اجتماعی

از مباحث روانشناختی تهدید کارکنان پزشکی تا شایعترین اختلالات در دوره کرونا

بعد از شیوع تاجی ویروس ، پرستاران و پزشکان در خط مقدم جنگ ایستادند و آماده بودند تا روز و شب شیوع ویروس را کاهش دهند ، اما این ویروس به حدی در جهان گسترش یافته است که پس از مدتی وضعیت بیماری همه گیر اعلام شد. این بیماری نه تنها در بین کادر پزشکی ، بلکه در قلب مردم نیز افزایش یافت تا جایی که اضطراب ، افسردگی ، وسواس و استرس در بین افراد ، همچنین اضطراب روانی و ترس آسیب زا در بین کادر پزشکی شایعترین اختلالات روانی بود.

فریبرز دار – مدیر تحقیقات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در تایلند ، معاون مدیر در بحث تحقیقاتی خود با مجله زنده خبری در رابطه با روز جهانی روانشناسان و مشاوران. وی درباره وضعیت روانی افراد و کادر پزشکی پس از شیوع کروناویروس گفت: بررسی ها و مطالعات در افراد عادی نشان می دهد که راهکارهای طولانی مدت مانند قرنطینه باعث ایجاد پیامدهای روانی روانی مانند سردرگمی و عصبانیت ، ناامیدی ، فرسودگی و ناراحتی ، خرابی های مالی ، خرابی های مالی می شود. افسردگی و ترس همه گروههای مبتلا را به خود اختصاص داده است ، بنابراین باید توجه داشت که هم بیماریهای اپیدمی و هم چنین راهکارهایی به دلیل آسیب روانی نباید مورد غفلت واقع شوند.

شایع ترین اختلالات روانی و حالات بعد از تاج گذاری است

طبق مطالعه جدیدی که توسط انجمن روانپزشکی و انجمن بهداشت روان منتشر شده است ، اضطراب ، افسردگی ، وسواس و اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) شایعترین اختلال استرس پس از سانحه است. آنها در اثر تاج ویروس ایجاد می شوند.

وی گفت: “یک بررسی در ماه فوریه از شهروندان چینی نشان داد که 42.6 درصد از پاسخ دهندگان علائم اضطراب دارند.” در این مطالعه ، آنها به عنوان علت اصلی اضطراب به دنبال بیماری و مشکلات پیرامون خود و همچنین مشکلات مادی و مرتبط با زندگی بودند. گزارش شده است كه اختلال وسواسي و افسردگي نيز شايع ترين اختلال در بين چيني ها است. از نظر آنها ، اثرات تنهایی و انزوای اجتماعی ناشی از این دوره دلهره آور بود.

وی افزود: 36 درصد از آمریکایی ها که از طرف انجمن روانپزشکی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته اند ، گفتند که شیوع تاج ویروس تاثیری جدی بر سلامت روان آنها داشته است. کارشناسان می گویند شش اختلال عمده ، سلامت روان آمریکایی ها را در این مدت تهدید می کند ، از جمله اضطراب (گزارش شده تا 31٪) ، افسردگی ، سوء مصرف مواد ، اختلال استرس پس از سانحه ، اختلال وسواس و اجباری و اختلالات خوردن.
نتایج یک متاآنالیز اخیر درباره اثرات قرنطینه بر سلامت روانی نیز حاکی از آن است که طولانی شدن قرنطینه و عدم کنترل و معالجه این اختلالات شایع منجر به روند رو به رشد در بیماران مبتلا به علائم و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه می شود. PTSD) است.

اضطراب روانشناختی؛ بیشتر مبتلایان ، واضح ترین واکنش های روانی را توجیه می کردند

به گفته وی ، روانشناسان دریافته اند که اضطراب روانشناختی مانند وحشت ، اضطراب ، افسردگی ، ترس ، منع و ناامیدی اساسی ترین واکنش های روانی آسیب زا در افرادی است که بیشتر آسیب دیده و مستعد شیوع بیماری هستند. روانشناسان در سال 2008 همچنین نشان دادند كه شیوع بیماریهای عفونی باعث افزایش اضطراب افراد در معرض خطر می شود و این به نوبه خود بر وضعیت روحی و اجتماعی افراد تأثیر می گذارد.

رابطه اضطراب روانشناختی و خشونت خانگی

این مطالعه ، معاون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ، اضافه کرد: “مطالعه امسال با دکتر حسنوند نشان داد که درد روانی امروز در شرایطی که خشونت فردی و تنهایی در خانواده و جامعه وجود دارد ، فراتر از وضعیت عادی زندگی اجتماعی است.” روابط مثبت تأثیر منفی بر هدف معنادار زندگی داشته است. افراد دارای حالات مثبت عاطفی در خانواده تا حد زیادی با اثرات مزاحم روانی تنهایی و ارتباط در زندگی خود سازگار بوده اند ، اما توانایی کاهش این اثرات سوء بر خشونت حداقل بود. .

تأثیر سطح سلامت روان در مدیریت اضطراب عروق ویروس کرونا

به گفته دارتاج ، نتایج تحقیق دکتر شیوند و دکتر حسنوند (روانشناس) نیز نشان داد که اضطراب مزاحم ناشی از بحران ویروس کرونا بسیار بالاتر از میانگین این متغیر در حالت عادی بوده و این اضطراب هنجار به شدت با سطح پرخاشگری و کیفیت رابطه مثبت ارتباط دارد. خانواده و نگرش مثبت منفی بود. علاوه بر این ، افراد دارای سطح بالایی از سلامت روانی توانستند تأثیر اضطراب مزاحم را در نگرش مثبت خود به آینده و کیفیت روابط خود با خانواده خود کاهش دهند ، اما این نوع از سلامتی توانایی کاهش احساس پرخاشگری را نشان نداد. دلیل آن این است که پرخاشگری و خشونت فعلی موقعیتی تر است و افراد به دلیل تغییرات بدنی و روحیه غیر عادی توانایی کنترل انگیزه های تهاجمی را ندارند.

مسائل روانشناختی پزشکان و پرستاران در هنگام وقوع تاج

وی در پاسخ به این سؤال که پرسنل پزشکی از جمله پزشکان و پرستاران با چه مشکلات روانی روبرو هستند ، توضیح داد: مطالعات مربوط به اختلالات عمومی در پرستاران و کادر پزشکی این امر را نشان می دهد. پرسنل و کادر پزشکی مشکلات روحی و روانی گسترده ای از قبیل پریشانی روانی و ترس های شدید روانی ناشی از تاج را تجربه کرده اند.

پرستاران در معرض بزرگترین تهدیدهای روانی قرار دارند

مدیرعامل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تأکید کرد: پرستاران نسبت به سربازان مقدم در مراقبت روزانه از بیماران در معرض تهدیدهای روانشناختی قرار دارند که این امر می تواند تعادل عاطفی آنها را مختل کرده و بر سلامت جسمی و روحی آنها تأثیر بگذارد. آنها گفتند: “با گسترش همه گیری های ویروسی ، سلامت روان پرستاران و کادر پزشکی به طور جدی به چالش کشیده خواهد شد.”

درتاج معتقد است كه تجربه انسان از شروع ناگهاني سندرم حاد تنفسي (SARS) باعث شد كه اضطراب بلافاصله در بين کادر پزشكي ظاهر شود و به تدريج عصبانيت رواني ظاهر شد و بسياري از آسيب هاي رواني بلند مدت مانند اختلالات رواني منجر به اثرات عميقي شد. حجم زیاد کار ، مطالبات شغلی و تأثیر جنبه های مختلف زندگی در این گروه و همچنین تغییر در شیفت های کاری ، باعث تسریع در گسترش آسیب های روانی و جسمی شده است.

وی اضافه کرد: “مطالعات دیگر نشان داده اند که تجربیات روانشناختی منفی ناشی از تاج پرستاران ، از جمله احساسات منفی مانند خستگی ، ناراحتی ، درماندگی به دلیل کار با شدت زیاد ، اضطراب و نگرانی اعضای خانواده بسیار مشهود است.” در چنین بحران هایی ، اضطراب به عنوان خسارت برجسته می شود که فراتر از پیامدهای جسمی آنی بیماری است. البته برخی از خصوصیات و پیامدهای مثبت این بیماری در آشفتگی این تهدید بیماری مشخص شده است ، از جمله گسترش اشکال مقابله مانند سازگاری ، اعمال نوعدوست ، پشتیبانی گروهی ، افزایش فشار مانند افزایش عشق و قدردانی ، مسئولیت حرفه ای. E. و خود بازتاب و بروز همزمان احساسات مثبت.

چگونه می توان تهدید روانی تاج را کاهش داد

معاون مدیر کل کشور در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی کاهش تهدید روانی عروق ویروس کرونا ، گفت: در روزهای پس از عمل جراحی ، بدون در نظر گرفتن معالجه بالینی ، باید روی فاکتورهای مهمی از جمله تقویت جو عاطفی خانواده و حمایت از خانواده متمرکز شویم. در کاهش تأثیر و آسیب روانی با استفاده از پتانسیل خانواده متمرکز شده است. البته آنچه راه را برای توسعه رویکردهای مبتنی بر سلامت روان و آرامش و روشهای آموزش مهارتهای احساسی هموار می کند ، راهکارهای خودمراقبتی در منزل را کمک می کند ، نوعی ابزار یادگیری خود را برای افراد فراهم کرد تا وضعیت روحی خود را مدیریت کنند.

“تحقیقات من با همکاری دکتر حسنوند و دکتر دانش نشان می دهد که به دلیل این که مردم بحران های روانی مثبت را احساس نمی کنند ، فرار از مشکل و عصبی بودن بیشترین تأثیر را در اضطراب در بیماری عروق ویروس کرونا دارد.” وجود دارد. با این حال ، سبک های مثبتی مانند حل مسئله و جستجوی حمایت اجتماعی هیچ تاثیری در اضطراب نداشته است. این نشان می دهد که این برنامه باید تدوین شود تا افراد بتوانند از ابتدا در مورد بسیاری از تکنیک های مقابله مثبت مانند حل مسئله و اکتشاف یاد بگیرند و این استراتژی ها را تمرین کنند.

وی تصریح کرد: درمان های کلینیکی مانند شناخت درمانی و تنظیم عاطفی توسط روانشناسان بصورت حضوری یا از طریق تلفن نیز می تواند کمک مهمی در کمک به افراد در مدیریت وضعیت روانی خود کند.

Coronavirus و تغییر شیوه زندگی

سفیر پژوهشی سازمان نظام روانشناختی و مشاوره کشور ، به تأثیر تاج ویروس بر تغییرات در سبک زندگی افراد اشاره کرد و افزود: بروز بیماری عروق ویروس کرونا در بسیاری از مناطق سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، بهداشتی و سایر مناطق در دنیا تغییرات زیادی ایجاد کرده است ، اما شاید بیشترین تأثیر آن بر شیوه زندگی در سراسر جهان باشد.

“بسیاری از افراد مجبور شده اند در خانه بمانند ، مدارس و دانشگاه ها بسته شده اند ، وضعیت مالی افراد تغییر کرده است و خوردن ، سلامتی و خواب آنها تغییر کرده است ، ارتباطات اجتماعی از بین رفته است ، مسافرت ، سرگرمی و حتی سرگرمی های ساده از بین رفته است.” خرید خانه ، ایمنی ، پیروی از دیگران و مواردی از این دست به طور ناگهانی تغییر کرده است ، همه اینها باعث شده است که ما یک شیوه جدید زندگی را دنبال کنیم. برخی محققان پیش بینی کرده اند که این نوع شیوه زندگی احتمالاً به دلیل طولانی شدن طولانی مدت ، تبدیل به یک عادت برای بسیاری از مردم در جهان می شود ، در حالی که برخی دیگر این فرضیه را رد کرده اند.

آیا امکان بازگشت به سبک زندگی قبل از کرونا وجود دارد؟

وی معتقد است که شاید مهمترین سؤالی که ذهن همه افراد در سراسر جهان را به خود جلب کرده است ، این است که آیا امکان بازگشت به شیوه زندگی قبل از بیماری پس از خرابی ویروس وجود دارد یا خیر. بعد از ریشه کن کردن بیماری بعد از عروق ویروس کرونا ، همه این محدودیت ها برداشته می شوند ، اما باید چه تأثیراتی را در نظر بگیریم که اثرات مثبت و منفی سبک زندگی در این دوره را در نظر بگیریم. بسیاری از راه های توصیه شده در این مدت و درسهایی که در این مدت به ما آموخته می شود ، از جمله استفاده از فناوری پیشرفته تر و انعطاف پذیرتر برای ارزیابی مجدد در فضای بیرون و سایر لذت های ساده زندگی است.

مدیر تحقیقات ، معاون سازمان روانشناسی و مشاوره کشور اضافه کرد: “خوب است که فاصله جسمی توصیه شده در این مدت در حال فرهنگ سازی است. همه ما در بانک ها ، مغازه ها ، بیمارستان ها و اماکن عمومی هنوز به این فاصله و حریم شخصی پایبند هستیم.” به هم احترام بگذارند. خوب است که نقطه عطفی را که فن آوری در شیوه کار ، یادگیری و برقراری ارتباط بهینه ما ایجاد کرده است ، حفظ کنید و آن را متوسط ​​و هدفمند نگه دارید. خوب است که در زمینه سرفه ، عطسه و غیره نظارت و کنترل لازم را ادامه دهیم و بدانید که کوروی ویروس تنها ویروس و آخرین ویروس آلوده جهان نیست. این ایده خوبی است که عادت های غذایی و بهداشتی را که باید در این مدت رعایت کنیم حفظ کنیم تا بتوانیم از نظر جسمی سالم تر باشیم. خوب است که این تلاش را برای شاد و خوشبختی نگه داشته باشیم ، زیرا تنهایی جزء لاینفک زندگی هر انسانی است و ما همچنین می پذیریم که نمی توانیم کارهای بسیاری را به تنهایی انجام دهیم ، بنابراین سعی می کنیم روابط پایدار و سالم برقرار کنیم.

دارتاج خاطرنشان كرد: “بدیهی است كه مبارزه با ویروس كه سلامت جسمی و روحی هر فرد را به خطر انداخته است ، مطمئناً نوعی اعتماد به نفس جمعی برای همه ما ایجاد كرده است و ما مطمئناً از هر زمان دیگری قوی تر هستیم.” بنابراین بهتر است شیوه زندگی قبل از کرونا را اتخاذ نکنیم یا به سبک زندگی کرونا ادامه دهیم بلکه با استفاده از تجربیات مثبت و منفی که در این مدت داشته ایم بهترین زندگی را بعد از کرونا ایجاد کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا