خبر خوش برای بازنشستگان/ واریزی بزرگ اتفاق افتاد

تغییر مهم حقوق بازنشستگان در مرداد ۱۴۰۳

مجله خبری ایونا که اخبار صندوق بازنشستگی کشوری را بازتاب می دهد در گزارشی عنوان کرد که جمعی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از عدم واریز یک میلیون تومان مبلغ متناسب‌سازی خبر دادند و گفتند: قرار بود ظرف دو سه روز بعد از واریز مستمریِ این ماه، مبلغ یک میلیون تومان متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شود، اما نیمی از ماه گذشته و هنوز یک میلیون تومان مبلغ متناسب‌سازی واریز نشده است.

ایونا در خبری نوشت: پیشتر معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهانه یک میلیون تومان متناسب‌سازی تا زمان صدور احکام اصلاحی به صورت علی الحساب خبر داده بود. وی اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در اجرای این طرح با واریز مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و بعد از تامین منابع مالی این اقدام صورت می‌گیرد.

مژده به بازنشستگان/روز واریز مابقی علی الحساب حقوق بازنشستگان از این تاریخ

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص متناسب‌سازی خصوصا برای بازنشستگان تامین اجتماعی با رئیس کمیسیون اجتماعی صحبت کردم متاسفانه متناسب‌سازی مابقی بازنشستگان کشوری و لشکری هم تعیین تکلیف نشده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره آخرین وضعیت متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: در خصوص متناسب‌سازی خصوصا برای بازنشستگان تامین اجتماعی صحبتی با رئیس کمیسیون اجتماعی داشتم که باید وضعیت را بررسی کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: الان برخی از حداقل‌بگیران هستند که از این موضوع گلایه دارند. همچنین متناسب‌سازی مابقی بازنشستگان کشوری و لشکری هم تعیین تکلیف نشده است.

وی تاکید کرد: هنگامی که قانون وجود دارد بایستی که دولت هرچه زودتر شرایط اجرایی را فراهم کند.

خبر خوش برای بازنشستگان/ واریزی مهم در راه است

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از پیگیری واریز معوقات طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت که پس از تامین منابع مالی این اقدام صورت می گیرد.

رضا فیضی نژاد در گفتگو با خبرنگاران در خصوص آخرین اخبار بازنشستگی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در حال پیگیری ادامه واریزی‌های مربوط به معوقات طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان است. گفتنی است که خرداد ماه مبلغ ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری برای ۳ ماه اول سال واریز شد و قرار بود که از تیرماه هر ماه مبلغ یک میلیون به حساب این افراد واریز شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تخصیص‌های مالی لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز نشده است، افزود: قرار بود مبالغی به صورت منظم از سوی سازمان برنامه و بودجه به حساب صندوق و متعاقب آن به حساب بازنشستگان کشوری واریز شود، اما از ابتدای تیرماه این اتفاق بنابر دلایل نامشخص انجام نشده است.

به گفته معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، به محض انجام این موضوع، مبالغ یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری واریز می‌شود.

وی گفت: تصمیم گرفته شده برای واریز ماهانه یک میلیون تومان همچنان پابرجا است و قرار بر این است که تا زمان صدور احکام اصلاحی به صورت علی الحساب مبلغ یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان کشوری واریز شود و هیچ مشکلی در اجرای این طرح با واریز مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد.

دلیل واریز مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره علت واریز مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.

خبر واریز سه میلیون تومان به حساب شش میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته با واکنش سیاسی برخی افراد و جریان ها مواجه شد. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش پاسخ داد:  متناسب سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.

اختصاص مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای واریزی اخیر

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در صفحه شخصی خود اعلام نمود: در اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت آیین نامه اجرایی ‎متناسب سازی حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسید و مبلغ سه میلیون تومان به صورت علی الحساب به هر یک از ۲/۶ میلیون بازنشسته صندوق های لشگری و کشوری و ۴/۲ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی در مجموع با ۲۰ ه.م.ت اعتبار پرداخت شد.

پاسخ به شبهه ای دیگر درباره سازمان برنامه و بودجه

همچنین برخی جریان های سیاسی نسبت به تخصیص بودجه به گروه های جهادی روستایی ایجاد شبهه کرده بودند که حسن چنارانی رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه، سازمان برنامه و بودجه نیز در واکنش به این موضوع  اعلام کرد:‌ همواره درخواست های زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه واصل می شود و پس از کار کارشناسی، برخی تایید و با برخی مخالفت یا با اصلاحاتی انجام می شود. سازمان مجری قانون بودجه است و براساس قوانین و مقررات پاسخ دستگاهها را می دهد.

همسان‌سازی؛ درد مشترک بازنشستگان

با این حال موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  که داوود منظور از آن سخن گفت، شامل کارگزان بازنشسته و بازنشستگان تامین اجتماعی نیست و محدود به بازنشستگان کشوری است؛ موضوعی که انتقاداتی را از سوی جمعی از بازنشستگان به دنبال داشته است. اشاره آنها به این است که ناچارند برای گذران امور زندگی شغل دوم داشته باشند یا با نصف حقوق وزارت کار بیش از هشت ساعت کار می‌کنند، چون دخل و خرج‌شان به هم نمی‌خورد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، از آنجایی‌که آنها بابت سال‌ها بیمه‌پردازی در دوران بازنشستگی، نه مستمری خوبی دارند و نه بیمه درمانی که پاسخگوی هزینه‌های آنها باشد و در ضمن بیمه تکمیلی هم به موقع به داد آنها نمی‌رسد، یک ضرورت است که زمان اجرای آن را پراهمیت می‌کند.

وعده منظور درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

البته، رئیس سازمان برنامه و بودجه نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی درباره موضوع همسان‌سازی را بی‌پاسخ نگذاشته است. او در این باره به قانون بودجه استناد کرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرا شود. ظاهرا جلساتی نیز در باب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان میان سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در جریان است.

اگرچه تا امروز که چهارمین ماه سال در حال سپری است، در میان اخبار بازنشستگی خبری از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست اما آنچنان که دولتی‌ها می‌گویند، آئین‌نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نوبت بررسی در هیات وزیران است تا با تصویب هیات وزیران اجرای این بند از قانون بودجه آغاز شود. بر اساس مصوبه قانون بودجه امسال که به بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره دارد،دولت مکلف است به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز،  تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم در این زمینه را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مورد تاکید مجلسی‌ها نیز هست و آنطور که رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفته منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی است و بدین منظور، همین امسال سهام‌های در نظر گرفته شده برای رد دیون امسال سازمان، با انتقال سهام باید انجام شود و این اقدام باید همزمان با پرداخت دیون سایر صندوق‌ها باشد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام،‌ با خود سازمان تامین اجتماعی است.

دکمه بازگشت به بالا