اجتماعی

در زمان شیوع کرونا، دانش بنیان‌ها نبودند زمین‌ می‌خوردیم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان شیوع کرونا داروهای لازم را تولید نکنند، سقوط می‌کنیم.

به گزارش مجله زنده خبری، سید حیدر محمدی در مراسم افتتاحیه داروی دانش بنیان درمان آرتریت روماتوئید، افزود: مربوط به تولید داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال دوم ارزش داروهای بیوتکنولوژی حدود 350 میلیارد دلار بود و امسال ارزش داروهای بیوتکنولوژی به بیش از 2 میلیون دلار رسید.

محمدی به مصداق این داروها به عنوان داروی تاجی به نام «توسیلیزومبه» اشاره کرد و یادآور شد: تولید واکسن کووید وا در زیست شناسی متحول شده است، در حالی که 5 درصد بازار دارویی مربوط به بیولوژیک و 4 درصد مربوط به داروهای تولید داخل است. .

مدیرعامل سازمان غذا و دارو گفت: سخت ترین کار برای رگولاتوری حمایت همه جانبه از تولید داخل است و در این زمینه به تولیدکنندگان روی آورده ایم.

محمدی با اشاره به تجربه کشور در تولید داروهای کرونا افزود: در آن زمان شاهد بودیم که اگر 3 نوع داروی کرونا در تولید داخلی نداشته باشیم سقوط می کنیم و آن هم تا اواسط سال 140. حدود 6 تریلیون تن و 60 میلیارد تن برای توسیلیزومب و 5 میلیارد تن برای فاویپیراویر هزینه شد.

به گفته وی، بالای 25 درصد بازار دارویی کشور این سه داروی تاج هستند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر تولید داخلی نبود نمی توانستیم این داروها را تولید کنیم و این نشان دهنده اهمیت موضوع است. البته باید روی کیفیت داروها سخت گیری کنیم.»

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو از صادرات حمایت می کند، گفت: برخی از چالش های تولید دارو با صادرات برطرف می شود زیرا شرکت ها باید استانداردهای صادراتی را رعایت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا