راهنمای جامع شغل مکانیکی خودرو

با توجه‌ به رشد بالا در صنعت خودروسازی به افراد متخصص که مرتبط با این صنعت فعالیت نمایند، در جامعه نیاز است. از جمله مهم‌ ترین مشاغل فنی در این زمینه، به شغل مکانیکی خودرو اختصاص دارد. کمتر صاحب خودروی وجود دارد که به افراد متخصص در این زمینه نیاز پیدا نکرده باشد. کار تشخیص و رفع عیب در خودرو ها تا حد بسیاری مربوط به مکانیک خودرو می‌ شود. افرادی که در این حیطه شغلی مشغول به کار هستند، از دو روش آموزش این رشته را فراگرفته و ورود به بازار کار آن خواهند شد. افرادی که اقدام به آموزش این رشته از طریق تحصیل و علم نموده و افرادی که این دوره‌ ها را به‌ صورت عملی و زیر نظر یک استاد کار طی کرده‌ اند. هر دو دسته با کسب مهارت و دانش کافی این کار قادر به عیب یابی و تعمیر انواع خودروهای بنزینی و دیزلی هستند. هر آنچه در مورد شغل مکانیکی خودرو باید بدانید، موضوع بحث ما در این مقاله است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

شغل مکانیک خودرو و اصول مهم در آن

همان‌ طور که می‌ دانید این شغل جزو یکی از حرفه‌ های تخصصی در خودرو سازی محسوب می‌ شود که از اصول و قوانین خاصی در این زمینه پیروی می‌ کند. افراد علاقه‌ مند به فراگیری این تخصص و یا متخصصین در این زمینه می‌ بایست از اصول و مهارت‌ های زیر برای فعالیت در این حرفه پیروی نمایند:

·        داشتن تخصص در زمینه تعمیر خودرو

یکی از لازمه‌ های ورود و فعالیت در این حیطه کاری، داشتن دانش و تخصص کافی در زمینه مکانیک خودرو و تکنولوژی‌ های روز آن است. برای تشخیص درست معایب و رفع آن، یک مکانیک باید از اصول مکانیکی، برق، الکترونیک، موتور، ترمز، تعلیق و دیگر اجزای خودرو اطلاعات جامع و کامل داشته باشد تا قادر به انجام صحیح کار شود.

·        تجربه و مهارت

یک مکانیک خودرو باید تجربه و مهارت بالایی در انجام کارهای دستی داشته باشد. به‌ گونه‌ ای که با مشاهده خودرو به‌ راحتی بتواند اقدامات لازم عملی را برای تعمیر و تعویض قطعه و رفع عیب آن در سریع‌ ترین زمان ممکن انجام دهد. تعویض روغن، تعویض باتری و مسائل جزئی جوشکاری از دیگر مهارت‌ هایی است که یک مکانیک در مواقع لزوم، باید انجام دهد. هر چند که این موارد جزو مشاغل آپاراتی و تعویض‌ روغنی، باطری‌ سازی و جوشکاری است، اما در صورت لزوم و برای برطرف‌ کردن عیب شاید یک مکانیک مجبور به انجام کار های فوق باشد.

·        دقت لازم در تشخیص درست عیوب

یکی از اصولی که یک مکانیک خودرو باید داشته باشد و همیشه آن را به‌ روز نماید، دقت بالا در تشخیص معایب خودرو است. هر چه فرد علم و تخصص خود را به‌ روز تر نماید، مسلما دقت عمل او نیز بیشتر و به‌ روز می‌ شود. به‌ این‌ ترتیب قادر خواهد بود با تشخیص درست علائم با استفاده از ابزار و تجهیزات در این زمینه، نسبت به رفع معایب خودرو بهترین عملکرد را ارائه نماید.

·        رعایت موارد ایمنی

همه افراد مشغول به کار در شغل‌ های فنی، در شرایطی هستند که مستعد هر گونه خطر و آسیبی هستند. شغل مکانیک خودرو نیز به نسبت بسیاری از مشاغل با درصد خطر بالایی روبرو است. از این‌ رو یکی از اصول مهم که متخصصین این امر باید انجام دهند، رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز خطر برای خود و دیگران است. داشتن دانش و تجربه لازم در زمینه ایمنی در کار و استفاده از تجهیزات حفاظتی از جمله مسائل مهم و حائز اهمیت در شغل مکانیک خودرو است.

·        نیاز به آپدیت و به‌ روز نمودن دانش

با توجه‌ به رشد صعودی صنعت خودروسازی، افرادی که مرتبط با این صنعت در حال کار و فعالیت هستند، باید همواره دانش و مهارت خود را به ارتقاء دهند. با توجه‌ به مسئولیت بالای افراد در این شغل، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه در خصوص رفع عیب خودروها به‌ خصوص نسل‌ های جدید آن، باید با شرکت در دوره‌ های مختلف و یا مشاهده فیلم‌ های آموزشی، اقدام به به‌ روز کردن دانش و مهارت خود در این زمینه نمایند.

·        مسلط بودن به ابزار و تجهیزات

  •     داشتن شرایط بدنی مناسب
  •     مهارت در انجام خدمات دستی
  •     قدرت بالا در تشخیص و سرعت عمل در رفع عیب
  •     شناخت کامل از اجزای خودرو
  •     مهارت ارتباطی و برخورد مناسب با مشتری

و… از دیگر اصول و مهارت‌ هایی است که یک مکانیک خودرو باید دارا باشد.

وظایف یک مکانیک خودرو

با توجه‌ به اهمیت این حرفه و ارتباط مستقیم آن با حفظ و نگهداری خودرو، افراد مشغول به کار در این حیطه ملزم به رعایت وظایف خاصی در این زمینه هستند:

  •     عیب یابی خودرو یکی از وظایف مهم یک مکانیک خودرو به شمار می‌ رود.
  •     ارائه توضیحات کامل و کافی به مشتری در خصوص مشکل خودرو و قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن به همراه هزینه‌ ها
  •     تخمین زمان لازم برای تعمیر خودرو
  •     انجام تعمیرات لازم و تعویض قطعات در صورت لزوم
  •     تست نهایی خودرو بعد از انجام تعمیرات
  •     توانایی انجام تعمیرات پیشرفته در صورت لزوم
  •     نگهداری از دیگر اجزای خودرو در حین تعمیر

وظایف یک مکانیک خودرو

بازار کار شغل مکانیک خودرو

این حرفه جزو مشاغلی است که همیشه و در هر جا به آن نیاز است. به‌ طوری‌ که افراد متخصص در این زمینه می‌ توانند در گام نخست در کارخانه‌ ها و شرکت‌ های خودروسازی مشغول به کار شوند. در غیر این صورت می‌ توانند به‌ صورت شخصی در گاراژ‌ها و یا تعمیرگاه‌ های خودرو به‌ صورت مستقل فعالیت خود را آغاز نمایند. با توجه‌ به رشد بالای جمعیت و نیاز خانواده‌ ها به خودرو، شاهد رشد صعودی در صنعت خودروسازی هستیم. در نتیجه نیاز به افراد متخصص و فنی برای رفع معایب در خودروها همیشه وجود دارد. این مسئله در همه جای دنیا صدق می‌ کند و افراد متخصص در این زمینه با داشتن مهارت و تجربه بالا در این حیطه، همیشه از بازار کار خوب و مناسبی برخوردار هستند.

درآمد شغل مکانیک خودرو

با توجه‌ به نیاز همیشگی بشر به افراد متخصص در این زمینه، هرچه افراد دارای مهارت و تجربه بیشتری باشند، قادر به تشخیص درست معایب و برطرف‌ کردن آن هستند. در چنین شرایطی مسلما افراد با درآمد بالایی در این شغل روبرو خواهند بود. عوامل موثری باعث افزایش درآمد افراد در این زمینه می‌ شود. اما مهم‌ ترین موارد در این زمینه، مربوط به مهارت و تجربه فرد می‌ شود. به همین دلیل افراد می‌ توانند با شرکت در دوره‌ های آموزشی مختلف و یا دیدن فیلم‌ های آموزشی در این زمینه، همیشه دانش و مهارت خود را افزایش داده و به‌ روز نمایند. لزوم رعایت این امر باعث افزایش درآمد افراد در شغل مکانیک خودرو خواهد شد. به صورت میانگین درآمد یک مکانیک کار نیمه ماهر از 15 تا 30 میلیون به بالا می باشد. البته ارقام گفته شده به فاکتور های مهمی همچون ساعت کاری، میزان مهارت، موقعیت تعمیرگاه، تبلیغات و غیره بستگی دارد.

 درآمد شغل مکانیک خودرو

چگونه به یک مکانیک خودرو تبدیل شویم؟

 افرادی علاقه‌ مند به فعالیت در کار های فنی می‌ توانند این حرفه را برای شغل آینده خود انتخاب و آموزش‌ های لازم در این زمینه را طی نمایند. به‌ طورکلی افراد به سه روش می‌ توانند به یک مکانیک خودرو تبدیل شوند:

·        آموزش عملی این حرفه نزد یک استادکار

یکی از روش‌ های سنتی آموزش مکانیک خودرو، شاگردی‌ کردن و فراگیری آموزش‌ های آن زیر نظر یک مکانیک حرفه‌ ای است. این روش از گذشته تا به امروز در بین بسیاری از نوجوانان جویای کار متداول است. یکی از دلایلی که بسیاری افراد این روش را انتخاب می‌ کنند، طی نمودن مراحل آموزش به‌ صورت عملی و کسب درآمد هم‌ زمان با آن است.

·        تحصیل در رشته مکانیک

بسیاری افراد علاقه‌ مند به این رشته، مایل به تحصیل به‌ صورت آکادمیک در دانشگاه هستند. تحت این شرایط با انتخاب این رشته در هنرستان، می‌ توانند به تحصیل در آن مبادرت ورزند؛ البته بسیاری افراد با تحصیل در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان، اقدام به تحصیل در دانشگاه به‌ عنوان یک مهندس مکانیک می‌ نمایند که مستلزم صرف زمان بیشتری نسبت به هنرستان خواهد بود. افراد با تحصیل این رشته در هنرستان، با سطح بالای آموزش در این رشته روبرو خواهند بود و هم‌ زمان با تحصیل اقدام به کسب مهارت‌ های عملی نیز می‌ نمایند.

·        شرکت در دوره‌ های آموزشی در آموزشگاه‌ ها

خوشبختانه امروزه امکان آموزش در هر رشته‌ ای برای هنرجویان فراهم است. از این‌ رو چنانچه نتوانسته‌ اید از طریق تحصیل در دبیرستان و هنرستان، آموزش‌ های لازم در این زمینه را طی نمایید، می‌ توانید از طریق شرکت در دوره‌ های آموزشی شانس خود را امتحان کنید. در این دوره علاوه بر فراگیری و آموزش‌ های لازم مکانیکی خودرو به‌ صورت حرفه‌ای، افراد موفق به دریافت یک مدرک معتبر بین‌المللی از طرف سازمان فنی و حرفه‌ ای خواهند شد. این مدرک در بسیاری از کشور های دنیا معتبر است و افرادی که قصد مهاجرت دارند، می‌ توانند به کمک این مدرک در این کشورها شانس خود را برای کار در زمینه تخصصی خود امتحان نمایند.

راه‌ اندازی شغل مکانیک خودرو

افراد با طی نمودن دوره‌ های آموزشی و فراگیری دانش و مهارت در زمینه مکانیک خودرو، قادر به راه‌ اندازی این شغل خواهند بود. برای این منظور در گام نخست باید یک گواهی یا مدرک در زمینه فناوری خدمات خودرو در دست داشته باشند.

برای این منظور می‌ توانید با شرکت در دوره‌ های آموزشی آموزشگاه‌ های معتبر که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ ای هستند، به این کار مبادرت ورزید. با در دست‌ داشتن این مدرک و بعد از انتخاب یک محل مناسب، باید اقدام به طی مراحل لازم برای جواز کسب نمایید. 

ضمن اینکه با در دست‌ داشتن این مدرک از سازمان فنی و حرفه‌ ای، قادر به دریافت وام از بانک برای راه‌ اندازی کسب‌ و کار خود هستید. با دریافت مجوز های لازم که به دو صورت عام و خاص است، می‌ توانید به طور کاملا قانونی اقدام به فعالیت به‌عنوان یک مکانیک خودرو نمایید. 

مجوز عام جزو مواردی است که کلیه افراد ملزم به دریافت آن هستند. در مورد مجوز خاص نیز باید به اتحادیه مربوط به شغل خود مراجعه نموده و بعد از طی مراحل لازم اداری، با داشتن شرایط لازم و ارائه مدارک خواسته شده، موفق به دریافت مجوز و راه‌اندازی کسب‌وکار خود شوید.

راه‌ اندازی شغل مکانیک خودرو

بهترین آموزشگاه مکانیک خودرو فنی حرفه ای در تهران

در تهران مراکز آموزشی زیادی هستند که در آنها می توانیم صفر تا صد مکانیکی، باطری سزی، ایسیو و تعمیرات ماشین را بیاموزیم.

برخی از بهترین آموزشگاه های مکانیک خودرو تهران عبارتند از:

  • مجتمع فنی برق
  • آموزشگاه فنون برق
  • آموزشگاه فنی پارس
  • آموزشگاه فن آموزان
  • آموزشگاه دارالفنون

این موارد تعداد کمی از برترین مراکز برای آموزش فنی حرفه ای تعمیرات خودرو هستند که در نقاط مختلف تهران کلاس های مکانیکی را برگزار می کنند.

 

جمع بندی

در دنیای امروز بشر استفاده از بسیاری وسایل به یک امر ضروری و واجب تبدیل شده است. خودروهای شخصی از این‌ قبیل وسایل هستند که بسیاری خانواده‌ ها برای انجام امور روزمره به آن نیازمند هستند. همین امر باعث افزایش تقاضا برای این مورد شده که منجر به رشد بالای صنعت خودروسازی در همه جای دنیا شده است. هرچه نیاز افراد به خودرو بیشتر باشد، مسلما به افراد متخصص در این زمینه هم نیاز پیدا خواهید کرد. چرا که خودروها نیز مانند بسیاری از وسایل مورد نیاز افراد، در اثر استفاده مکرر ممکن است دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشند. مکانیک خودرو به‌عنوان افراد متخصص در این زمینه، وظیفه تشخیص عیب در خودرو و برطرف نمودن آن را دارد.

داشتن مهارت و تجربه در کار این افراد، باعث جلب رضایت مشتری و افزایش درآمد برای این افراد خواهد شد. در طی این مقاله به همه موارد و اصولی که افراد باید در این شغل رعایت نمایند و همچنین راه‌های فراگیری این رشته فنی، اشاره شد. امید که مطالب ارائه شده مفید فایده واقع شود.

دکمه بازگشت به بالا