آیا قوتو لاغر کننده است؟

قوتو، خوراکی محبوبی است که می‌تواند در فرهنگ غذایی ما جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. با اینجال به دلیل مغزیجات، شکر و سایر ترکیبات قوتو ممکن است نگرانی چاق شدن برای بعضی افراد ایجاد شود. پس برایتان جالب است که بگوییم اینطور نیست و در ادامه به شما میگوییم که آیا قوتو لاغر کننده است و اینکه چگونه باعث لاغری می‌شود. 

قوتو انواع مختلفی دارد و می‌تواند براساس ترکیباتی که  دارد بر روی لاغری تأثیر مثبت یا عکس بگذارد. برای مثال قوتوهای رژیمی با جایگزین کردن سنجد و توت خشک به جای شکر مصنوعی، باعث جلوگیری از افزایش قند و اشتها می‌شوند. همچنین فیبر و سایر مواد مغذی موجود در این خوراکی باعث شده تا متابولیسم بدن افزایش یابد. در نتیجه روند چربی‌سوزی سرعت بیشتری یافته و به لاغر شدن افراد کمک می‌کند.

با اینحال اگر می‌خواهید بیشتر از خواص لاغری و نحوه عملکرد قوتو در روند لاغری بدانید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ترکیبات و مواد مغذی موجود در قوتو

قوتو یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مغذی در ایران است که بیشتر در شهر کرمان تولید می‌شود. این خوراکی مقوی علاوه بر طعم خوبی که دارد، سرشار از ترکیبات مغذی و خواص زیاد برای سلامتی انسان است. در همین راستا براساس هر سلیقه قوتوهای مختلفی تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به قاووت مجلسی اشاره کرد.

عمده ترکیبات قوتو شامل کنجد، پسته، بادام، نارگیل، گندم، زیره و تخم کتان بوده که هر یک خواص بی‌نظیری دارند. همچنین این ترکیبات طبیعی، ارزش‌ غذایی زیادی به این خوراکی بخشیده و آن را به منبعی غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی تبدیل می‌کنند. 

بیشترین مواد مغذی که قوتو حاوی آن است شامل پروتئین‌های گیاهی، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، منیزیم، فسفر، آهن و کلسیم می ‌شود. این مواد مغذی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز و افزایش انرژی می‌شوند. همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید این خوراکی در روند لاغری نیز تأثیر مثبت می‌گذارد اما چطور؟ فیبر موجود در قوتو به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و احساس سیری را افزایش می‌دهد و در نتیجه به کنترل وزن کمک می‌کند. 

چگونه قوتو به کاهش وزن کمک می‌کند؟

امروزه به علت تغذیه نامناسب و سایر عوامل، بیشتر افراد با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. با وجود اینکه خوراکی‌های متعددی برای تسریع روند لاغری تولید شده اما ترکیبات طبیعی، کمترین عوارض را در بین آن‌ها به دنبال دارد. همانطور که گفته شد قوتو از جمله خوراکی‌هایی است که از ترکیبات طبیعی درست شده است. 

همچنین هر کدام از انواع قوتو، خواص مخصوص به خود را دارند. با توجه به این توضیحات شاید برایتان سؤال شود که آیا قوتو لاغر کننده است و آیا می‌توان قوتویی ساخت که خاصیت لاغرکنندگی داشته باشد؟ بله از آن‌جایی که فیبر و امگا 3 از مواد مغذی قوتو به شما می‌روند، می‌توانند باعث افزایش مصرف انرژی، چربی‌سوزی و همینطور تنظیم قند خون شوند. 

علاوه بر موارد گفته شده سایر ترکیبات این خوراکی بر روی روند لاغری نیز تأثیر می‌گذارند. در موارد زیر به انواع تأثیرات قوتو در فرآیند لاغری اشاره می‌کنند:

  • افزایش متابولیسم: موادی که در قوتو به کار رفته باعث شده تا برای هضم و جذب آن‌ها، بدن انرژی بیشتری مصرف کند که این روند منجر به چربی‌سوزی بیشتر نیز می‌شود.
  • کنترل اشتها: فیبر موجود در این خوراکی باعث شده تا احساس سیری در بدن ایجاد شده و از مصرف بیش از حد غذا در طول روز جلوگیری شود.
  • تسهیل هضم: قوتو حاوی خواصی است که عملکرد گوارش را بهبود بخشیده و به جذب بهتر غذا و دفع سموم کمک می‌کند که در روند لاغر مؤثر است. 

پس قوتو با همراه داشتن تأثیرات گفته شده می‌تواند یک مکمل غذایی مفید در رژیم‌های کاهش وزن باشد.

نقش قوتو در رژیم‌های غذایی لاغری

بعد از اینکه متوجه شدید که آیا قوتو لاغر کننده است یا خیر، ممکن است نقش آن در رژیم لاغری برایتان سوال باشد. این خوراکی سنتی، نه‌تنها به عنوان یک میان‌وعده سالم، بلکه به عنوان یک مکمل غذایی پرانرژی می‌تواند در رژیم غذایی روزانه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. همچنین به دلیل ترکیبات و خواص منحصر به فردی که دارد نقش مهمی در رژیم غذایی ایفا می‌کند. 

خاصیت کنترل اشتها، یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یک رژیم غذایی لاغری است. از آن‌جایی که قوتو به دلیلی فیبری که دارد باعث می‌شود تا بدن احساس سیری داشته باشد، خوراکی مناسبی برای میان و‌عده‌ یا همراه با وعده‌های غذایی به‌شمار می‌رود. 

همچنین در رژیم لاغری خیلی از افراد ممکن است در این روند دچار کمبود مواد غذایی و افت انرژی شوند. برای جبران این موارد باید خوراکی‌هایی را در رژیم خود قرار دهند تا بتوانند بدون ایجاد خلل در مسیر لاغری، مواد مغذی و انرژی لازم را بدست آورند. قوتو به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند در حل این مشکل کمک‌کننده باشد. وجود این مواد مغذی نه‌تنها در سلامتی این افراد مؤثر بوده بلکه انرژی و مواد مغذی بدن آن‌ها را نیز تأمین می‌کند.

مقایسه قوتو با دیگر مواد غذایی لاغر کننده

بسیاری از مواد لاغر کننده از داروها گرفته تا مواد خوراکی، عموماً عوارضی را به همراه دارند. از این عوارض می‌توان به مواردی از جمله مشکلات گوارشی، کمبود مواد مغذی، فشارخون و غیره اشاره کرد. با این وجود شاید این مواد سرعت این روند را بیشتر کنند اما بعد از آن باید به دنبال چاره‍ای برای جبران عوارض آن‍ها بگردید. 

پس با وجود این عوارض بهتر است قوتو را به عنوان کم عارضه‌ترین ماده خوراکی لاغرکننده در رژیم خود قرار دهید. داروهای لاغرکننده و مواد طبیعی مانند قوتو، دو رویکرد متفاوت برای کاهش وزن دارند. پس برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، مهم است که بدانند آیا قوتو لاغر کننده است و چگونه مصرف آن بر روند کاهش وزن تأثیر می‌گذارد.

قوتو برخلاف عوارض مواد غذایی لاغرکننده، می‌تواند با ترکیباتی ساخته شود که نه‌تنها عوارض نداشته باشد بلکه تأثیر مثبتی بر روی سلامتی شما نیز داشته باشد. این خوراکی سنتی دارای ترکیباتی طبیعی بوده که برای بدن ایمن و کم‌خطر است. برای مثال شیرینی موجود در قوتو های رژیمی با پودر سنجد، توت خشک یا خرما تأمین شده که به چربی سوزی کمک می‌کنند. در نتیجه حداقل بودن عارضه‌های قوتو را نسبت به سایر مواد لاغر کننده نادیده نگیرید.

چه قوتوهایی چاق‌کننده هستند؟

خشکبار در قاووت

درست است که قوتو به دلیل تنوع در ترکیبات و طعم‌های مختلف، جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی ما می‌تواند داشته باشد. با اینحال آیا تمام قوتوها برای لاغری مناسب هستند؟ خیر برخی از قوتوها به دلیل ترکیباتی که دارند ممکن است چاق‌کننده باشند. ترکیباتی مانند شکر، مغزهای چرب، نشاسته و سایر ترکیبات می‌توانند باعث اضافه وزن شوند. در موارد زیر به انواع قوتوهایی که باعث اضافه وزن می‌شوند اشاره کرده‌ایم:

  • قوتوهای دارای مغز و خشکبار: قوتوهایی که حاوی مغزهای پسته، بادام یا فندق هستند، مصرف زیاد آن‌ها به دلیل کالری زیاد می‌تواند چاق‌کننده باشد. 
  • قوتوهای شیرین شده با شکر: این نوع قوتوها به دلیل قند بالا می‌توانند کالری اضافه به بدن وارد کرده و منجر به افزایش وزن شوند.
  • قوتوهای دارای مواد‌ نشاسته‌ای: موادی مانند آردگندم و برنج در بعضی قوتوها باعث می‌شود تا نشاسته آن‌ها در بدن تبدیل به قند اضافی شود.
  • قوتوهای حاوی روغن‌های اضافی: بعضی قوتوها ممکن است برای حفظ طعم و بافت حاوی روغن‌های اشباع شده باشند که روی روند لاغری تأثیر عکی می‌گذارند.

با توجه به ترکیبات گفته شده، شاید فکر کنید که یکی از مقوی‌ترین انواع قوتو که قاووت چهل گیاه است، چاق‌کننده باشد. خیر ترکیبات این قوتو می‌تواند به‌ صورت رژیمی تنظیم شده و همچنین باعث افزایش متابولیسم و لاغری شود.

نحوه مصرف صحیح قوتو برای کاهش وزن

قاووت در صبحانه

قوتو ترکیبی از چندین دانه مغذی و ادویه‌جات است که به صورت پودر درآمده و در رژیم‌های غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینحال آیا قوتو لاغر کننده است و برای تاثیرگذاری بیشتر در لاغری، چگونه باید آن را مصرف کرد. 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مصرف قوتو باید رعایت کنید زمان مناسب برای مصرف آن است. بهترین زمان مصرف این خوراکی برای صبحانه یا به عنوان میان وعده بوده تا انرژی و مواد مغذی بیشتری برای بدن تأمین کند. همچنین مقدار آن نیز در در روند لاغری اهمیت دارد. مصرف یک قاشق غذاخوری قوتو همراه با یک لیوان آب گرم یا شیر کم‌چرب، می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و از پرخوری در طول روز جلوگیری کند.

علاوه بر این می‌توان قوتو را با مواد کم کالری مثل سالاد میوه یا ماست کم‌چرب ترکیب کرده و مصرف کنید. این ترکیب به کنترل اشتها کمک بسیاری می‌کند.

سخن پایانی

قوتو به علت ترکیبات طبیعی و ایمنی که دارد می‌تواند به طوری تنظیم شود که در روند لاغری افراد نیز کمک‌کننده باشد. به همین منظور این خوراکی می‌تواند بسته به ترکیبات خود باعث افزایش متابولیسم، چربی سوزی و احساس سیری شود که روند لاغری با تسریع‌ می‌کند. با اینحال برای گنجاندن این خوراکی با پزشک متخصص تغذیه مشورت گرفته و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. زیرا ممکن است به دلیل کالری موجود در آن جواب عکس داده و موجب چاقی شود. در همین راستا مجموعه مستر قاووت سعی کرده تا با تنظیم ترکیباتی مغذی و طبیعی، قوتوهایی خوشمزه و رژیمی به بازار عرضه کند. 

دکمه بازگشت به بالا