سلامت و تندرستی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان معتقدند که داروی لیتیوم می تواند به سلامت سلول های بنیادی در سیستم هضم کمک کرده و آنها را در برابر اثرات سوverse جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند ، مقاوم سازد.

این کشف منجر به راه اندازی یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان چندین نوع بیماری روانی استفاده می شود ، می شود و احتمالاً لیتیوم از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

این تست افرادی را بررسی می کند که دارای ژن آدنوماتوز پولیپوز خانوادگی (FAP) هستند.

FEP یک بیماری ژنتیکی نسبتاً غیر معمول است که از هر 7 تا 22 نفر یک نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده که تحت تأثیر جهشهای EPC قرار دارند از همتایان سالم خود بهتر عمل کرده و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامحدود سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنتیکی “EPC” هستند و صدها پولیپ و توده غیر سرطانی را در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در ژورنال Nature گفت: “ما اولین مرحله از رشد سرطان روده را شناسایی کرده ایم.”

وی افزود: ما دریافتیم که پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلول ها به سلول های فریبنده ای تبدیل می شوند که سلولهای محیط طبیعی را سرکوب می کنند. این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلول هایی که در آستانه بدخیمی قرار دارند می توانند سلول های بنیادی اطراف خود را به طور فعال سرکوب کرده و از آنها بهتر عمل کنند. ما این را رقابت برتر می نامیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان ، گفت: “یافته های پروفسور ورمیلین و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آن برای افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین سرطان شایع در انگلیس است ، هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده نیز شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا