اقتصادیبرترینهای کسب و کار

قیمت دستگاه تولید لیوان یکبار مصرف پلاستیکی دست دوم

مراحل ساخت ظروف یکبار مصرف

مراحل ساخت ظروف یکبار مصرف – امروزه انواع ظروف یکبار مصرف نفوذ بسیاری در زندگی روزمره انسان ها پیدا کرده است. بنابراین شناخت خط تولید و شناخت مراحل ساخت ظروف یکبار مصرف ، راه اندازی کارخانه ظروف یکبار مصرف و دستگاه تولید لیوان کاغذی مفید به نظر می رسد. در این مقاله برآنیم تا شما را با مراحل تولید انواع ظروف یکبار مصرف  که یکی از پر کاربردترین ابزار مورد استفاده در زندگی بشری است، آشنا سازیم. ظروف یکبار مصرف از کاغذ، پلاستیک و مقوا ساخته شده و به صورت بطری، لیوان، بشقاب و …. از پلیمر های گوناگون ساخته شده است.

مواد پلیمری در بسیاری از امور که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با سلامت انسان ها سر و کار دارد، مورد استفاده قرار گرفته اند؛ به طوری که گاهی حیات انسان ها در بسیاری از علوم مخصوصا علم پزشکی وابسته به همین مواد پلیمری است. در بین کاربردهای فراوان و مختلف مواد پلیمری، ظروف یکبار مصرف نقش ویژه ای در زندگی ما انسان ها را به خود اختصاص داده است.

نحوه ساخت ظروف یکبار مصرف

استفاده درست از ظروف یکبار مصرف پلیمری و اهمیت تفکیک زباله از مبدأ توسط مردم و فرهنگ سازی کردن آن بر اساس دستورالعمل های موجود و همچنین توجه ویژه به بازیافت صحیح ظروف یکبار مصرف پلیمری توسط کارشناسان و مسئولین مربوطه امری ضروری است.

تشریح تولید ظروف یکبار مصرف

فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف توسط دستگاه تولید لیوان کاغذی در اصفهان به یک شکل بوده و تنها در استفاده از ماشین آلات و روش های فرعی بکار برده شده متفاوت است. فرآیند اصلی تولید در دو مرحله خلاصه می شود. ابتدا مواد اولیه مورد نظر اعم از: گرانول و پودر و…. در دستگاه اکسترودر تبدیل به ورق شده و سپس ورق مورد نظر به شکل دلخواه تبدیل می شود.

به طور کلی در کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف ، تولید ظروف یکبار مصرف از دو طریق صورت می گیرد:

  1. تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید نیمه فرمینگ
  2. تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید ترموفرمینگ

تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید نیمه فرمینگ

در این نوع خط تولید، تمامی فرآیند تولید و آماده سازی در یک دستگاه انجام می گیرد. مواد اولیه که به شکل گرانول پتروشیمی در بخشی از خط تولید به نام اکسترودر، ذوب شده و تبدیل به ورق گرم می شود. قبل از سرد شدن این ورق، البته با توجه به امکانات و نوع این دستگاه، بدون یکنواخت شدن مواد، ورق گرم وارد بخش پرس شده و در زیر قالب عملیات فرم دهی ورق و تولید نوع مورد نظر ظروف یکبار مصرف قرار می گیرد.

اکسترودر چیست؟

اکتروژن یکی از راه های شکل دهی  می باشد که برای کاهش سطح مقطع و کاهش ضخامت مواد به کار برده می شود. این عملیات توسط دستگاه اکترودر انجام می شود و به دو نوع تک ماردونه و دو ماردونه تقسیم می شود. اکسترودر سه قسمت مجزا به نام: ناحیه تغذیه، ناحیه تراکم و فشردگی و ناحیه اندازه گیری و سنجش دارد.

تولید ظروف یکبار مصرف با سیستم تولید ترمو فرمینگ

در این نوع تولید، محصول با کیفیت بالاتری نسبت به تولید با سیستم نیمه ترموفرمینگ حاصل می شود. در تولید با سیستم ترمو فرمینگ برخلاف تولید با نیمه ترموفرمینگ دو دستگاه در حال انجام فرایند می باشند. به این صورت که در دستگاه اول مواد اولیه(گرانول و پودر و…) به ورق تبدیل شده و به صورت رول تولید می شوند و در دستگاه دومی که پرس ترمو فرمینگ نام دارد، ورق تولید شده را با عبور دادن در کوره و رساندن به درجه حرارت استاندارد جهت فرم گیری وارد بخش پرس شده و در زیر قالب تولید ظروف قرار می گیرد. این روش یکی از فرآیندهای پیشرفته برای شکل دهی به محصولات پلاستیکی می باشد که از فشارهای مثبت هوا جهت وارد کردن نیرو بر ورق گرم برای قالب گیری استفاده می شود.

مراحل ترمو فرمینگ به تفکیک:

  1. ورقه پلاستیک گرم می شود.
  2. ورق های گرم شکل خاصی به خود گرفته است.
  3. اشکال برش داده می شوند.

علاوه بر ظروف یکبار مصرف در تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی مثل جباب های پلاستیکی، جداره داخلی یخچال، داشبورد خودرو ها، جای تخم مرغ، محصولات کشاورزی و پزشکی از روش ترمو فرمینگ استفاده می شود.

مزایای فرآیند ترمو فرمینگ

چون دمای قالب و فشار اعمال شده در فرایند فرم دهی بسیار پایین است، قالب های شکل دهی حرارتی (ترمو فرمینگ) هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زمان مقرون به صرفه می باشد.

روش تولید ظروف پلاستیکی

قطعات پلاستیکی به جزئی لاینفک در زندگی مردم تبدیل شده اند و از این محصولات در اغلب صنایع استفاده می شود. محصولات و قطعات پلاستیکی مانند انواع نایلون، ظروف پلاستیکی، بطری و غیره در جای جای زندگی ما مشاهده می شوند. اما سوالی که ایجاد می شود این است که این قطعات و ظروف چگونه تولید می شوند.

تولید قطعات و ظروف پلاستیکی با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته، دستگاه های قالب گیری و انواع دستگاه بادکن پت انجام می شود. قالب گیری ظروف پلاستیکی تو خالی و ظروف پلاستیکی یک بار مصرف کمی متفاوت است و با استفاده از دستگاه های متفاوتی انجام می شود. در ادامه این متن قصد داریم به فرآیند تولید انواع ظروف و قطعات پلاستیکی و معرفی رایج ترین روش های تولید این محصولات بپرازیم.

قالب گیری و تولید قطعات پلاستیکی

برای تولید قطعات پلاستیکی متنوع که می توانید انواع آن ها را در محیط زندگی خود مشاهده کنید، مانند ظروف پلاستیکی، بطری های تو خالی، قطعات خودرو، فطعات پلاستیکی به کار رفته در لوازم خانگی و غیره را اغلب با استفاده از 3 روش قالب گیری رایج تولید می کنند که در زیر این سه روش را نام برده و به اختصار معرفی می کنیم.

قالب گیری دمشی

قالب گیری دمشی اغلب برای تولید قطعات توخالی مانند انواع بطری ها استفاده می شود. در این روش مواد اولیه درون قالب قرار گرفته و حرارت داده می شود و سپس با استفاده از دمش باد درون قالب محصول را به شکل قالب در می آورند و در نهایت نیز خنک و از قالب خارج می کنند.

قالب گیری تزریقی

قالب گیری تزریقی یکی از معروف ترین انواع تولید قطعات پلاستیکی است که از آن می توان برای تولید انواع قطعات پلاستیکی تو خالی و غیره از جمله لوازم خانگی ، سبد میوه، سپر خودرو ، قطعات خودرو و غیره استفاده  کرد. در دستگاه تزریق پلاستیک مواد پلاستیکی مذاب به درون قالب تزریق می شود و با خنک کاری به شکل قالب در می آورند.

قالب گیری فشاری

قالب گیری فشاری یکی از دیگر روش های پرکاربرد تولید قطعات پلاستیکی است که بیشتر جهت تولید ظروف یکبار مصرف ، کامپوزیت ها و فایبر گلاس ها اسنفاده می شود. این روش معمولا برای شکل دهی لاستیک ها و ترموست ها است ، اما برای تولید قطعات پلاستیکی می توان آن را  مورد استفاده قرار داد. در این روش مواد پلاستیکی در حفره پایین قالب قرار می گیرد و با پرس توسط فک بالایی و اعمال گرما و فشار، شکل قالب را به خود خواهد گرفت.

تولید ظروف پلاستیکی یکبار مصرف

ظروف پلاستیکی را اغلب به دو روش دیگر نیز با نام های نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ نیز تولید می کنند. این دو روش از رایج ترین روش های تولید ظروف یکبار مصرف و برخی از ظروف خاص مانند گلدان ها و قالب های پلاسنیکی دیگر هستند.

روش نیمه فرمینگ

در این روش برای تولید قطعات پلاستیک، مواد اولیه را به شکل گرانول پتروشیمی در اکسترودر ذوب می کنند و به یک ورق گرم تبدیل می کنند و قبل از اینکه ورق سرد شود آن را وارد دستگاه پرس کرده و به آن حالت می دهند. در این روش تنها می توان از مواد پلی استایرن یا هایم پک برای تولید ظروف یک بار مصرف استفاده شود.

روش ترموفرمینگ

این روش از روش نیمه فرمینگ با کیفیت تر است و این سیستم در حال حاضر در ایران جهت تولید ظروف پلاستیکی رواج بیشتری دارد. در این روش ابتدا گرانول ها تبدیل به ورق شده و آن ها را رول می کنند. سپس ورق ها با عبور از کوره ها و رسیدن به درجه حرارت مورد نیاز آن ها را برای فرم گیری آماده می کنند و سپس به قسمت پرس وارد شده و در زیر قالب، عملیات تولید ظروف انجام می گردد. از مزایای این روش نسبت به روش نیمه فرمینک قابلیت استفاده از انواع مواد اولیه است. در دستگاه ترموفرمینگ انواع مواد اولیه از جمله پلی پروپلین، پی وی سی، پت و پلی اتیلن و حتی مواد گیاهی را می توان برای تهیه قطعات مختلف استفاده کرد.

جمع بندی

با توجه به اهمیت ظروف پلاستیکی در زندگی ما و اینکه این محصولات امروزه کاربرد فراوانی در زندگی و در صنایع مختلف دارد، نحوه تولید آن ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه روش های بسیاری برای تولید قطعات پلاستیکی با مواد اولیه مختلف استفاده می شود. هر یکی از این روش ها دارای مزایا و معایبی است. در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین روش های تولید قطعات پلاستیکی از جمله ظروف پلاستیکی پرداختیم و رایج ترین روش ها را برای شما به اختصار معرفی کردیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.iran-cup.com مراجعه فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا