اقتصادی

یک توضیح درباره پرونده بابک زنجانی

وزیر اسبق نفت درباره پرونده بابک زنجانی توضیح داد و گفت: “من فکر می کنم ارتفاع پرونده بابک زنجانی یک متر است. بیش از 25 دادگاه رسمی در این زمینه تشکیل شده و این پرونده در اختیار وزارت اطلاعات بوده است. برای هشت سال گذشته فکر نمی کنم هیچ یک از کارگران نفت در پرونده بابک زنجانی متهم شده باشند.

به گزارش مجله زنده خبری ، رستم گاسمی در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بابک زنجانی در جمع خبرنگاران گفت: من بارها نظر خود را در مورد بابک زنجانی ابراز کردم اما باز هم می گویم ؛ در دوره بدون تحریم ، شرکت ملی نفت ایران سالها نفت ایران را به دولت فروخت. با ظهور پدیده تحریم ها ، شرایط فروش نفت به کشور عادی نبود و امروز شرایط فروش نفت تحت تحریم طبیعی نیست.

وی با بیان اینکه “ما شرایطی را فراهم نکرده ایم که بخشهای خصوصی خصوصی بتوانند در شرایط مختلف نفت در کشور بفروشند” ، اظهار داشت: “بابک زنجانی به عنوان خریدار در زمان تحریم ها به شرکت ملی نفت و شرکت های تحت پوشش تأسیس مراجعه کرد. با اجازه شورای عالی. برای امنیت ملی نفت خریداری کرد.

گاسمی ، با بیان اینکه قابل اعتمادترین معامله تجاری در جهان LC است ، گفت: “وقتی آقای زنجانی نفت می خرد ، او از یک بانک مستقر در خارج از کشور LC را ارائه می دهد تا زمانی که LC را به شرکت ملی نفت بفروشد.” حتی بیش از 60٪ از مدیریت این بانک متعلق به یکی از بزرگترین بانکهای کشور بود که اتفاقاً بیش از 70 تا 80 درصد وام های وزارت نفت در این بانک داشت.

وی افزود: آقای زنجانی قبل از سررسید کل بانک را خریداری کرد و هم مالک بانک شد و هم مالک LC.

وزیر پیشین نفت با بیان اینکه در همان زمان این بانک نیز مورد تحریم قرار خواهد گرفت و آنچه در ادامه اتفاق می افتد و در نهایت تمام اقدامات انجام شده این است که وزارت نفت خروج وی را ممنوع کرده است ، گفت: سازماندهی کارشناسان اقدامات لازم در زمینه کار قضایی باید برای شناسایی اموال و همزمان با شناسایی اموال او انجام شود.

وی ادامه داد: در واقع در دولت دهم ما وی را به دادگاه معرفی كردیم و نكته مهم این است كه كاری كه باید در زمینه اقدامات قضایی انجام می گرفت كاملاً طبیعی است اما مهمتر از همه این است كه باید بازگشت آن پول “پولی که وجود دارد و باید آزمایش شود ، این پول همراه با اقدامات قانونی به کشور بازگردانده شد.

گاسمی با بیان اینکه معتقد است ارتفاع پرونده بابک زنجانی یک متر است ، گفت: بیش از 25 دادگاه رسمی در این زمینه تشکیل شده و این پرونده از هشت سال گذشته در اختیار وزارت اطلاعات این دولت بوده است. سالها که هیچ کارگر نفتی در پرونده بابک زنجانی متهم نشده است.

وی با بیان اینکه به هر حال در شرایط تحریم خطرات و مشکلاتی وجود دارد و اکنون وزارت نفت در تلاش است نفت را بفروشد اما در پشت صحنه نیز خطرات وجود دارد و بابک زنجانی یکی از این خطرات است ، افزود: اما نکته مهم این است که در سالهای 1390 و 1391 ، هنگامی که تحت تحریم ایالات متحده ، سازمان ملل و اروپا بودیم ، نزدیک به 160 میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین فروش نفت در 100 سال گذشته است.

وزیر سابق نفت در پاسخ به سوالی درباره فروش نفت گفت: “از آنجا که مهندس زنگنه در مجلس اعلام کرد که آقای گاسمی نه تنها 90٪ بلکه 100٪ نیز در وزارت نفت است ، به حق گفت که ما در حال بحث و گفتگو در مورد فروش نفت هستیم تا به ما کمک کنیم وزارت نفت و بخش قابل توجهی از نفت را در کشور به فروش می رساند.

قاسمی در مورد واردات گاز از ترکمنستان گفت: ما قبلاً از این کشور گاز وارد می کردیم و بدهی هم داشتیم که باید پرداخت می شد. گاز ترکمنستان برای ما یک مزیت داشت ، ارزان بودن آن نسبت به صادراتی که داشتیم و از سوآپ نیز برخوردار بودیم اما به دلایلی متوقف شد. در آن زمان که ما در صادرات و واردات با مشکلات بانکی روبرو بودیم ، من سفری به ترکمنستان داشتم و با رئیس جمهور آن کشور دیدار کردم و توافق کردم که موافقت کنم به آنها پول کالا بدهم ، که معامله خوبی بود و موفق شدیم تعداد زیادی اتوبوس ، لوله. به جای درخواست نفت و مواد شیمیایی به ترکمنستان صادر کنید.

وی با بیان اینکه این خلوص دو مزیت دارد ، اول اینکه گاز به کشور وارد شد ، دوم اینکه توانستیم محصولات کشور را بفروشیم و تولیدکنندگان را شرکت گاز پرداخت کرد ، گفت: تحویل دادیم.

وی در مورد مقصد صادرات نفت در شرایط فعلی گفت: “هیچ دلیلی برای اعلام نقطه فروش وجود ندارد ، اما به دلیل روابط ما با برخی کشورها نفت را به همان کشورها صادر می کنیم که رقم خوبی است و اطلاعات در شرکت ملی نفت “

وزیر سابق نفت در پاسخ به سوالی درباره روند توسعه پارس جنوبی گفت: “بیشترین پیشرفت در صنعت نفت کشور مربوط به سالهای 1390 و 1391 بوده است که مورد تأیید آقای زنگنه نیز است. در سال 1390 ، ما فقط در شرکت ملی نفت 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم و در سال 1391 ، 21 میلیارد دلار در آن شرکت سرمایه گذاری کردیم که این علاوه بر سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت ملی گاز ، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی نفت. شرکت پتروشیمی.

گاسمی گفت که در توسعه پارس جنوبی ، معمولاً 4 یا 6 فاز به طور همزمان برای توسعه آغاز می شود. در دولت دهم ما 17 فاز پارس جنوبی را در دستور کار داشتیم که در تاریخ صنعت نفت کشور بی سابقه است. در همان زمان ، بسیاری از مردم ما را به خاطر شروع 17 مرحله با هم و اینکه منابع مالی کجاست و چگونه می توانید این پروژه عالی را انجام دهید ، مورد انتقاد قرار دادند. وی گفت: منابع وی نیز تأمین شد و امروز می بینیم که به غیر از فاز 14 ، سایر فانوس های دریایی پارس جنوبی تقریباً کامل هستند و فاز 14 در 6 ماه اول 1400 تکمیل می شود.

وی در ادامه گفت: شهامت شروع 17 فاز پارس جنوبی در دولت دهم اقدامی بزرگ است که در تاریخ صنعت نفت کشور اتفاق افتاده است و اگر آغاز نشده بود ، شاهد اتمام این موارد نبودیم. فازها. این مربوط به فاز 14 پارس جنوبی است که امروز هنوز تکمیل نشده است ، 52٪ پیشرفت داشته است و ما فازهایی داشته ایم که بیش از 60 یا 80٪ پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وزیر سابق نفت در مورد توسعه پالایشگاه گفت: “قبل از ورود به دولت به عنوان وزیر ، بیشتر پروژه های پالایشگاه شروع می شد اما به آرامی ادامه داشت. ما كه تقریباً از سر ضرورت با تحریم ها و به ویژه مشكلات بنزین روبرو بودیم ، همه برنامه های توسعه را انجام دادیم. پالایشگاه ها در کشور به سرعت انجام می شود و ما شاهد توسعه کمی و کیفی پالایشگاه در کشور هستیم.

گاسمی در پاسخ به شرایط فعلی و چشم اندازهای سال آینده ، میزان فروش نفت در سال آینده چه مقدار خواهد بود ، گفت: اگر تحریم ها برداشته شود به راحتی می توانیم به 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسیم. “اما اگر تحریم ها ادامه یابد ، رقم پیشنهادی دولت در بودجه صادراتی 2.3 میلیون بشکه در روز باید تنظیم شود.

وی در مورد برنامه های احتمالی خود برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 سال کرد: “صحبت درباره انتخابات خیلی زود است.

وزیر پیشین نفت گفت: “ما می توانیم با اجرای به موقع و کامل خط لوله صادرات به پاکستان ، پروژه خط لوله گاز صلح آمیز را اجرا کنیم و به بازار چند میلیارد دلاری در شرق آسیا برسیم.” که این قرارداد اجرایی و عملیاتی نیست.

گاسمی با بیان اینکه ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز در جهان است و سهم کشور ما از کمتر از 2 درصد تجارت جهانی گاز شایسته ایران نیست ، گفت: گاز ، 1.3 میلیارد متر مکعب تولید کردیم.

وی با بیان اینکه دستیابی به تولید یک میلیارد متر مکعب در روز نیز یک موفقیت بزرگ است ، گفت: بخش مصرف باید مدیریت شود و ما این مقدار عظیم گاز را تولید می کنیم و بیشتر آن به بخش داخلی غیرمولد می رسد. روال درست

وی گفت که اول ما باید مدیریت مصرف و بهینه سازی مصرف گاز ، به ویژه در بخش خانوارها را انجام دهیم و دوم ، ما باید بهره وری را در بخش تولید و همچنین در بخشهای مختلف مصرف در خانه ، تجارت ، نیروگاه ها و صنعت افزایش دهیم. ، وی گفت: گام در زمینه گاز ، پایگاه های جدیدی را برای صادرات باز می کند. ما در زمینه صادرات گاز قرارداد داشتیم و اگر آن را محقق می کرد ، امروز 200 میلیون متر مکعب صادرات در روز داشتیم.

وزیر پیشین نفت ادامه داد: ما با پاکستان پیمان مهمی بستیم و در سال 1392 آن را به نقطه صفر مرزی رساندیم. نمایندگان هر 15 کشور همسایه ایران به این مراسم کلنگ دعوت شدند و یک پروژه مهم صادرات گاز راه اندازی شد برای پاکستان. “مقامات ارشد و مهم این کشور دیدار کردند.

گاسمی گفت که با اجرای به موقع و کامل خط لوله صادرات به پاکستان ، می توانیم پروژه خط لوله گاز صلح آمیز را اجرا کنیم و به بازار بازار چند میلیارد دلاری در شرق آسیا برسیم. وی با بیان اینکه توافق عملیاتی نبود ، گفت: “ما فرصت خوبی را برای صادرات گاز به پاکستان و سپس به هند از دست دادیم.”

وی ادامه داد: در جلسه ای که شخصاً با وزیر نفت هند داشتم و در مورد صادرات گاز به هند بحث کردیم ، این مقام هندی اعلام کرد که شما گاز را به پاکستان تأمین می کنید و سپس ما زمینه رسیدن گاز ایران به هند را فراهم می کنیم. “ساخت خط لوله صلح با هدف صادرات 100 میلیون متر مکعب گاز در روز انجام شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا