سلامت و تندرستی

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – مجله زنده خبری

این روزنامه قدیمی ترین روزنامه اسرائیلی است و به گفته دایره المعارف .dia Britannica، از همه معتبرتر است و بیشتر خوانندگان آن تحصیل کرده هستند. این سرمقاله از چند جهت حائز اهمیت است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله روزنامه هاآرتص، فعالیت تمام 4300 پمپ بنزین در ایران به طور همزمان مختل شد و سوخت رسانی به جایگاه ها متوقف شد. علت این حادثه که مشکلات زیادی را برای مردم ایران به همراه داشت، مدتی بلاتکلیف بود تا اینکه خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری که معمولا زودتر از دیگران اطلاع دارد، از احتمال حمله سایبری صحبت کرد. در نهایت دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران در نهایت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که حمله سایبری به پمپ بنزین ها ممکن است توسط یک کشور خارجی انجام شده باشد اما هنوز برای بیان جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری باز هم اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مطلبی را در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل علیه ایران

اسرائیل پیش از این در چندین حمله سایبری علیه ایران شرکت داشته است.

نیروگاه اتمی بوشهر: شاید اولین مورد حمله سایبری اسرائیل به ایران، موضوع استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر باشد. Stuxent نرم افزار مخربی بود که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل ساخته شد و در سال 2010 به تاسیسات هسته ای ایران به ویژه نیروگاه بوشهر حمله کرد. یاهو نیوز بعداً ادعا کرد که هدف از به اصطلاح “بازی های المپیک” نابودی برنامه هسته ای ایران نبوده است. ایران و ضربه زدن به آن برای به دست آوردن زمان و رهبری تلاش های دیپلماتیک برای اجرا. ادوارد اسنودن، یکی از مقامات سابق سیا که تعدادی از اسناد مربوط به اطلاعات آمریکا را فاش کرد، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این بدافزار با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا و اسرائیل ایجاد شده است.

– زیرساخت های مخابراتی: در سال 1397 حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی مبنی بر “حمله های پراکنده” به برخی زیرساخت های ارتباطی، مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل بوده است. به گفته گلمرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسونت» در «چند بخش» انجام شده است.

– سایت نظامی پارچین: در 4 مرداد 1378 انفجاری در تاسیسات نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت که انفجار شب گذشته در پارچین تهران به نظر می رسد “نتیجه یک حمله سایبری” باشد.

– تاسیسات هسته ای نطنز: در 21 فروردین امسال حادثه ای در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد. کانال دولتی اسرائیل خان روز یکشنبه (12 آوریل) گفت که “حادثه” در تاسیسات هسته ای نطنز کار اسرائیل و نتیجه “حمله سایبری جدید علیه ایران” بوده است.

– تأسیسات بندر شهید رجایی: در 10 اردیبهشت ماه سال جاری حمله قبلی به تأسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجایی صورت گرفت. روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه 29 اردیبهشت به نقل از یک مقام دولت آمریکا و مقامات “دولت خارجی” که نامشان فاش نشد، گزارش داد که حمله سایبری اخیر به تاسیسات و جاده های آبی شهید رجایی در استان هرمزگان احتمالا توسط اسرائیل انجام شده است.

البته حملات قبلی اسرائیل به کشورمان احتمالاً محدود به این موارد نبوده است.

شباهت دو اتفاق و یک نکته عجیب

در 27 تیرماه امسال، یک خرابی جهانی در سیستم‌های رایانه‌ای شرکت راه‌آهن رخ داد که منجر به تاخیر یا حتی لغو صدها قطار و حتی ورودی و خروجی، مراکز فروش بلیت، خدمات الکترونیکی بار و مسافر و سایت شرکت راه‌آهن شد. دردسر. خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری در همان روز با انتشار عکسی بر روی تابلوی اطلاع رسانی از حرکت قطارهای راه آهن ایران خبر داد و از خرابی جهانی سیستم کامپیوتری شرکت راه آهن خبر داد که به هرج و مرج بی سابقه ای در ایستگاه های سراسر کشور منجر شد. روی تابلوی اطلاعات قطار پیام “قطارها به دلیل حملات سایبری” نمایش داده شد. در این پیام یک شماره تلفن نیز وجود داشت.

اما نکته عجیب در مورد حمله سایبری هفته گذشته این بود که در حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها نیز همین عدد در پیامی روی صفحه نمایش ها نمایش داده شد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکا و اسرائیل چک پوینت در رابطه با حمله چهار ماه پیش نشان داد که دلیل اختلال گسترده در سیستم کامپیوتری شرکت راه آهن ایران، حمله سایبری گروه هکری به نام ایندیرا بوده است. حمله اسرائیل کار یک گروه ادعایی هکر نبود.

پس اندکی توجه در این شباهت نکته مهمی را روشن می کند. : اسرائیل مدعی است حمله اخیر کار اوست، در حالی که متن پیام حمله اخیر شباهت غیرقابل انکاری به متن پیام حمله قبلی دارد و منطقا اسرائیل که مدعی انجام دومی است نمی تواند این شباهت را توجیه کند. با ادعای تصادفی بودن آن این نشان می دهد که یا این دو حمله کار اسرائیل بوده و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت را بر عهده گرفته است یا هیچ یک از این دو حمله کار اسرائیل نبوده و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که این کار او بوده است. به ویژه، رویکرد هر دو حمله آسیب رساندن به پلت فرم خدمات عمومی است و هیچ یک هدف نظامی را هدف قرار نمی دهند، مشکلی که هاآرتص اخیراً به آن اذعان کرده است.

دشمنی دولت اسرائیل با مردم ایران؟

جامعه شناسان می گویند افکار عمومی جوامع در یک موقعیت خاص می تواند به انتقام در مقابل دشمن، در یک موضوع غیرنظامی و یا توجیه دشمن در تلافی، به مردم عادی و زندگی روزمره شان بسنده کند. باورش دردناکه بزرگان به یاد می آورند که زمانی که دولت بعث عراق در نبرد رویارویی مستاصل بود و با کمک قدرت های بزرگ کورکورانه موشک های اسکاد بی را نشانه رفت، عده ای به تدریج شعار «پاسخ موشکی» سر دادند. نشان داده است که در برخی موارد می توان انتظار انتقام را داشت. اما شکی نیست که کشوری که در صدمه زدن به مردم متخاصم پیش قدم شود، منفورتر از گذشته خواهد شد.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت های خدمات عمومی که مستقیماً با امنیت و آرامش همه مردم ارتباط دارد، هرگز در اسرائیل و یا حتی در ایالات متحده آمریکا مورد حملات سایبری ایران قرار نگرفته است. البته ایران در مورد فضای سایبری در سراسر جهان نیز حرفی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای درباره حمله سایبری ایران هشدار داد و گفت: ایران برنامه سایبری محکمی دارد که می‌تواند تهدیدی برای ایران باشد. ایالات متحده “Be.” در این بیانیه آمده است: «ایران حداقل ممکن است برخی از زیرساخت های حیاتی ایالات متحده را برای مدت محدودی مختل کند. بنابراین رفتار اسرائیل نه تنها پیشگیرانه نیست، بلکه حتی نمی تواند تلافی جویانه باشد و به نوعی ابتکار عمل برای تضعیف امنیت و آرامش مردم ایران است.

موضوع مشکلات ناشی از نفوذ به زیرساخت‌های عمومی را نمی‌توان مشکلی ناشی از تحریم‌های همجنس‌گرایان دانست و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را می‌توان ابزاری دانست که تأثیر یکسانی در فشار بر نظام دارد. ممکن است عده ای تحریم ها و مشکلات خود را به تصمیمات سیاسی نسبت دهند و آن را به انتخاب خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می تواند ادعا کند که مردم خصمانه و ضد مردمی هستند که انتقام می گیرند؟ آیا سیستم را در نظر نمی گیرید؟

مردم ایران قبلاً در طول جنگ هشت ساله نشان داده‌اند که در مقاومت در برابر تهاجم به میهن خود متحد هستند و در حال متحد شدن هستند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم متوجه طرف متخاصم شود، مردم به دلیل نارضایتی از نظام حرکتی این کار را انجام دهند. این بیانیه در تضاد کامل با پیام های دوستانه ای است که دولت اسرائیل گاه سعی می کند به مردم ایران ارسال کند.

آب گل آلود و شبکه سراسری اینترنت!

من همیشه تاکید کرده ام که به جای نام مستعار شبکه ملی اینترنت (به استثنای اینترنت جهانی مردم) از عبارت شبکه ملی اطلاعات (ایجاد شبکه ای مستقل که اطلاعات سازمان ها و سازمان ها و سازمان ها و خدمات دولتی مستقل از اینترنت) وزیر سابق فناوری اطلاعات نیز همین تمایز را تأیید کرده بود و اساساً به دومی دروغ گفته بود. اما نکته مهم زمان حمله سایبری اخیر با زمان بحث اینترنت در کشورمان است. طرحی به نام حمایت از حقوق مصرف کنندگان فضای مجازی این روزها در مجلس راه اندازی شده و اکنون برای تصمیم گیری نهایی در حال آزمایش است. افکار عمومی این طرح را با حساسیت دنبال می کند و اگر برخلاف وعده های مسئولان، قصد تضعیف یا محدود کردن عمدی دسترسی مردم به اینترنت را داشته باشد، مخالفان زیادی دارد از جمله آقای آقاهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی؛ در صورتی که این طرح را محدود کند. یکی از حامیان این پروژه نیز تنوع آنها را تصدیق کرد.

تقارن زمانی این حمله سایبری با شرایطی که ممکن است برخی افراد در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات به جستجوی شبکه ملی اینترنت بپردازند، از جمله احتمالات، امکان را برای موافقان محدودیت استفاده از این شبکه سایبری افزایش می دهد. . حمله به عنوان دلیلی بر ضرورت. گذشته از حمله مستقیم به امنیت و آرامش مردم، مسلماً در فرسایش مخالفت آنها با محدودیت ها بی تأثیر نیستند.

1717

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا