اجتماعی

چگونه با بحران آب مقابله کنیم؟

مجله زنده خبری / خراسان رضوی آلودگی ، کشاورزی و رشد جمعیت مهمترین دلایل بحران آب است و محققان راه حل هایی برای کاهش اثرات آن ارائه داده اند.

وزارت تنظیم مقررات آب و محیط زیست دولت استرالیای غربی آب شهری را به عنوان آبی که در مناطق پرجمعیت استفاده می شود تعریف می کند و شامل تمام آبهای شهری ، آبهای سطحی و زیرزمینی ، آب آشامیدنی ، فاضلاب و سایر فاضلاب های پرآب.

در سالهای اخیر ، افزایش تقاضای جهانی برای آب شهری منجر به معرفی بسیاری از برنامه ها توسط دولتهای سراسر جهان در زمینه مدیریت آب شهری شده است. این کشورها قصد دارند با در نظر گرفتن کل چرخه آب ، شهرهایی پایدار ، قابل سکونت و پایدار ایجاد کنند.

کدام کشورها کمبود آب دارند؟

در سال 2019 ، بلومبرگ گزارش داد که 1.8 میلیارد نفر در 17 کشور با بحران آب روبرو هستند. از میان 17 کشور تحت فشار آب زیاد ، 12 کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) قرار دارند که هند با بیشترین جمعیت 1.4 میلیارد نفری در معرض خطر است. منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) نیز دارای آب و هوای بسیار گرم و خشک با کمبود منابع آبی است. تغییرات آب و هوایی منطقه را تحت تأثیر قرار داده و بانک جهانی خسارات زیادی را پیش بینی کرده است که تا سال 2050 حدود 6 تا 14 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

همچنین ، طبق گزارش یونیسف و سازمان بهداشت جهانی برای سال 2019 ، 2.2 میلیارد نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند ، و 2.4 میلیارد نفر نیز به بهداشت بهداشتی دسترسی ندارند.

موسسه منابع جهانی اخیراً کشورهایی را که در معرض تنش آبی (محل زندگی یک چهارم جمعیت جهان) هستند شناسایی کرد و ایران در رده چهارم این فهرست قرار دارد. کشورهای دیگر شامل قطر ، لبنان ، اردن ، لیبی ، کویت ، عربستان سعودی ، اریتره ، امارات متحده عربی ، سان مارینو ، بحرین ، هند ، پاکستان ، ترکمنستان ، عمان و بوتسوانا است.

تولید جهانی آب از دهه 1960 به دلیل افزایش تقاضا بیش از دو برابر شده است و هیچ نشانه ای از کاهش وجود ندارد.

به گزارش نشنال جئوگرافیک ، استرالیا در آستانه بحران آب است. تعدادی از عوامل ، از افزایش جمعیت تا خشکسالی شدید ، کشور را در مسیر کمبود آب قرار داده است. در حال حاضر استرالیا دارای آب شیرین کافی برای تأمین نیازهای خود است ، اما نگرانی از افزایش بارندگی ، تغییرات آب و هوا و رشد جوامع جدید شهری و روستایی که به سیستم آبیاری نیاز دارند نگران کننده است. پیش بینی می شود با افزایش تقاضا فشار بر سیستم های آب استرالیا افزایش یابد ، در حالی که طی 10 سال آینده این رودخانه 10 تا 25 درصد کاهش جریان رودخانه خواهد داشت.

تغییرات آب و هوا ممکن است در بحران آب نقش داشته باشد. پیرس کلارک ، محقق تحقیق ، گفت: “باران های كوتاهتر و شدیدتر ، تهیه كنندگان خدمات آب را برای جمع آوری و ذخیره سازی دشوار می كنند.” البته استفاده از فن آوری مدرن نیز مهم است ، به عنوان مثال ، جمع آوری آب از هوا موضوعی است که محققان ارائه داده اند.

کمبود آب چه زمانی به یک مشکل تبدیل شد؟

تعیین زمان دقیق مشکل کمبود آب ممکن است دشوار باشد ، زیرا عوامل زیادی وجود دارد که منجر به بحران آب فعلی شده است. در حقیقت ، کمبود آب همیشه در سراسر جهان و در برخی جوامع وجود داشته است ، اما ممکن است به دلیل کمبود زیرساخت ها ، عدم دسترسی به منبع طبیعی یا تمیز آب شیرین یا موانع موجود در محیط باشد. وقتی کمبود آب را بررسی می کنیم تا بفهمیم چرا ناگهان به یک بحران جهانی تبدیل شده است ، سه عامل اصلی آلودگی ، کشاورزی و رشد جمعیت در رشد آن نقش دارند.

آلودگی

بسیاری از آلاینده ها شامل سموم دفع آفات ، کودهای کشاورزی ، فاضلاب انسانی تصفیه نشده و زباله های صنعتی است که عمدتا انسانی است. باکتری های مضر وارد شده از پسماندها به آب ، استفاده مجدد از آن را خطرناک می کند و پیشرفت صنعتی منجر به تخریب محیطی شده است که هنوز کاملاً آسیب ندیده است.

کشاورزی

طبق مجمع جهانی اقتصاد ، کشاورزی از 70٪ آب شیرین جهان استفاده می کند. با این حال ، 60 درصد از این هزینه ها به دلیل نشت در سیستم های آبیاری ، روش های ناکارآمد کاربرد و کشت محصولاتی که به آب زیادی نیاز دارند از بین می رود. آلودگی آب شیرین از طریق کودها و سموم دفع آفات نیز می تواند پیامدهای جدی برای سلامت انسان و دام داشته باشد.

رشد جمعیت

در سال 1950 ، سازمان ملل تخمین می زند که جمعیت انسانی به 2.6 میلیارد نفر برسد ، اما امروز این تعداد سه برابر شده و به بیش از هفت میلیارد نفر رسیده است. این افزایش جمعیت ممکن است به دلیل توسعه سریع اقتصادی و صنعتی باشد ، که اکوسیستم های آبی ما را به قیمت از دست دادن تنوع زیستی گسترده متحول می کند. همچنین ، 41٪ از جمعیت جهان در حوضه های رودخانه ای زندگی می کنند که تحت فشار آب زیادی قرار دارند.

انواع کمبود آب

طبق دائرالمعارف بر دی بریتانیکا ، کمبود آب دو نوع دارد: فیزیکی و اقتصادی. کمبود فیزیکی آب نتیجه تقاضای منطقه برای تأمین آب محلی است و می تواند فصلی باشد.حدود دو سوم جمعیت جهان در مناطق کم فصلی زندگی می کنند. انتظار می رود با رشد جمعیت و غیرقابل پیش بینی بودن مدل های اقلیمی ، این نسبت افزایش یابد. کمبود اقتصادی آب به دلیل کمبود زیرساخت های آب یا مدیریت نادرست آب است. FAO تخمین می زند که 1.6 میلیارد نفر با کمبود اقتصادی آب روبرو هستند. در مناطقی که کمبود آب اقتصادی دارند ، آب کافی برای تأمین نیازهای انسانی و زیست محیطی وجود دارد ، اما دسترسی به آن محدود است. مدیریت نادرست در تصفیه آب آشامیدنی به این معنی است که آب آلوده یا غیر بهداشتی وجود دارد و می تواند نتیجه استفاده نادرست از آب برای کشاورزی و صنعت باشد.

راه حل های کمبود آب

روش های زیادی برای کمک به کاهش کمبود آب وجود دارد ، از جمله افزایش بهره وری کشاورزی ، سرمایه گذاری در زیرساخت های سبز و خاکستری و استفاده مجدد از فاضلاب.

افزایش کارایی کشاورزی

پیش از این ، مقدار زیادی آب در طی فرآیند کشاورزی از بین می رفت ، اما با تغییراتی ، از جمله استفاده از بذرهایی که به آبیاری کمتری نیاز دارند و سیستم آبیاری بهبود یافته و دقیق ، می توان مصرف آب را کاهش داد.

سرمایه گذاری سبز و خاکستری در زیرساخت ها

تحقیقات و بانک جهانی نشان می دهد که زیرساخت های خاکستری مانند لوله ها و گیاهان تصفیه فاضلاب و زیرساخت های سبز ، تالاب ها و حوضه های آبریز سالم می توانند برای اطمینان از تأمین و کیفیت آب با یکدیگر همکاری کنند. سرمایه گذاری در فناوری های جدید به طور کلی می تواند مدیریت روزمره نیازهای آب در جوامع و مشاغل را بهبود بخشد.

راه حل های بحران آب با کمک فناوری

تراکم بخار

محققان در آمریكا از مواد تقطیر خورشیدی برای تصفیه آب استفاده كرده اند. آب با کمک انرژی خورشیدی تبخیر می شود و بخار سطح متراکم می شود و آب تمیز را جمع می کند. فناوری کنونی راه حلهایی برای این روش قدیمی ارائه می دهد که ویژگیها و کارایی آن را بهبود می بخشد.

آب از هوای کویر

در مناطق وسیع جهان مشکل آلودگی آب نیست ، بلکه کمبود آب است. طبق اعلام سازمان ملل ، بیش از 2.1 میلیارد نفر در مناطق خشک زندگی می کنند که 41.3٪ از اراضی کشور را تشکیل می دهند و انتظار می رود با بیابان زایی ناشی از تغییر اقلیم ، این رقم افزایش یابد. برای کاهش کمبود آب در این مناطق ، سیستم هایی مانند کندانسورهای مه ساخته شده اند ، اما به مخازن بزرگ ، منابع انرژی یا تاسیسات پیچیده نیاز دارند.

آب شیرین از دریا

اگرچه آنها در کنار اقیانوسهای بزرگ زندگی می کنند ، اما بسیاری از مردم جهان به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. با این حال ، برچسب زدن آب دریا هنوز یک گزینه محدود است. گیاهان بزرگی که از سیستم های تصفیه غشا poly پلیمری استفاده می کنند به دلیل مصرف زیاد انرژی گران و ناکارآمد هستند. دانش مواد جدید همچنین می تواند یک راه حل جایگزین برای شیرین کننده های موجود ارائه دهد.

دستگاه تصفیه آب با کاه

سازمان ملل تخمین می زند از 2.2 میلیارد نفری که به آب سالم در خانه هایشان دسترسی ندارند ، بیش از 1.6 میلیارد نفر برای جمع آوری آب مجبورند مسافت طولانی را طی کنند. نزدیک به 600 میلیون نفر نیز از چاه ها ، نهرها ، دریاچه ها یا منابع دیگر که منبع میکروب های خطرناک هستند می نوشند. سالانه 829000 نفر در اثر اسهال ناشی از آلودگی میکروبیولوژیکی آب جان خود را از دست می دهند.

در سال 2005 ، شرکت سوئیسی یک سیستم ساده اما ابتکاری (یک لوله پلاستیکی به طول 22 سانتی متر و قطر 3 سانتی متر) را به عنوان نوشابه استفاده می کند و در از بین بردن آلودگی آب موثر است. هر نمونه در مدت سه سال می تواند تا 4000 لیتر آب برای هر شخص تصفیه کند.

کتاب تصفیه آب

بدون شک یکی از مهمترین ، ساده ترین و کاربردی ترین سیستم های تصفیه آب توسط Folia Water ارائه می شود. کتابی که صفحات آن میکروب های آب را از بین می برد. این طرح به عنوان “کتاب آشامیدنی” نیز شناخته می شود. هر کتاب به مدت چهار سال آب آسپتیک فراهم می کند. این شرکت در تلاش است تا دسترسی یک میلیارد نفر به آب پاک را با هزینه ای کمتر از یک سنت در روز فراهم کند.

بازیافت فاضلاب

تصفیه فاضلاب از کارخانه ها ، خانه ها و فاضلاب های صنعتی می تواند به طور م dependثر وابستگی ما را به منابع آب شیرین کاهش دهد. رهبران اکنون برای درمان و استفاده مجدد در حال ظهور هستند. عمان یکی از کشورهایی است که بالاترین فشار آب را دارد ، که 100٪ از فاضلاب جمع آوری شده آن را تصفیه می کند و 78٪ را دوباره استفاده می کند. در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، 84٪ از فاضلاب در سطح ایمن جمع آوری و تصفیه می شود ، اما فقط 44٪ از آن استفاده مجدد می شود.

از طرف دیگر ، می توان از منبع نور خورشید برای از بین بردن آلودگی میکروبیولوژیکی از آب کثیف با کمک اشعه ماوراio بنفش (UV) نیز استفاده کرد. ضد عفونی آب خورشیدی با قرار گرفتن در معرض آفتاب در ظروف مناسب ، روشی محبوب است که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است. با این حال ، اشعه ماورا بنفش فقط 4٪ از انرژی نور خورشید را تشکیل می دهد و محققان دانشگاه استنفورد این کار را با استفاده از نور مرئی انجام داده اند.

سازمان ملل تخمین می زند که نیمی از جمعیت جهان تا سال 2030 در مناطقی با تنش آبی بالا زندگی خواهند کرد و از جمله اثرات کمبود آب می توان به افزایش تنش های جهانی ، کاهش دسترسی به آب پاک ، غذا ، انرژی و کمبود انرژی و کاهش رشد اقتصادی اشاره کرد.

استیو کیلیلا ، کارآفرین استرالیایی و بنیانگذار موسسه اقتصاد و صلح گفت: “بیش از یک میلیارد نفر در 30 سال آینده به دلیل کمبود آب خانه های خود را ترک خواهند کرد.”

واضح است که کمبود آب در آستانه تبدیل شدن به بحران جهانی آب است و اگر این کار را ادامه ندهیم ، زندگی ما تحت تأثیر قرار می گیرد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که کشورها ، مشاغل و جوامع به نیازهای خود و استفاده از آب توجه کرده و برای آینده برنامه ریزی کنند.

منابع

newseu.cgtn.com

aquatechtrade.com

bbvaopenmind.com

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا