اجتماعی

علاقه‌مندان به محیط زیست چگونه سفر می‌کنند

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از مجله زنده خبریچیزی تا پایان تعطیلات نوروزی باقی نمانده است. پایان به روز سیزدهم گره خورده است. سنت دیرینه ایرانیان بوده است که همراه با خانواده و دوستان وارد دل طبیعت برای انعقاد عهدنامه جدید با مبدا شوند، اما گاهی به جای این پیمان طبیعت را ویران می کنند. رها کردن زباله، شکستن و سوزاندن فضای سبز روی درختان، بر جای گذاشتن زخم بر روی تنه درختان و بسیاری از اقدامات مخرب دیگر باعث نگرانی حافظان محیط زیست در مورد روز طبیعت شده است. علاوه بر این سفر و تفریح ​​در روزهای تعطیل یک فعالیت بسیار خوب است اما متاسفانه این سفرهای خارج و داخل شهر می تواند هزینه های زیانباری برای محیط زیست داشته باشد. اگر می خواهید در این روزهای بهاری از پیاده روی در روز سیزدهم یا سفر خود لذت ببرید و به محیط زیست آسیب نرسانید، در اینجا چند نکته ساده وجود دارد:

1 ردپای کربن روی خود باقی نگذارید

ردپای کربن در واقع مقدار دی اکسید کربنی است که در نتیجه فعالیت های روزانه وارد جو زمین می شود. مقدار آن بستگی به نحوه سفر یا گرمایش خانه دارد. راه هایی برای کاهش انتشار کربن وجود دارد:

* به جای پرواز، می توانید از طریق زمینی مثلا با قطار سفر کنید، اما اگر مجبور به سفر با هواپیما هستید، به جای پرواز در شب، از پروازهای روزانه استفاده کنید تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود. همچنین از پروازهای مستقیم به مقصد خود استفاده کنید. همچنین چمدان خود را با وسایل مختلف پر نکنید و برای حمل بار اضافی در هواپیما سبک سفر کنید تا باعث مصرف سوخت بیشتر نشود.

* تا حد امکان در هتل هایی اقامت کنید که از روش های پایدار برای حفظ مجموعه خود استفاده می کنند. برای مثال از لامپ های کم مصرف برای روشنایی استفاده می کنند یا زباله های خود را به کمپوست تبدیل می کنند و حتی در برخی جاها از سلول های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده می کنند.

* لذت بردن از زیبایی محیط جدید لذت‌بخش‌تر از پیاده‌روی نیست، اما اگر می‌خواهید مکان‌هایی را ببینید که از هم دور هستند، به‌جای ماشین شخصی یا کرایه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. نه تنها قادر خواهید بود با مردم آن منطقه بهتر بشناسید، بلکه کربن کمتری نیز به محیط منتشر خواهید کرد.

* از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در سفر و گردش استفاده نکنید. به عنوان مثال، به جای خرید بطری های پلاستیکی آب، از بطری های قابل استفاده مجدد استفاده کنید. اگر در مورد آب مکانی که به آن سفر می کنید مطمئن نیستید، یک فیلتر آب مسافرتی همراه داشته باشید. با این نوع فیلترها می توانید به راحتی آنها را از فروشگاه های تجهیزات توریستی تهیه کنید. این فیلترها می توانند 99.9 درصد از آلاینده های میکروبی را در هر نوع آب شیرین موجود در محیط فیلتر کنند.

2. زباله های خود را در سطل زباله بیندازید

هنگام رفتن به پیک نیک یا پیاده روی در جنگل و کوه، مراقب باشید که زباله های خود را در آنجا نیندازید. اگر به سطل دسترسی ندارید، آن را در یک کیسه پلاستیکی بیندازید و به نزدیکترین سطل که به آن می رسید ببرید. حتی آنهایی که دوستدار محیط زیست هستند مقداری از زباله های پرتاب شده در طبیعت را جمع آوری کرده و در سطل زباله می اندازند.

3. از خودرو یا موتور سیکلت در شن های کویر استقبال نکنید

اگرچه این تفریحات در کویر بسیار لذت بخش است و افرادی که به دنبال آدرنالین و هیجان هستند به عشق این تفریحات به کویر می روند، اما این تفریحات به محیط شکننده کویرها آسیب می زند. در واقع رانندگی در بیابان های شنی نه تنها تولید صدا و آلودگی می کند، بلکه به گیاهان موجود در محیط زیست آسیب می رساند و حیات وحش را به وحشت می اندازد. در این میان بذر گیاهانی که در بیرونی ترین لایه ماسه منتظر باران بوده اند پراکنده شده و از بین می روند. فقط مسیرهای پیاده روی کم خطر باید روی ماسه های بیابانی سازماندهی شود.

4. مراقب مصرف انرژی باشید

هنگام اقامت در مراکز تفریحی مانند هتل ها و آپارتمان ها، هنگام خاموش کردن نور اضافی و یا اگر در محیط گرم هستید، وسایل خنک کننده مانند پنکه ها و کولرها را خاموش کنید. این مشکلی است که اکثر مدیران خوابگاه ها از آن شکایت دارند. این دستگاه ها معمولاً زمانی که مسافران در محل اقامت نیستند روشن می مانند. با خاموش کردن آنها از اتلاف انرژی جلوگیری می کنید.

5. از محصولات بهداشتی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

هنگام استحمام در آپارتمان خود، به خصوص در مکان هایی که چندان پایدار نیستند و سازگار با محیط زیست نیستند، از محصولات بهداشتی طبیعی و سازگار با محیط زیست استفاده کنید. بیشتر اوقات، آبی که برای حمام استفاده می کنید می تواند وارد منابع آبی محیط شود یا برای آبیاری محصولات مورد استفاده قرار گیرد. فوم های حاصل از این شوینده های شیمیایی زنجیره غذایی آبزیان را آلوده می کند. بنابراین از محصولات زیست تخریب پذیر برای لباس های خود استفاده کنید.

6. از محصولات ضد آفتاب سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می خواهید در دریا شنا کنید، از محصولات ضدآفتاب حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات که برای موجودات آبزی بسیار مضر هستند استفاده نکنید. این مواد اکوسیستم دریایی را آلوده می کنند و حتی ممکن است در سفید کردن گیاهان مرجانی نقش داشته باشند. به جای ضد آفتاب از کرم های معدنی استفاده کنید. علاوه بر این، ضد آفتاب های حاوی اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات سرطان زا هستند و باروری را به خطر می اندازند.

7. سوغاتی های بادوام بخرید

قبل از خرید جواهرات و محصولات صدف یا پوست حیوانات فکر کنید. خرید شما تولیدکنندگان را تشویق به تولید بیشتر این محصولات می کند که در نهایت به حیوانات آسیب می رساند. بنابراین هنگام خرید محصول از فروشنده بپرسید که محصول از چه چیزی ساخته شده است و اگر در تولید آن از حیوانات استفاده می شود آن را نخرید. برخی از اجناس از شاخ حیوانات، مرجان ها و یا حتی درختان کمیاب تهیه می شوند که می توانند به حیوانات و محیط زیست آسیب بزنند و با اجتناب از خرید آنها می توانید کمک زیادی به محیط زیست و موجودات آن کنید.

8. از حیوانات برای تفریح ​​استفاده نکنید

برخی افراد هنگام سفر به مناطق خاصی از اسب یا ماهی قزل آلا استقبال می کنند، اما اگر بدانید که با این حیوانات رفتار خوبی نمی شود و بسیار خسته می شوند، هرگز سراغ این نوع تفریح ​​نخواهید رفت.

با رعایت این نکات می توانید از تعطیلات خود بدون آسیب رساندن به محیط زیست لذت ببرید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا