بین المللی

سه روز نخست گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری، نشست سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه به طور رسمی از روز شنبه 20 آذرماه در محل وزارت امور خارجه در تهران آغاز شد و پنج روز ادامه خواهد داشت. 15 دسامبر).

در اولین روز این دیدار، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور با حضور در جلسه روز شنبه (۲۰ آذر) تاکید کرد که اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوبی حاصل خواهد شد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار اظهار داشت: این وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی است که تمام تلاش، تلاش، دانش و تجربه دیپلماتیک را برای رفع و رفع ظلم و ستم به کار گیرد. تحریم های یکجانبه آمریکا.» (اینجا بخوانید)

روز یکشنبه وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس کل بانک مرکزی با معاون وزیر امور خارجه، وزیران نفت و نیرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی وزیر کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور به همراه 17 استاندار استان های مرزی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون در امور شوراها و امور داخلی در جمع سفرا حضور یافتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

*تاکید وزیر اقتصاد بر رفع موانع قانونی و تسهیل سرمایه گذاری در کشور

سید احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی و پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اقتصادی در جلسه دیروز (یکشنبه) حضور داشتند.

هندوزی با اشاره به لزوم گسترش دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، بر آمادگی این وزارتخانه برای رفع موانع قانونی و تسهیل سرمایه گذاری در کشورمان و توسعه همکاری ها با همسایگان تاکید کرد.

پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست به بیان راهکارهای توسعه دیپلماسی اقتصادی با همکاری وزارت امور خارجه و سایر نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی پرداخت.

در این نشست سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس نگاه میدانی به روابط تجاری و اقتصادی به منظور رفع موانع مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

*بحث ارز نیمایی، راهکارهای تسهیل صادرات و مبادلات مالی و راهکارهای استفاده از ظرفیت تعامل با کشورهای همسایه

در ادامه برنامه های روز دوم این نشست، صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به همراه معاون امور خارجه بانک مرکزی در این جلسه در خصوص موضوعات مختلف کار بانک مرکزی و راهکارهای توسعه اقتصادی شرکت کردند. و همکاری های تجاری با همسایگان، کشورها روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه همسایگان به تبادل نظر و رایزنی پرداختند.

مسائل مربوط به ارز نیمایی، راهکارهای تسهیل صادرات و مبادلات مالی و همچنین راهکارهای استفاده از ظرفیت تعامل با کشورهای همسایه از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

سفرا و رؤسای نمایندگی های ایران نیز دیدگاه ها و دیدگاه های خود را در خصوص بهبود روابط با همسایگان با محوریت همکاری های اقتصادی بیان کردند.

در این نشست سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشت.

به گزارش فارس، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز از جمله سخنرانان این نشست روز یکشنبه بود که به تشریح رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه همکاری کشاورزی با کشورهای همسایه پرداخت.

وزیر جهاد کشاورزی برنامه محوری افزایش تراز تجاری محصولات کشاورزی با کشورهای همسایه را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در عرصه بین المللی خواند.

در این نشست عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دیدگاه های مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم رسیدگی به امنیت غذایی، کشاورزی فرازمینی و مزیت نسبی محصولات کشاورزی پرداخت.

وی همچنین اهمیت استفاده از ظرفیت علمی موجود ایران در کشاورزی سایر کشورها را یادآور شد.

در این دیدار روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه دیدگاه های خود را در خصوص صادرات محصولات کشاورزی و علاقه مندی کشورهای هدف به محصولات ایرانی به اشتراک گذاشتند.

* امیر عبداللهیان: تجارت خارجی به ویژه در مناطق مرزی هنوز به سبک جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب نیست.

عصر یکشنبه در دومین روز از نشست روسای هیئت های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، احمد واحدی وزیر کشور به همراه 17 استاندار مرزی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رؤسای شوراهای پارلمانی، کمیته امور داخلی که موضوع ارتقای همکاری با کشورهای همسایه را مطرح کردند.

وحیدی وزیر کشور در این دیدار با اشاره به اهمیت توجه به کشورهای همسایه، فرصت های فراوان در منطقه را برشمرد و چشم انداز منطقه را یک ضرورت مهم بیان کرد و چشم انداز 1404 را بیان کرد.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که روسای هیئت ها و مدیران مرزی کشورمان با برنامه ریزی مشترک برای همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه از همه فرصت های موجود در منطقه و افزایش تحرک استفاده کنند.

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی نیز ظرفیت های موجود در مناطق آزاد و مزایای مغفول مانده را در این زمینه برشمرد.

جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور کشور مجلس نیز بر آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با وزارت امور خارجه و وزارت کشور برای ایجاد فرصت برای افزایش همکاری ها در روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه نیز در این نشست به برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم برای تقویت روابط با همسایگان و توسعه تجارت و گردشگری اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه در 29 استان از 31 استان کشور دفتر دارد. شرح وظایف آنها بیشتر بر مسائل کنسولی متمرکز است، اما اکنون رویکرد غالب وزارت امور خارجه و دفاتر استانی آن، اقتصادی است. بطوریکه بیش از 40 درصد از موضوعات سمینار سفرای کشورهای همسایه مربوط به مسائل اقتصادی است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه متأسفانه تجارت خارجی به ویژه در مناطق مرزی در حد نظام جمهوری اسلامی ایران و گام دوم انقلاب اسلامی نیست، گفت: در رفع موانع به استانداران کمک کنید. .

در این نشست روسای هیأت های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و مدیران مرزی پیشنهادات و نکات خود را به تفصیل بیان کردند و در نهایت روسای هیأت ها در قالب کارگروه های مشروح و مصداق مشکلات خود را با همسایگان مطرح کردند. استان ها. ماموریت.

به گزارش فارس، این نشست امروز با حضور وزرای ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر ارشاد برگزار می شود.

انتهای پیام/


دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا