راهکاری موثر برای جلوگیری از فرسودگی شغلی معلمان
مجله زنده خبری / خراسان رضوی معلمان به دلیل اینکه هر روز نیاز دانش آموزان خود را برآورده می کنند ، استرس زیادی دارند. در بسیاری از محل های کار ، استرس می تواند منجر به خستگی عاطفی و جسمی و فرسودگی شغلی شود. نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که مراقبه به معلمان کمک می کند تا در برابر فشارهای روزمره مقاومت بیشتری نشان دهند.
به گفته محققان مرکز بهداشت و پیشرفت در آموزش ، حدود 70 درصد افراد شاغل تحت استرس مداوم قرار دارند و بیش از 20 درصد آنها اثرات فرسودگی شغلی را احساس می کنند. تحقیقات قبلی نشان داده است که معلمان سعی می کنند الزامات یادگیری از راه دور را برآورده کنند و بنابراین با چالش های بیشتری روبرو هستند.
یک مطالعه جدید نشان می دهد که با وجود چنین میزان فرسودگی شغلی ، معلمانی که در یک برنامه توسعه چهار ماهه شرکت داشتند با تمرکز بر مراقبه استعلایی ، تأثیرات شدید خستگی عاطفی و فرسودگی شغلی را تغییر دادند. مراقبه متعالی نوعی مراقبه است که بر سکوت ، مانتراها و سایر تمرینات یوگا تمرکز دارد.
معلمان سالم تر ، دانش آموزان موفق تر
افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند ، غالباً کاهش احساس موفقیت در شخصی ، از دست دادن هویت و فرسودگی عاطفی را تجربه می کنند. نتایج یک مطالعه اخیر نشان داد که معلمان استرس را دلیل اصلی ترک تحصیل می دانند.
لورن والوئوسک ، محقق ارشد و مدیر اجرایی مرکز بهداشت و پیشرفت در آموزش و پرورش گفت: “معلمان تحت فشار زیادی قرار دارند زیرا آنها هر روز می خواهند از یادگیری دانش آموزان خود در برابر چالش های بسیاری حمایت کنند.”
نتایج این مطالعه فواید مراقبه برای بهبود سلامت روحی و جسمی معلمان را نشان می دهد. تحقیقات در مورد اثرات مضر احتراق و نیاز به انعطاف پذیری در حال افزایش است. مدارس به دنبال ارائه ابزاری برای کاهش فرسودگی شغلی معلمان و خستگی عاطفی هستند تا بتوانند از یک تجربه تدریس موثر و پایدارتر و نتایج بهتر دانش آموزان پشتیبانی کنند.
این مطالعه چهار ماهه شامل 78 معلم از مدرسه سانفرانسیسکو بود. کسانی که مراقبه استعلایی را تمرین کرده اند ، سلامت جسمی ، عاطفی و روانی را بهبود می بخشند. محققان همچنین دریافتند که این معلمان نسبت به استرس ، خستگی و افسردگی مقاومت بیشتری دارند.
محققان معتقدند این یافته ها بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز تأثیر می گذارد. فرسودگی شغلی معمولاً باعث می شود که معلمان وقت کمتری را با دانش آموزان خود بگذرانند و زمان کمتری را برای آمادگی برای کلاس بگذرانند. کمبود معلم منجر به ورود معلمین کم جایگزین به کلاسها می شود و همچنین منجر به تغییرات بیشتر و کاهش اثربخشی روشهای تدریس می شود.
یافته ها در مجله Frontiers in Education منتشر شده است.
انتهای پیام