بین المللی

مذاکره مجددی درباره برجام در کار نیست/نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام امروز برگزار می‌شود

به گزارش مجله زنده خبری ، سعید حاتب زاده صبح امروز در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود که به صورت عملی برگزار شد ، تولد حضرت زینب (س) و روز پرستار و همچنین شب یلدا را تبریک گفت و توسعه سیاست خارجی طی یک هفته گذشته را تشریح کرد ، گفت: امروز ساعت 11:30 صبح جلسه غیر رسمی وزرای خارجه عضو برجام به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود. این جلسه به موضوعات خاص برجامی نخواهد پرداخت ، بلکه مجموعه وقایع طی چند ماه گذشته را بررسی خواهد کرد.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران سفر می کند. همچنین روز شنبه ، شاهد افتتاح دومین ایست بازرسی مرزی بین ایران و پاکستان بودیم که از زمان افتتاح پروژه خواف-هرات ، پیشرفت بزرگی است که نشان دهنده توجه ویژه ایران به همسایگان است.

این دیپلمات با اشاره به مکالمه تلفنی ظریف با وزرای خارجه پرتغال و سوئد در مورد رویدادهای منطقه ای ، بین المللی و دو جانبه گفت: “ما هفته گذشته شاهد احضار سفیران آلمان و فرانسه نیز بودیم.” علاوه بر این ، وزرای خارجه ایران و ترکیه پس از گفتگوها در باکو گفتگوهایی انجام دادند.

وی با اشاره به سفر سید عباس اراچی در روز جمعه گذشته به افغانستان و عمان گفت: سند همکاری همه جانبه ایران و افغانستان به نقطه قابل قبولی رسیده است.

ما در مورد نتیجه مذاکره مجدد نخواهیم کرد

حاتب زاده با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه در مورد آمادگی ایران برای مذاکره بدون مذاکره گفت: آنچه وزارت خارجه بطور مداوم و بدون ابهام بیان کرده این است که شورای امنیت سازمان ملل موضوعی است که مورد رسیدگی ، توافق ، امضا و امضا قرار گرفته است. نهایی شد “. باز می شود و نمی شود. قطعنامه 2231 روشن است.

وی گفت: برخی از افراد علاقه مند به تغییر هستند. در مورد سایر موضوعات فرعی ، ایران با حداکثر مقاومت نشان داده است که با هیچکس درباره امنیت ملی و منافع عالی خود مذاکره نخواهد کرد. بنابراین ، این گمانه زنی ها با واقعیت ها مطابقت ندارند. ایران اولویت های دفاعی خاص خود را دارد و براساس آن عمل می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر وزیر نفت به روسیه و برخی اظهار نظرها در مورد فروش 4.5 میلیون بشکه نفت ایران به روسیه اظهار داشت: “من این جزئیات را نشنیده ام و نمی دانم این تعداد زیاد باشد.” البته چنین سفرهایی معمول است. سهم ایران از فروش نفت مشخص است و ایران در تلاش است سهم خود را تأمین کند و حقوق خود را بازیابد.

چارچوب فنی روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید حفظ شود

حاتب زاده درباره اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در شورای اروپا گفت: روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید در این چارچوب حفظ شود. هر زمان که آژانس از نظر فنی به این رابطه نگاه می کرد ، رابطه مشخص و عملی بود.

وی ادامه داد: گروسی گفت منظور وی از آنچه گرفته شده نیست ، و ما تفسیر آنها را می پذیریم ، اما توصیه ما به آژانس بین المللی انرژی هسته ای این است که از موضوعات سیاسی و فشارها دور بماند تا شأن و وزن آژانس انرژی هسته ای و همکاری های فنی حفظ شود. ایران آژانس نگهداری می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه کانادا در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: در صورت وقوع حادثه ، سقوط هواپیمای اوکراینی ، همه نهادهای جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه ناراحت هستند. همه آنها فرزندان ملت هستند و هیچ شبانه روزی نیست که ما از این بابت ناراحت باشیم. وزارت امور خارجه همچنین به دنبال روشن کردن مقیاس موضوع در بالاترین سطح است.

رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی به تأخیر نمی افتد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمام مراحل تحقیق توسط مراکز فنی و قضایی پیگیری می شود ، افزود: علی رغم همه غم و اندوه ناشی از این حادثه ، نهادهای جمهوری اسلامی به تأخیر نیفتاد امروز و فردا گزارش فنی این داستان به صورت آنلاین منتشر می شود.

حاتب زاده گفت که وزارت خارجه در تلاش است تا با حداکثر شفافیت پیش برود. متاسفم که سیاستمداران سیاست زده کانادایی از غم و اندوه می خواهند با خود تجارت کنند.

کانادا حمایت بیشتری از جلوگیری از شیوع این دارو به مردم ایران داشته است

وی افزود: من به وزیر امور خارجه و دولت کانادا هشدار می دهم که مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیرند. آنها به همراه رژیم کاخ سفید بیشترین حمایت را در جلوگیری از دریافت مواد مخدر از ملت ایران داشتند. من از وزیر امور خارجه و دولت کانادا می خواهم که دیپلماتیک باشند و مرزهای خود را بشناسند ، در غیر این صورت پاسخ متفاوتی دریافت می کنند.

حاتب زاده در پاسخ به سوالی درباره افتتاح گذرگاه مرزی دوم بین ایران و پاکستان گفت: یکی از اولویت های ما حسن همجواری بود و در این زمینه پروژه های مهمی را توسعه داده ایم. ما مرزهای فعال در مرز غربی داشتیم ، اما فقط یک مرز فعال با پاکستان داشتیم. این موضوع در سفر وزیر خارجه به پاکستان مطرح و تصویب شد. این گذرگاه به طور همزمان مسیر بین ایران و پاکستان را کوتاه می کند و برای توسعه مرز و ایجاد امنیت ، ثبات و توسعه کلید خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما این مسیر را در امتداد مرزهای شرقی ادامه خواهیم داد ، گفت: “ما امیدواریم که روابط تجاری منطقه ای خود را در این مسیر به سطح قابل قبولی برسانیم. ما در منطقه روابط تجاری داریم که قبلا وجود نداشته است ”

وی با اشاره به وضعیت یک شهروند ایرانی مقیم غزه که می خواست به ایران بازگردد ، گفت: “یک اصل اساسی وجود دارد که همه ایرانیان حق قانونی داشتن گذرنامه و کارت شناسایی ایرانی را دارند.” هیچ کس نمی تواند این حق را از آنها سلب کند. البته آنها باید اثبات کنند که ایرانی هستند. مسیر کنسولی در این زمینه شناخته شده است. دریافت گذرنامه منعی نداریم.

حاتب زاده درباره اظهارات اخیر جک سالیوان در مورد شرایط آمریکا برای بازگشت به ایالات متحده گفت: “من باید از نزدیک اظهارات سالیوان را بررسی کنم.” ایالات متحده به شدت تعهدات خود را تحت قطعنامه 2231 نقض می کند و باید به تعهدات خود تحت شورای امنیت سازمان ملل بازگردد. ما باید این عمل را ببینیم ، نه فقط در کلمات. اگر طرف مقابل به تعهدات خود برگردد ، ما نیز از کاهش تعهدات باز خواهیم گشت.

تصمیم نهایی در مورد واکسن ویروس کرونا توسط وزارت بهداشت گرفته می شود

وی در مورد تلاش های اخیر برای خرید واکسن ویروس کرونا گفت: وزارت امور خارجه مسئولیت خاصی در منطقه اینچینا دارد و آن این است که دستگاه های مسئول وظیفه خود را به درستی انجام می دهند. در مورد کرونا ، رئیس جمهور هر هفته موضوع را دنبال می کند. موضوع واکسن از مجاری مختلف دنبال شده است. البته وزارت بهداشت نیاز به توضیح دارد. مسیرهای درخواستی وزارت بهداشت بدون وقفه به پایان رسید و حتی توصیه هایی نیز داشتیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه های وزارت امور خارجه اضافه کرد: “در مورد واکسن ها ، این اولویت سفرهای آقای ظریف مانند کوبا و چین است.” البته خرید واکسن از Kovacs نیز کنترل می شود تا واکسن به دست افراد برسد. البته تصمیم نهایی توسط وزارت بهداشت اتخاذ می شود.

خطیب زاده در مورد سفر ظریف به باکو گفت: سفر وزیر خارجه منطقه ای بود و قطعاً انجام می شود. مطمئناً باید مقدمات این کار فراهم شود ، اما عدم انجام این کار باعث قطع ارتباط و تماس نمی شود. ما امیدواریم که بتوانیم شرایط سفر را درک کنیم.

وی با اشاره به سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به تهران گفت: علاوه بر مشکلات جدی مرزی با جمهوری آذربایجان ، از امکانات مشترکی برای شهرهای آزادشده برخوردار هستیم و این سفر برای دستیابی به توافقات مقدماتی در این زمینه مهم است.

تکمیل ….

311312

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا