بین المللی

کرزای: به رسمیت شناخته شدن طالبان، مشروط به مشروعیت داخلی آن‌هاست

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت که به رسمیت شناختن دولت کنونی طالبان در جامعه بین المللی به مشروعیت داخلی این دولت در نظر مردم افغانستان بستگی دارد.

به گزارش مجله زنده خبری ، به نقل از منابع ، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه ای گفت که این [مشروعیت]این امر تنها با بیان اراده مردم افغانستان ، چه در قالب انتخابات و چه با برگزاری لویه جرگه ، شورای بزرگ سنتی نمایندگان مناطق مختلف کشور ، محقق می شود.

وی گفت که افغانستان در یک مقطع حساس در تاریخ قرار دارد و افغانها موظفند “متحد” شوند و به خواست خود دولت تشکیل دهند.

کرزی گفت: “مشروعیت در کشور ما ، برای دولت (طالبان) یا هر دولت دیگری ، مبنای تشخیص سایر کشورها و جامعه بین المللی است.”

وی گفت: “ایجاد مشروعیت در کشور منوط به برگزاری انتخابات یا در مورد افغانستان ، به ویژه در شرایط کنونی ، بیان اراده مردم افغانستان از طریق لویه جرگه و تدوین قانون اساسی است.”

پاکستان

در پی اشغال افغانستان در اواسط ماه اوت به دنبال سرنگونی اشرف غنی ، رئیس جمهور برکنار شده ، طالبان هنوز توسط هیچ کشوری ، حتی پاکستان ، که به عقیده بسیاری نزدیکترین متحد طالبان است ، رسماً به رسمیت شناخته نشده است.

البته رهبران پاکستانی از جمله عمران خان نخست وزیر و شاه محمود قریش وزیر امور خارجه از طالبان حمایت کردند و از جامعه بین المللی خواستند تا با دولت جدید در کابل همکاری کنند.

عمران خان در ماه سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: “اگر ما اکنون افغانستان را نادیده بگیریم ، یک بحران بزرگ انسانی رخ خواهد داد که پیامدهای جدی نه تنها برای همسایگان افغانستان ، بلکه در سراسر جهان خواهد داشت.”

خان افزود: ما باید دولت فعلی (طالبان) را تقویت کرده و آن را به نام مردم افغانستان ایجاد کنیم. طالبان چه قولی دادند؟ این که آنها به حقوق بشر احترام می گذارند ، دولتی فراگیر خواهند داشت و اجازه نخواهند داد که خاک افغانستان توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گیرد.

طالبان به دلیل محدودیت های زنان ، آزادی های مدنی و تفسیر دقیق قوانین اسلامی شهرت دارند. از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را در اواسط ماه اوت به دست گرفتند ، جامعه بین المللی به شدت از این گروه به دلیل عدم اجرای تعهدات خود در مورد احترام به حقوق زنان و اقلیت ها و عدم مشارکت کافی اعضای قومی در کابینه انتقاد کرده است.

پاکستان نماینده افغانستان نیستکرزی در مورد همسایه جنوبی من افغانستان افزود: پیام من به پاکستان ، کشور برادری ما این است که آنها نباید برای نمایندگی افغانستان تلاش کنند. برعکس ، باید تلاش کند تا روابط مدنی با کشور ما برقرار کند. ما یک رابطه عمیق یک به یک با پاکستان داریم … و امیدواریم که پاکستان روابط خود را با ما نه از طریق دخالت ، تحریک افراط گرایی و تروریسم یا اجبار ، بلکه از طریق اصول مدنی و اصول روابط بین الملل حفظ کند. آن وقت است که ما از این ارتباط استقبال می کنیم و سعی می کنیم آن را حفظ کنیم.

کرزی و جانشین وی ، غنی ، بارها پاکستان را متهم کرده اند که در دوران ریاست جمهوری اش از طالبان با ارائه آموزش و ایجاد پناهگاه های امن در خاک این کشور حمایت کرده است ، اما اسلام آباد این موضوع را رد کرده است.

داعش و توافقنامه های منطقه ای

کرزی همچنین از افزایش خشونت های گروه تروریستی داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد و آن را تهدیدی برای افغانستان و منطقه خواند.

شاخه خراسان داعش مسئولیت چندین حمله وحشیانه در هفته های اخیر در ولایت های کابل ، قندوز و قندهار را بر عهده گرفته است که در آن بیش از 100 غیرنظامی کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت که حملات انتحاری اخیر در این سه ولایت افغانستان ثابت کرد که داعش تهدیدی برای این کشور و همچنین زندگی و معیشت مردم افغانستان است.

کرزی از حمایت کشورهای منطقه در مبارزه با داعش ابراز امیدواری کرد ، زیرا معتقد است این گروه همچنین می تواند امنیت آنها را تهدید کند. وی اظهار امیدواری کرد که نیروهای منطقه ای در افغانستان به دنبال یک زبان مشترک باشند.

وی گفت وظیفه افغانستان این است که با دیگر کشورهای منطقه “به گونه ای که به صلح و ثبات در افغانستان منجر شود” همکاری کند.

حقوق زنان

من می خواهم فرزندانم بهترین تحصیلات را در داخل و خارج از کشور داشته باشند

کرزی همچنین بر اهمیت بازگشت زنان به محل کار ، دانشگاه ها و مدارس تأکید کرد. وی گفت که این درخواست عمدتاً از سوی خود مردم افغانستان بوده است ، خواه جامعه بین المللی بخواهد یا نخواهد.

کرزی که هنوز با خانواده اش در کابل زندگی می کند ، گفت که می خواهد دختران و پسرش تحصیل کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا