سلامت و تندرستی

لزوم اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت 9 دی روز ملی هوای پاک در بیانیه ای بر لزوم اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور تاکید کرد.

به گزارش مجله زنده خبری و بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در متن نظر وزارت بهداشت آمده است:. انتخاب شعار «هوای پاک، حقوق عمومی، اراده ملی» در سال 1400 نیز ضرورت پرداختن به این مهم به ویژه در شهرهای با آلودگی بالا را گوشزد می کند.

آلودگی هوا به‌عنوان مهم‌ترین عامل خطر زیست‌محیطی برای سلامت انسان و چهارمین علت مرگ‌های زودرس و دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های عروق کرونا قلب، سکته مغزی و سرطان ریه در جهان شناخته می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش موسسه کنترل بیماری ها، 22 درصد مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، 21 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی (CHD)، 22 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه، 22 درصد مرگ و میرها به ترتیب دیابت و 24 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) در ایران به دلیل مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM2.5 است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که غلظت آلاینده های هوا در این مناطق بیشتر از این سازمان است و سالانه 6.7 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. 12 درصد از مرگ و میر سالانه در جهان به دلیل آلودگی هوا است.

آلودگی هوا عموم مردم به ویژه کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان از نسل های آینده کشور هستند و جزو گروه های آسیب پذیر هستند و اثرات آلودگی هوا بر آنها مانند کاهش وزن در بدو تولد، افزایش اختلالات طیف اوتیسم، بیش فعالی، کاهش رشد مغز، افزایش عفونت های حاد دستگاه تنفسی تحتانی، تشدید آسم. علائم و افزایش فراوانی لوسمی به خوبی شناخته شده است.

سالانه حدود 540000 کودک زیر پنج سال در سراسر جهان بر اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

علیرغم تلاش سازمان های مسئول، غلظت سالانه ذرات معلق PM2.5 در کشور به طور متوسط ​​6 برابر بیشتر از سازمان بهداشت جهانی است و تنها به طور متوسط ​​14 درصد از روزهای سال غلظت PM2.5 معلق است. ذرات در شهرها بالاتر است.کمترین دستورالعمل است.این سازمان بهداشت جهانی است و از طرفی هزینه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کشور 7 میلیارد دلار برآورد شده است.

کاهش آلودگی هوای داخل و خارج و شناسایی مهم ترین آلاینده ها به منظور حذف یا کاهش آن می تواند نقش ویژه ای در کاهش مرگ و میر و بیماری های مرتبط با آن و کاهش هزینه های باورنکردنی درمان بیماری ها و بهبود نرخ سود داشته باشد. جلو نیا.

شعار روز هوای پاک “هوای پاک، حقوق عمومی، اراده ملی” انتخاب شد تا تصمیم گیران هر چه بیشتر در سطوح مختلف ملی و منطقه ای یکی از مهم ترین علل بیماری و مرگ را کنترل کنند. در این راستا برگزاری جلسات کارشناسی و جلسات فرابخشی با حضور تمامی دستگاه های ذیربط به منظور انجام اقدامات همه جانبه می تواند مفید باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضرورت اقدامات اساسی از جمله فرهنگ سازی، توسعه و اجرای آموزش ابتدایی در مدارس، جلب مشارکت مردمی، اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور و تخصیص منابع مالی پایدار را از مهمترین موارد می داند. از این اقدامات در این راستا از تمامی مسئولان، دست اندرکاران، فعالان حوزه سلامت و محیط زیست درخواست می کند تا اقدامات عملی به ویژه اجرای صحیح قانون هوای پاک و مفاد آن و تدوین راهکارهای اجرایی موثر و فوری برای تضمین محیط زیست سالم برای همه را انجام دهند. مردم. “مردم فراهم می کنند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا