بین المللی

علت بازگشت فلفل ایران از روسیه مشخص شد

به گزارش مجله زنده خبری، مهدی صفری در پاسخ به سوالی درباره مشکل صادرات برخی صیفی جات ایران به آسیای میانه و روسیه گفت: اخیراً کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه استانداردهای کشاورزی خود را بالا برده اند و باید این کار را انجام دهیم و با این استانداردها تطبیق داده شود تا مشکلاتی که گاها در این زمینه به وجود می آید برطرف شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در بحث صادرات، تمرکز ما روی صیفی جات است و باید مراقب باشیم که حادثه فلفل و مشکل صادرات آن اتفاق نیفتد، گفت: 9 ماه پیش و خوب به ما اطلاع دادند. و در این مدت تلاش هایی برای حل این مشکل صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این موضوع پیگیری نشد، گفت: مشکلاتی در وزارت کشاورزی وجود داشت و این موضوع به فراموشی سپرده شد و اکنون که وزیر متوجه شده است، برخورد کرده اند. کارهایی که باید انجام می شد انجام شد و کارکنان مربوطه تعویض شدند و الحمدلله کار به سمت تصمیم گیری پیش می رود. هیئتی از ایران به آنجا رفتند و قرار است هیئت دیگری بیاید تا تنظیمات لازم را انجام دهد. این اتفاق برای چند کشور آسیای مرکزی نیز افتاده است و خوشبختانه توانسته ایم مشکلات را حل کنیم.

مهدی صفری در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما به تشریح موضوعات مطرح شده در این نشست که نمایندگانی از نهادهای مختلف نیز حضور داشتند، گفت: در این نشست توسعه روابط اقتصادی با ترکیه و چالش های پیش روی این کشور را بررسی کردیم. “

وی مسائل مالی در روابط ایران و ترکیه را از موضوعات مورد بحث در این نشست دانست و افزود: مشکلات و چالش های حوزه مالی و چگونگی حل آنها و همچنین گسترش روابط تجاری را مورد بررسی قرار دادیم. بین دوتا. کشورها. “

صفری مسائل کشاورزی، استانداردسازی و به روز رسانی تفاهم نامه ها و تفاهم نامه های تهران و آنکارا در این زمینه را از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست عنوان کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در این نشست موضوع انرژی، برق و مسائل مالی و اختلاف نظرها و همچنین پروژه های مشترک ایران و ترکیه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی موضوع صادرات گاز به ترکیه را از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست بررسی راهکارهای بهبود روابط اقتصادی تهران و آنکارا دانست و افزود: از سرگیری صادرات گاز به ترکیه و توافق دو کشور بررسی شد.

صفری گفت: موضوع مهم دیگر در این نشست صادرات دارو به ترکیه بود چرا که وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده است که بتواند داروها به ویژه واکسن را به ترکیه صادر کند.

معاون وزیر بهداشت افزود: اخیراً وزارت بهداشت مجوز صادر کرده است تا بتوانیم تا 20 درصد واکسن را به شرط تامین نیاز کشور صادر کنیم.

وی صادرات فناوری های نوین به ترکیه را از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست دانست و گفت: در جلسه امروز ایجاد پارک فناوری مشترک در ترکیه مطرح شد، این طرح بسیار مهمی است.

صفری افزود: کشور ما در زمینه فناوری های نوین پیشرفت زیادی داشته است و صادرات این فناوری ها می تواند سود اقتصادی خوبی داشته باشد به ویژه اینکه ترکیه بازار خوبی برای محصولات ما است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: کشورمان در زمینه تولید تجهیزات پزشکی به ویژه در محصولات نانو و زیستی به ویژه داروهای زیستی پیشرفت خوبی داشته است و پیشنهاد شد چنین محصولاتی را به ترکیه صادر کنیم.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا