افزایش قیمت دخانیات و کاهش مصرف محصولات دخانی در بین نوجوانان در آمریکا

افزایش قیمت دخانیات و کاهش مصرف محصولات دخانی در بین نوجوانان در آمریکا

مقامات بهداشتی در آمریکا با اشاره به کاهش مصرف دخانیات در بین نوجوانان در این کشور، این کاهش را به برخی اقدامات پیشگیرانه از افزایش قیمت‌ها و کمپین‌های آموزش بهداشت عمومی گرفته تا تعیین محدودیت‌های سنی و برخورد موثرتر با خرده‌فروشان و تولیدکنندگانی که این محصولات را به کودکان می‌فروشند، نسبت داده‌اند.

به گزارش مجله زنده خبری، دولت آمریکا در یک گزارش آماری تازه اعلام کرد نرخ سیگار کشیدنِ نوجوانان طی سال جاری در ایالات متحده به پایین‌ترین حد رسیده که بخشی از آمار کاهشیِ مصرف دخانیات توسط جمعیت جوان این کشور محسوب می‌شود.

تعداد تخمینی دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی که اخیراً حداقل یک محصول دخانی از جمله سیگار، سیگارهای الکترونیکی، کیسه‌های نیکوتین و قلیان مصرف کرده‌اند، ۲۰ درصد کاهش داشته است.

این رقم از ۲.۸ میلیون در سال گذشته به ۲.۲۵ میلیون در سال جاری رسید که کمترین میزان از زمان شروع نظرسنجی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در سال ۱۹۹۹ است.

«دیر لارنس کیتنر»، مدیر دفتر سیگار کشیدن و سلامت CDC در بیانیه‌ای گفت: دستیابی به کمترین میزان مصرف محصولات تنباکو در ۲۵ سال اخیر، نقطه عطف فوق‌العاده‌ای برای سلامت عمومی است. با این حال، ماموریت ما هنوز کامل نشده است.

نرخ مصرف سیگار الکترونیکی جوانان آمریکا در سال جاری به کمتر از ۶ درصد کاهش یافته است که از ۷.۷ درصد در سال گذشته کمتر شده وکمترین میزان در هر مقطعی در دهه گذشته است. سیگارهای الکترونیکی رایج ترین محصولات تنباکوی مورد استفاده نوجوانان هستند و پس از آن کیسه‌های نیکوتین قرار دارند.

کیسه‌های نیکوتینی محصولاتی بدون دود و بدون اسپری هستند که حاوی نیکوتین، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد هستند. این کیسه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانند تنباکوی جویدنی یا snus در دهان قرار می‌گیرند اما حاوی برگ‌های تنباکو نیستند و در عوض اغلب در تهیه آنها از مواد گیاهی به عنوان پرکننده استفاده می‌شود.

استفاده از محصولات دیگر نیز کاهش یافته است.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، ۲۵ سال پیش نزدیک به ۳۰ درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی در آمریکا سیگار می‌کشیدند. در سال جاری این آمار از ۱.۹ درصد قبلی به  ۱.۷ درصد کاهش یافت. این کاهش یک ساله آنقدر کوچک است که از نظر آماری معنی‌دار تلقی نمی‌شود اما کمترین میزان از شروع نظرسنجی در ۲۵ سال پیش است. این نرخ در بین دانش آموزان مدارس راهنمایی نیز در پایین ترین حد خود قرار دارد.

مصرف اخیر قلیان نیز از ۱.۱ درصد به ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

مقامات بهداشتی، این کاهش را به تعدادی از اقدامات از افزایش قیمت‌ها و کمپین‌های آموزش بهداشت عمومی گرفته تا محدودیت های سنی و اقدامات سختگیرانه‌تر علیه خرده فروشان و تولیدکنندگانی که این محصولات را به کودکان می‌فروشند، نسبت می‌دهند.

در میان دانش‌آموزان دبیرستانی، مصرف هر محصول مرتبط با تنباکو از نزدیک به ۱۳ درصد به ۱۰ درصد و مصرف سیگار الکترونیکی از ۱۰ درصد به زیر ۸ درصد کاهش یافته است.

صنعت تنباکو برای ادامه کسب درآمدهای میلیارد دلاری باید برای میلیون‌ها مشتری که بسیاری از آنها هر ساله جان خود را از دست می‌دهند یا به هر دلیلی از جمله منع پزشکی سیگار را ترک می‌کند، جایگزینی پیدا کند.

این صنعت به همین خاطر برای دستیابی به این هدف، تلاش می‌کند تا محیطی مساعد برای پذیرش محصولات دخانی توسط نسل جدید ایجاد کند.

صنعت تنباکو همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های پرمخاطب در حال توسعه محصولات و تاکتیک‌های تبلیغاتی خود است. جایی که کودکان و نوجوانان به صورت روزانه در آن فعالیت می‌کنند.

گزارش‌ها حاکیست این روزها در بسیاری از کشورها، محبوبیت محصولاتی مانند سیگارهای الکترونیکی در بین جوانان رو به افزایش است.

صنعت دخانیات عمداً به جوانان اعتیاد مرگبار می‌فروشد، به همین دلیل است که روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۴ از دولت‌ها و پیشگامان کنترل دخانیات خواست تا از نسل بعدی در مقابل این خطرات محافظت کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا