اقتصادی

تدوین برنامه ۱۰ ساله فناوری و فرآوری گیاهان دارویی در کشور

برنامه 10 ساله توسعه فعالیتهای فناوری در زمینه گیاهان دارویی و رشد صنعت محصولات صنعتی گیاهی توسط مرکز توسعه علم و فناوری گیاهان دارویی و دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است.

به گزارش مجله زنده خبری ، به منظور تعیین شاخص های مناسب برای کنترل و نظارت تخصصی در روند تولید بذر و نهال گیاهان دارویی ، تدوین استانداردهای لازم در زمینه گیاهان دارویی یکی از اقدامات مهم در نظر گرفته شده است. به همین منظور ، این برنامه استاندارد سازی 10 ساله در این زمینه تدوین شده است.

در برنامه 10 ساله فناوری و فرآوری بذرها و اندام های رویشی گیاهان دارویی ، سعی در تعیین اولویت های مهم و اختصاص کلیه حمایت ها برای تکمیل زنجیره ارزش است. فعالیتهای اصلی پروژه از نظر نصب اولویت دار در سه محور انجام می شود. ثبت منابع ژنتیکی گیاهی و انواع محلی و محلی گیاهان دارویی یکی از این محورها است.

همچنین تهیه استانداردهای مزرعه ای و بذر ، نهال ها و نهالستان های گیاهان دارویی و تهیه پروتکل ها و دستورالعمل های کنترل و صدور گواهینامه بذر و نهال گیاهان دارویی از دیگر اهداف این پروژه است.

صنعت گیاهان دارویی و استخراج روغنهای اساسی و مواد موثره از این گیاهان از جمله صنایعی است که به سطح بالایی از فناوری نیاز دارد. در واقع ادامه کار در این صنعت با استفاده از روش های سنتی امکان پذیر نیست ، بنابراین این برنامه 10 ساله می تواند زمینه مناسبی را برای ورود فناوری بیشتر به این حوزه فراهم کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت سنتی علوم و فناوری در تلاش است تا با مشارکت در اسناد راهبردی افقی روشن برای هزاران فعال در زمینه اکولوژی گیاهان دارویی فراهم کند و برنامه ها قرار دادم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا