بین المللی

آمریکا حق مداخله در مبادلات اقتصادی قانونی میان ایران و ونزوئلا را ندارد/ پاسخ قاطع تهران به هرگونه گستاخی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، اخیرا گزارش داد رویترز اخیراً گزارش داد كه یك تانكر نفتی ایران محموله زیادی از بنزین را به ونزوئلا منتقل می كند. نکته مهم این است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا با ایالات متحده و تحریم هایی که توسط ایران و ونزوئلا اعمال شده است ، نفتکش نفتی ایران با پرچم جمهوری اسلامی از تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس عبور کرده و به مقصد مقصد خود می رسد.

ایالات متحده رسما اعلام کرده است که ایران پنج تانکر نفتی را به ونزوئلا که در دریاهای بلند قایقرانی می کنند ، ارسال کرده است. اخیراً ، مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا اظهار داشت كه ایران در ازای خدمات نفتی هواپیمایی ماهان ، 9 تن میله طلا به ارزش 500 میلیون دلار از ونزوئلا را به ایران انتقال داده است.

بیشتر بخوانید:

ما امیدواریم که ایالات متحده هیچ کاری احمقانه علیه نفت ایران انجام ندهد

ایالات متحده برای جلوگیری از فروش نفت ایران در ونزوئلا یک کشتی جنگی به کارائیب ارسال کرده است. مقامات ایرانی پیش از این نیز به ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر رویارویی احتمالی پاسخ داده بودند و اظهار داشتند كه كشور سوم آنها نمی تواند از این طریق در روابط ایران و ونزوئلا دخالت كند. سید عباس موسوی سخنگوی سرویس دیپلماتیک کشورمان ، دیروز (دوشنبه) دولت آمریکا را نسبت به هرگونه تخلف هشدار داد و تأکید کرد که اشتباه دولت آمریکا با یک پاسخ قاطع و دلخراش از جانب جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهد شد.

اقدامات دیپلماتیک ایران علیه ایالات متحده

وزیر امور خارجه ، محمد جواد ظریف ، همچنین نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس ارسال كرد و هشدار داد كه اقدامات آمریكا برای اعزام نیروهای دریایی به كارائیب با هدف مداخله و قطع حمل و نقل سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داده شده است. ظریف تهدیدهای غیرقانونی ، خطرناک و تحریک آمیز برای ایالات متحده را نوعی دزدی دریایی و تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی خواند و تأکید کرد که ایالات متحده باید از اجرای جهان دست بکشد و از قاعده قوانین بین المللی بویژه آزادی ناوبری در دریاهای مرتفع پیروی کند.

ظریف

وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف

ظریف با یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در مورد پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی ، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و لازم برای مقابله با این تهدیدات تأکید کرد.

در پی این نامه ، سید عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه امور سیاسی ، سفیر سوئیس را فراخوانی كرد و از دولت آمریكا خواست تا در مورد هرگونه تهدید احتمالی ایالات متحده علیه نفتكش های ایرانی هشدارهای جدی به ایالات متحده صادر كند.

قدرت رو به کاهش ایالات متحده است

احمد سبحانی ، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا ، به خبرنگار آمریکایی و اروپایی گروه بین المللی اخبار آنا گفت: “برای یک ابرقدرت ، قدرت نرم به مراتب مهمتر از فشار و نیروی نظامی است.” قدرتی که ایالات متحده در سالهای اخیر از دست داده است و امروز به غیر از رقبای سنتی خود ، متحدان آن در ایالات متحده هیچ علاقه ای به داوطلب کردن با ایالات متحده نشان نداده اند.

احمد سبحانی ، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا

احمد سبحانی ، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا

وی افزود: موشکهای شلیک شده از پایگاه آمریکایی در عین السد در بخشی از پاسخ به ترور ژنرال قاسم سلیمانی ، زمینی بودن یک جاسوسی و هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی و پرتاب مدرن ترین هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که به ایران حمله کردند ، تعیین کننده است. ایران برای دفاع از این صحبت در مورد حقوق قانونی آن است و از قدرت نظامی آمریکا منحرف نمی شود. با تجربه 40 سال گذشته ، ایالات متحده باید بداند كه تهدید و اقدام علیه ایران بی پاسخ نخواهد ماند؛ اگرچه می توان آنها را رهگیری کرد ، آنها بهتر از هر کس می دانند که هرگونه اقدام آمریکا علیه کشتی های ایرانی که به طور قانونی با ونزوئلا معامله می کنند ، عواقب ناگواری را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

تهدیدات کشور ما علیه ایالات متحده بدون پشتیبانی نیست و جمهوری اسلامی ایران قبلاً نشان داده است که در موضع گیری خود جدی است و مجبور به انجام آن نمی شود.

وی افزود: آمریکا بسیاری از کشورها تجارت نفت با ایران و ونزوئلا را ممنوع کرده است و در صورت همکاری با دو کشور از ورود آنها به بازار آمریکا منع خواهد شد. اما با توجه به مواضع سایر کشورها به ویژه برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ، جرات دخالت در تجارت بین المللی و تهدید حمل و نقل بین المللی را نخواهد داشت. ما همچنین می بینیم که در سالهای اخیر ، بسیاری از متحدین آمریکایی از این کشور بسیار عصبانی شده اند و قدرت ایالات متحده با هر روز گذشته در حال کاهش است. اگرچه هنوز هم امروز یک ابرقدرت جهانی تلقی می شود ، اما به سرعت رو به افول است و کلیه اقدامات عملی برای جلوگیری از تجارت بین ایران و ونزوئلا به ضرر ایالات متحده تسریع می شود و فروپاشی این ابرقدرت سرکوبگر تسریع می یابد.

سبحانی گفت: ایالات متحده با مشکلات بسیاری روبرو است و استفاده گسترده از تاج در سیستم مراقبت های بهداشتی کشور بی اثر بوده است. با وجود همه این مشکلات ، من فکر نمی کنم که آمریکا دیوانه می شود و می خواهد تجارت انرژی بین ایران و ونزوئلا را پایان دهد. اگرچه به طور غیرمستقیم تهدیدکننده است ، اما این تهدیدات بر تصمیم ایران و ونزوئلا برای تجارت قانونی تأثیر نخواهد گذاشت.

ونزوئلا در شرایط دشوار به ایران كمك كرده است

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در پاسخ به این سؤال كه آیا ایالات متحده حق دخالت در نحوه مبادله پول ایران و ونزوئلا را دارد یا خیر ، گفت: جالب است كه حدود 10 سال پیش كه ایالات متحده ممنوعیت جدی برای واردات بنزین ایران را تحمیل كرده بود ، ایران مجبور شد ونزوئلا با وارد کردن حداقل 35 درصد بنزین خود برای مصرف داخلی ، جسورانه چندین محموله بنزین را به ایران رسانده است. وی صادرات کرد ، در آن روزهای سخت به کمک ایران آمد و کشور ما را قادر ساخت تا بر وضعیت دشوار غلبه کند و سرانجام به خودکفایی و صادرات انرژی در صنعت بنزین دست یابد.

امروز وظیفه ایران است که از کمک های ونزوئلا قدردانی کند و به مردم آن که از تحریم ها و خرابکاری های ایالات متحده رنج می برند ، کمک کند.

مشکل مهم در صادرات بنزین به ونزوئلا وجود دارد و آن این است که ایران از فروش مواد اولیه فاصله گرفته و می تواند محصولات خود را به بازارهای جهانی و بازارهایی که خارج از کنترل آمریکا هستند صادر کند.

احمد سبحانی درباره احتمال موفقیت ایران در ارسال بنزین به ونزوئلا و عواقب احتمالی آن برای آمریکا در رفع محاصره اقتصادی سرکوبگرانه ایران ، توضیح داد: “طبیعتاً ایالات متحده حق دخالت در مبادلات مالی بین کشورها را ندارد. بدین ترتیب”. متأسفانه تسلط دلار بر جهان می تواند چنین مبادلات را مجبور کند و تحریم های ظالمانه ای را تحمیل کند. این امر باعث افزایش قدرت دلار در جهان هر روز می شود و کشورهای مختلف ارزهای معاملاتی غیر از دلار را در نظر می گیرند و بعضی اوقات مشخص است که این امر باعث فروپاشی امپراتوری آمریکا خواهد شد. خرید طلا از ونزوئلا و سوزاندن آن برای ما یک تجارت مشروع است. به طور طبیعی ، وقتی ایالات متحده آمریکا تحریم های شدیدی را علیه کشورهای مستقل اعمال کند ، روش های بدیل دیگری پیدا می شود که به نفع آنها نخواهد بود.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا