اجتماعی

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

انتقاد رییس دیوان عالی کشور ازمجلس به دلیل مصوبه تعطیلی روزهای شنبه، صدور حکم امیر تتلو و پیام‌های مسئولین قضایی برای شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراهش در سانحه سقوط بالگرد، از اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بودند.

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش مجله زنده خبری می‌خوانید: 

پیام تسلیت مقامات قضایی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراهش در سانحه سقوط بالگرد

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

هفته گذشته در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد، مقامات قضایی پیام‌های تسلیتی منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای رییس قوه قضاییه در پیام تسلیتی گفت: عروج شهادت‌گونه خادم‌الرضا (ع) حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محبوب و مردمی، حضرت آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه محترم تبریز، جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای دکتر رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و دیگر همراهان خدوم و صدیق ایشان در سانحه دلخراش هوایی، برای اینجانب حقیقتاً تألم‌برانگیز و جانکاه است.

رئیس قوه قضاییه گفت: رئیس جمهور در سال‌های اخیر به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بودند.

محسنی اژه ای گفت: آقای امیرعبداللهیان نماد یک دیپلمات و نیروی جهادی و انقلابی بود که در پیشبرد امور و اهداف مقدس جبهه مقاومت نقش‌آفرینی‌های ارزنده‌ای را انجام داد و شهید حاج قاسم سلیمانی نیز نگاه و عنایت ویژه‌ای به وی داشت.

رئیس دستگاه قضا همچنین  با حضور در منزل شهید «سید مهدی موسوی» رییس تیم حفاظت رئیس‌جمهور فقید، اظهار کرد: حضور باشکوه و کم‌نظیر مردم ایران اسلامی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز و قم و تهران، بیانگر آن است که مردم ما قدردان مجاهدت‌ها و خدمات آن عزیزان هستند و راه شهادت در کشور ما استمرار دارد.

محسنی اژه ای همچنین  با حضور در منازل شهیدان «امیر سرتیپ دوم سید طاهر مصطفوی» و «امیر سرتیپ دوم محسن دریانوش» خلبانان بالگرد سانحه‌دیده رئیس‌جمهور شهید گفت:همگان شاهد شکوه و عظمت حضور مردمی در تشییع اَبدان مطهر شهدای خدمت و رئیس‌جمهور شهید بودند.

ذبیح الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور در پیام تسلیتی گفت: آیت‌الله رئیسی الگوی موفق مدیریت انقلابی برای مسئولان است.

حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عالی کشور گفت: شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در انسجام و حضور مردم پای صندوق‌های رأی و ایجاد وحدت تأثیر چشمگیری خواهد داشت.

علی القاصی رییس دادگستری کل استان تهران در پیام تسلیتی گفت: شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خدمتگزار صدیق ایران اسلامی و همراهان ایشان که در طول عمر بابرکت خود منشاء خدمات و تحول گسترده و شایانی در بخش‌های مختلف به‌خصوص دستگاه قضا و دولت بودند، عمیقا موجب تاثر گردید.

کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: دکتر امیرعبداللهیان نماد یک دیپلمات متعهد و نیروی مجاهد و انقلابی بود که در پیشبرد امور و اهداف مقدس جبهه مقاومت، نقش‌آفرینی‌های ارزنده‌ای را انجام داد.

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه نیز در پیام تسلیتی گفت: آیت‌­الله رئیسی، رئیس‌جمهور محبوب و مردمی کشورمان در دوران مسئولیت خود در جایگاه مقام اول اجرایی کشور، خالصانه و خادمانه بجز در راه خدمتگزاری قدمی برنداشت و نهایتاً در روز میلاد امام هشتم به سوی حق­‌تعالی شتافت.

حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بی تردید ایران اسلامی، خدمات صادقانه و جهادگونه خادم الرضا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران را که تا پای جان و در راه گره گشایی از مشکلات کشور ادامه یافت و سرانجام در شب ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به امام رئوف و مولایش پیوست، فراموش نخواهد کرد و حتماً اعتقاد عمیق به ولایت و شهادت، ملت و مسئولین را مصمم‌تر و راسخ‌تر در تمامی صحنه‌های خدمت به اسلام و انقلاب حاضر خواهد کرد.

عباس مسجدی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: شهادت خادم خستگی­‌ناپذیر، رییس جمهور محبوب و مردمی آیت الله سید ابراهیم رییسی و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد در محدوده ورزقان آذربایجان شرقی دل ملت بزرگ ایران را به درد آورد.

دشمن از مشغول کردن جوانان و نوجوانان به مسائل پوچ بهره می‌گیرد

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

حجت الاسلام موحدی دادستان کل کشور گفت: با توجه به نمود ظاهری بی حجابی و بدحجابی در لایه‌های مختلف جامعه، ورود فراجا و دستگاه قضایی برای مقابله با بی بند و باری در این حوزه چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی یک ضرورت است.

دادستان کل کشور همچنین در هفته گذشته در بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های سراسر کشور تاکید کرد: لازم است با افرادی که با سوء استفاده از فضای مجازی در مورد این حادثه تألم‌بار مبادرت به مخدوش کردن امنیت روانی جامعه و تشویش اذهان عمومی با انتشار محتوای خلاف واقع، نشر اکاذیب و توهین می‌کنند برخورد شود.

تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

حجت الاسلام و المسلمین منتظری رییس دیوان عالی کشور گفت: تعطیلی شنبه با استدلال اینکه از نظر اقتصادی دچار مشکل هستیم اصلا قابل پذیرش نیست.

تشکیل ۱۲ کارگروه برای شناسایی و رفع موانع واحدهای تولیدی

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ۱۲ کارگروه تخصصی به‌ منظور شناسایی و رفع موانع واحدهای تولیدی استان تهران تشکیل شده که در نتیجه آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته حدود ۴۰ آسیب در این حوزه احصا شد که به‌عنوان اولویت با مطالبه از دستگاه‌های مسئول مورد پیگیری قرار خواهند گرفت تا خروجی محسوس و ملموسی برای تولیدکنندگان و چرخه تولید در استان تهران در پی داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد پرونده‌های وارده با احتساب اجرای احکام به میزان دو میلیون و ۷۷۹ هزار و ۳۱۷ پرونده بوده است و به میزان دو میلیون و ۷۷۹ هزار و ۳۱۲ پرونده نیز مختومه شده است.

ظرف ۶ ماه آینده تمام چاه‌های آب استان تهران کنتور دار می‌شوند

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۲۰۰ حلقه چاه در سطح استان فاقد کنتور هستند، افزود: مقرر شد ظرف ۶ ماه آینده تمامی چاه‌های آب استان به کنتور هوشمند مجهز شوند.

دادستان تهران همچنین از صدور کیفرخواست برای اعضای یک خانواده خبر داد که وعده پیش‌فروش خودرو و پرداخت سود، ۷۹۷ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال کلاهبرداری کرده بودند.

دادستانی تهران همچنین در هفته گذشته به برخی افراد رسانه ای در خصوص انتشار اخبار کذب درباره حادثه بالگرد حامل رییس جمهور تذکر داد.

جنایت‌های رژیم صهیونیستی از مرز نقض حقوق بشر عبور کرده است

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی از مرز نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت عبور کرده است.

غریب آبادی همچنین در دیدار «سیگوالد تامین هاوگه»، سفیر نروژ، اظهار داشت: ما این روزها شاهد آنچه که از یک سو در غزه و از سوی دیگر در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و ایالات متحده رخ می‌دهد هستیم.  اعمال زور گسترده علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه و بازداشت حدود ۳۰۰۰ دانش‌آموز و استاد دانشگاه تاکنون، آن هم نه به دلیل اعتراض به سیاست‌های داخلی کشور، بلکه به دلیل دفاع از مردم بی‌گناه فلسطین در غزه، نقض فاحش حقوق بشر و سرکوب گسترده آزادی بیان است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه که برای شرکت در نوزدهمین اجلاس روسای نظام های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ازبکستان سفر کرده، با رئیس دادگاه عالی ازبکستان و رئیس اجلاس دیدار و گفتگو کرد.

غریب آبادی گفت: اجلاس روسای نظام‌های قضایی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، فرصت مغتنمی برای بحث و بررسی در خصوص توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی و تبادل تجربیات میان نظام‌های قضایی کشورهای عضو را فراهم کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران همچنین طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تدوین طرح قانونی با موضوع «تحریم مقامات و نهادهای دخیل در سرکوب جنبش دانشجویی معترض در آمریکا» شد.

غریب آبادی همچنین طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه خواستار تسریع و پیگیری ویژه استرداد «بهنام نجفی» متهم به کلاهبرداری سازمان یافته از طریق خرید و فروش گسترده حواله جات خودرو، به ایران شد.

حکم تتلو صادر شد

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

الهام رحیمی‌فر وکیل مدافع امیرحسین مقصودلو(تتلو) درباره  صدور و ابلاغ حکم موکلش گفت: بر اساس حکم صادره موکلم به حبس‌های طویل المدت و کوتاه مدت محکوم شده است و مجازات‌های تکمیلی و تبعی هم دارد.

در هفته گذشته قوه قضاییه اعلام کرد: در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد.

به کشاورزانی که سند رسمی نگیرند خدمات داده نمی‌شود

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی شاهد تراکم کاری خواهیم بود که ممکن است نیاز به ظرفیت سازی برای اجرای این قانون باشیم، از همین رو در این حوزه از سازوکارهای غیردولتی استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین از تشکیل کمیته‌های تخصصی در جهت اجرای «قانون الزام به تنظیم سند رسمی معاملات غیر منقول» خبر داد.

پذیرفته شدن ۱۰ هزار نفر در آزمون کارشناسان رسمی قوه قضاییه ۱۴۰۲

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

شاهپور کلانتری معاون کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، گفت: در آزمون کارشناسان سال ۱۴۰۲ ، ۱۰ هزار و ۱۵۳ نفر پذیرفته شدند.

اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرائم حوزه فروش سوالات امتحانات نهایی

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از برخورد با «افرادی که با طرح مسائلی در خصوص لو رفتن سوالات امتحانات نهایی، فروش سوال و پاسخ سوالات یا تقلب در امتحانات و یا فروش تجهیزات تقلب که موجب تشویش اذهان دانش آموزان و اولیاء آنها می‌شوند» خبر داد.

بسته حمایت قضایی از صنعت در هفته قوه قضاییه امسال قابل ارائه است

انتقاد رییس دیوان عالی کشور از تعطیلی شنبه/ صدور حکم تتلو

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه بسته حمایت قضایی از صنعت در هفته قوه قضاییه امسال قابل ارائه است، گفت: ظرفیت دستگاه قضایی می‌تواند مبنای تدوین یک بسته حمایتی عملیاتی برای حمایت از تولید قرار گیرد.

انتهای پیام

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا