بین المللی

یخ ریاض و تهران آب خواهد شد؟

به گزارش مجله زنده خبری ، وی گفت: نصرت الله تاجیک در پاسخ به س thatالی که با توجه به سابقه دو کشور در روابط آنها با یکدیگر و شیطنت هایی که ریاض نشان داده است ، چقدر زمان می تواند تهران و ریاض را به سمت ذوب شدن یخ سوق دهد ، مشکل خواهد بود. با توجه به دولت متمرکز در عربستان سعودی ، این کار در این کشور چندان دشوار نیست. آنها دارای یک سیستم متمرکز هستند و در صورت وجود اراده سیاسی و راه حل امکان پذیر است. اگر به گذشته نگاه کنیم ، زمینه های مختلفی وجود دارد که به دلیل مشکلات داخلی عربستان سعودی و اشتباهاتی که سعودی ها و غیره دارند ، برای گرفتار شدن در دام است.

او افزود: خواسته های اقشار ، بخش حقوق شیعه ، درگیری های داخلی ، بحران تداوم و پیری ملک سلمان و درگیری در راس قدرت ، که هر از گاهی به صورت دستگیری و غیره خود را نشان می دهد. ، از یک سو و عربستان سعودی ، از سوی دیگر. واضح است که بن سلمان در جنگ یمن و هزینه های مادی و معنوی متحمل شده و مجموعه ای از استخدام ها و محاصره هایی که در حال انجام است و از طرف دیگر ، بحث او در دوران ترامپ و مشکلاتی که سعودی ها با آن دارند بایدن از این منظر ، مشکلات ما با ترامپ و مرگ وی ، و همچنین آنچه که اکنون داریم ، با دولت بایدن انجام می دهیم و امکان بازگشت آنها به برجام و غیره ، شرایطی را در منطقه ایجاد می کند که سعودی ها یکی را از یکی بخواه کسانی که در سیاست خارجی خود بسته اند تا گشوده شوند تا غرق نشوند. اکنون در این دریا متلاطم و شرایط فعلی ، اگر سعودی ها بخاطر همان قدرت متمرکز ، اراده ای برای آغاز دوره گذار از وضعیت قبلی با ایران پیدا کنند ، همه نهادها مطیع آن خواهند بود. در ایران برعکس است و دستیابی به اجماع داخلی در یک مرحله دشوارتر است. اگرچه اکنون زمینه های سیاسی و اجتماعی ایران بیشتر به مسائل داخلی توجه دارد ، اما دستیابی به اجماع برای سعودی ها کمی دشوارتر است. اما این به معنای غیرممکن بودن آن نیست. ایران علاقه مند به حل مشکلات منطقه ای خود و کاهش قدرت تخریب عربستان در سیاست خارجی است ، علاقه مند به صفر تنش در عربستان است.

سرانجام ، وی در مورد مشکلات داخلی عربستان سعودی و روی کار آمدن بایدن و همچنین تأثیر این مسائل در مذاکرات تهران و ریاض صحبت کرد: این وضعیت نیاز به یک سری تضمین هایی دارد که هر دو طرف به یکدیگر می دهند. نه ایران می تواند به همه خواسته های عربستان پاسخ مثبت دهد و نه می تواند به همه خواسته های ما پاسخ مثبت دهد. ما به سعودی ها نیاز داریم تا تحمل خارجی خود را نسبت به ایران افزایش دهند و اهداف خود را سیاسی بدانند. از لابی گری آنها علیه ما و حساسیتی که ما در سیاست خارجی خود داریم استفاده نکنید ، از جمله خصومت رژیم صهیونیستی با ایران و نفوذ آن در کشورهای منطقه که خط قرمزهای ما هستند ، نیاز به توجه دارد. سعودی ها همچنین ممکن است نگران مسائل یمن ، لبنان و سوریه باشند که به نفع منافع ملی ما است و نه اینکه ما بخواهیم وارد گفته های آنها شویم یا نه.

جزئیات این گفتگو را اینجا بخوانید.

310311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا