بین المللی

عکاظ عربستان: استعفای قرداحی کل ماجرا نیست

رسانه های سعودی نزدیک به ولیعهد سعودی به طور ضمنی به مشکل اصلی ریاض با بیروت اشاره کردند و اذعان داشتند که توهین و استعفای وزیر اطلاعات سابق لبنان تمام ماجرای بحران روابط دو کشور نیست.

به گزارش مجله زنده خبری، روزنامه دولتی عکاظ عربستان که نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم واقعی این کشور است، پس از سخنان جرج کرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن، یادداشتی درباره بحران ریاض و بیروت نوشت. وی روز جمعه با اعلام استعفای خود نوشت: اینکه تصور کنیم اظهارات توهین آمیز یک مقام لبنانی به عربستان در مرکز مشکل و کل موضوع است و خروج وی از ساختار دولت باعث حل این رابطه می شود، ساده لوحانه است. “به روال قبلی برگرد.

در این یادداشت آمده است: کارداحی تلاش کرد استعفا یا برکناری خود را تصمیمی و کلیدی برای آرام کردن فضای حاکم و بازگرداندن آب از دست رفته به مسیر خود معرفی کند. اما او در سخنرانی استعفای خود اشتباهی بدتر از قبلی خود مرتکب شد و گفت که با استعفا می خواهد مانع از پرداخت هزینه ادامه حضورش در دولت لبنانی ها در عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس شود.

این رسانه همچنین نوشت: این امر موید قصد و اصرار وی برای توهین به عربستان به عنوان موضعی قاطع و دستور کار مشخص است.

عکاظ گفت: در مجموع، استعفای او خبر بسیار کمی است و مهمتر از آن، وضعیت لبنان و وخامت اوضاع سیاسی در بیروت است که منجر به شرایط بد اقتصادی و رنج بی سابقه برای مردم لبنان شده است.

این رسانه سعودی همچنین نوشت: ساختار سیاسی کنونی لبنان تسلیم شدن به حاکمیت حزب الله و خروج از مدار عربی و توهین حتی بزرگترین و صادق ترین حامیان لبنان را انتخاب کرده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که درباره از سرگیری حمایت اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس از لبنان گفتگو خواهد کرد، اما کارداحی این کار را نخواهد کرد.

رسانه‌های سعودی در ادامه مدعی شدند: مشکل عمیق‌تر از این است و لبنان به تهدیدی برای خود و محیط عربی‌اش تبدیل شده و به نقطه کانونی حزب‌الله تبدیل شده است.

عکاظ همچنین در گزارش مداخله جویانه گفت: لبنان پس از توطئه سیاستمدارانش زیر پرچم حزب الله دست به اقدامی وحشتناک زد.

در 29 اکتبر، دولت عربستان سعودی سفیر خود در لبنان را برای رایزنی احضار کرد و سفیر لبنان پس از بحران دیپلماتیک با بیروت به دلیل اظهارات کرداحی در مورد جنگ یمن، 48 ساعت مهلت یافت تا کشور را ترک کند. .

کرداحی گفت: نیروهای انصارالله از خود در برابر حملات خارجی دفاع می‌کنند و عربستان و امارات به یمن حمله کرده‌اند و کاری را که دو یا سه سال نتوانستند انجام دهند، در هشت سال هم نمی‌توانند انجام دهند.

امارات، بحرین و کویت پس از عربستان سعودی اقدامات مشابهی را انجام داده اند و تنش های دیپلماتیک خطر تشدید بحران اقتصادی لبنان را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا