اجتماعی

مهریه؛ مکانیسمی جبرانی برای حقوق نداشته

به گفته یک جامعه شناس زن ، برخی از زنان در حال حاضر برای جبران مهریه برای جبران سلب حقوق خاصی در ازدواج ، که مانع ازدواج مجدد مردان یا اعمال حق طلاق آنها می شود ، یا اگر یک مرد با اگر زن موافق طلاق نیست ، زن می تواند مهریه را وسیله ای برای دستیابی به حق طلاق قرار دهد. به عبارت دیگر ، مهریه برای زنان مکانیسمی جبرانی است که باید جبران محرومیت آنها از برخی حقوق را داشته باشد ، در حالی که محرومیت اقتصادی از زنان نیز می تواند یکی از عواملی باشد که آنها را به مطالبه مهریه ترغیب می کند.

سیمین کاظمی در مصاحبه با مجله زنده خبری ، وی با بیان اینکه یکی از مطالبات زنان برابری قانونی در خانواده است ، اظهار داشت: در واقع ساختار اجتماعی و اقتصادی زنان را از حقوق محروم می کند و در عوض بار زندگی را بر دوش مردان می گذارد. در چنین شرایطی طبیعی است که زن بخواهد فقط از دری که قانون برایش باز کرده استفاده کند. اگر زن و مرد در جامعه از حقوق و منابع مساوی برخوردار باشند ، مهریه ثروتی غیرمنتظره ، غیرقانونی و غیرقابل دفاع است ، اما در شرایط فعلی که زنان از آن محروم هستند ، مهریه مهم و تنها راه حل زنان است.

القا اشتغال و جهیزیه غیرضروری زنان برای حمایت از زنان پس از طلاق

به گفته وی ، یکی از دلایل جهیزیه زنان وضعیت شغلی آنها است. در جامعه زنان ما این ایده القا می شود که اشتغال برای زنان غیرضروری است و بنابراین زنان فرصت شغلی کمی دارند. فقط حدود 18٪ از کارمندان زن هستند. بنابراین ، راه زندگی زنان برای ازدواج این است که ازدواج کنند و به عبارت دقیق تر ، مردی که در نقش شوهر است باید هزینه زندگی خود را بپردازد و مهریه را پس از طلاق به عنوان نگهداری در آینده تعیین کند.

کاظمی همچنین گفت که زنان می خواهند در طلاق ، ترک کشور ، حضانت فرزند ، ادامه تحصیل و اشتغال از حقوق مشابه مردان برخوردار شوند. این قانون به طور یکجانبه چنین حقوقی را به مردان می داد و به نوعی مردان را کاملاً تحت کنترل زنان قرار می داد ، زنانی که می توانستند هر زمان که بخواهند برای زنان و آینده آنها تصمیم بگیرند.

معایب حقوقی و محرومیت اجتماعی دو عامل روی آوردن به مهریه است

وی معتقد است که هم کمبودهای قانونی زندگی مشترک و هم محرومیت های اجتماعی و اقتصادی زنان ، مهریه را به عنوان راه حلی برای زنان مهم کرده است. اگر زنان ، مانند مردان ، حق اشتغال و درآمد ، داشتن ارثی یکسان و برخورداری از حقوق برابر در قرارداد ازدواج را داشته باشند ، تعیین مهریه دیگر موضوعی ندارد و باید فوراً توسط قانون برداشته شود.

این جامعه شناس زن ادامه داد: یک مرد می تواند یک زن را طلاق دهد ، او می تواند زن دیگری را هر زمان که بخواهد بردارد ، او را از زندگی با فرزندانش محروم کند ، از خروج وی از کشور جلوگیری کند و یا حتی از خانه خارج شود ، او می تواند از کار زن جلوگیری کند و اجازه نده که درس بخونه از طرف دیگر ، در عقد نکاح نیز موضوع مهریه به عنوان فرصتی برای زنی که زن و مرد برای آن توافق می کنند ذکر شده است و مرد موافقت می کند جهیزیه را به اشکال مختلف به زن بدهد که یکی از آنها سکه است.

ضعف سیستم اجتماعی و حقوقی ، دلیل سو abuse استفاده از مهریه توسط برخی از زنان

این فعال زنان در مورد سو ab استفاده هایی که برخی از زنان هنگام تعیین جهیزیه سنگین انجام می دهند ، توضیح داد: ابتدا باید توجه داشت که این روش چقدر رایج است و چند درصد از زنان بدون هدف زندگی مشترک فقط می خواهند جهیزیه خود را انجام دهند. در واقع ، ما نمی توانیم یک قاعده کلی را با استثنا قضاوت کنیم. مهریه در سیستم حقوقی ماقبل مدرن و در جامعه سنتی تحت سلطه احساسات طراحی شده است و کارکردهایی قابل مقایسه با چنین جامعه ای دارد ، اما اکنون می توان به جامعه ای نیمه مدرن که در آن عقلانیت و محاسبه عقلانی ظهور می کند ، نقل مکان کرد. انتظار می رود عملکردهای آن تغییر کند یا اختلالات عملکردی آن ظاهر شود.

به گفته وی ، این واقعیت که زنان خواهان استفاده از تنها قدرتی هستند که قانون به آنها اعطا کرده است – مهریه ، به روشی غیرمعمول ، به دلیل ضعف سیستم اجتماعی و حقوقی است که نتوانسته قوانین و حقوق زن و مرد را بر اساس واقعیات و نیازها بنا کند. جامعه مدرن تدوین کردن.

حبس مردان بدهکار مهریه ای در زندگی زنان باز نمی کند

کاظمی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره حبس مردان به دلیل مهریه گفت: “مردان نمی توانند تعهدی را که از ابتدا جامعه به آنها تحمیل شده بود انجام دهند و آنها آن را در دوران ازدواج پذیرفتند ، و در نتیجه بسته شود ” این اساساً ناخوشایند است و پیامدهایی دارد. از طرف دیگر ، فقط با بستن یک مرد هیچ گشایشی در زندگی زن وجود ندارد. رویکرد به موضوع مهریه نه می تواند از حبس یک مرد دفاع کند و نه می تواند از محرومیت از حق زنان چشم بپوشد. به همین دلیل است که لازم است به ریشه های این مشکل توجه شود و مشکل به طور ریشه ای حل شود. مردان نباید به زندان بروند ، و زنان نباید بدون هیچ گونه حقوق و منابع مالی رها شوند ، باید هر دو طرف قضیه دیده شود.

تقسیم کار بر اساس جنسیت و محدودیت های زنان

این جامعه شناس زنان همچنین گفت: وضعیت برابری حقوقی در کشورهای مختلف متفاوت است ، تقریباً در همه جوامع تقسیم جنسیت کار وجود دارد و تا حدی این وضعیت زنان را تحت تأثیر قرار داده و زنان را به خانواده محدود کرده و برخی از آنها را محروم کرده است. حقوق. در تقسیم کار بین دو جنس ، نقش معیشت به مردان و نقش خانگی به زنان اختصاص داده می شود و این تقسیم کار در مقایسه با مردان زمینه اقتصادی وابسته ای را برای زنان ایجاد می کند. چنین تقسیم کار به خودی خود نابرابری جنسیتی را تسهیل می کند. پس از کشمکش های فمینیست ها و فعالان حقوق زنان و مطالبات توده های زنان در کشورهای مختلف ، حداقل تلاش شده است قوانینی تدوین شود که حقوق زنان را تضمین کند یا شرایط دستیابی به برخی حقوق توسط زنان را فراهم کند. .

وضعیت نامطلوب مهریه و لزوم برخورد با آن برای جلوگیری از عواقب جدی آن

کاظمی افزود: موضوع مهریه در حال حاضر وضعیت نامطلوبی است ، زیرا با گسترش گرانی و فقر ، تعداد مردانی که نمی توانند جهیزیه را پرداخت کنند افزایش یافته و این آنها را به زندان می اندازد. از طرف دیگر ، در بعضی موارد ، کل زندگی اقتصادی زنان در آستانه طلاق به مهریه بستگی دارد. چنین وضعیتی مستلزم مداخله و حل و فصل است و بدیهی است مداخله در این رابطه هنگامی منجر به نتایج مثبت می شود که هر دو طرف قرارداد ازدواج تحت حمایت قانون قرار گیرند.

این جامعه شناس زنان در پایان اظهار داشت: در بیانیه فعالان حقوق زنان در مورد مهریه ، امضا کنندگان راه حل هایی را پیشنهاد کردند که می تواند برای یک راه حل عادلانه برای این مسئله مفید باشد که به جای مهریه ، تصمیم برای نصف دارایی و زنان برای برخورداری از حقوق برابر. با مرد ، اگر مرد قادر به پرداخت مهریه نباشد و زن شرایط مالی قابل قبولی نداشته باشد ، مهریه توسط خزانه به او پرداخت می شود ، زن پس از طلاق مسکن ، فرصت های شغلی ، حقوق بازنشستگی و بیمه خواهد داشت. و … که یکی از آن تصمیمات است. بی توجهی به حقوق زنان مطلقه می تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد که باید در هر تصمیم مهریه مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا