اجتماعی

زنبیل، بهترین جایگزین برای پلاستیک

مجله زنده خبری / کردستان مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان اظهار داشت: استفاده از سبدهای فراموش شده پلاستیکی ، حصیری و پارچه ای باید با کیسه های پلاستیکی و ظروف جایگزین شود.

در مصاحبه با مجله زنده خبری ، فریبا رضایی اظهار داشت: “رفتار و دیدگاه های غیر مسئولانه در مورد مصرف پلاستیک در ایران و همچنین در حومه شهر ، چشم اندازهای ناخوشایندی را در طبیعت و محیط پیرامون ما به جا گذاشته است.” رودخانه ها یا حتی آبراه هایی که بطری های پلاستیکی در آن شناور می شوند ، در بزرگراه ها و خیابان های بزرگراه پوشیده از بسیاری از کیسه های پلاستیکی ، مراتع و فضای سبز که در آن کیسه های پلاستیکی با بوته ها و گیاهان گرفته شده است. همه آنها محصول دیدگاه بی تفاوت ما در مورد مصرف پلاستیک و انتشار آن به طبیعت هستند.
وی افزود: ممکن است مصرف کنندگان و مواد دفع کننده ضایعات پلاستیک در طبیعت بدانند که پلاستیک احتمالاً تنها در 20 دقیقه کار را انجام می دهد اما تجزیه آن در طبیعت حدود 400 سال زمان می برد و به تدریج مواد شیمیایی موجود در آن را از بین می برد. “” آنها به آب ، گیاهان و سپس چرخه مواد غذایی از طریق خاک نفوذ می كنند ، فقط آنها را در طبیعت نگذارید و به پلاستیک ها كه “بعضی اوقات” غیر ضروری هستند ، بگویید “نه”.

رضایی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر بیماری عروق ویروس کرونا قلب در کشور به یک معضل تبدیل شده و منجر به بروز بحران در مصرف پلاستیک شده است و مصرف محصولات پلاستیکی به بهانه سلامتی از دستکش تا کیسه های پلاستیکی به شدت افزایش یافته است که این امر عواقب آن را به همراه دارد محیط.” به گفته کارشناسان ، در برخی موارد میانگین عمر مفید هر کیسه پلاستیکی کمتر از 15 دقیقه است ، اگر اقدامی برای کاهش مصرف پلاستیک صورت نگیرد ، با بحران جدی روبرو خواهیم شد.
تولید ضایعات پلاستیکی؛ فاجعه محیطی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان گفت: یک کیسه پلاستیکی از یک سوپر مارکت ، یک کیسه دیگر از یک نانوایی یا چند کیسه از میادین میوه و تره بار از جمله هزینه های تعریف شده هرکدام از ما در طول روز است که با کمی آگاهی و اراده گزارش می شود. . نه به صفر بلکه به حداقل.

وی افزود: استفاده از سبدهای پلاستیکی ، حصیری و بوم که یادآور بسیاری از ما از گذشته و کودکی است ، فراموش نشده است ، اما آنها باید با کیسه های پلاستیکی و ظروف جایگزین شوند. هم اکنون کمتر کسی از پارچه و سبدها برای خرید نان استفاده می کند و مردم احتمالاً نان نایلونی خریداری می کنند.
رضایی اظهار داشت: از طرف دیگر استفاده از ظروف یکبار مصرف برای مهمانی ها و مسافرت ، طبق آمار ، ایران را به یکی از 10 کشور پر مصرف در زمینه ظروف یکبار مصرف تبدیل کرده است و بی توجهی به مصرف نایلون و پلاستیک باعث شده است. حداکثر روزانه 58 هزار تن زباله باید در شهرها و روستاهای کشور تولید شود که با استانداردهای بین المللی و میزان زباله تولید شده در کشورهای صنعتی فاصله دارد.
وی تصریح کرد: استفاده زیاد از ظروف پلاستیکی و تمایل افراد به مصرف این ظروف به دلیل سبک بودن ، استفاده ارزان و یکبار مصرف آنها ، تأثیر منفی بر محیط و سلامتی بدن می گذارد. قرار دادن ظروف پلاستیکی در صورت وجود هوای گرم یا بسیار سرد باعث کاهش کیفیت مواد غذایی می شود. با این حال ، مردم هنوز هم تمایل به مصرف این ظروف دارند.
وی ابراز نگرانی کرد: “امروزه استفاده بیش از حد از پلاستیک به رفتاری ریشه در عدم آگاهی و سازوکارهای مناسب تفکیک زباله تبدیل شده است.”

رضایی خاطرنشان کرد: در صورت جمع آوری پلاستیک های قابل بازیافت و در چرخه بازیافت قرار می گیریم ، میزان ضایعات پلاستیک باقیمانده در طبیعت کاهش می یابد و به این ترتیب آنها به چرخه تولید باز می گردند.
جدایی از مبدا موضوعی است که مورد غفلت مسئولان و شهرداری ها قرار گرفته است و همین امر باعث شده تا زباله های پلاستیکی در مخلوط با سایر زباله ها جمع آوری شده و یا از طریق رواناب سطحی به زمین های کشاورزی برسند که در صورت مراجعه و تلاش برای اجرای برنامه ها برای جداسازی زباله باید در دستور کار باشد. مشکل زباله و آلودگی آن به حداقل می رسد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا