اقتصادی

هواپیمای اکراینی، کرونا و تحریم عامل کاهش درآمد

شرکت مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرد: همزمانی حوادثی مانند سقوط هواپیمای اوکراین ، طغیان تاج و تحریم های ظالمانه علیه ایران منجر به کاهش درآمدهای فرودگاه امام خمینی در سال گذشته حدود 70٪ نسبت به سال 2009 شد.

به گزارش مجله زنده خبری ، محمدمهدی کربلایی امروز در یک نشست خبری با اشاره به کاهش درآمد فرودگاه در سال گذشته ، اظهار داشت: البته به دلیل درآمد ارزی فرودگاه و افزایش نرخ ارز ، درآمد واقعی این مجموعه کاهش چندانی نداشته است اما چون بخشی قیمت فرودگاه به ارز خارجی است ، هزینه های ریالی نیز افزایش یافته و درآمد خالص کل فرودگاه کاهش یافته است.

وی افزود: پس از سال 1398 ، تعداد پروازهای این فرودگاه به شدت كاهش یافت ، به طوری كه در فاصله مارس 2009 تا مه سال گذشته ، تعداد پروازهای فرودگاه به تعداد انگشتان دست رسید ، اما به تدریج در اواسط سال گذشته تعداد پروازهای روزانه پروازها به حدود 20 پرواز افزایش یافت. “به 30 پرواز افزایش یافت. تعداد پروازها در مارس سال گذشته به 45 پرواز روزانه و در آوریل 1400 به 65 پرواز افزایش یافت و امروز تعداد پروازهای روزانه حدود 50 تا 60 پرواز است. در حالی که تعداد پروازها در سال 1996 حدود 300 پرواز در روز و ظرفیت مناسب فرودگاه 250 پرواز در روز بود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) ادامه داد: مسئله دیگر تعداد مسافران پرواز است و ما با کاهش تعداد مسافران در هر پرواز روبرو هستیم بنابراین تعداد مسافران هر پرواز حدود 100 تا 150 نفر است مسافران “همچنین لازم به ذکر است که کل پروازهای مسافری در سال گذشته 8500 پرواز و تعداد پروازهای باری 2300 پرواز بوده است. در سال گذشته 1 میلیون مسافر از فرودگاه استفاده کردند که بسیار کمتر از گذشته است.

کربلایی با اشاره به بازگشت تدریجی شرکت های هواپیمایی خارجی به فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: شرکت های هواپیمایی از امارات متحده عربی ، قطر ، ترکیه ، روسیه ، ارمنستان و ونزوئلا در این فرودگاه فرود آمده و پرواز می کنند.

بدهی 1200 میلیارد تن شرکت های هواپیمایی

وی با اشاره به میزان بدهی شرکت های هواپیمایی به فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه داد: در حال حاضر میزان بدهی شرکت های هواپیمایی به فرودگاه 1200 میلیارد تن است که شرکت های هواپیمایی بزرگ بیشترین بدهی را دارند. این میزان بدهی مختص شرکت های هواپیمایی داخلی است و شرکت های هواپیمایی خارجی هیچ بدهی به فرودگاه ندارند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) گفت: “با توجه به همکاری ما با شرکت های هواپیمایی ، اوضاع شرکت های هواپیمایی را درک کردیم و به جز در مواقعی که تحت فشار بودیم ، برای تسویه بدهی های خود به شرکت های هواپیمایی فشار وارد نکردیم. “امیدواریم که با بهبود اوضاع اقتصادی ، شرکت های هواپیمایی بتوانند بدهی های خود را تسویه کنند.

کربلایی سپس به موضوع انتقال برخی پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: دو سال پیش همزمان با افتتاح ترمینال سلام ، زیرساخت های انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) فراهم شد. با این وجود ، برخی موانع و مقاومت ها ، همراه با شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر پروازهای داخلی در کشور ، از وقوع این امر جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: اکنون با توجه به بهسازی باند سمت چپ فرودگاه مهرآباد ، از ما خواسته می شود تا ظرفیت انتقال برخی پروازها از مهرآباد به فرودگاه حضرت امام (ره) را فراهم کنیم و ما نیز از این رویداد استقبال می کنیم. آماده است تا از ظرفیت هر دو ترمینال فرودگاه برای پذیرش پروازهای داخلی طولانی استفاده کند.

شرکت مدیرعامل شرکت امام خمینی (ره) نیز به ترمینال سلام گفت: “به دلیل کاهش پروازها برای کاهش هزینه ها ، ما به طور موقت فعالیت ترمینال سلام را متوقف کردیم.” البته ما از این فرصت برای بهبود و تکمیل این ترمینال استفاده کردیم.

وی گفت: یکی از افتخارات ما این است که در این مدت ، علیرغم فشار اقتصادی ، در مورد توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در فرودگاه امام خمینی (ره) کاهش کارکنان و کاهش در مزایا و حقوق نداشته ایم: توسعه ما به هزار میلیارد تن نیاز داریم سرمایه در این مناطق ما با اصلاح ساختار و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و تکمیل زیرساخت ها در دوره کاهش پروازهای تاج ، سعی کردیم در دوره پس از تاج آماده سازی بیشتری داشته باشیم. طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح تفصیلی مکانهای مختلف نیز دنبال شد و ما قصد داشتیم فعالیتهای منطقه آزاد را برای تکمیل توسعه زیرساختهای منطقه پیشران آغاز کنیم. منطقه رانندگی 240 هکتار در منطقه آزاد در نظر گرفته شد و ما سرمایه گذاران را برای این منطقه محدود و هواپیمایی جذب کردیم.

انعقاد قراردادی به ارزش هزار میلیارد تن با سرمایه گذاران

کربلایی گفت که درمورد توسعه شهر لجستیکی منطقه با چندین سرمایه گذار گفتگو شده است. تاکنون یک میلیارد میلیارد قرارداد سرمایه گذاری منعقد شده یا در حال انعقاد است. برخی از این قراردادها به مرحله انتقال زمین رسیده و زمین آماده انتقال به دیگران است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام درباره منطقه آزاد و ویژه اقتصادی امام خمینی (ره) اظهار داشت: خدماتی مانند وصول غیر مالیات در سالهای اولیه ، معافیت از حقوق گمرکی و تسهیلات صادرات و واردات از جمله مشوق های موجود در فرودگاه شهر امام این است خمینی ما همچنین تسهیلاتی برای انتقال زمین به سرمایه گذاران در نظر گرفتیم ، البته بازرگانان زمین در فرودگاه به زمین های اطراف شهر آمدند ، اما ما زمین ها را با هزینه تخصص در قالب اجاره بلند مدت به سرمایه گذار منتقل می کنیم. با سرمایه گذاری های کلان ، انتقال دائمی زمین با موافقت هیئت مدیره شرکت امکان پذیر است.

وی در مورد آخرین وضعیت راه اندازی ایرتاکسی در فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: “قراردادی برای تأسیس ایرتاكسی با یك شركت هواپیمایی منعقد شده و زمین به این شركت واگذار شده است. اما این قرارداد نشان می دهد كه مجوز لازم از طرف سازمان مورد نیاز است. “و در حال حاضر ناوگان را تأمین می کند. این شرکت هواپیمایی یکی از شرکت های هواپیمایی پیشرو در کشور است ، اما با اندازه های کوچک.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا