌های قدیمی با پکینگ‌های جدید نمود. در ادامه درمورد انواع پکینگ برج خنک‌کننده و مشخصات و قیمت پکینگ کولینگ‌تاور مواردی را عنوان خواهیم نمود.

پکینگ فیلم یا لانه زنبوری :

پکینگ فیلمی که به پکینگ آبشاری و یا لانه‌زنبوری نیز معروف می‌باشد، آب را به‌صورت لایه‌ای نازک از خود عبور می‌دهد. در پکینگ فیلمی، ورقه‌های پی‌وی‌سی (PVC) و یا پلی‌پروپیلن (PP) که ممکن است دارای سطح صاف یا فرم داده شده باشد در کنار یکدیگر با فاصله‌های معین (فاصله بین ورق‌های پلاستیکی نماد و بیانگر گام پکینگ فیلمی می‌باشد) چینش می‌شوند. اساساً ورق‌های مورداستفاده در ساخت انواع پکینگ برج خنک‌کننده از نوع فیلمی برای ایجاد اغتشاش در مسیر آب‌وهوا و افزایش سطح تماس بهتر به‌صورت چین‌دار و لانه‌زنبوری شش‌گوشه فرم داده می‌شوند.

پکینگ لانه‌زنبوری در نیمی از برج‌های خنک‌کننده جریان متقاطع تولیدی با ضخامت 300 تا 650 میکرون و تمام برج‌های خنک‌کننده جریان مخالف با ضخامت 300 تا 1500 میکرون در اشکال مدور و مکعبی مورداستفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این دسته از پکینگ‌ها جهت خنک‌سازی آب‌های باکیفیت و دارای میزان املاح و سختی کمتر بسیار مورد تایید می‌باشد.

کاربرد پکینگ‌های PVC برج خنک‌کننده نسبت به نوع PP به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن آن امروزه بیشتر می‌باشد. پکینگ فیلم متناسب با گام‌ها در پایه‌های مختلفی تولید می‌گردد که از رایج‌ترین مدل‌های پکینگ فیلم می‌توان به پکینگ‌های فیلمی گام 12، گام 14، گام 19، گام 24 و گام 30 اشاره نمود. دراین‌بین پکینگ فیلمی گام 19 (¾ اینچی یا 19 میلیمتری) یکی از مناسب‌ترین و پرکاربردترین مدل پکینگ فیلم می‌باشد.

مزایای پکینگ لانه زنبوری( فیلم ) :

1-بازده بالا در ابعاد کوچک نسبت به نوع پکینگ اسپلش
2-چیدمان راحت درون برج و اسیدشویی آسان
3-قابل‌تولید برای دو مدل برج با جریان مخالف و جریان متقاطع
4-مجهز به قطره گیر سرخود
5- قابلیت تولید در بلوکه‌ های مختلف و سفارشی‌سازی
6-راندمان بالا و قیمت مناسب
7-عمرمفید بین 5 تا 7 سال
8-قابلیت برش‌کاری و استفاده در برج‌های خنک‌کننده گرد

انواع پکینگ فیلمی ( لانه زنبوری ) :

انواع پکینگ کولینگ تاور  از نوع لانه زنبوری در مدل های زیر توسط تولید کنندگان برج خنک کننده طراحی و تولید می گردد

  •     پکینگ بلوکی
  •     پکینگ شانه تخم مرغی
  •    پکینگ موشکی
  •    پکینگ هات رول

پکینگ بلوکی فیلمی به لحاظ شکل ظاهر بسیار شبیه پکینگ نت اسپلش می‌باشد و این دسته از پکینگ‌ها قابلیت برش‌کاری دارند و ازاین‌رو هیچ دغدغه‌ای برای کارفرمایان ندارد. پکینگ شانه تخم‌مرغی متشکل از چند صفحه پلاستیکی شیاردار است که توسط چسب به یکدیگر متصل شده‌اند و در برج خنک‌کننده کراس فلو (جریان متقاطع) و برج ابارا از آن استفاده می‌شود. پکینگ شانه تخم‌مرغی گام 24 یکی از رایج‌ترین پکینگ لانه‌زنبوری در برج‌های کراس فلو است. پکینگ شانه تخم‌مرغی آذین تهویه تحمل دمایی و شیمیایی بالایی دارد.

همچنین این نوع از پکینگ‌های فیلمی قابلیت شستشو و پاک‌سازی را داشته و برای آب‌هایی باکیفیت متوسط و یا با سختی بالا نیز می‌تواند عملکرد مورد انتظار و قابل‌قبول را داشته باشد. این پکینگ‌ها هم به‌صورت ساده و هم به‌صورت پکینگ قطره گیردار تولید می‌شود ابعاد بلوک کالیبره این نوع 100*50*50 است. البته به‌صورت سفارشی در ابعاد دلخواه قابل‌تولید است.
پکینگ برج خنک‌کننده موشکی نیز در ضخامت‌های 400، 450 و 500 میکرون با سطح ویژه 150 M2/M3 تولید می‌گردد که میزان رسوب‌پذیری کمتری داشته و به پکینگ آلمانی یا پکینگ عمودی در بازار معروف است. البته در سال‌های اخیر کمتر تولید می‌شود و مصرف چندانی ندارند. پکینگ‌های هات رول نیز در قطرهای مختلف از طریق پیچش ورقه‌ای پی‌وی‌سی تولید می‌شوند. این نوع از پکینگ‌ها نیز با ارتفاع 20 و 30 سانت قابل سفارش هستند و باتوجه‌به ظرفیت برج از قطر 80 تا 200 سانتی‌متر به‌صورت یکپارچه تولید می‌گردد.

دکمه بازگشت به بالا