اقتصادی

گره ترخیص کامیون‌های رسوبی باز می‌شود؟

بر اساس آخرین آمار ، بیش از 6000 کامیون وارداتی در گمرکات کشور واریز شده است که باید بلافاصله پس از ورود قوه قضائیه واگذار شود ، اما هنوز ادعاهای متناقضی در این زمینه وجود دارد و مشخص نیست این مشکل کجا و چه زمانی هست باز میشه؟

به گزارش مجله زنده خبری ، پس از تصمیمات اتخاذ شده و ورود قوه قضائیه به موضوع ورود و رهاسازی کامیون های رسوبی در گمرکات کشور ، مقرر شد حدود 6 هزار کامیون وارداتی تا پایان آنلاین ماه ترخیص شود اما به نظر می رسد این مشکل تا پایان این دوره ادامه خواهد داشت. در نهایت ، تعداد کامیون های ترخیص شده از گمرک نباید از حدود 1300 کامیون رسوبی در گمرک تهران تجاوز کند.

در پایان مردادماه ، گمرک اعلام کرد که حدود 3600 دستگاه کامیون رسوبی در 9 گمرک ایران وجود دارد که مشکلات زیادی در حل آنها وجود دارد و در این رابطه نام دستگاه های مختلف به عنوان اصلی ترین عاملان ناخالصی این کامیون ها اعلام شد.

فرامرز مداچ ، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مجله زنده خبری گفت: یکی از دلایل اصلی رهایی این کامیون ها عدم شفافیت منبع ارزی است که واردکنندگان برای خرید این کامیون ها استفاده می کردند و در صورت رفع این مشکل ، کامیون های رسوبی را می توان از واردات پاکسازی و در اختیار کامیون ها برای نوسازی ناوگان قرار داد.

البته رانندگان کامیون و اتحادیه های آنها مشکلات فراوانی از قبیل ناهماهنگی ، عدم برنامه ریزی و مقاومت برخی از افراد برای تسریع در نوسازی ناوگان را بزرگترین موانع و مشکلات ترخیص کامیون های رسوبی وارداتی در گمرکات کشور اعلام کرده اند ، اما در نهایت دادستانی برای تسریع وارد این پرونده شده است. وی از رهاسازی این کامیون های رها شده در گمرکات کشور خبر داد.

بر این اساس ، سه هفته ، یعنی. در پایان ماه اکتبر ، مهلت قضاوت برای حل این مشکل داده شده بود.

در همین راستا ، گمرک اعلام کرد که در مدت سه هفته ای که دادستانی برای ترخیص این کامیون ها در نظر گرفته است ، همه کامیون های رسوبی از جمله بیش از 6000 نوع کامیون از گمرکات کشور خارج می شوند.

اما اکنون به نظر می رسد اظهارات و ادعاهای ضد و نقیضی در این مورد مطرح شده است. کامیون های رسوبی نمی توانند به موقع ترخیص شوند زیرا مهرداد ارونگی ، معاون وزیر گمرک ایران ، اخیراً گفته است: بر اساس گزارشات اخیر ، تعداد کامیون های رسوبی در 9 گمرک بیش از 6000 وسیله نقلیه و در حال حاضر بیش از 1300 دستگاه دارد. کامیون های وارداتی تنها در محل واریز می شوند آداب و رسوم در تهران یا شهریار سابق.

وی افزود: بر اساس اقدامات گمرکی واردکنندگان کامیون های رسوبی در گمرک تهران ، همه شرکت ها آمادگی خود را برای ترخیص کامیون های خود تا پایان مهرماه سال جاری اعلام کرده اند.

در حالی که این بیانیه امیدوار کننده به نظر می رسد ، این واقعیت که نام دیگر کامیون ها ذکر نشده است به این معنی است که تفاوت قابل توجهی بین وعده ها و آنچه اتفاق می افتد وجود دارد و 6000 هزار و 300 کامیون لجن اعلام شده نیازی به ترخیص ندارند و شاید فقط کامیون های لجن اگر همه کارکنان تلاش کنند در گمرک تهران ترخیص شود.

البته باید منتظر ماند و دید قوه قضائیه با این سهل انگاری و عاملان رهاسازی کامیون های وارداتی مانده در گمرکات کشور چگونه برخورد می کند و مشکل و گره اصلی آزادی این کامیون ها چیست؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا