اقتصادی

تشکیل کمیته دانش بنیان در کمیسیون اقتصادی مجلس 

مجله زنده خبری/ کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: محور همه فعالیت های اقتصادی باید تولید باشد.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی افزود:

وی بیان کرد: اثرات تولید در حوزه های مختلف اقتصادی نشان از بهبود همه شاخص های اقتصادی در بخش های مختلف دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تولید کالا و خدمات در کشوری اتفاق بیفتد و روند آن افزایش یابد، نرخ رشد اقتصادی مثبتی وجود خواهد داشت که منجر به بهبود عملکرد در بخش‌های مختلف می‌شود. “

وی ادامه داد: از این رو اهمیت تولید در اقتصاد کشور بر هیچکس پوشیده نیست و امسال نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی این رویکرد را برای تولید دانش مطرح کردند، با توجه به اینکه کشور ما در چند دهه اخیر با علم و دانش تلاش و کوشش جوانان و اساتید پیشکسوت توانسته اند عناوین قابل توجهی در علم و دانش کسب کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های اقتصادی کشور در دنیا یکی از مهم ترین و اساسی ترین مسائل کشور باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران که در ابتدای پیروزی انقلاب هیچ شاخصی در علم و دانش نداشت و در تولید علمی رتبه ای نداشت، در سال 1998 به 15 یا 16 رسیده است. تولید علمی جهان

وی گفت: شاخص های ارزیابی علمی جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف نشان دهنده جایگاه علم و دانش در ایران است و این جایگاه که در جایگاه پانزدهم قرار دارد، جایگاه بسیار مهمی است.

پورابراهیمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توانسته است به یکی از بهترین نقاط جهان برای علم تبدیل شود.

وی گفت: بعد از تولید علم در دنیا بحث تجاری سازی مطرح است و تبدیل علم به ثروت از طریق تجاری سازی مهمترین موضوع در نظام اقتصادی دنیاست.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای دنیا موفق شده اند با فناوری علم را به ثروت برسانند.

وی گفت: در کشور ما شاخص نوآوری که در سال 2014 مورد ارزیابی قرار گرفت از این نظر در بین 140 کشور در رتبه 120 قرار گرفت و این نشان داد که در بسیاری از زمینه های شاخص نوآوری شرایط بسیار نامطلوبی داریم که به نظر می رسد. باشد . این یکی از مهمترین مسائل است.

پورابراهیمی گفت: اکنون این رتبه به 60 رسیده است یعنی جایگاه ما در بین کشورهای دنیا به جایی رسیده که جایگاه خوبی نیست و باید بتوانیم به جایگاه بالاتری برسیم.

وی افزود: عوامل تأثیرگذار این جایگاه نیاز به بررسی و بازنگری دارد تا به عوامل مؤثر در نوآوری که مهمترین مؤلفه نظام اقتصادی دانش بنیان است، پرداخته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش هایی که در حوزه های مختلف داریم نشان می دهد مسائلی مانند قوانین و مقررات و تامین مالی نظام بانکی و بروکراسی اداری و غیره. عوامل اصلی کاهش شاخص نوآوری در کشور هستند که باید با شناسایی نقاط ضعف در شناسایی موانع بیشتر تلاش کرد.

فعالیت 6500 شرکت دانش بنیان در کشور

پورابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر حدود 6500 شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که البته 70 درصد این شرکت ها حاصل اتفاقات است و در قالب سوالات مهم از افراد و 30 درصد در قالب ظرفیت ارائه می شود. ایجاد کرده اند و فعالانه موضوعات مهمی را در دستور کار قرار می دهند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین موضوعی که می توان برای این 6 هزار و 500 شرکت دانش بنیان مطرح کرد این است که بتوانند از ظرفیت تخصصی خود در قالب بنگاه های اقتصادی استفاده و توسعه دهند. “

پورابراهیمی ادامه داد: البته مدل هایی که قبلا به موضوع صنعت و دانشگاه مربوط می شد، مدل های سنتی بود که جواب نمی داد و ارتباط صنعت و ادارات دانشگاه از نظر ما یک رابطه سنتی منسوخ شده بود و نمی توانست در تمرین کن.”

وی ادامه داد: این ارتباط در سال های اخیر در رویکردی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرده، به ارتباط استادی با مراکز اقتصادی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین به جای دانشگاه افرادی هستند که وارد می شوند و این ارتباط توانسته مسیر بسیار بهتری را نسبت به گذشته ارائه دهد و این به رویکرد جدیدی تبدیل شده است که منجر می شود. به هزاران رویداد متفاوت شده است و خوشبختانه با توجه به برگزاری رویدادها، اکنون بسیاری از پروژه های مهم حاصل برگزاری رویدادهای علمی بوده و منجر به ارائه پروژه های بکر در این زمینه شده است.

وی افزود: برای ما مهم است که این پروژه‌ها در قالب شرکت‌ها ارتباط خوبی با گروه‌های بزرگ اقتصادی برقرار کند که یکی از آنها بازار سرمایه است که با توجه به محدودیت‌های سال‌های اخیر نیاز به بازنگری اساسی دارد.

پورابراهیمی گفت: شرکت های پذیرفته شده در بورس عملا مشابه شرکت های معمولی هستند و جایگاه آنها در این حوزه مشابه است اما از نظر محتوایی کاملاً متفاوت هستند.

وی افزود: به نظر می رسد آنچه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است این است که می توان ابتدا ساختار ارزش گذاری دوره های نامشهود در آنها را بر اساس تبیین استانداردهای جدید حسابداری بررسی کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع اعتبارسنجی شرکت های دانش بنیان که بسیار حائز اهمیت است و در روند تامین مالی و ارائه فعالیت های کلان اقتصادی با محدودیت های جدی مواجه است نیاز به تغییر دارد. مطابق با استانداردها.«و ضمانت های لازم برای انجام امور تجاری در این شرکت ها به شیوه ای جدید تعریف و مشخص شود.

وی افزود: آنچه مسلم است برای هر دو نوع شرکت های دانش بنیان که نوپا و دارای صنایع خلاق هستند و گسترش و حجم فعالیت در این شرکت ها سریع است و همچنین برای این شرکت ها. مبتنی بر دانش هستند که در عمل به عنوان اصلی ترین فعالیت شرکت های دانش بنیان در تولید ثروت استفاده می شود.

دکتر پورابراهیمی گفت: به نظر می رسد باید در این زمینه اقدامات ویژه ای انجام دهیم که در بالا به محورهای آن پرداخته شد.

وی گفت: در ارتباط با این شرکت ها یکی از اقدامات مهم ما در سال 1401 باید پذیرش شرکت های جدید در بازار سرمایه کشور و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای عرضه سهام و اموال آنها به سرمایه گذاران باشد. باید به گونه ای خاص مورد توجه قرار گیرد.»

دکتر پورابراهیمی گفت: از دیگر اقداماتی که می توان انجام داد، امکان ورود فناوری در قالب شرکت های دانش بنیان است که در شرکت های بزرگ صنعتی امکان پذیر است و این ظرفیت بسیار مهمی است که می تواند به عنوان یکی از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در زمینه توانمندسازی بنگاه ها و ابزارهای دانش بنیان در تولید محصولات و فرآیند تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از محورهای دیگر تخصیص طیفی از فعالیت های بازار سرمایه به شرکت های دانش بنیان است که جنسیت و برخورد آنها با شرکت های معمولی متفاوت است و می تواند به حضور ذینفعان کمک کند. در بازار و معیارهای ارزیابی این شرکت ها را می توان به طور خاص در نظر گرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت بعدی استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور بدون نیاز به حضور شخصی است تا بتوان در همکاری های علمی مشترک با جمهوری اسلامی ایران مشارکت کرد.

وی گفت: اولویت استفاده از بهترین دانشگاه های دنیا و ظرفیت سازی است.

وی گفت: ایجاد یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری خطرپذیر موضوع مهم بعدی است.

دکتر پورابراهیمی افزود: اگرچه در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد، اما وظایف شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان شرکت‌هایی است که می‌توان آن‌ها را در بازار عرضه کرد و از طریق شرکت‌های تابعه تبدیل به شرکت شدند. این ظرفیت را از نظر اقتصادی بسیار بیشتر گسترش می دهد.

وی گفت: کاری که در حوزه ساختار سنتی انجام داده ایم، تشکیل صندوق شکوفایی و نوآوری است که به نظر می رسد از مسیر اصلی خود خارج شده و باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: منابع اختصاص یافته به صندوق به جای مشارکت در پروژه های بزرگ شرکت های دانش بنیان به تسهیلات تبدیل شده و به جای کمک در حوزه اقتصاد دانش بنیان آنها هستند ما به هیچ وجه در انجام این مجموعه قابل قبول نیستیم و در اصل این مجموعه قادر به انجام کار سپرده بانکی نبوده و بسیاری از مجموعه های اقتصادی می توانند این کار را انجام دهند، اما ماموریتی که در سال های اخیر بر عهده این صندوق ها بوده است. سپس.

پورابراهیمی افزود: مهم ترین پیشنهاد ما راه اندازی صندوق شکوفایی و نوآوری بزرگترین مجموعه (VC) کشور یا شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر است و تمامی شرکت های دانش بنیان پس از ارزیابی ها می توانند در صندوق مشارکت کنند. از کارشناسان مربوطه می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های مرتبط باید فراهم شود و پس از مدتی شرکت در بازار سرمایه عرضه شود.

وی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چند موضوع را در دستور کار قرار می دهد که اولین مورد زیرساخت های اقتصادی کشور به عنوان عوامل مهم و تاثیرگذار در حوزه شرکت های دانش بنیان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین مالی شرکت های دانش بنیان در این کمیته به عنوان یکی از چالش ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و مهم ترین موضوعات و راهکارها بررسی می شود.

وی افزود: سال گذشته قانون شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی گسترش یافت و نظارت و اجرای قانون از مهمترین موضوعات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 خواهد بود.

پورابراهیمی گفت: در کنار این موضوعات مربوط به حل مشکلات مالیاتی و نظام بانکی و بیمه ای، سه مقوله مهم و اصلی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سال جاری موضوع اقتصاد دانش بنیان بررسی و از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر اقتصاد دعوت به عمل آمد. اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک نیاز جدی مقام معظم رهبری و مردم در زمینه تولید ثروت در نظام اقتصادی در قالب دو مبحث در حوزه قانونگذاری و نظارت مطرح شد.

وی افزود: مقدمات احکام مهم قانون برنامه هفتم توسعه به دستور کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است تا در پیش نویس نهایی احکام کمیسیون اقتصادی بتوانیم تغییرات مثبتی را در فصول و فصول در نظر بگیریم. سیاست های مهم برنامه هفتم توسعه.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا